iphone og mac - hvordan browse rundt på de~
Fra : samir

Dato : 12-11-09 04:12

Hej med jer,

Jeg har lige fået min nye iPhone 3GS - men skal spørge jer om
følgende. Jeg kører med en mac.

Hvorfor kan jeg ikke se min iPhone som en enhed under finder? således
at jeg kan bruge den som en USB-memmory stick også? Jeg kan nemlig kun
se iPhone inde i itunes... lidt irriterende at jeg ikek kan overføre
filer/billeder fra og til iphonen uden om itunes.

og findes der en nem applikation til at tænd/slukke hhv wifi og 3G?

samir

Fra : Karl Antz

Dato : 12-11-09 12:18

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> [...]
> se iPhone inde i itunes... lidt irriterende at jeg ikek kan overføre
> filer/billeder fra og til iphonen uden om itunes.

desværre - det tillader apple ikke umiddelbart ...

Men der findes flere apps i apstore som hjælper. Selv bruger jeg air
sharing pro <http://avatron.com/apps/air-sharing-pro/> - den kører via
trådløst netværk og kan bruge al den ledige plads der finde på iphone.
Jeg synes at de 59 kr er godt udgivne penge

kh karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : samir

Dato : 12-11-09 04:35

det vil sige at der ikke sådan er mulighed for at rode nede rundt på
iphone med et finder lignede look.

hvad gør jeg hvis jeg fx vil flytte billeder fra kamerarullen over til
en anden folder? indtil nu skal jeg ind over mac og flytte rundt der
og så tilbage synkronisere.

sam

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-09 13:02

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> det vil sige at der ikke sådan er mulighed for at rode nede rundt på
> iphone med et finder lignede look.

nix, ikke uden at jailbreake din phone ..

> hvad gør jeg hvis jeg fx vil flytte billeder fra kamerarullen over til
> en anden folder? indtil nu skal jeg ind over mac og flytte rundt der
> og så tilbage synkronisere.

det slipper du ikke for ..

Husk du leger i Apples "baghave" her ..

Fra : N/A

Dato : 12-11-09 14:36

Fra : samir

Dato : 12-11-09 05:21

nogen der her erfaringer med at jailbrake deres iphone?

sam

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 13:43

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> nogen der her erfaringer med at jailbrake deres iphone?

Ikke personligt, men der er en del der på det sidste har fået sig nogle
ubehagelige overraskelser - efter at have jailbreaket den.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 14:34

Hej,

> Ikke personligt, men der er en del der på det sidste har fået sig nogle
> ubehagelige overraskelser - efter at have jailbreaket den.

Til Samir:

Her skal du være opmærksom på, at Per gerne vil sprede lidt "frygt"
omkring jailbreaking og kun fortæller en del af historien.

Fakta er, at man ved jailbreaking kan installere et program, som giver
mulighed for netop det, du ønsker - nemlig at man via fx trådløst
netværk kan flytte rundt på filer, kopiere, osv.

Når man installerer dette program sker login med et standardpassword som
er ens for alle iPhones (alpine). Man bliver ved installationen bedt om
at ændre passwordet til noget, man kun selv kender.

Der er så en "spøgefugl" som har skrevet et program, som udnytter dem,
der ikke har fulgt instruktionerne, ved at søge efter telefoner, hvor
man kan logge ind med standardpasswordet. Herefter har han udskiftet
baggrundsbilledet på telefonerne.

Der er altså ikke noget farligt i sig selv ved at jailbreake, selvom
mange af en eller anden grund ønsker at få det til at se sådan ud. Når
man installerer programmer skal man naturligvis tænke sig om - nøjagtigt
ligesom man altid skal tænke sig om, når man installerer programmer på
sin PC eller Mac.

