/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Vidste I......
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 01-11-09 19:10


.....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.

mvh. Erik Richard

 
 
Henrik Münster (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 02-11-09 08:11

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.

Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
jeg lige synes.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-11-09 09:46

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>
> > .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
>
> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
> forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
> sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
> ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
> jeg lige synes.

Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
kommer her ...

/thomas

Henrik Münster (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 02-11-09 09:53

Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:

> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>
> > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >
> > > .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
> >
> > Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
> > gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
> > forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
> > sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
> > ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
> > jeg lige synes.
>
> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
> kommer her ...

Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thomas von Hassel (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-11-09 11:14

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >
> > > Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> > >
> > > > .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i
> > > dk.edb.mac.
> > >
> > > Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
> > > gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er
> > > der forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det
> > > er sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig
> > > også ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere
> > > op, end jeg lige synes.
> >
> > Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
> > kommer her ...
>
> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.

arh han tæller ikke ... han er på usenet i forvejen ...

/thomas

Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 12:11


Thomas von Hassel wrote:
> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i
>>>> dk.edb.mac.
>>>>
>>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
>>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er
>>>> der forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det
>>>> er sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig
>>>> også ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere
>>>> op, end jeg lige synes.
>>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
>>> kommer her ...
>> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>
> arh han tæller ikke ... han er på usenet i forvejen ...

Selvfølgelig gør han da det... Hvad så med de andre, der skifter fra
Windows eller begynder at køre dobbelt, og som kommer fra div. Win
grupper, - tæller de så heller ikke.....??? - Og ligeledes tæller jeg da
med i div. Windows grupper, jeg af og til frekventerer nu, hvor jeg
bruger WinXP mere end 'bare' for at kunne åbne .docx filer...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-11-09 12:33

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Thomas von Hassel wrote:
> > Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i
> >>>> dk.edb.mac.
> >>>>
> >>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
> >>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er
> >>>> der forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det
> >>>> er sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig
> >>>> også ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere
> >>>> op, end jeg lige synes.
> >>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
> >>> kommer her ...
> >> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
> >
> > arh han tæller ikke ... han er på usenet i forvejen ...
>
> Selvfølgelig gør han da det... Hvad så med de andre, der skifter fra
> Windows eller begynder at køre dobbelt, og som kommer fra div. Win
> grupper, - tæller de så heller ikke.....??? - Og ligeledes tæller jeg da
> med i div. Windows grupper, jeg af og til frekventerer nu, hvor jeg
> bruger WinXP mere end 'bare' for at kunne åbne .docx filer...

Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
af usenet/nyhedsgrupper _falder_

/thomas

Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 14:46


Thomas von Hassel wrote:
> Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Thomas von Hassel wrote:
>>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>>>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>>>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
>>>>> kommer her ...
>>>> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>>> arh han tæller ikke ... han er på usenet i forvejen ...
>> Selvfølgelig gør han da det... Hvad så med de andre, der skifter fra
>> Windows eller begynder at køre dobbelt, og som kommer fra div. Win
>> grupper, - tæller de så heller ikke.....??? - Og ligeledes tæller jeg da
>> med i div. Windows grupper, jeg af og til frekventerer nu, hvor jeg
>> bruger WinXP mere end 'bare' for at kunne åbne .docx filer...
>
> Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
> af usenet/nyhedsgrupper _falder_

I nogle grupper ja, men ikke i alle... Men deet er da rigtig, at der er
en tendens til, at grupper bliver mere og mere specifikke og derfor
oprettes direkte under producenterne/udviklerne eller som åbne eller
lukkede mailing lists...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thorbjørn Ravn Ander~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 02-11-09 15:18

Thomas von Hassel skrev:

> Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
> af usenet/nyhedsgrupper _falder_

Det skyldes formentligt at 1) der er mange diskussionsfora, og 2) det er
bøvlet at komme igang med usenet.

Kudo til Google som har fået listet deres konfigurationsprocess ind i
både Mail og Thunderbird.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Ove Steen Smidt (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Ove Steen Smidt


Dato : 02-11-09 20:20

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Thomas von Hassel skrev:
>
> > Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
> > af usenet/nyhedsgrupper _falder_
>
> Det skyldes formentligt at 1) der er mange diskussionsfora, og 2) det er
> bøvlet at komme igang med usenet.
>
> Kudo til Google som har fået listet deres konfigurationsprocess ind i
> både Mail og Thunderbird.

Hvad er "Kudo" - en slags hyldest eller udmærkelse?
--
Venlig hilsen
Ove Steen Smidt
http://www.ovesteensmidt.dk/

Thomas von Hassel (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-11-09 20:22

Ove Steen Smidt <ossmidt@tdcadsl.dk> wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
> > Thomas von Hassel skrev:
> >
> > > Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
> > > af usenet/nyhedsgrupper _falder_
> >
> > Det skyldes formentligt at 1) der er mange diskussionsfora, og 2) det er
> > bøvlet at komme igang med usenet.
> >
> > Kudo til Google som har fået listet deres konfigurationsprocess ind i
> > både Mail og Thunderbird.
>
> Hvad er "Kudo" - en slags hyldest eller udmærkelse?

<http://en.wikipedia.org/wiki/Kudos>

/thomas

Thorbjørn Ravn Ander~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 02-11-09 21:37

Thomas von Hassel skrev:

>>> Kudo til Google som har fået listet deres konfigurationsprocess ind i
>>> både Mail og Thunderbird.
>> Hvad er "Kudo" - en slags hyldest eller udmærkelse?
>
> <http://en.wikipedia.org/wiki/Kudos>

Du har ret - synes også det så forkert ud. Kudos det er.

(men troede det var fra japansk, så lærte jeg også noget i dag)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

nospamtoMike [8000 C~ (03-11-2009)
Kommentar
Fra : nospamtoMike [8000 C~


Dato : 03-11-09 10:10



>> <http://en.wikipedia.org/wiki/Kudos>
>
> Du har ret - synes også det så forkert ud. Kudos det er.
>
> (men troede det var fra japansk, så lærte jeg også noget i dag)

Kudos er jo bare slang.... fra 1800 tallet

- Mikael


Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 20:27


Ove Steen Smidt wrote:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>> Thomas von Hassel skrev:
>>> Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
>>> af usenet/nyhedsgrupper _falder_
>> Det skyldes formentligt at 1) der er mange diskussionsfora, og 2) det er
>> bøvlet at komme igang med usenet.
>>
>> Kudo til Google som har fået listet deres konfigurationsprocess ind i
>> både Mail og Thunderbird.
>
> Hvad er "Kudo" - en slags hyldest eller udmærkelse?

Jeg studsede også lidt, for han mener næppe 'KUDO' knappen. - Mon
ikke han mener kadeau.?

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

N/A (02-11-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 02-11-09 15:18



Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 12:05


Henrik Münster wrote:
> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
>>> forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
>>> sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
>>> ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
>>> jeg lige synes.
>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
>> kommer her ...
>
> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.

Nej, han er bare vbendt tilbnage efter mange års udlændigehed.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Henrik Münster (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 02-11-09 13:02

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Henrik Münster wrote:
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
> >>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
> >>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
> >>> forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
> >>> sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
> >>> ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
> >>> jeg lige synes.
> >> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
> >> kommer her ...
> >
> > Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>
> Nej, han er bare vbendt tilbnage efter mange års udlændigehed.

Jeg syntes også, han virkede bekendt
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 14:49


Henrik Münster wrote:
> Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Henrik Münster wrote:
>>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>>>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
>>>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
>>>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
>>>>> forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
>>>>> sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
>>>>> ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
>>>>> jeg lige synes.
>>>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
>>>> kommer her ...
>>> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>> Nej, han er bare vendt tilbage efter mange års udlændigehed.
>
> Jeg syntes også, han virkede bekendt

Og hvis du følger med i div. fotogrupper, vil du (næsten) daglig støde
på Hans derinde. - Jeg tror godt, vi kan sige, at Hans er rimelig
kompetent på det område, selvom han og jeg ikke altid er/har været enige.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Thomas von Hassel (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thomas von Hassel


Dato : 02-11-09 14:50

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Henrik Münster wrote: > Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote: >>
> Henrik Münster wrote: >>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >>>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote: >>>>> Erik Richard
> Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote: >>>>>> .....At siden 01.11.2007 er der
> kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac. >>>>> Så er gruppen da ikke helt
> død. Det giver 63 indlæg om dagen i >>>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig,
> det lyder af meget. Selvfølgelig er der >>>>> forskel på, hvor hektisk
> debatten er, men jeg synes alligevel, det er >>>>> sjældent, vi når så
> højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også >>>>> ofte her i
> gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end >>>>> jeg
> lige synes. >>>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke
> mange nye folk der >>>> kommer her ... >>> Sikken noget pjat. Hans Kruse
> er da lige dukket op. >> Nej, han er bare vendt tilbage efter mange års
> udlændigehed. > > Jeg syntes også, han virkede bekendt
>
> Og hvis du følger med i div. fotogrupper, vil du (næsten) daglig støde på
> Hans derinde. - Jeg tror godt, vi kan sige, at Hans er rimelig
> kompetent på det område, selvom han og jeg ikke altid er/har været
> enige.

