Fejlsøgning på Macbook
Fra : Optimus Prime

Dato : 12-11-09 08:37

Beklager hvis dette er et totalt noob spørgsmål; men har netop forsøgt
at starte en MacBook for første gang - uden succes og det er så grunden
til min post her.

Lang historie kort, så har jeg lovet at kigge på denne for en veninde,
som hævder den har virket fint indtil nu (trods bl.a. en tur på gulvet)
- angiveligt så er problemet opstået efter hendes datter har brugt den,
så hun frygter virus ell. lign.

Når jeg tænder kommer der en grå baggrund med æblet på og lidt efter en
"ur lignende" indikator... gætter på det er tegn på den loader?

Der går så yderligere lidt tid og så kommer der en helt blå baggrund med
ikke andet end muse makøren på (og jeg kan flytte rundt med den)... så
kommer den load indikator igen og andet sker der ikke (efter 15 min +)

Jeg fandt en guide hos Apple og har prøvet alle de tricks med at tjekke
batteri, tage batteri fra, resette NVRAM osv - intet ændrer på situationen

Jeg går udfra den er defekt; men er dog lidt undrende over vi når så
lagt at muse makøren dukker op, så tør ikke bare dømme den ude

Veninden er ikke til meget hjælp, hun viste ikke hvilket operativsystem
der ligger på - og hun har købt den brugt, så har ikke fået nogen cd'er
med eller lignende....

Fra : Per Rønne

Dato : 12-11-09 09:39

Optimus Prime <optimus@prime.dk> wrote:

> [...]
>
> Veninden er ikke til meget hjælp, hun viste ikke hvilket operativsystem
> der ligger på - og hun har købt den brugt, så har ikke fået nogen cd'er

Man kan altid boote den fra original DVDen, så der er vel ikke andet for
end at købe en sådan. Maskinen som sådan behøver ikke at fejle noget,
men det installerede system kan være defekt. Men kan muligvis repareres
ved hjælp af Diskværktøj på original DVDen. Eller en pakke som Disk
Warrior.

Er der tale om en MacBook, altså en maskine med en Intel-processor, kan
den bootes med den sidste Snow Leopard. Og her ville det så nok være
bedst at købe denne:

<http://shop.humac.dk/pi/Mac_Box_Set_Snow_Leopard_13588_.aspx>

inklusive bogen. Den kommer også med nogle nødvendige programmer.

Men tag maskinen med i forretningen; der er jo ingen grund til købet,
hvis det skulle vise sig /ikke/ at være en MacBook men en gammel iBook,
der slet ikke kan køre Snow Leopard.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk