Må de det?
Fra : HKN

Dato : 27-10-09 13:31

Jeg kører dagligt forbi et avis- og tryksags distributionsselskab,
hvor jeg i den senere tid har bemærket at der ofte kommer varevogne
med chauffører af anden etnsik herkomst (hvor jeg dog bare elsker det
udtryk!), og disse varevogne er typisk ikke dansk indregistrerede.

Kan det virkelig være rigtigt at et dansk firma må benytte sig af den
slags metoder, for at tjene flere penge? Det er da unfair konkurrence
ift danske vognmænd, som skal betale dansk registreringsafgift på
deres biler, hvor mange af disse udlændinge ikke betaler nogen form
for afgift.

x-postet i dk.fritid.politik

Mvh
Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 20:34

"HKN" <henrikndk@gmail.com> wrote in message
[...]

Det må de vel hvis de bor i det land som bilen er registreret i, og ellers
er i landet på lovligvis...

Kasper

Fra : oz3bto

Dato : 27-10-09 20:30

"HKN" <henrikndk@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Tror jeg sku ikke at de må ..

Ved at når vi er i Norge om vinteren så må vi ikke bruge vores bil til
erhvervs kørsel f.x. budkørsel

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 20:45

"oz3bto" <no@in.dk> wrote in message

> [...]
> Henrik
>

> Tror jeg sku ikke at de må ..
>
> Ved at når vi er i Norge om vinteren så må vi ikke bruge vores bil til

Norge er uden for europa, tror derfor ikke du kan sammenligne.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-10-09 20:56

On Tue, 27 Oct 2009 20:44:38 +0100, "Kasper" <Tjae> wrote:

>Norge er uden for europa, tror derfor ikke du kan sammenligne.
Interesant.

/Hans

Fra : N_B_DK

Dato : 27-10-09 21:03

"Kasper" <Tjae> wrote in message

> Norge er uden for europa, tror derfor ikke du kan sammenligne.

LOL den er god du, tilbage til geografi timerne med dig.

(Hint der er altså forskel på EU, og Europa....)

--
MVH. N_B_DK

http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 21:09

"N_B_DK" <admin@spamme.dyndns.dk> wrote in message
> "Kasper" <Tjae> wrote in message

> LOL den er god du, tilbage til geografi timerne med dig.

Jae det gik for stærkt, men tror i fangede pointen alligevel ;)

Kasper

Fra : AS

Dato : 27-10-09 21:29

"Kasper" <Tjae> wrote in message

> Norge er uden for europa, tror derfor ikke du kan sammenligne.

Man lærer noget nyt hver dag.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-09 21:31

"AS" <no@mail.com> wrote in message

> "Kasper" <Tjae> wrote in message

> Man lærer noget nyt hver dag.

Konstruktivt at skrive det samme som de 2 forige.

Kasper

Fra : AS

Dato : 27-10-09 21:35

> Konstruktivt at skrive det samme som de 2 forige.
>
> Kasper

Så har jeg lærtt noget nyt igen

Fra : ;@

Dato : 28-10-09 00:00

On Tue, 27 Oct 2009 20:44:38 +0100, "Kasper" <Tjae> wrote:

>Norge er uden for europa

!!!!!!!!!

hvem har flyttet Norge?

hvornår?

og hvorhen?

You talk to your enemies.
/Moshe Dayan/

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 00:07

;@ skrev:

> !!!!!!!!!
>
> hvem har flyttet Norge?

Den globale opvarmning

> hvornår?

De senere år!

> og hvorhen?

Tilbage til Europa!
Førhen kunne Nordmænd gå til Alaska!

--
Armand.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-10-09 23:33

oz3bto skrev:
> Tror jeg sku ikke at de må ..
> Ved at når vi er i Norge om vinteren så må vi ikke bruge vores bil til
> erhvervs kørsel f.x. budkørsel

Nu ligger Norge jo også udenfor EU, så de har stadig, tildeles, lov at
have deres egne regler.

Men hvis de der distributionsbiler er under 3½ tons, og kommer fra et
EU-land tror jeg ikke der er så meget at gøre.

De er ikke underlagt de samme cabotageregler som lastbilerne, hvor de
kun må køre tre indlands-ture, indenfor en uge og mellem hver gang de
har været tilbage i deres hjemland (Det er ikke nok for lastbilerne blot
at være ude af Danmark).

Men måske er de underlagt de samme regler som håndværkere, hvor deres
tilstedeværelse i landet skal meddeles myndighederne.

Fra : AS

Dato : 27-10-09 21:34

> [...]

ift danske vognmænd, som skal betale dansk registreringsafgift på
deres biler, hvor mange af disse udlændinge ikke betaler nogen form

Først IMHO er det unfair den slags afgifter, som stor set findes kun i
enkelte reservater i verden.

Fra : Ivannof

Dato : 28-10-09 12:08

[...]

-----------------------
Jeg mener ikke der er registreringsafgift af betydning på erhvervskøretøjer!

Hilsen Ivan

Fra : HKN

Dato : 28-10-09 06:33

> Jeg mener ikke der er registreringsafgift af betydning på erhvervskøretøjer!
>
> Hilsen Ivan

Nej, det kan godt være at du mener det - men der er ikke nogen steder
danskerne slipper for afgifter når det gælder køretøjer!

Registreringsafgift for almindelige varebiler:

totalvægt under 2,5 t: 0 kr. af de første (2009: 16.900 kr.; 2008:
16.400 kr.) og 50% af resten

totalvægt over 2,5 t: 0 kr. af de første 34.100 kr. og 30% af resten.
Er totalvægten over 3 t, kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr.

MPV og SUV

totalvægt ikke over 4 t: 0 kr. af de første (2009: 16.900 kr.; 2008:
16.400 kr.) og 50% af resten

Der gives et fradrag i registreringsafgiften på 4.000 kr. pr. km/
liter, varebilen kører mere end 16 km/liter og 18 km/liter for
dieselvarebiler.

Registreringsafgiften forhøjes med 1.000 kr. pr. km/liter, varebilen
kører mindre end 16 km/liter og 18 km/liter for dieselvarebiler.

Mvh
Henrik

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-09 22:19

HKN skrev:
> Nej, det kan godt være at du mener det - men der er ikke nogen steder
> danskerne slipper for afgifter når det gælder køretøjer!

Men når vi ser bort fra lastbiler og busser betaler udenlandske biler
ikke for deres forbrug på de danske veje. Undtagen hvis de bruger
betalingsbroer.

Jeg er ikke helt klar over om grænsen går ved 3,5 tons eller ved 7,5 tons.

Det afhænger vistnok mest af hvilke regler EU har for tiden (De har det
med at skifte.)

> [...]
> Registreringsafgiften forhøjes med 1.000 kr. pr. km/liter, varebilen
> kører mindre end 16 km/liter og 18 km/liter for dieselvarebiler.

Dansk registreringsafgift kan udlændinge sådan set være bedøvende
ligeglade med.

Incl. udenlandske lastbiler.

De skal derimod betale en "vejbenyttelsesafgift" som de, hvis de
"husker" det, betaler ved at købe en 'Euro-vignet' (#1) der oftest købes
for de døgn de er i landet.

Men de små skal ikke købe vignet.

(#1: gælder, vistnok, for tiden i DK, S, NL og B)

Fra : GiWeo

Dato : 28-10-09 18:27

Prøv at kigge hvor tit du møder en Netto-lastbil på danske plader - de
køres af danske chauffører, men på tyske nummerplader !

Fra : Henning

Dato : 28-10-09 18:41

On Wed, 28 Oct 2009 18:26:57 +0100, GiWeo <no@mail.here> wrote:

>Prøv at kigge hvor tit du møder en Netto-lastbil på danske plader - de
>køres af danske chauffører, men på tyske nummerplader !

Det er så ikke korrekt! Trækkeren er på danske plader, det er kun
traileren der er på tyske. Det er ikke tilladt for en dansker,
bosiddende i Danmark, at køre i et udenlands indregistreret køretøj i
Danmark.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-09 22:24

Henning skrev:
> [...]
> traileren der er på tyske. Det er ikke tilladt for en dansker,
> bosiddende i Danmark, at køre i et udenlands indregistreret køretøj i

Det er så ikke rigtig.

Hvis du kører det udenlandske køretøj som dit arbejde må du godt.

Kender en del danske kolleger der bor i Danmark, men arbejder for en
norsk eller svensk vognmand hvor deres arbejde bl.a. indebærer at de
også skal køre i Danmark.

Det er ganske lovligt.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 28-10-09 22:21

GiWeo skrev:

> Prøv at kigge hvor tit du møder en Netto-lastbil på danske plader - de
> køres af danske chauffører, men på tyske nummerplader !

Ikke mere.

Der var så megen polemik omkring den sag at den nåede helt ind på
direktionsgangen hos Netto, hvorefter den pågældende vognmand blev
pålagt at omregistrere sine biler til danske plader hvis han ønskede at
fortsætte med at køre for Netto.

Fra : N/A

Dato : 28-10-09 22:19