Det er vist de færreste der altid er enige med dig ;)


/thomas

Hans Kruse (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 02-11-09 13:27

On 2009-11-02 09:52:58 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:

> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>
>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>>
>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>
>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
>>>
>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
>>> forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
>>> sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
>>> ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
>>> jeg lige synes.
>>
>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
>> kommer her ...
>
> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.

:) Jeg var været tvunget til Windows gennem arbejde i Compaq og senere
HP. I Tandem Computers brugte jeg Mac fra 1990 til 1997, men efter at
vi blev købt af Compaq var det ikke velset at møde op med en Powerbook
under armen ;) Det blev så Windows NT4 og det var jeg dengang ikke så
ked af, da der var mange nedbrud på Mac'en da jeg typisk havde mange
vinduer og applikationer åbne på flere skærme.

Jeg har stadig min gamle Powerbook 540c liggende (Compaq ville ikke
have den tilbage!) og har lige startet den op for at se om museumssagen
stadig kunne køre og jo den starter op selvom harddiske larmer lidt.
Den kan også gå på nettet med Internet Explorer 4.0, men den kan ikke
rigtigt forliges med alle de nymodes ting, som den ikke forstår :)
Billeder er den ikke glad med den 256 farver den kan vise.....
Harddiske er på 1GB og ram er på 36,8MB og den kører System 7.5.5.
Skærmens opløsning er på 640x480 og 256 farver. Så meget for nostalgien
:)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 15:02


Hans Kruse wrote:
> On 2009-11-02 09:52:58 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:
>> Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
>>> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
>>>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
>>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i
>>>>> dk.edb.mac.
>>>>
>>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
>>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er
>>>> der
>>>> forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
>>>> sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
>>>> ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
>>>> jeg lige synes.
>>>
>>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
>>> kommer her ...
>>
>> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>
> :) Jeg var været tvunget til Windows gennem arbejde i Compaq og senere
> HP. I Tandem Computers brugte jeg Mac fra 1990 til 1997, men efter at vi
> blev købt af Compaq var det ikke velset at møde op med en Powerbook
> under armen ;) Det blev så Windows NT4 og det var jeg dengang ikke så
> ked af, da der var mange nedbrud på Mac'en da jeg typisk havde mange
> vinduer og applikationer åbne på flere skærme.

Det er det typiske problem med for lidt RAM tildelt til Finder og
System. Jeg havde det samme problem, men med lidt snilde og ResEdit fik
jeg tildelt mere RAM til de to på mine daværende maskiner, og efter det,
har jeg stort set ikke haft et uprovokeret nedbrud på hverken System
7.5, 7.6, OS 8.x eller 9.x. Så vil du have den op at køre igen og kender
til brugen af ResEdit, så dubler den mængde RAM, Finder og System har
som standard. - Det øger både stabilitet og hastighed på maskinen...

> Jeg har stadig min gamle Powerbook 540c liggende (Compaq ville ikke have
> den tilbage!) og har lige startet den op for at se om museumssagen
> stadig kunne køre og jo den starter op selvom harddiske larmer lidt. Den
> kan også gå på nettet med Internet Explorer 4.0, men den kan ikke
> rigtigt forliges med alle de nymodes ting, som den ikke forstår :)
> Billeder er den ikke glad med den 256 farver den kan vise..... Harddiske
> er på 1GB og ram er på 36,8MB og den kører System 7.5.5. Skærmens
> opløsning er på 640x480 og 256 farver. Så meget for nostalgien :)

Og smider du en ClarisEmail 2.x eller Eudora 3.x/4.x på den, har du en
ganske udmærket mailmaskine. - Harddisken larmer altid på de gamle
PowerBooks, - det er jo nogle generationer ældre og spindlen kører i
kuglelejer. Det vil pr. definition give mere støj. Til gengæld er det
SCSI diske, og de er ikke til at slide i stykker. - Jeg har skam også
stadig min gamle PowerBook 165 fra 1993 i velfungerende stand med den
enorme mængde af _14mb RAM_.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 02-11-09 18:38

On 2009-11-02 15:02:12 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:
>
> Det er det typiske problem med for lidt RAM tildelt til Finder og
> System. Jeg havde det samme problem, men med lidt snilde og ResEdit fik
> jeg tildelt mere RAM til de to på mine daværende maskiner, og efter d
> et, har jeg stort set ikke haft et uprovokeret nedbrud på hverken
> System 7.5, 7.6, OS 8.x eller 9.x. Så vil du have den op at køre igen
> og ken der til brugen af ResEdit, så dubler den mængde RAM, Finder og
> System har som standard. - Det øger både stabilitet og hastighed på
> maskinen.. .

Jeg tror nu snarere det var applikationsfejl, men lad det nu ligge.
Udover det kiriøse i at starte maskinen op igen har jeg intet ønske om
at rode med den :)


> Og smider du en ClarisEmail 2.x eller Eudora 3.x/4.x på den, har du en
> ganske udmærket mailmaskine. - Harddisken larmer altid på de gamle
> PowerBooks, - det er jo nogle generationer ældre og spindlen kører i
> kuglelejer. Det vil pr. definition give mere støj. Til gengæld er det
> SCSI diske, og de er ikke til at slide i stykker. - Jeg har skam også
> stadig min gamle PowerBook 165 fra 1993 i velfungerende stand med den
> enorme mængde af _14mb RAM_.

Ja, jeg havde nok glemt støjen fra den. Det er jo mange år siden, den
kørte. 540c'eren er den eneste jeg har gemt. Ellers ryger gammelt
elektronik ud hos mig. Det eneste jeg har fortrudt lidt at smide ud er
en gammel Quad 33/303 forstærker, som ikke fungerede længere ;) Igen en
nostalgiting, som sikkert kan ryste en og anden ;)

Ligesom jeg heller ikke er til gamle kameraer....

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 20:15


Hans Kruse wrote:
> Erik Richard Sørensen said:
>> Det er det typiske problem med for lidt RAM tildelt til Finder og
>> System. Jeg havde det samme problem, men med lidt snilde og ResEdit
>> fik jeg tildelt mere RAM til de to på mine daværende maskiner, og
>> efter d et, har jeg stort set ikke haft et uprovokeret nedbrud på
>> hverken System 7.5, 7.6, OS 8.x eller 9.x. Så vil du have den op at
>> køre igen og ken der til brugen af ResEdit, så dubler den mængde RAM,
>> Finder og System har som standard. - Det øger både stabilitet og
>> hastighed på maskinen.. .
>
> Jeg tror nu snarere det var applikationsfejl, men lad det nu ligge.
> Udover det kiriøse i at starte maskinen op igen har jeg intet ønske om
> at rode med den :)

Jeg synes nu, det er meget sjovt at lege med de gamle igen. - Jeg
lavede for sjovs skyld en lille test med go'e gamle Word 5.1a sat op mod
Word2008 til Mac på min quadCore. Tro det eller lad være, men det samme
ca. 60 siders dokument med både grafik og grafer åbnede væsentlig
hurtigere på PB'en med sine kun 33mhz i Word 5.1a end i Word2008 på min
MacPro. - Men jeg giver dig ret, - det er ren nostalgi....

>> Og smider du en ClarisEmail 2.x eller Eudora 3.x/4.x på den, har du en
>> ganske udmærket mailmaskine. - Harddisken larmer altid på de gamle
>> PowerBooks, - det er jo nogle generationer ældre og spindlen kører i
>> kuglelejer. Det vil pr. definition give mere støj. Til gengæld er det
>> SCSI diske, og de er ikke til at slide i stykker. - Jeg har skam også
>> stadig min gamle PowerBook 165 fra 1993 i velfungerende stand med den
>> enorme mængde af _14mb RAM_.
>
> Ja, jeg havde nok glemt støjen fra den. Det er jo mange år siden, den
> kørte. 540c'eren er den eneste jeg har gemt. Ellers ryger gammelt
> elektronik ud hos mig. Det eneste jeg har fortrudt lidt at smide ud er
> en gammel Quad 33/303 forstærker, som ikke fungerede længere ;) Igen en
> nostalgiting, som sikkert kan ryste en og anden ;)

Uha, det er ellers en dejlig fætter med særdeles god lyd. Bare en skam,
de var så sårbare...

Hvis du er interesseret, så tror jeg, du kan få den repareret hos

JJTeknik, Hvedemarken 6, 3520 Farum, tlf. 44990705

Han er specialist i gamle klasse HiFI ting. Jeg har selv fået total
renoveret min gamle Sansui AU-X911DG fra 1987. Det gav jeg knap 3300kr.
for i alt inkl. fors. frem og tilbage. - Hvis jeg skulle have købt
tilsvarende kvalitet, ville prisen ligge på noget, der ligner ca.
18.000kr. for en Linn. - Jeg er mest til såkaldt 'engelsk lyd'...

