"koyama" <erik.koyama.tilt@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:8ccd348d-ea5c-470f-a8f2-5ba43349b298@o21g2000vbl.googlegroups.com...
> I går fik jeg så en bøde på 500 kr. for "2 uens dæk på forreste aksel"
> da jeg blev stoppet af politiet ved en razzia. Betjenten sagde at det
> ene dæk vær af mærket "Kumho" mens det andet dæk var af mærket
> "Michelin".
>
> Jeg erindrede svagt at vi havde en lignende diskussion til
> teoriundervisningen hvor jeg synes kørelæreren udtrykkeligt sagde at
> det var nok at dækkene på hver aksel var af samme type og ikke
> nødvendigvis af samme fabrikat. Derfor spurgte jeg betjenten om ikke
> det var tilstrækkeligt at dækkene var af samme type (underforstået
> radial / ikke-radial), hertil var svaret nej. Jeg tog imod bøden og
> kørte videre.
Det er helt korrekt, hvad du har fået at vide - politimanden er galt på den!
Iflg. Detailforeskrifterne for personbiler, skal dækkene blot være af samme
type:
"8.02.002 Dæk
(1) Dæk
a) Skal have en bæreevne mindst svarende til køretøjets tilladte akseltryk
og
være beregnet til mindst køretøjets tophastighed.
b) Skal være af dimension og udformning svarende til fælgen.
c) Skal tydeligt og holdbart være mærket med dimensionsbetegnelse og
fabrikantens
og/eller regummieringsfirmaets navn eller varemærke.
d) Skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30 km/h tydeligt og
holdbart
være mærket med bæreevne- og hastighedsangivelse.
(2) Mønsterdybden skal på køretøj med størst tilladt hastighed på over 30
km/h
være mindst
a) 1,6 mm for køretøj med tilladt totalvægt på højst 3.500 kg
og
b) 1,0 mm for køretøj med tilladt totalvægt på over 3.500 kg.
120 Detailforskrifter for Køretøjer 2007
Mønsterdybden måles i hovedmønsteret, hvorved forstås de brede riller i
slidbanens
midterste del, der dækker ca. 3/4 af slidbanens bredde.
(3) Dæk, for hvilke der er krav om mindst 1,6 mm mønsterdybde, skal være
forsynet
med slidindikatorer (TWI).
Slidindikatorer skal give visuel advarsel, når mønsterdybden i
hovedmønsteret
er reduceret til 1,6 mm.
Slidindikatorer skal være anbragt i tværgående rækker i slidbanens
hovedmønster.
(4) Oppumpningstrykket skal være i overensstemmelse med det af
køretøjsfabrikanten
foreskrevne, dog højst 9 bar.
(5) Der skal på samme aksel anvendes dæk af samme dimension og type bortset
fra dæk til midlertidig brug.
(6) Dæk opdeles i typer, afhængig af opbygning og anvendelseskategori
a) opbygning:
- radialdæk
- diagonaldæk
b) anvendelseskategori:
- almindeligt dæk (uden "M+S"-mærkning)
- terræn- og vinterdæk (med "M+S"-mærkning)
- dæk til midlertidig brug (nød-reservehjul).
(7) Enkeltmonterede dæk på aksel med tilladt akseltryk på mere end 8.000 kg
skal
være radialdæk."
--
http://www.saabklub.dk/