Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hjælp til digitalkamerakøb
Fra : Marianne Nyborg

Dato : 02-08-01 12:44

Hej

Jeg overvejer at købe et digitalkamera, men er meget i tvivl, om
hvor meget jeg egentlig skal bruge, for at få et ordentligt kamera.
Og samtidig ikke køber noget der er for "godt" - Idet det kun er til
almindeligt brug. ( Jeg har et rigtig godt kamera, til "fint brug")
Er der nogle der kan komme, med nogle forslag??

\|||/
( oo )
--ooO-(_)-Ooo--

Venlig Hilsen
Marianne Nyborg.

Dogs have owners, Cats have staff...!

Fra : SEB

Dato : 02-08-01 20:59

Marianne Nyborg skrev:

> Jeg overvejer at købe et digitalkamera, men er meget i tvivl, om
> hvor meget jeg egentlig skal bruge, for at få et ordentligt kamera.

Jeg synes du skulle prøve at kigge lidt tilbage i gruppen. Det
er faktiske ret tit at spørgsmålet, som du stiller, er "oppe".

Nu kan det godt virke forvirrende med alle de "gode" forslag på
kameraer, som kommer fra folk: Nikon, Canon, Olympus og andre.
Selv har jeg et HP 912, som jeg er meget glad for.

Men, skal jeg give dig et par tips, så se dig godt for med
priserne - varierer meget på de forskellige modeller. Find så
en god fotohandler, som er villig til at lade dig prøve
"ønskekameraet" i et par dage.
--
Venlig hilsen
SEB

Fra : Dragon

Dato : 02-08-01 21:33

"Marianne Nyborg" <m.nyborg@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> almindeligt brug. ( Jeg har et rigtig godt kamera, til "fint brug")
> Er der nogle der kan komme, med nogle forslag??

Hej Marianne,

det kommer jo meget an på hvordan det skal bruges.
Hvis du har en god 17" eller en 19" monitor kan den vise op til 1600 x 1200
pixels. Til skærmvisning vil et 2 megapixel kamera derfor være bedst egnet.

Hvis du vil lave forstørrelser større end A4 er det derimod mest fornuftigt
med et 3 Mp kamera - men så kan billedet pludselig ikke være på skræmen i
fuld størrelse længere.

Skal du højest lave A5 forstørrelser og/eller har du kun en 14-15" skærm vil
jeg anbefale et 1,3 Mp kamera.

Nogle kamera jeg vil anbefale er

1,3 Mp
Olympus C-860L til ca. 2000.-

Olympus C-1 til ca. 2500,- (en nyere model med USB, der giver væsentlig
hurtigere billedoverførsel og et mindre kamerahus)

2,1 Mp
Kodak DC3800 til ca. 3000.- et lækkert meget kompakt kamera med god
billedkvalitet, men desværre er billedet for bredt til skærmen og
batterierne bruges meget hurtigt, da der kun er to i.

Canon PowerShot A20 til 3800,- har 3x optisk zoom og laver meget gode
billeder.

Jeg kan bestemt IKKE anbefale HP c315 og Minolta Dimáge 2300, da de laver
nogle meget grynede billeder og har problemer med farverne selv i dagslys.

God digi-jagt

--
Kasper

Fra : Karsten Olesen

Dato : 02-08-01 22:22

"Dragon" <downloaddragon@softhome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> nogle meget grynede billeder og har problemer med farverne selv i dagslys.

*********************************

Hvad vil du bruge apparatet til ?
Er det kun til internettet, kan du nøjes med
et prisbilligt et.
Skal du printe i 10x15, så er 1.3 megapixel at anbefale,
da du her har god økonomi mellem pris/kvalitet.
Skal du op i større udskrifter, og det stadig skal
være til at se på (tæt på), så skal du glemme 2.3 megapixel
kameraerne, da du næsten ikke aner forskellen fra 1.3 til 2.1
i et udskrevet billede. Gå direkte til
3.3 megapixels, men de er vanvittig dyre.
Prisen på ca. 2000,- for et C-860L tror jeg ikke på.
Selv BILKA gjorde det ikke bedre end 2495,-....
Ofte ser man billige priser på edbpriser.dk, men
de har dem oftest ikke hjemme, men nu er folk
jo kommet ind på deres side....rent reklame...

MVH

Fra : Niels

Dato : 03-08-01 19:31

Olympus 2100 Uz kan anbefales på det kraftigste, der er en 10x optisk
zoom, og en makro funktion ned til 10 cm afstand.

Se evt. eksempler på billeder her:
linket er til en gruppe som kun beskæftiger sig med dette kamera, og
selv om jeg er amatør, synes jeg det ser ud som om folk er meget
tilfredse med dette kamera.

Mvh. Niels