> Ligesom jeg heller ikke er til gamle kameraer....

Ja da, men du har nok også bemærket fra fotogruppen, at jeg nu har købt
en (gammel) Canon EOS D60. - Men jeg har da købt mere til siden -
bl.a. flere gamle EOS til samlingen, samt 3 mere af dem, jeg selv har
haft gennem årene... - Og lige nu ligger jeg i forhandlinger om at købe
et noget nær komplet Topcon udstyr som 'supplement' til dels min Contax
og de store Canon EOS 1n og 5N. - Så nu må jeg altså også se at få købt
mig det glasskab, så de kan komme til ære og værdighed.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 02-11-09 20:31

On 2009-11-02 20:15:17 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

>
> Uha, det er ellers en dejlig fætter med særdeles god lyd. Bare en ska
> m, de var så sårbare...

Den holdt nu i godt 30 år inden den gav op, men som jeg skrev så er der
smidt ud.

> Han er specialist i gamle klasse HiFI ting. Jeg har selv fået total
> renoveret min gamle Sansui AU-X911DG fra 1987. Det gav jeg knap 3300kr.
> for i alt inkl. fors. frem og tilbage. - Hvis jeg skulle have købt
> tilsvarende kvalitet, ville prisen ligge på noget, der ligner ca.
> 18.000kr. for en Linn. - Jeg er mest til såkaldt 'engelsk lyd'...

Det er jeg såmænd også og har højtalere baseret på Lowther DX4 enheder
i Ingenium kabinetter fra www.teresonic.com. Og en 211 baseret
rørforstærker fra samme sted. Og en modificeret Audio Note DAC 2.1x
Signature og som drev en Sony XA20ES, så jeg savner ikke den gamle Quad
som slet ikke kunne leve op til det niveau. Og så selvfølgelig kabler i
høj kvalitet fra Teresonic deriblandt signalkabler i rent guld.

>
>> Ligesom jeg heller ikke er til gamle kameraer....
>
> Ja da, men du har nok også bemærket fra fotogruppen, at jeg nu har kø
> bt en (gammel) Canon EOS D60. - Men jeg har da købt mere til siden -
> bl.a. flere gamle EOS til samlingen, samt 3 mere af dem, jeg selv har
> haft gennem årene... - Og lige nu ligger jeg i forhandlinger om at kø
> be et noget nær komplet Topcon udstyr som 'supplement' til dels min
> Contax og de store Canon EOS 1n og 5N. - Så nu må jeg altså også se at
> f å købt mig det glasskab, så de kan komme til ære og værdighed.

Jo, jeg har jo fulgt dine museumsaktiviteter :)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 21:59


Hans Kruse wrote:
> Erik Richard Sørensen said:
>> Uha, det er ellers en dejlig fætter med særdeles god lyd. Bare en ska
>> m, de var så sårbare...
>
> Den holdt nu i godt 30 år inden den gav op, men som jeg skrev så er der
> smidt ud.

Hm, så må jeg forveksle den med den gamle Quad 33 - den med rødt
front... Men jeg forstod det sådan, at du havde gemt den.

>> Han er specialist i gamle klasse HiFI ting. Jeg har selv fået total
>> renoveret min gamle Sansui AU-X911DG fra 1987. Det gav jeg knap
>> 3300kr. for i alt inkl. fors. frem og tilbage. - Hvis jeg skulle have
>> købt tilsvarende kvalitet, ville prisen ligge på noget, der ligner ca.
>> 18.000kr. for en Linn. - Jeg er mest til såkaldt 'engelsk lyd'...
>
> Det er jeg såmænd også og har højtalere baseret på Lowther DX4 enheder i
> Ingenium kabinetter fra www.teresonic.com. Og en 211 baseret
> rørforstærker fra samme sted. Og en modificeret Audio Note DAC 2.1x
> Signature og som drev en Sony XA20ES, så jeg savner ikke den gamle Quad
> som slet ikke kunne leve op til det niveau. Og så selvfølgelig kabler i
> høj kvalitet fra Teresonic deriblandt signalkabler i rent guld.

Åh j0, det er jo så i den ende, hvor ihvertfald min pengepung siger
stop. - Det, jeg så ikke helt forstår, er, at du 'nøjes' med en
XA20ES. Den er da udmærket, men efter min mening ikke i klasse med
hverken Nakamichi Dragon, Meridian CD Playher, Pioneers PD-90, Marantz
CD-94 eller selv en Philips CD-960 Reference... - Men OK, smag og behag....

>>> Ligesom jeg heller ikke er til gamle kameraer....
>>
>> Ja da, men du har nok også bemærket fra fotogruppen, at jeg nu har kø
>> bt en (gammel) Canon EOS D60. - Men jeg har da købt mere til siden
>> - bl.a. flere gamle EOS til samlingen, samt 3 mere af dem, jeg selv
>> har haft gennem årene... - Og lige nu ligger jeg i forhandlinger om at
>> kø be et noget nær komplet Topcon udstyr som 'supplement' til dels min
>> Contax og de store Canon EOS 1n og 5N. - Så nu må jeg altså også se
>> at få købt mig det glasskab, så de kan komme til ære og værdighed.
>
> Jo, jeg har jo fulgt dine museumsaktiviteter :)

Så længe jeg først og fremmest er til analog, kan jeg godt klare mig med
en D60. Og svjh. mente du da selv - i forb. med de spørgsmål, jeg havde
til den, at netop D60 er et godt kamera. - Skal jeg sige noget
negativt om den, må det være, at skærmen godt måtte være lige en anelse
større... Selvfølgelig vil jeg da gerne have en fullframe EOS, men det
vil blive meeeeget dyrt, da jeg så også skal ud og ofre rechipning på et
par af mine objektiver eller ganske enkelt købe nye....

- Du skal da være velkommen til et besøg, når 'museet' er etableret, så
skal jeg nok agere kustode.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 02-11-09 22:07

On 2009-11-02 21:59:21 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

>
>
> Åh j0, det er jo så i den ende, hvor ihvertfald min pengepung siger
> stop. - Det, jeg så ikke helt forstår, er, at du 'nøjes' med en
> XA20ES. Den er da udmærket, men efter min mening ikke i klasse med
> hverken Nakamichi Dragon, Meridian CD Playher, Pioneers PD-90, Marantz
> CD-94 eller selv en Philips CD-960 Reference... - Men OK, smag og
> behag.. ..

Du er klar over at den kun leverer det digitale signal til DAC'en? Men
jeg er på udkig efter et bedre drev, men Sony'en er absolut respektabel
til det job. Den indbyggede DAC i den er ikke noget at skrive hjem om.
Det er derfor jeg har en high-end DAC til at lave det kritiske. Sony'en
har en af de absolut bedre mekaniske drev.

>
> Så længe jeg først og fremmest er til analog, kan jeg godt klare mi g
> med en D60. Og svjh. mente du da selv - i forb. med de spørgsmål, jeg
> hav de til den, at netop D60 er et godt kamera. - Skal jeg sige
> noget negativt om den, må det være, at skærmen godt måtte være lige e n
> anelse større... Selvfølgelig vil jeg da gerne have en fullframe EOS,
> men de t vil blive meeeeget dyrt, da jeg så også skal ud og ofre
> rechipning på et par af mine objektiver eller ganske enkelt købe
> nye....
>
> - Du skal da være velkommen til et besøg, når 'museet' er etableret ,
> så skal jeg nok agere kustode.

D60 er skam et glimrende kamera og man kan tage gode billeder med det.
Det med museet må vi vende tilbage til, specielt hvis det ligger i Kbh.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard S¿rense~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 02-11-09 23:26


Hans Kruse wrote:
> Erik Richard Sørensen said:
>> Åh j0, det er jo så i den ende, hvor ihvertfald min pengepung siger
>> stop. - Det, jeg så ikke helt forstår, er, at du 'nøjes' med en
>> XA20ES. Den er da udmærket, men efter min mening ikke i klasse med
>> hverken Nakamichi Dragon, Meridian CD Playher, Pioneers PD-90, Marantz
>> CD-94 eller selv en Philips CD-960 Reference... - Men OK, smag og
>> behag.. ..
>
> Du er klar over at den kun leverer det digitale signal til DAC'en? Men
> jeg er på udkig efter et bedre drev, men Sony'en er absolut respektabel
> til det job. Den indbyggede DAC i den er ikke noget at skrive hjem om.
> Det er derfor jeg har en high-end DAC til at lave det kritiske. Sony'en
> har en af de absolut bedre mekaniske drev.