I øvrigt, når Per skriver at "en del" har oplevet den ubehagelige
overraskelse, så er det nok en overdrivelse. De konkrete tal fra
programmøren siger, at han har brudt ind i ca. 100 iPhones. Set i
forhold til antallet af iPhones på verdensplan er det ikke så overvældende.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 15:23

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Her skal du være opmærksom på, at Per gerne vil sprede lidt "frygt"
> omkring jailbreaking og kun fortæller en del af historien.

Som også er at garantien ryger ...

> Fakta er, at man ved jailbreaking kan installere et program, som giver
> mulighed for netop det, du ønsker - nemlig at man via fx trådløst
> netværk kan flytte rundt på filer, kopiere, osv.

Det kan man nu også med Apples eget program iDisk.

> [...]
> programmøren siger, at han har brudt ind i ca. 100 iPhones. Set i
> forhold til antallet af iPhones på verdensplan er det ikke så overvældende.

Det drejer sig ikke blot om en hollandsk teenagedreng; 'dillen' har også
bredt sig til i hvert fald Australien.

Man skal altid være forsiktig med at jailbreake sin iPhone, især når man
ikke opnår noget særligt ved det - medmindre man selv skriver sine egne
programmer.

Og så er det kendt at der optræder problemer ved opdatering af iPhone
OS, der i dag kører i version 3.1.2.

Men naturligvis er der nogle der har det godt med en jailbreaket iPHone.
Den samme type som vil finjustere sin nyindkøbte Rolls Royce. Det skal
man helst være automekaniker for.

Jeg er cand.scient. i datalogi og gider altså ikke rode rundt med en
jailbreaket iPhone.

Se i øvrigt følgende link til Version2:

<http://www.version2.dk/artikel/12841-hackervaerktoej-kan-stjaele-data-f
ra-oplaaste-iphones>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 15:51

Hej,

> Som også er at garantien ryger ...

Det kan jeg ikke se den gør. Er det ikke bare noget, du gætter på at den
gør uden at vide det?

Den danske lovgivning omkring garantier er forholdsvis stram.
Leverandører af PC'er kan heller ikke fraskrive sig garantier blot fordi
forbrugeren har revet et klistermærke over fx.

Hvis man har jailbreaket sin telefon, kan man gå ind i iTunes og trykke
Restore - og derefter vil man ikke kunne se, at telefonen tidligere har
været jailbreaket. Alle spor er slettet.

> Fakta er, at man ved jailbreaking kan installere et program, som giver

> Det kan man nu også med Apples eget program iDisk.

Æh, nej - det kan man ikke?

Har du selv en iPhone?

> Det drejer sig ikke blot om en hollandsk teenagedreng; 'dillen' har også
> bredt sig til i hvert fald Australien.

Ja, det var netop det, jeg talte om. Der har været skriver på det
australske forum, og der er altså ikke tale om at det er titusindvis af
iPhone-ejere som har oplevet det her.

> Man skal altid være forsiktig med at jailbreake sin iPhone, især når man
> ikke opnår noget særligt ved det - medmindre man selv skriver sine egne
> programmer.

Det forstår jeg ikke - uanset om du skriver dine egne programmer eller
ej, er der mange ting at opnå ved at jailbreake. Har man brug for disse
ting, synes jeg det er helt fint at folk beslutter sig for at jailbreake.

Jeg kan ikke se, at der skulle være et særligt incitament for dem, der
skriver deres egne programmer - det giver ikke så meget mening?

> Og så er det kendt at der optræder problemer ved opdatering af iPhone
> OS, der i dag kører i version 3.1.2.

Det lyder igen som en "ammestuehistorie". Hvis det er kendt, kan du så
ikke give en reference?

Hvad er det for problemer, der skulle optræde?

Hvis man har jailbreaket sin telefon, kan man uden problemer opdatere
til en ny version af iPhone OS. Det kan være, at der ikke findes et
jailbreak til den nye version - så må man undvære de programmer, som
kræver jailbreak - eller vente med at opdatere. Det stiller dig jo ikke
på nogen måde ringere end hvis du slet ikke havde jailbreaket.

> Jeg er cand.scient. i datalogi og gider altså ikke rode rundt med en
> jailbreaket iPhone.

Jeg er også cand.scient. i datalogi. Who cares?

> Se i øvrigt følgende link til Version2:

Det er nøjagtigt samme historie, de blot har oversat til dansk.
Derudover blander v2 begreberne "oplåst" og "jailbreaket" sammen. Det
tilføjer ikke rigtigt noget nyt.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 16:00

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej,

> Det kan jeg ikke se den gør. Er det ikke bare noget, du gætter på at den
> gør uden at vide det?

Den er leveret med garantier.

> Den danske lovgivning omkring garantier er forholdsvis stram.
> Leverandører af PC'er kan heller ikke fraskrive sig garantier blot fordi
> forbrugeren har revet et klistermærke over fx.

Næh, men garantien gælder ikke hvis man tager den med under bruseren.

> [...]
> Restore - og derefter vil man ikke kunne se, at telefonen tidligere har
> været jailbreaket. Alle spor er slettet.

Jov da. Man får adgang til sin iDisk under MobileMe, og kan dermed
flytte filer frem og tilbage.

Jeg ser ingen grund til at bruge sin iPhone som usb-stick. De fås
billigere med større kapacitet.

> Har du selv en iPhone?

Naturligvis.

> [...]
> ej, er der mange ting at opnå ved at jailbreake. Har man brug for disse
> ting, synes jeg det er helt fint at folk beslutter sig for at jailbreake.

Hvilke ting tænker du på?

> Jeg kan ikke se, at der skulle være et særligt incitament for dem, der
> skriver deres egne programmer - det giver ikke så meget mening?

Mig bekendt kan man ikke sætte sine programmer ind på sin egen iPhone
uden gennem iTunes [som kræver godkendelse] eller betale Apple for at
kunne gøre det, gennem SDKen. Denne tillader normalt kun at man kan
afvikle ens programmer på Mac'en.

> [...]
> på nogen måde ringere end hvis du slet ikke havde jailbreaket.

> Jeg er også cand.scient. i datalogi. Who cares?

Det var i forbindelse med automekaniker-analogien.

> Det er nøjagtigt samme historie, de blot har oversat til dansk.
> Derudover blander v2 begreberne "oplåst" og "jailbreaket" sammen. Det
> tilføjer ikke rigtigt noget nyt.

Ja, de har så sandelig blandet begreberne sammen.

Men når det er sagt så har jeg ikke selv hverken forsøgt eller har til
hensigt at jailbreake min iPhone. Jeg ønsker den ganske vist mere åben,
men det er nu især så min Pocket Informant kunne bruge APIerne til
kalender og alarm.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 16:09

Hej,

> Den er leveret med garantier.

Doh - det er jo ikke det, jeg bestrider. Du siger skråsikkert at
garantien ryger, hvis man installerer jailbreak på sin telefon. Det kan
jeg ikke se, at du har noget belæg for at sige?

> Næh, men garantien gælder ikke hvis man tager den med under bruseren.

Nej, men der er nu også stor forskel på at installere et program på sin
telefon, som kan fjernes så det er umuligt at se det har været der, ved
at bruge telefonens restore-funktion - og så at tage et elektrisk
apparat med ind under en tændt bruser.

> Jov da. Man får adgang til sin iDisk under MobileMe, og kan dermed
> flytte filer frem og tilbage.

Du får ikke mulighed for at flytte filer rundt _på_ din iPhone (altså
filer, der ligger på din iPhone). Det var det, der ønskes. Der blev ikke
spurgt om at få mulighed for at flytte rundt på filer på en iDisk på
internettet.

> Jeg ser ingen grund til at bruge sin iPhone som usb-stick. De fås
> billigere med større kapacitet.

Bare fordi du ikke ser en grund til det, er jo ikke nødvendigvis
ensbetydende med at alle andre har det på samme måde.

> Hvilke ting tænker du på?

