brugt lupo?
Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 31-10-09 10:22

Hej

Jeg overvejer kraftigt at skifte min bil ud med en Lupo 3L (eller anden
superøkomisk bil) pga. ændret kørselsbehov..

Der er masser til salg både privat og ved forhandlere - priserne er
endda en tand lavere ved forhandlerne..

De ligger helt ned til u. 50.000
Hvad skal jeg være særligt opmærksom på når de kommer lidt op i
alderen/kilometer.

hvor ligger de store og dyre eftersyn f.eks. tandremsskift o.s.v...

Thore

Fra : Frank Leegaard

Dato : 31-10-09 14:35

Thore Jensen Bergenstoff wrote:
> [...]
> alderen/kilometer.
>
> hvor ligger de store og dyre eftersyn f.eks. tandremsskift o.s.v...

Alt til en Lupo 3L er dyrt. Bremser etc etc.

Vær særlig opmærksom på gearkassen.

--
/Frank

Fra : Leo Jensen

Dato : 31-10-09 07:48

On 31 Okt., 10:21, Thore Jensen Bergenstoff <c...@bergenstoff.dk>
wrote:
> [...]
> alderen/kilometer.
>
> hvor ligger de store og dyre eftersyn f.eks. tandremsskift o.s.v...

Det lyder som om du skal til at køre langt. Hvis det er tilfældet er
det ikke et genialt at købe en bil, der allerede har kørt meget langt
og derfor billig. Eneste fordel er at du slipper billigere når du
køber den, derefter kan det nemt blive dyrt i reparationer

Jeg ville kigge på noget nyt og økonomisk. Den slags biler taber for
lidt i værdi til at det kan betale sig at kigge efter brugt.
Du finder ikke noget der slår Lupoen på brændstoføkonomi, men du kan
finde biler, der går over 25 km/l. Hvis du skal køre ordentligt langt
ville jeg også kigge på noget der var et nummer større end Lupo,
simpelthen for komfortens skyld.

VAG har en stribe biler med samme (?) motor og i hvert fald gode
økonomital. Polo, Fabia, Seat har også en. Fiesta eller Panda. Opel
har sikkert også noget. Jeg er ikke sikker på om franskerne er med i
front pt ?

Det betyder at du skal finde 100.000 kr mere, men du får så til
gengæld også lov til at betale en ny bil over flere år end en udslidt
Lupo. Og du er kørende uden uforudsete omkostninger i lang tid, og
bilen er penge værd når den skal skiftes. Det er nok mere tvivlsomt
med Lupo'en.

Leo

Fra : jens

Dato : 31-10-09 15:44

wrote:
> [...]

Lupo. Og du er kørende uden uforudsete omkostninger i lang tid, og
bilen er penge værd når den skal skiftes. Det er nok mere tvivlsomt

Dette er nok et bedre køb totaløkonomisk, personligt kunne jeg ikke leve med
en 3cylindret diesel de lyder forfærdeligt.
http://www.bilenonline.dk/article/2009/10/forste-tur-polo-bluemotion
Mvh
Jens

Fra : Ivan Madsen

Dato : 31-10-09 15:46

On Sat, 31 Oct 2009 10:21:37 +0100, Thore Jensen Bergenstoff
<crap@bergenstoff.dk> wrote:

> [...]
>alderen/kilometer.
>
>hvor ligger de store og dyre eftersyn f.eks. tandremsskift o.s.v...

Jeg kender flere, der har kørt Lupo 3L og Audi A2 3L med stor
fornøjelse over rigtig mange km. Vi har alle set skrækhistorierne om
extremt dyre reparationer.
Der er ingen tvivl om, at hvis der går noget i stykker på en 3L koster
det penge - en del penge. FDM vurderede på et tidspunkt (har desværre
ikke link til artiklen) at det man sparede på brændstof og ejerafgift
gik til højere service omkostninger.
Hvis du bor i nærheden af en 3L troldmand - der findes 2 eller 3
sådanne rundt omkring i landet kan du blive billigt kørende. Hvis du
er nødt til at bruge VW værksted ville jeg ikke turde købe en 3L.

De bliver ældre og ældre, de kære 3L biler.

Euro-biler i Herlev har en flok brugte 3L biler og en hjemmeside, hvor
de gennemgår bilernes typiske fejl og mangler. Om de er objektive kan
jeg ikke udtale mig om.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 31-10-09 23:30

Thore Jensen Bergenstoff skriver:

> Hvad skal jeg være særligt opmærksom på når de kommer lidt op i
> alderen/kilometer.

Alt.

Det kommer an på, hvor langt den har gået, hvem der har serviceret den
osv osv.

Nå ja, det er så også ved et være en ret bedaget konstruktion der første
gang kom i produktion i 1998.

Klaus

Fra : Thore Jensen Bergens~

Dato : 01-11-09 10:51

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Thore Jensen Bergenstoff skriver:
>
> Alt.
Tak, super godt svar...

Læs: Særligt opmærksom..

Thore

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 01-11-09 21:22

> [...]
> alderen/kilometer.
>
> hvor ligger de store og dyre eftersyn f.eks. tandremsskift o.s.v...

Den bedste information om lupoen generelt får du hos www.lupo3lklub.dk

Der findes rundt om i landet nogle få værksteder der er meget kompetente
på Lupoen og dens Audi-modstykke, modsat flertallet af VW-værksteder.
Bor du på Nordsjælland kan jeg varmt anbefale dig at søge hjælp hos
JP-Auto i Havdrup lidt nord for Køge - Ellers skal du prøve
Mercari-biler Løvskal mellem Randers og Viborg. Eller spørge i
Lupo-klubbens forum.

Det altafgørende er hvordan den er passet. Med god pleje - rettidig olie
og tandremsskift og uden chiptuning er den en arbejdshest der æder
kilometer efter kilometer op.

Olieskifte hver 15.000 km - koster 800 - 1000Kr pga specialolie.
Tandremsskifte hver 90.000 km med AYX-motoren elles 60.000 km med den
første ANY-motor. Der er en checkliste og prisliste på JP-auto's
hjemmeside. Du skal huske indregne forhjulslejerne i listen over
sliddele og de holder fra alt imellem 60.000 til 200.000 km eller mere.

Jeg kan ikke pege på specielle ting du skal passe på med, for min har
bare kørt og kørt og kørt i 386.000 km nu.
- Men det er en god ide at have obs på om der er nok olie på
hydraulikken hvis den pludselig begynder at hænge fast i et gear efter
længere tids kørsel. Det er en fejl der kan komme over tid.
- At være bevidst om at kobling og gearkasse med mellemrum skal
"grundjusteres" - det er en elektronisk kalibrering der foretages med et
ODB-2 kabel fra et program på en PC der kaldes VAGCOM. Det er de gode
værksteder eksperter i.
- At baklys-kontakten er en 2-kreds kontakt, dvs et kontaktsæt der
tænder baklyset og et kontaktsæt der fortæller bilens styre-computer at
nu er den sat i bakgear. Den koster ca 100,- kr men har snydt flere der
har fået gearkassen skiftet når kontakten der sender signal til
styrecomputeren har været i udu og det har givet anledning til
skrækhistorier der har afholdt mange fra at købe bilen.
Jeg har også hørt at gearkasserne går i stykker på et tidspunkt, men min
har som sagt holdt i næsten 400.000 km - det samme gælder turboladeren.

- Så med mindre den har været misligholdt, er blevet chippet og/eller er
blevet brugt til at køre råddent er der ikke noget at være bange for.

/Lars