Ja, det er jeg klar over. Så jeg kan godt forstå, du har valgt en
ekstern DAC til den. Alle de mærker/modeller, jeg nævnte, har også både
direkte udgang til DAC og indb. DAC. Og det er heller ikke alle de indb.
DAC i dem, der er lige gode - fx. er Pioneer's ikke den bedste, men
selve værket er nok noget af det bedste, man kan få - også bedre end
Sonys. Jeg véd ikke, hvilket drev, Meridian afspilleren bruger, men de
øvrige er alle bygget på Philips' E2100 reference værk. Det værk, der
har sat standard for næsten alle CD afspillere, der er kommet de sidste
25 år.

Jeg har selv 2 stk. Philips CD-960. Desværre trænger de nu begge til nye
drivremme, men lyden er der ikke noget at klage på - hverken på den
optiske eller digitale coax udgang. Faktisk er selv de indbyggede DAC4
16-bits konvertere ret gode - lidt 'bløde' i lyden, hvilket passer mig
bedst, da jeg også lytter en del til klassisk musik...

- Jeg har også en Nakamichi MB-2 CD afspiller. Den har klart bedre DAC
end Philips'en. - Jeg har ikke afprøvet de optiske udgange på den, da
der ikke er indb. DAC i den Nakamichi forstærker, den kører sammen med.
Det er det system + et sæt Tannoy Saturn 8 højttalere, jeg bruger sammen
med min MacPro sammen med en Behringer mixer. - Indtil nu kun en MX-802A
EuroMixer, men den har jeg lige solgt til en af mine venner til fordel
for en noget større MX-2004A. - Han skulle bruge en ultra-bærbar mixer,
og jeg kunne godt bruge et par kanaler mere, så vi byttede bare.

>> Så længe jeg først og fremmest er til analog, kan jeg godt klare mi g
>> med en D60. Og svjh. mente du da selv - i forb. med de spørgsmål, jeg
>> hav de til den, at netop D60 er et godt kamera. - Skal jeg sige
>> noget negativt om den, må det være, at skærmen godt måtte være lige e
>> n anelse større... Selvfølgelig vil jeg da gerne have en fullframe
>> EOS, men de t vil blive meeeeget dyrt, da jeg så også skal ud og ofre
>> rechipning på et par af mine objektiver eller ganske enkelt købe nye....
>>
>> - Du skal da være velkommen til et besøg, når 'museet' er etableret ,
>> så skal jeg nok agere kustode.
>
> D60 er skam et glimrende kamera og man kan tage gode billeder med det.
> Det med museet må vi vende tilbage til, specielt hvis det ligger i Kbh.

Ja, det gør det så ikke. Det er i verdens mindste storby - altså Århus,
og der er altid kaffe på kanden her i huset.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (03-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 03-11-09 00:46

On 2009-11-02 23:26:05 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:
>
> Ja, det er jeg klar over. Så jeg kan godt forstå, du har valgt en
> ekstern DAC til den. Alle de mærker/modeller, jeg nævnte, har også
> både direkte udgang til DAC og indb. DAC. Og det er heller ikke alle de
> indb.
> DAC i dem, der er lige gode - fx. er Pioneer's ikke den bedste, men
> selve værket er nok noget af det bedste, man kan få - også bedre en d
> Sonys. Jeg véd ikke, hvilket drev, Meridian afspilleren bruger, men de
> øvrige er alle bygget på Philips' E2100 reference værk. Det værk, der
> har sat standard for næsten alle CD afspillere, der er kommet de sidste
> 25 år.
>
> Jeg har selv 2 stk. Philips CD-960. Desværre trænger de nu begge til
> nye drivremme, men lyden er der ikke noget at klage på - hverken på den
> optiske eller digitale coax udgang. Faktisk er selv de indbyggede DAC4
> 16-bits konvertere ret gode - lidt 'bløde' i lyden, hvilket passer mig
> bedst, da jeg også lytter en del til klassisk musik...
>
> - Jeg har også en Nakamichi MB-2 CD afspiller. Den har klart bedre DAC
> end Philips'en. - Jeg har ikke afprøvet de optiske udgange på den, da
> der ikke er indb. DAC i den Nakamichi forstærker, den kører sammen me
> d. Det er det system + et sæt Tannoy Saturn 8 højttalere, jeg bruger
> sam men med min MacPro sammen med en Behringer mixer. - Indtil nu kun
> en MX-802A
> EuroMixer, men den har jeg lige solgt til en af mine venner til fordel
> for en noget større MX-2004A. - Han skulle bruge en ultra-bærbar mixe
> r, og jeg kunne godt bruge et par kanaler mere, så vi byttede bare.

Nej, jeg påstår ikke at Sony'en er verdens bedste drev og det er et
område, jeg skal have set lidt nærmere på selvom min langtidsplan er
streaming. Produkterne er der ikke rigtigt endnu i det område. Men jeg
kan sige så meget at Sony'en lever rigeligt med kvalitet til at afsløre
forskelle en temmelig dyre DAC'er. Jeg har godt hørt om Philips drevet.
Der findes også modificerede Teac drev, som skulle være gode. Jeg skal
have set på en Theta Compli transport
(http://www.thetadigital.com/legacy_products.shtml#compli), som skulle
være rigtig god og som er baseret på et modificeret Philips drev (ikke
klar over hvilken præcist). Jeg har sammenlignet Sony'en med et nyt
Audio Note drev til 24.000 og der var kun lidt forskel, så man skal
meget højere op og formentlig noget ældre grej.

Men vi har efterhånden bevæget os noget væk fra emnet :) Send mig en
mail, hvis du vil diskutere audio....

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Hans Kruse (04-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 04-11-09 23:42

On 2009-11-02 23:26:05 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:
>
> Ja, det er jeg klar over. Så jeg kan godt forstå, du har valgt en
> ekstern DAC til den. Alle de mærker/modeller, jeg nævnte, har også
> både direkte udgang til DAC og indb. DAC. Og det er heller ikke alle de
> indb.
> DAC i dem, der er lige gode - fx. er Pioneer's ikke den bedste, men
> selve værket er nok noget af det bedste, man kan få - også bedre en d
> Sonys. Jeg véd ikke, hvilket drev, Meridian afspilleren bruger, men de
> øvrige er alle bygget på Philips' E2100 reference værk. Det værk, der
> har sat standard for næsten alle CD afspillere, der er kommet de sidste
> 25 år.
>
> Jeg har selv 2 stk. Philips CD-960. Desværre trænger de nu begge til
> nye drivremme, men lyden er der ikke noget at klage på - hverken på den
> optiske eller digitale coax udgang. Faktisk er selv de indbyggede DAC4
> 16-bits konvertere ret gode - lidt 'bløde' i lyden, hvilket passer mig
> bedst, da jeg også lytter en del til klassisk musik...

Jeg undskylder at fortsætte denne tråd ;)

Jeg har lige en CD transport hjemme og lytte på med Philips CDM 9Pro
drev i. Det er en Audio Note CDT Two. Har du en mening om dette Philips
drev?

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard S¿rense~ (04-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 04-11-09 23:57


Hans Kruse wrote:
> Erik Richard Sørensen said:
>> Ja, det er jeg klar over. Så jeg kan godt forstå, du har valgt en
>> ekstern DAC til den. Alle de mærker/modeller, jeg nævnte, har også
>> både direkte udgang til DAC og indb. DAC. Og det er heller ikke alle
>> de indb.
>> DAC i dem, der er lige gode - fx. er Pioneer's ikke den bedste, men
>> selve værket er nok noget af det bedste, man kan få - også bedre en d
>> Sonys. Jeg véd ikke, hvilket drev, Meridian afspilleren bruger, men de
>> øvrige er alle bygget på Philips' E2100 reference værk. Det værk, der
>> har sat standard for næsten alle CD afspillere, der er kommet de
>> sidste 25 år.
>>
>> Jeg har selv 2 stk. Philips CD-960. Desværre trænger de nu begge til
>> nye drivremme, men lyden er der ikke noget at klage på - hverken på
>> den optiske eller digitale coax udgang. Faktisk er selv de indbyggede
>> DAC4 16-bits konvertere ret gode - lidt 'bløde' i lyden, hvilket
>> passer mig
>> bedst, da jeg også lytter en del til klassisk musik...
>
> Jeg undskylder at fortsætte denne tråd ;)
>
> Jeg har lige en CD transport hjemme og lytte på med Philips CDM 9Pro
> drev i. Det er en Audio Note CDT Two. Har du en mening om dette Philips
> drev?

Faktisk ikke... Jeg har kun hørt om den, men aldrig selv prøvet udstyr
med den i. - Der er bare et eller andet, der ligger og lurer i
baghovedet om, at det muligvis er det drev, Teac brugte i deres største
stand-alone afspiller - altså den uden DAC... Men jeg er ikke sikker på
det...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (05-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 05-11-09 13:54

On 2009-11-04 23:56:36 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

>
> Faktisk ikke... Jeg har kun hørt om den, men aldrig selv prøvet udsty r
> med den i. - Der er bare et eller andet, der ligger og lurer i
> baghovedet om, at det muligvis er det drev, Teac brugte i deres største
> stand-alone afspiller - altså den uden DAC... Men jeg er ikke sikker
> på det...