Alle de ting, som man kan opnå ved at jailbreake. Listen er lang.

> [...]
> uden gennem iTunes [som kræver godkendelse] eller betale Apple for at
> kunne gøre det, gennem SDKen. Denne tillader normalt kun at man kan

Ja, og?

Det kan du jo heller ikke (lovligt) selvom du jailbreaker (i hvert fald
ikke på den måde, du tror).

> Det var i forbindelse med automekaniker-analogien.

Det du siger er, at du sammenligner dig selv med en automekaniker, som
ikke gider finjustere egen bil?

Jeg forstår ikke pointen.

> Men når det er sagt så har jeg ikke selv hverken forsøgt eller har til
> hensigt at jailbreake min iPhone.

Det er der vist heller ikke nogen, der har sagt at du skulle.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-09 23:22

Per Rønne skrev:

> Jov da. Man får adgang til sin iDisk under MobileMe, og kan dermed
> flytte filer frem og tilbage.
>
> Jeg ser ingen grund til at bruge sin iPhone som usb-stick. De fås
> billigere med større kapacitet.

Der er jo nogen der ikke har så mange lommer som dig.

Jeg er selv henrykt over at det nærmer sig at man kan nøjes med EEN dims
som 1) kan alt det man har brug for og 2) er behagelig at bruge.

Jeg er selv positivt overrasket over hvor meget man kan på krapylet som
standard.

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-09 05:44

> Der er jo nogen der ikke har så mange lommer som dig.

Jeg har sagtens plads til et 16 GB usb-stick når jeg en sjælden gang har
brug for det.

Ditto.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 16:18

Hej,

I øvrigt vedr. denne "orm", som er så farlig så farlig: Jeg synes man
skylder at nævne, at danskere ikke er særligt udsat.

Stort set alle de danske mobilabonnementer putter mobilerne bag NAT (og
hvis de ikke gør, har man betalt ekstra for at undgå det) - og derfor
vil ormen ikke virke herhjemme.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 16:19

Hej igen,

> hvis de ikke gør, har man betalt ekstra for at undgå det) - og derfor
> vil ormen ikke virke herhjemme.

Glemte lige at tilføje, at det naturligvis kun er spredning over
mobilnetværk, som ikke vil virke herhjemme.

Hvis man kobler på et trådløst netværk med ondsindede personer, vil de
naturligvis kunne logge ind på ens telefon, såfremt man har installeret
SSH uden at ændre passwordet.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 16:32

> [...]
>
> Hvis man kobler på et trådløst netværk med ondsindede personer, vil de
> naturligvis kunne logge ind på ens telefon, såfremt man har installeret

Som jeg har læst artiklerne er det på nøjagtig den måde ormene er blevet
spredt på. Over WiFi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 16:37

Hej,

> Som jeg har læst artiklerne er det på nøjagtig den måde ormene er blevet
> spredt på. Over WiFi ...

Tjah, det er i hvert fald ikke mit indtryk. Jeg tror du har læst forkert
eller er blevet fejlinformeret.

Nu har jeg tilfældigvis læst sourcekoden til ormen. Den checker den IP
du har på 3G-netværket (ikke Wifi) og scanner adresserne i det subnet.
Dernæst checker den 2 tilfældige IP-adresser - og så prøver den
forskellige faste IP-ranges af. Fx ranges som Vodaphone, Optus og
Telstra har.

Ormen checker ikke din Wifi-adresse og forsøger at scanne i specifikt
det subnet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-09 14:22

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> nogen der her erfaringer med at jailbrake deres iphone?

ja .. don't do it ... med mindre du har tid og lyst til at sætte dig ind
i skidtet ... tilbuds altså.

/thomas

Fra : N/A

Dato : 12-11-09 14:36

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-09 22:46

samir skrev:
> nogen der her erfaringer med at jailbrake deres iphone?

Har overvejet det - er blevet enig med mig selv om at det er nemmest at
lade være og svømme MED strømmen, istedet for MOD.

Du vil komme meget, meget langt hvis du dropper alle tanker om at gøre
ting anderledes end Apple synes.

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 23:35

Hej Samir,

> nogen der her erfaringer med at jailbrake deres iphone?

Glemte helt at svare på den her!

Ja, jeg har erfaringer med at jailbreake. I dag er det noget man kan
gøre på et par minutter ved hjælp af et supernemt Mac- eller
Windows-program.

Skulle du fortryde kan du altid trykke Restore i iTunes for at gendanne
telefonens software, som den var før du jailbreakede. På den led er der
altså ingen risiko forbundet med at jailbreake. Dine adressebog,
kalender, osv. tager iTunes automatisk backup af, så du mister ikke
noget der.

Jailbreaking giver dig nogle muligheder, man ellers ikke har. Nogle af
de ting, jeg selv bruger er muligheden for at køre programmer i
baggrunden. Dvs. at man fx kan være i gang med et spil, og så skifte
over for at læse en SMS, sende et svar, og så skifte tilbage til spillet
- uden at man skal starte forfra eller vente på at spillet loader ind
igen. Det kan også bruges til fx at holde Skype kørende i baggrunden
således at man kan modtage Skype-opkald selvom man laver alt muligt
andet på telefonen. Eller fx til at have P3-radio app'en til at køre og
spille musik, mens man læser email eller browser.

En anden ting, jeg selv bruger er muligheden for at 'narre' programmer
til at tro at de er på WiFi. Dette kan bruges da Apple ellers nogen
gange begrænser programmer til ikke at kunne bruges på 3G. På den måde
kan man fx bruge Skype uden at være på et trådløst netværk - og man kan
streame live-tv med EyeTV app'en over 3G.

Da jeg har en førstegenerations iPhone bruger jeg også jailbreaket til
at tilføje forskellige features, som telefonen ellers manglede. Det er
sådan noget som MMS, videooptagelse og push notifications.

Jeg bruger også egentlige apps som kan installeres efter et jailbreak.
Det er fx sådan noget som MobileTerminal og en lang række programmer,
som man typisk kender fra ethvert Unix-agtigt userspace.

Endeligt benytter jeg mig af muligheden for at injecte funktionalitet i
de medfølgende apps. Fx kan min telefon automatisk finde navnet på dem
der ringer til mig selvom de ikke står i telefonens telefonbog - dette
gøres ved at slå nummeret op over internet.

Der findes mange andre muligheder, når man først har jailbreaket. Fx er
mange glade for "themes", hvor man kan ændre det grafiske udseende på
stort set alting. Det er dog ikke noget, jeg selv bruger. Andre
muligheder er fx SBSettings, hvor man swiper hen over statuslinjen, og
så får mulighed for at slå 3G, Bluetooth, Edge, Wifi, osv. til/fra,
justere brightness og masse andre andre ting.

Mulighederne er mange når man har adgang til hele systemet. Fx findes
der en app, som automatisk sætter telefonen på lydløs i specifikke
tidsrum. Man kan fx definere at telefonen skal være lydløs på hverdage
mellem 23:00 og 06:00. Der findes også en masse SMS-apps, som fx gør det
muligt at forwarde beskeder, lave skabeloner, osv. Et sidste eksempel
kan være Lockdown, som giver dig mulighed for at sætte password-kontrol
på specifikke apps, så man fx ikke kan åbne Mail uden at skulle indtaste
password.

Fra : samir

Dato : 12-11-09 06:32

hmm.. ok jailbrake not an option.

et andet issue - nogen der kender til et program til iphone, der nemt
hurtigt giver mulighed for at
1. slå wifi- til/fra
2. slå 3GS til/fra.

på nuværende kan jeg med fly slå wifi/mobilnet til/fra - det kræver
kun 2 taste knap.

Men hvis jeg ønkser at være på mobilnettet, men ikke på 3GS eller
wifi; så kræver det 6 tasteknap - og det er lidt bøvlet hvis jeg gerne
vil spare strøm jo.

har prøvet at google mig frem, men uden held... forslag modtages.

sam

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 14:36

Hej,

> hmm.. ok jailbrake not an option.

Hvis det var mig, ville jeg jailbreake.

> et andet issue - nogen der kender til et program til iphone, der nemt
> hurtigt giver mulighed for at
> 1. slå wifi- til/fra
> 2. slå 3GS til/fra.

Det kan du gøre nemt med programmet SBSettings. Det kan dog kun
installeres, hvis du jailbreaker.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-09 14:48

samir <samir.munir@gmail.com> wrote:

> hmm.. ok jailbrake not an option.
>
> et andet issue - nogen der kender til et program til iphone, der nemt
> [...]

kun hvis du jailbreaker ...

Fidusen er at hvis du kan leve med ikke at måtte ændre alting og er
tilfreds med den måde Apple synes tingene skal være på så bliver man en
glad iPhone ejer. Hvis man er vandt til at alting kan tilrettes og
modificeres i en uendelighed så bliver man ked af at have en iPhone ...

/tho0mas

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-11-09 15:23

> Hvis man er vandt til at alting kan tilrettes og
> modificeres i en uendelighed så bliver man ked af at have en iPhone ...

Og her er det så at Android telefonerne kommer ind i billedet.

--
Mvh Martin

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 15:32

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Og her er det så at Android telefonerne kommer ind i billedet.

Ja, på nuværende tidspunkt tegner det sig til at der på fremtidens
marked til smartphones [og iTablets?] bliver to spillere.

Android og iPhone OS.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-09 23:25

Martin Bredthauer skrev:

> Og her er det så at Android telefonerne kommer ind i billedet.

Nicolaj Sonne var jo en smule mellemfornøjet med den Androidfon han
kiggede på for et stykke tid siden.

Er du en glad bruger der vil dele erfaringer?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-11-09 06:43

> Er du en glad bruger der vil dele erfaringer?

Nope - jeg er en ægte Apple-fanboy der har solgt sin iPhone 3G til
sønnen for at få råd til en 3GS ... og jeg elsker den.

Men andre vil gerne "pille" og så er en Android jo fantastisk. På sigt
tror jeg også Androidtelefonerne bliver iPhones hårdeste konkurrenter.
(Har hørt spæde US-anmeldelser af Motorola telefon med Android 2.0 på,
og de var meget positive.)

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 13-11-09 09:21

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Nope - jeg er en ægte Apple-fanboy der har solgt sin iPhone 3G til
> sønnen for at få råd til en 3GS ... og jeg elsker den.

Nope - du elsker din familie og holder _meget_ af din phøne

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-11-09 18:01

Morten Lind skrev:

> Nope - du elsker din familie og holder _meget_ af din phøne

Han elsker ikke sønnen mere end han (sønnen) må bløde for at arve en
brugt telefon Eneste trøst er at Martin ikke holder så høje
brugtpriser som dig :D

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-09 00:51

> Han elsker ikke sønnen mere end han (sønnen) må bløde for at arve en
> brugt telefon

Knægten kører jo med aviser så han har råd Kærlighed på så'n en
opdragelsesagtig måde

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-09 02:24

Martin Bredthauer <spam@talentmedia.dk> wrote:

> Knægten kører jo med aviser så han har råd Kærlighed på så'n en
> opdragelsesagtig måde

Så du gi´r en hjælpende hånd, når sneen falder for tungt

M.(Der har været der ).

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-09 17:45

> Så du gi´r en hjælpende hånd, når sneen falder for tungt

Vejret er sjældent det der tynger arbejdslysten hos ham - nærmere tanken
om at skulle tidligt op lørdag morgen.

Og jeg, der synes jeg havde gjorde det klart overfor både søn og kone,
at det var knægten og ikke mig der havde fået nyt arbejde, og alligevel
finder man sig selv med jævne mellemrum cyklende rundt i byen tidligt i
weekenderne. Ak ja, tøffelhelt kan man altid blive

--
Mvh Martin

Fra : Morten Lind

Dato : 15-11-09 03:52

> [...]

> finder man sig selv med jævne mellemrum cyklende rundt i byen tidligt i
> weekenderne. Ak ja, tøffelhelt kan man altid blive

Yep - jeg vidste det Som sagt har jeg selv været der

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-09 10:36

Martin Bredthauer skrev:

> Knægten kører jo med aviser så han har råd Kærlighed på så'n en
> opdragelsesagtig måde

Hvis du nu virkelige ville OPDRAGE hvad så med bare at konfiskere hele
indtægten i skat og så sige at hvis han slår knæet på sin rundtur kan
han få et plaster gratis?

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 14-11-09 17:45

> Hvis du nu virkelige ville OPDRAGE hvad så med bare at konfiskere hele
> indtægten i skat og så sige at hvis han slår knæet på sin rundtur kan
> han få et plaster gratis?

Tæller det at han skal betale sit eget tøj

--
Mvh Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-09 00:27

Martin Bredthauer skrev:

> Tæller det at han skal betale sit eget tøj

Nøh. Der arver han vel efterhånden også bare dit. Du ved tweedbukser,
knickers og lignende solide sager?

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-09 10:52

> Han elsker ikke sønnen mere end han (sønnen) må bløde for at arve en
> brugt telefon Eneste trøst er at Martin ikke holder så høje
> brugtpriser som dig :D

Din parantes, indeholdende sønnen, er overflødig. Ordet "han" refererer
jo til den sidst nævnte, altså sønnen.

Men måske skulle sætningen blot have lydt: "Han elsker ikke sønnen
højere end, at han må bløde for at arve en brugt telefon".

Tilgiv mig - jeg keder mig

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-11-09 12:17

Morten Lind skrev:

> Din parantes, indeholdende sønnen, er overflødig. Ordet "han" refererer
> jo til den sidst nævnte, altså sønnen.

"jo"? Æh, det er der da ingen garanti for.

Sætningen er ganske enkelt tvetydig, og jeg nævnte det bare for at undgå
overkække sprogbrugeres venlige korreksen. Det lykkedes så ikke (men
hva' jeg keder mig også).

> Men måske skulle sætningen blot have lydt: "Han elsker ikke sønnen
> højere end, at han må bløde for at arve en brugt telefon".

Det kan jo godt være faderen der arver i dén sætning (ældre medborgere
har ikke så tit behov for nye telefoner som yngre har jeg empirisk
deduceret).

> Tilgiv mig - jeg keder mig

Principielt behøver "mig" vel kun stå een gang?

Fra : Morten Lind

Dato : 14-11-09 12:52

> Principielt behøver "mig" vel kun stå een gang?

Ja, men så skulle der være et komma istedetfor tankestregen - det er
vist tid at gå en tur i haven og måske spise en af de sidste pærer

M.

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-11-09 17:26

> [...]
> glad iPhone ejer. Hvis man er vandt til at alting kan tilrettes og
> modificeres i en uendelighed så bliver man ked af at have en iPhone ...

Man kunne jo også vænne sig af med det. Er det ikke bare en fjollet
tvangstanke? Er der nogen, der reelt kan mærke forskel på
batterilevetiden, når de slår 3G fra? Jeg kan i hvert fald ikke. Og alt
det der med at rode rundt i mapper nede på harddiskniveau, det er altså
noget, man brugte, da vi havde DOS. I dag ordner man billeder i iPhoto,
musik i iTunes osv. Man kan lægge tingene i den rækkefølge, man vil,
lave album og spillelister osv. Men hvordan tingene ligger nede på
harddisken, det kan man være flintrende ligeglad med. Det klarer
computeren for en.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 17:44

Hej,

> Man kunne jo også vænne sig af med det. Er det ikke bare en fjollet
> tvangstanke? Er der nogen, der reelt kan mærke forskel på
> batterilevetiden, når de slår 3G fra? Jeg kan i hvert fald ikke.