Det ser ud til at det er et af de bedste om ikke det bedste drev, der
nogensinde er lavet. Det er bla. brugt i en Krell topmodel
http://www.audioasylum.com/audio/general/messages/5490.html. Drevet er
så kun en del af kvaliteten af en digital transport, men selvfølgelig
en kritisk del. Efter at have lyttet på AN transporten er det klart at
den er meget bedre end Sony, men det ligger nok ligeså meget i
elektronikken, som tager bits fra drevet og leverer dem ud på coax
cablet til DAC'en. Jeg troede en gang at en bit er en bit i dette
område, men er blevet klogere ;)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard S¿rense~ (05-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard S¿rense~


Dato : 05-11-09 15:41


Hans Kruse wrote:
> Erik Richard Sørensen said:
>> Faktisk ikke... Jeg har kun hørt om den, men aldrig selv prøvet udsty
>> r med den i. - Der er bare et eller andet, der ligger og lurer i
>> baghovedet om, at det muligvis er det drev, Teac brugte i deres
>> største stand-alone afspiller - altså den uden DAC... Men jeg er ikke
>> sikker på det...
>
> Det ser ud til at det er et af de bedste om ikke det bedste drev, der
> nogensinde er lavet. Det er bla. brugt i en Krell topmodel
> http://www.audioasylum.com/audio/general/messages/5490.html.

Krell kender jeg! - Jeg overvejede for et par år siden at droppe min
CD-960 og købe en lettere brugt Krell, (kan ikke huske modelnr.), da
960'eren begyndte at drille i drivremmen, og fordi der var lidt tvivl
om, om jeg kunne få ny rem. Men så tilbød en af mine venner mig
pludselig, at jeg kunne købe hans CD-960, men nu begynder den også at
drille lidt i remmen. - Til gengæld har jeg fået at vide, at jeg sagtens
kan få nye remme til dem...

> Drevet er
> så kun en del af kvaliteten af en digital transport, men selvfølgelig en
> kritisk del. Efter at have lyttet på AN transporten er det klart at den
> er meget bedre end Sony, men det ligger nok ligeså meget i
> elektronikken, som tager bits fra drevet og leverer dem ud på coax
> cablet til DAC'en.

Ja, der var engang, mange hævdede, at kablerne ikke betød det helt store
- sålænge, man blot sørgede for, de ikke var for lange og for tynde. Men
det betyder virkelig meget - ikke mindst de interne kabler fra laser til
udgangsstik.

Og så var der dem, der hævdede, at hvis man brugte et eksternt kabel med
kun _1_ tyk OFC leder fra coax til DAC, så var det alt rigeligt. - Jeg
var så dum at hoppe på den og købe et 'Van den Hull' OFC på 45cm med
ægte sølvstik (795kr. i 1990) med 1 leder. - Mildt sagt var det ikke
godt. - Han tog den heldigvis tilbage...

Nu har jeg jo taget en del ud og optaget også til decideret
videreproduktion og havde i den anledning fået en masse erfaring med
div. kabeltyper til fx. forskellige mikrofontyper. - Så jeg fik fat i
noget mikrofonkabel med 4 separate ledere med hver 144 tråde - separat
skærm om hver leder + hovedskærm om alle 4 - i ren OFC (0,9994%), 2 stk.
guldbelagte og guldloddede stik (ikke de billige 'koreanere') og fik en
god bekendt inden for den proffe branche til at lodde det med ren sølv.
- Så jeg har/havde et kabel med 576 ledere. - Det er desværre blevet
væk, da jeg flyttede, så lige nu bruger jeg 'bare' analog udgang....
200kr. pr stik + 125kr. for 1 m kabel + 50kr. til lodning - i alt
575kr.. - Det var mange penge dengang for et kabel på 1 meter.

> Jeg troede en gang at en bit er en bit i dette
> område, men er blevet klogere ;)

Jeg hørte engang en fra Philips udtale sig noget i den her retning på en
HiFi messe, hvor han - åbenbart i samarbejde med Nakamichi -
præsenterede det nyeste af det nye fra Nakamichi. - "...Der er forskel
på bits, - der er blue bits, og der er red bits. Blue bits giver kolde
toner og red bits giver varme toner, og det gælder om at finde den
rigtige sammensætning". - Og så startede han ellers et sæt Naka CA-/PA-7
IIe + en Dragon II CD player og 2 stk. Infinity Concerto med 'Also
sprach zarathustra' og begefter J.S.Bachs 'Tocata & Fuga i D-mol'. - Det
var som at stå midt i orkestret eller midt i orglet. Man kunne høre hver
enkelt kontakt/ansats på strygerne eller hver enkelt åbing af klapperne
i orglet... - Den klang kan jeg ikke opnå her i huset - hverken med min
egen Nakamichi + Tannoy eller Sansui + JBL.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (05-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 05-11-09 18:19

On 2009-11-05 15:40:54 +0100, Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

>
>
> Ja, der var engang, mange hævdede, at kablerne ikke betød det helt st
> ore - sålænge, man blot sørgede for, de ikke var for lange og for tynde
> . Men det betyder virkelig meget - ikke mindst de interne kabler fra
> laser til
> udgangsstik.

Netop og dem har jeg fået skiftet på min DAC til rent sølv og det gace
et virkeligt løft. Jeg har også fået en selekteret A/D chip sat i som
også er væsentlig bedre end en tilfældig af slagsen.

>
> Og så var der dem, der hævdede, at hvis man brugte et eksternt kabel
> med kun _1_ tyk OFC leder fra coax til DAC, så var det alt rigeligt. -
> Jeg
> var så dum at hoppe på den og købe et 'Van den Hull' OFC på 45cm med
> ægte sølvstik (795kr. i 1990) med 1 leder. - Mildt sagt var det ikke
> godt. - Han tog den heldigvis tilbage...

Jeg har et coax kabel som er 1,20 meter og det skal være så langt for
at undgå unoder. Det er testet til 200Mhz og det og rigtigt godt.

>
> Nu har jeg jo taget en del ud og optaget også til decideret
> videreproduktion og havde i den anledning fået en masse erfaring med
> div. kabeltyper til fx. forskellige mikrofontyper. - Så jeg fik fat i
> noget mikrofonkabel med 4 separate ledere med hver 144 tråde - separat
> skærm om hver leder + hovedskærm om alle 4 - i ren OFC (0,9994%), 2 s
> tk. guldbelagte og guldloddede stik (ikke de billige 'koreanere') og
> fik en god bekendt inden for den proffe branche til at lodde det med
> ren sølv. - Så jeg har/havde et kabel med 576 ledere. - Det er
> desværre blevet
> væk, da jeg flyttede, så lige nu bruger jeg 'bare' analog udgang....
> 200kr. pr stik + 125kr. for 1 m kabel + 50kr. til lodning - i alt
> 575kr.. - Det var mange penge dengang for et kabel på 1 meter.

Jeg har lånt et par signal kabler mellem DAC og forstærker i rent guld
(99,999% rent) og det lyder væsentligt anderledes og bedre end dem jeg
har i sølv. De er desuden skærmet for ud- og indstråling fra f.eks.
strømkabler i nærheden. Det samme gælder højtalerkablerne. De er alle
lavet af Teresonic. Se her
http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=148

>
>> Jeg troede en gang at en bit er en bit i dette område, men er blevet klogere ;)
>
> Jeg hørte engang en fra Philips udtale sig noget i den her retning på
> en HiFi messe, hvor han - åbenbart i samarbejde med Nakamichi -
> præsenterede det nyeste af det nye fra Nakamichi. - "...Der er forskel
> på bits, - der er blue bits, og der er red bits. Blue bits giver kolde
> toner og red bits giver varme toner, og det gælder om at finde den
> rigtige sammensætning". - Og så startede han ellers et sæt Naka CA-
> /PA-7 IIe + en Dragon II CD player og 2 stk. Infinity Concerto med
> 'Also sprach zarathustra' og begefter J.S.Bachs 'Tocata & Fuga i
> D-mol'. - Det
> var som at stå midt i orkestret eller midt i orglet. Man kunne høre h
> ver enkelt kontakt/ansats på strygerne eller hver enkelt åbing af
> klapper ne i orglet... - Den klang kan jeg ikke opnå her i huset -
> hverken med min egen Nakamichi + Tannoy eller Sansui + JBL.

Jeg tror min lyd efterhånden er meget tæt på den oplevelse du beskriver ;)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Franz Berliner (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 09-11-09 09:41

Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:

> Det
> var som at stå midt i orkestret eller midt i orglet. Man kunne høre hver
> enkelt kontakt/ansats på strygerne eller hver enkelt åbing af klapperne
> i orglet...

Det er altid lidt sjovt med de her billeder på lydoplevelse synes jeg.
Egentlig burde man vel skrive at det føltes som at hænge ovenover
orkestret i en lang ledning... som er det sted mikrofonerne meget ofte
er placeret

--
Franz : http://www.berliner.dk

Morten Lind (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Morten Lind


Dato : 09-11-09 14:33

Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:

> > Det
> > var som at stå midt i orkestret eller midt i orglet. Man kunne høre hver
> > enkelt kontakt/ansats på strygerne eller hver enkelt åbing af klapperne
> > i orglet...

> Det er altid lidt sjovt med de her billeder på lydoplevelse synes jeg.
> Egentlig burde man vel skrive at det føltes som at hænge ovenover
> orkestret i en lang ledning... som er det sted mikrofonerne meget ofte
> er placeret

Hvor poetisk

M.
--
[dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst(ML)]

Franz Berliner (10-11-2009)
Kommentar
Fra : Franz Berliner


Dato : 10-11-09 09:33

Morten Lind <mortenlind@gmail.com> wrote:

> Franz Berliner <stuff@NOSPAMkampp.dk> wrote:
>
> > > Det
> > > var som at stå midt i orkestret eller midt i orglet. Man kunne høre hver
> > > enkelt kontakt/ansats på strygerne eller hver enkelt åbing af klapperne
> > > i orglet...
>
> > Det er altid lidt sjovt med de her billeder på lydoplevelse synes jeg.
> > Egentlig burde man vel skrive at det føltes som at hænge ovenover
> > orkestret i en lang ledning... som er det sted mikrofonerne meget ofte
> > er placeret
>
> Hvor poetisk

He he

For at forsætte den lidt, så er det også lidt sjovt når folk køber sig
fattig i forskelligt stereogrej og så siger at de "oplever samme lyd som
i studiet".

Hvis de ville have samme lyd i studiet skulle de jo bare afspille
skidtet på det samme grej som i studiet, nemlig fra en Computer med en
god DAC og et par aktive Genelec Monitors (for nu at generalisere
lidt).


--
Franz : http://www.berliner.dk

Erik Richard Sørense~ (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-11-09 14:51


Franz Berliner wrote:
> Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>> Det var som at stå midt i orkestret eller midt i orglet. Man kunne
>> høre hver enkelt kontakt/ansats på strygerne eller hver enkelt åbing
>> af klapperne i orglet...
>
> Det er altid lidt sjovt med de her billeder på lydoplevelse synes jeg.
> Egentlig burde man vel skrive at det føltes som at hænge ovenover
> orkestret i en lang ledning... som er det sted mikrofonerne meget ofte
> er placeret

Du véd godt, at 'tit og ofte' er døde, men 'af og til' lever stadig.
- Eller sagt på en anden måde. Nogle gange er mikrofoner hængt op over
et orkester, men hvis man kun bruger den metode, kan lyden godt blive en
hel del unuanceret. Hvis man skal lave 'den perfekte optagelse', som
faktisk ikke findes, men så noget, der ligner, skal man bruge en
kombination af ophængte, nedadpegende mikrofoner og vandret -
gulvplacerede mikrofoner - placeret foran, så de peger ind mod
orkestret. Og er der kor med, er det vigtigt, at mikrofoner ikke er
placeret ret meget over hovedhøjde på koret, så de peger direkte mod
kormedlemmernes mundhøjde qua, at menneskets stemmer - modsat
instrumenter - har en nogenlunde retningsbestemt, fremadrettet lydgang.

Når jeg har været ude med det 'store setup', har jeg altid haft 3
gulvmikrofoner pegende ind mod et orkester, 4-6 placeret på en bom ca. i
samme afstand som gulvmikrofoner, men placeret i 3-4 meters højde
pegende skråt ned mod orkestret. Har der også været kor og solister, så
yderligere 2-4 mikrofoner på koret - en til hver stemmegruppe*) - i ca.
2,20 meters højde pegende skråt ned mod hovederne, så der er frit udsyn
til dirigenten. Og er der solister på, så yderligere en mikrofon til
solisten.

*) Hvis kun 2, så en til herrestemmer og en til damestemmer.

Med det 'lille setup' har jeg altid kørt med 3 mikrofoner placeret på
gulvet til orkester og to til kor - eller alle 5 til orkester, hvis der
ikke er kor med. Og med 'mikro setup' ganske enkelt kun 1 special
stereomikrofon med justerbar vinkel i 60 grader pegende mod orkestrets
centrum, placeret i en afstand, så det dækker en ligesidet trekant med
mikrofon og orkestrets venstre og højre yderkant.

Ved orgeloptagelser i kirker, som er noget af det vanskeligste at optage
har jeg brugt mikrofoner med kuglekarekteristik - oftest 4-5 stks
placeret på høje standere lige foran med lige stor afstand mellem dem. -
Aldrig på selve orglets platform, da det vil overføre masser af
vibrationer. Her er kirkernes (oftest) stengulve et effektivt og
særdeles dødt fundament.

Men der er ca. lige så mange teorier, som der er lydfolk, så hver især
foretrækker sin egen velafprøvede setup.. - Jeg foretrækker oftest
mange mikrofoner, mens andre 'nøjes' med et 'kryds setup' med 2
mikrofoner og så enkeltmikrofoner til fx. solister, nogle placerer på
gulvet, andre på bomme, andre hængt op i loftet osv.osv..

Men uanset opstillingsmetode, så er der *ÉN* ting, _alle_ skal tage
hensyn til, og det er rummets egen klang. Gør man ikke det, vil det
altid komme til at lyde mere eller mindre rædselsfuld uanset
opstillingsmetoden.

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-11-09 17:13

On 2009-11-09 14:50:58 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

>
> Franz Berliner wrote:
>> Erik Richard S¿rensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> wrote:
>>> Det var som at stå midt i orkestret eller midt i orglet. Man kunne
>>> høre hver enkelt kontakt/ansats på strygerne eller hver enkelt å
> bing
>>> af klapperne i orglet...
>>
>> Det er altid lidt sjovt med de her billeder på lydoplevelse synes jeg
> .
>> Egentlig burde man vel skrive at det føltes som at hænge ovenover
>> orkestret i en lang ledning... som er det sted mikrofonerne meget ofte
>> er placeret
>
> Du véd godt, at 'tit og ofte' er døde, men 'af og til' lever stadig.:
> -) - Eller sagt på en anden måde. Nogle gange er mikrofoner hængt op o
> ver et orkester, men hvis man kun bruger den metode, kan lyden godt
> blive en
> hel del unuanceret. Hvis man skal lave 'den perfekte optagelse', som
> faktisk ikke findes, men så noget, der ligner, skal man bruge en
> kombination af ophængte, nedadpegende mikrofoner og vandret -
> gulvplacerede mikrofoner - placeret foran, så de peger ind mod
> orkestret. Og er der kor med, er det vigtigt, at mikrofoner ikke er
> placeret ret meget over hovedhøjde på koret, så de peger direkte mo d
> kormedlemmernes mundhøjde qua, at menneskets stemmer - modsat
> instrumenter - har en nogenlunde retningsbestemt, fremadrettet lydgang.
>
> Når jeg har været ude med det 'store setup', har jeg altid haft 3
> gulvmikrofoner pegende ind mod et orkester, 4-6 placeret på en bom ca.
> i samme afstand som gulvmikrofoner, men placeret i 3-4 meters højde
> pegende skråt ned mod orkestret. Har der også været kor og solister ,
> så yderligere 2-4 mikrofoner på koret - en til hver stemmegruppe*) - i
> ca. 2,20 meters højde pegende skråt ned mod hovederne, så der er frit
> u dsyn til dirigenten. Og er der solister på, så yderligere en mikrofon
> til
> solisten.
>
> *) Hvis kun 2, så en til herrestemmer og en til damestemmer.
>
> Med det 'lille setup' har jeg altid kørt med 3 mikrofoner placeret på
> gulvet til orkester og to til kor - eller alle 5 til orkester, hvis der
> ikke er kor med. Og med 'mikro setup' ganske enkelt kun 1 special
> stereomikrofon med justerbar vinkel i 60 grader pegende mod orkestrets
> centrum, placeret i en afstand, så det dækker en ligesidet trekant me d
> mikrofon og orkestrets venstre og højre yderkant.
>
> Ved orgeloptagelser i kirker, som er noget af det vanskeligste at optage
> har jeg brugt mikrofoner med kuglekarekteristik - oftest 4-5 stks
> placeret på høje standere lige foran med lige stor afstand mellem dem .
> - Aldrig på selve orglets platform, da det vil overføre masser af
> vibrationer. Her er kirkernes (oftest) stengulve et effektivt og
> særdeles dødt fundament.
>
> Men der er ca. lige så mange teorier, som der er lydfolk, så hver isæ r
> foretrækker sin egen velafprøvede setup.. - Jeg foretrækker ofte st
> mange mikrofoner, mens andre 'nøjes' med et 'kryds setup' med 2
> mikrofoner og så enkeltmikrofoner til fx. solister, nogle placerer på
> gulvet, andre på bomme, andre hængt op i loftet osv.osv..
>
> Men uanset opstillingsmetode, så er der *ÉN* ting, _alle_ skal tage
> hensyn til, og det er rummets egen klang. Gør man ikke det, vil det
> altid komme til at lyde mere eller mindre rædselsfuld uanset
> opstillingsmetoden.