Nu kan der jo være andre årsager end bare lige batterilevetid. Fx har
jeg hørt nogle have det problem, at de bor et sted, hvor der lige
nøjagtigt ikke er 3G-dækning, hvor telefonen går ind og ud af 3G hele
tiden med deraf følgende dårlig forbindelse rent datamæssigt.

De har en fordel ved at kunne slå 3G fra uafhængigt af andre ting. Det
er rart for dem nemt at kunne slå 3G til igen, når de forlader hjemmet
og kommer ud i det fri med bedre dækning.

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 18:31

> [...]
> er rart for dem nemt at kunne slå 3G til igen, når de forlader hjemmet
> og kommer ud i det fri med bedre dækning.

Hjemme og på arbejdet har man vel forhåbentlig WiFi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 18:52

Hej Per,

> Hjemme og på arbejdet har man vel forhåbentlig WiFi ...

"Man": Igen, det er ikke alle der har præcist de samme ønsker og krav
som dig. Der findes rent faktisk hjem uden wifi.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 12-11-09 19:17

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Per,

> "Man": Igen, det er ikke alle der har præcist de samme ønsker og krav
> som dig. Der findes rent faktisk hjem uden wifi.

Og mange virksomheder lader ikke hvilken somhelst enhed på deres
trådløse netværk ...

/thomas

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 19:20

> "Man": Igen, det er ikke alle der har præcist de samme ønsker og krav
> som dig. Der findes rent faktisk hjem uden wifi.

Ja, men hvis de har brug for at kunne komme på nettet hjemmefra, med
deres iPhone, kunne de jo så bare installere WiFi. Jeg går næsten ud fra
at de allerede har en fast internetforbindelse, så det burde kunne gøres
for få hundrede kroner.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-09 19:33

Hej,

> [...]
> deres iPhone, kunne de jo så bare installere WiFi. Jeg går næsten ud fra
> at de allerede har en fast internetforbindelse, så det burde kunne gøres

Ja, man kunne da gøre så meget. Nu er der så bare nogen som af
forskellige årsager ikke vil have wifi (fx gruppens Erik) - og så er der
andre som hellere igen vil spare de par hundrede kroner og besvær.

Det var blot _et_ eksempel på, hvad man kunne bruge det til. Det er
spørgeren selv, der ønskede at kunne gøre det - så man må formode, at
han har en grund til det.

Fra : Morten Lind

Dato : 13-11-09 04:41

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> Hej Per,

> "Man": Igen, det er ikke alle der har præcist de samme ønsker og krav
> som dig. Der findes rent faktisk hjem uden wifi.

Og endog store arbejdspladser uden wifi, men måske glemte Per en smiley?

M.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-09 23:27

Per Rønne skrev:

> Hjemme og på arbejdet har man vel forhåbentlig WiFi ...

Hvis man er et par stykker der alle har 3G abbonnement, er der jo
absolut ingen grund til at have trådløst net derhjemme (udover
selvfølgelig hvis man har for mange penge).

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-09 05:44

> Hvis man er et par stykker der alle har 3G abbonnement, er der jo
> absolut ingen grund til at have trådløst net derhjemme (udover
> selvfølgelig hvis man har for mange penge).

Eller hvis man løbende downloader så meget at det ville blive for dyrt
med 3G. Eller hvis man har en site kørende hjemmefra. Eller hvis
3G-dækningen indendørs kan være 'problematisk'.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : N/A

Dato : 12-11-09 14:36

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-11-09 22:44

samir skrev:

> [...]
> se iPhone inde i itunes... lidt irriterende at jeg ikek kan overføre
> filer/billeder fra og til iphonen uden om itunes.

iPhonen kan ikke lege USB-disk, ingen anelse hvorfor ike.