Interessant, jeg oplever nu heller ikke på gode optagelse at man er
hængt op over orkester eller solister :)

Richard, det kunne være sjovt at høre en af dine optagelser. Så skal
jeg nok give feedback på hvordan jeg synes det lyder. Det kunne være
kor, orgel, strygekvartet og det bliver selvfølgelig hos mig. Du kan
sende i et format, der direkte kan brændes på en CDR i audio format.
Evt. via Yousendit.com.

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard Sørense~ (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-11-09 17:46


Hans Kruse wrote:
> Erik Richard Sørensen said:
>> Du véd godt, at 'tit og ofte' er døde, men 'af og til' lever stadig.:
>> -) - Eller sagt på en anden måde. Nogle gange er mikrofoner hængt op o
>> ver et orkester, men hvis man kun bruger den metode, kan lyden godt
>> blive en
>> hel del unuanceret. Hvis man skal lave 'den perfekte optagelse', som
>> faktisk ikke findes, men så noget, der ligner, skal man bruge en
>> kombination af ophængte, nedadpegende mikrofoner og vandret -
>> gulvplacerede mikrofoner - placeret foran, så de peger ind mod
>> orkestret. Og er der kor med, er det vigtigt, at mikrofoner ikke er
>> placeret ret meget over hovedhøjde på koret, så de peger direkte mo d
>> kormedlemmernes mundhøjde qua, at menneskets stemmer - modsat
>> instrumenter - har en nogenlunde retningsbestemt, fremadrettet lydgang.
>>
>> Når jeg har været ude med det 'store setup', har jeg altid haft 3
>> gulvmikrofoner pegende ind mod et orkester, 4-6 placeret på en bom
>> ca. i samme afstand som gulvmikrofoner, men placeret i 3-4 meters
>> højde pegende skråt ned mod orkestret. Har der også været kor og
>> solister , så yderligere 2-4 mikrofoner på koret - en til hver
>> stemmegruppe*) - i ca. 2,20 meters højde pegende skråt ned mod
>> hovederne, så der er frit u dsyn til dirigenten. Og er der solister
>> på, så yderligere en mikrofon til
>> solisten.
>>
>> *) Hvis kun 2, så en til herrestemmer og en til damestemmer.
>>
>> Med det 'lille setup' har jeg altid kørt med 3 mikrofoner placeret på
>> gulvet til orkester og to til kor - eller alle 5 til orkester, hvis
>> der ikke er kor med. Og med 'mikro setup' ganske enkelt kun 1 special
>> stereomikrofon med justerbar vinkel i 60 grader pegende mod orkestrets
>> centrum, placeret i en afstand, så det dækker en ligesidet trekant me
>> d mikrofon og orkestrets venstre og højre yderkant.
>>
>> Ved orgeloptagelser i kirker, som er noget af det vanskeligste at optage
>> har jeg brugt mikrofoner med kuglekarekteristik - oftest 4-5 stks
>> placeret på høje standere lige foran med lige stor afstand mellem dem
>> . - Aldrig på selve orglets platform, da det vil overføre masser af
>> vibrationer. Her er kirkernes (oftest) stengulve et effektivt og
>> særdeles dødt fundament.
>>
>> Men der er ca. lige så mange teorier, som der er lydfolk, så hver isæ
>> r foretrækker sin egen velafprøvede setup.. - Jeg foretrækker ofte
>> st mange mikrofoner, mens andre 'nøjes' med et 'kryds setup' med 2
>> mikrofoner og så enkeltmikrofoner til fx. solister, nogle placerer på
>> gulvet, andre på bomme, andre hængt op i loftet osv.osv..
>>
>> Men uanset opstillingsmetode, så er der *ÉN* ting, _alle_ skal tage
>> hensyn til, og det er rummets egen klang. Gør man ikke det, vil det
>> altid komme til at lyde mere eller mindre rædselsfuld uanset
>> opstillingsmetoden.
>
> Interessant, jeg oplever nu heller ikke på gode optagelse at man er
> hængt op over orkester eller solister :)
>
> Richard, det kunne være sjovt at høre en af dine optagelser. Så skal jeg
> nok give feedback på hvordan jeg synes det lyder. Det kunne være kor,
> orgel, strygekvartet og det bliver selvfølgelig hos mig. Du kan sende i
> et format, der direkte kan brændes på en CDR i audio format. Evt. via
> Yousendit.com.

Det kunne lade sig gøre, hvis altså ikke det var sådan, at jeg næsten
altid har overdraget originalbåndet til den/de organisationer, jeg har
optaget for. Så det er meget lidt af det, jeg har optaget, jeg stadig
har. - Men lidt er der da, så jeg kan da kigge i 'arkivet' og se, om de
stadig er til at kopiere... - Alle optagelser er/var 100% analoge...

Der vil bare komme til at gå lidt tid, da jeg er i en 'ombygningsfase'
og pt. ikke har mulighed for at overføre noget som helst til computer, -
jeg har solgt min mixer og venter på, at den nye og noget større skal
komme... - Jeg sætter dig på 'venteposition' sålænge...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-11-09 18:10

On 2009-11-09 17:45:52 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:

> Det kunne lade sig gøre, hvis altså ikke det var sådan, at jeg næ sten
> altid har overdraget originalbåndet til den/de organisationer, jeg har
> optaget for. Så det er meget lidt af det, jeg har optaget, jeg stadig
> har. - Men lidt er der da, så jeg kan da kigge i 'arkivet' og se, om de
> stadig er til at kopiere... - Alle optagelser er/var 100% analoge...
>
> Der vil bare komme til at gå lidt tid, da jeg er i en 'ombygningsfase'
> og pt. ikke har mulighed for at overføre noget som helst til computer,
> - jeg har solgt min mixer og venter på, at den nye og noget større skal
> komme... - Jeg sætter dig på 'venteposition' sålænge...

Du skal ikke lave en masse anstrengelser for at gøre det. Jeg har kun
mulighed at afspille digitalt, så kvaliteten ved analog til digital
konvertering er selvfølgelig også med i en vurdering af kvaliteten. Men
som sagt, hvis du er intereseret i at høre feedback, så send noget til
mig ved lejlighed :)

--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Erik Richard Sørense~ (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Erik Richard Sørense~


Dato : 09-11-09 18:29


Hans Kruse wrote:
> Erik Richard Sørensen said:
>> Det kunne lade sig gøre, hvis altså ikke det var sådan, at jeg næ sten
>> altid har overdraget originalbåndet til den/de organisationer, jeg har
>> optaget for. Så det er meget lidt af det, jeg har optaget, jeg stadig
>> har. - Men lidt er der da, så jeg kan da kigge i 'arkivet' og se, om
>> de stadig er til at kopiere... - Alle optagelser er/var 100% analoge...
>>
>> Der vil bare komme til at gå lidt tid, da jeg er i en 'ombygningsfase'
>> og pt. ikke har mulighed for at overføre noget som helst til
>> computer, - jeg har solgt min mixer og venter på, at den nye og noget
>> større skal komme... - Jeg sætter dig på 'venteposition' sålænge...
>
> Du skal ikke lave en masse anstrengelser for at gøre det. Jeg har kun
> mulighed at afspille digitalt, så kvaliteten ved analog til digital
> konvertering er selvfølgelig også med i en vurdering af kvaliteten.

Klart, men jeg bruger Amadeus II eller Pro til overspilning og har da
flere gange fået tilbagemeldinger om, at når jeg fx. har overspillet LP
plader for folk, så har de været yderst tilfredse. - Det er nok heller
ikke uden grund, at Amadeus Pro nu er standard på Jysk
Musikkonservatorium. Normalt gør jeg ikke noget ved overspilninger
udover måske at fjerne lidt rummel og/eller støj fra bånd. Jeg forsøger
at lave det så tæt på originalen som muligt.

> Men som sagt, hvis du er intereseret i at høre feedback, så send
> noget til mig ved lejlighed :)

Skal jeg nok. - Desuden kan jeg jo bruge det til at lære den nye mixer
at kende. - Godt nok er det også en Behringer, men der er trods alt
forskel på en lille ultra-kompakt MX-802 og så den noget større
MX-2004A... - Desværre tager jeg ikke ud mere, da fysikken siger fra...

mvh. Erik Richard

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-manNOSP@Mstofanet.dk>
NisusWriter - The Future In Multilingual Text Processing - www.nisus.com
OpenOffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hans Kruse (09-11-2009)
Kommentar
Fra : Hans Kruse


Dato : 09-11-09 19:52

On 2009-11-09 18:29:26 +0100, Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> said:
>
> Klart, men jeg bruger Amadeus II eller Pro til overspilning og har da
> flere gange fået tilbagemeldinger om, at når jeg fx. har overspillet
> LP plader for folk, så har de været yderst tilfredse. - Det er nok
> helle r ikke uden grund, at Amadeus Pro nu er standard på Jysk
> Musikkonservatorium. Normalt gør jeg ikke noget ved overspilninger
> udover måske at fjerne lidt rummel og/eller støj fra bånd. Jeg fors
> øger at lave det så tæt på originalen som muligt.

Det lyder fint.
>
> Skal jeg nok. - Desuden kan jeg jo bruge det til at lære den nye mixer
> at kende. - Godt nok er det også en Behringer, men der er trods alt
> forskel på en lille ultra-kompakt MX-802 og så den noget større
> MX-2004A... - Desværre tager jeg ikke ud mere, da fysikken siger fra...

Det vil være interessant.


--
Med venlig hilsen/With Kind Regards,
Hans Kruse
www.hanskrusephotography.com, www.hanskruse.com,
http://www.facebook.com/pages/Hans-Kruse-Photography/271477435625


Esben (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Esben


Dato : 02-11-09 20:53

Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> On 2009-11-02 09:52:58 +0100, henrik@muenster.dk (Henrik Münster) said:
>
> > Thomas von Hassel <thomas@elements.dk> wrote:
> >
> >> Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:
> >>
> >>> Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:
> >>>
> >>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
> >>>
> >>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
> >>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er der
> >>> forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det er
> >>> sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig også
> >>> ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere op, end
> >>> jeg lige synes.
> >>
> >> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
> >> kommer her ...
> >
> > Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>
> :) Jeg var været tvunget til Windows gennem arbejde i Compaq og senere
> HP. I Tandem Computers brugte jeg Mac fra 1990 til 1997, men efter at
> vi blev købt af Compaq var det ikke velset at møde op med en Powerbook
> under armen ;) Det blev så Windows NT4 og det var jeg dengang ikke så
> ked af, da der var mange nedbrud på Mac'en da jeg typisk havde mange
> vinduer og applikationer åbne på flere skærme.
>
> Jeg har stadig min gamle Powerbook 540c liggende (Compaq ville ikke
> have den tilbage!) og har lige startet den op for at se om museumssagen
> stadig kunne køre og jo den starter op selvom harddiske larmer lidt.
> Den kan også gå på nettet med Internet Explorer 4.0, men den kan ikke
> rigtigt forliges med alle de nymodes ting, som den ikke forstår :)
> Billeder er den ikke glad med den 256 farver den kan vise.....
> Harddiske er på 1GB og ram er på 36,8MB og den kører System 7.5.5.
> Skærmens opløsning er på 640x480 og 256 farver. Så meget for nostalgien
> :)

Så prøv at skifte til 640*400 og få tusinder af farver...

Udmærket maskine for sin tid!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

N/A (02-11-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 02-11-09 15:18



Lyrik (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Lyrik


Dato : 02-11-09 06:15

On 2 Nov., 12:33, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
> Erik Richard S¿rensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
>
>
>
> > Thomas von Hassel wrote:
> > > Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> > >> Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:
> > >>> Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
> > >>>> Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:
> > >>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i
> > >>>> dk.edb.mac.
>
> > >>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
> > >>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er
> > >>>> der forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det
> > >>>> er sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig
> > >>>> også ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere
> > >>>> op, end jeg lige synes.
> > >>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
> > >>> kommer her ...
> > >> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>
> > > arh han tæller ikke ... han er på usenet i forvejen ...
>
> > Selvfølgelig gør han da det... Hvad så med de andre, der skifter fra
> > Windows eller begynder at køre dobbelt, og som kommer fra div. Win
> > grupper, - tæller de så heller ikke.....??? - Og ligeledes tæller jeg da
> > med i div. Windows grupper, jeg af og til frekventerer nu, hvor jeg
> > bruger WinXP mere end 'bare' for at kunne åbne .docx filer...
>
> Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
> af usenet/nyhedsgrupper _falder_
>
> /thomas

,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jeg tror du har ret. Du skal tænke på de nye alternativer som Facebook
og Twitter. Jeg er ikke selv på nogen af dem endnu, skal siges. Jeg er
på en anden en som jeg ikke engang kan huske hvad hedder, endsige
brugernavn og password.
Jeg meldte mig til den og så holdt jeg mig væk!

Hilsen
Jens

Thorbjørn Ravn Ander~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 02-11-09 15:18

Lyrik skrev:
> On 2 Nov., 12:33, tho...@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:
>> Erik Richard S¿rensen <NOS...@NOSPAM.dk> wrote:
>>
>>
>>
>>> Thomas von Hassel wrote:
>>>> Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
>>>>> Thomas von Hassel <tho...@elements.dk> wrote:
>>>>>> Henrik Münster <hen...@muenster.dk> wrote:
>>>>>>> Erik Richard Sørensen <tu...@tulle.dk> wrote:
>>>>>>>> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i
>>>>>>> dk.edb.mac.
>>>>>>> Så er gruppen da ikke helt død. Det giver 63 indlæg om dagen i
>>>>>>> gennemsnint. Jeg synes egentlig, det lyder af meget. Selvfølgelig er
>>>>>>> der forskel på, hvor hektisk debatten er, men jeg synes alligevel, det
>>>>>>> er sjældent, vi når så højt op på en dag. Men jeg læser selvfølgelig
>>>>>>> også ofte her i gruppen flere gange dagligt, så måske løber det mere
>>>>>>> op, end jeg lige synes.
>>>>>> Men siger det noget om tendensen ? ... det er jo ikke mange nye folk der
>>>>>> kommer her ...
>>>>> Sikken noget pjat. Hans Kruse er da lige dukket op.
>>>> arh han tæller ikke ... han er på usenet i forvejen ...
>>> Selvfølgelig gør han da det... Hvad så med de andre, der skifter fra
>>> Windows eller begynder at køre dobbelt, og som kommer fra div. Win
>>> grupper, - tæller de så heller ikke.....??? - Og ligeledes tæller jeg da
>>> med i div. Windows grupper, jeg af og til frekventerer nu, hvor jeg
>>> bruger WinXP mere end 'bare' for at kunne åbne .docx filer...
>> Jeg snakker ikke om gruppen her specifikt men om at antallet af brugere
>> af usenet/nyhedsgrupper _falder_
>>
>> /thomas
>
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Jeg tror du har ret. Du skal tænke på de nye alternativer som Facebook
> og Twitter. Jeg er ikke selv på nogen af dem endnu, skal siges. Jeg er
> på en anden en som jeg ikke engang kan huske hvad hedder, endsige
> brugernavn og password.
> Jeg meldte mig til den og så holdt jeg mig væk!

Det er nok Google Groups du tænker på. De har også et rædsomt
webinterface :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

Henrik Münster (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Henrik Münster


Dato : 02-11-09 16:12

Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:

> Lyrik skrev:
> >
> > Jeg tror du har ret. Du skal tænke på de nye alternativer som Facebook
> > og Twitter. Jeg er ikke selv på nogen af dem endnu, skal siges. Jeg er
> > på en anden en som jeg ikke engang kan huske hvad hedder, endsige
> > brugernavn og password.
> > Jeg meldte mig til den og så holdt jeg mig væk!
>
> Det er nok Google Groups du tænker på. De har også et rædsomt
> webinterface :)

Eller Second Life. Der er og har været mange af den slags sider.
--
Henrik Münster
Esbjerg
Danmark

Thorbjørn Ravn Ander~ (02-11-2009)
Kommentar
Fra : Thorbjørn Ravn Ander~


Dato : 02-11-09 16:46

Henrik Münster skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0002@gmail.com> wrote:
>
>> Lyrik skrev:
>>> Jeg tror du har ret. Du skal tænke på de nye alternativer som Facebook
>>> og Twitter. Jeg er ikke selv på nogen af dem endnu, skal siges. Jeg er
>>> på en anden en som jeg ikke engang kan huske hvad hedder, endsige
>>> brugernavn og password.
>>> Jeg meldte mig til den og så holdt jeg mig væk!
>> Det er nok Google Groups du tænker på. De har også et rædsomt
>> webinterface :)
>
> Eller Second Life. Der er og har været mange af den slags sider.

Måske World of Warcraft? Der kan man vist også skrive sammen.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"

N/A (02-11-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 02-11-09 15:18



jagge (02-11-2009)
Kommentar
Fra : jagge


Dato : 02-11-09 16:53

Erik Richard Sørensen <tulle@tulle.dk> wrote:

> .....At siden 01.11.2007 er der kommet ca. 46.100 indlæg i dk.edb.mac.
>
> mvh. Erik Richard

Vildt :0).

Det mest slående ved denne gruppe er at der på trods af uenigheder som
jeg da også selv har deltaget i, så bliver tonen meget sjældent rigtig
usenet grim.

Det er sgu lidt af en bedrift, så Kudos til gruppen og jeg vil da gerne
sige at denne gruppe er fantastisk hjælpsom, noget jeg har haft meget
gavn af :0)

MVH

Jakob

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste