Kørelys
Fra : Peter

Dato : 27-10-09 20:21

Hej NG!

Jeg har læst at en "ny" type kørelys er tænde ved at komme på markedet. Har
jeg har forstået det rigtigt, når jeg husker det således at det kun er
forlyset der tændes ?

På hvilken måde husker man at tænde den fulde belysning, hvis der allerede
er lys i forlygterne samt på speedometeret inde på instrumentbordet +
derefter at få baglygterne med også ?

hilsen
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-10-09 20:27

Peter skriver:

> Jeg har læst at en "ny" type kørelys er tænde ved at komme på markedet. Har
> jeg har forstået det rigtigt, når jeg husker det således at det kun er
> forlyset der tændes ?

Korrekt - kørelys foran.
Kan være lav spænding til eksisterende pærer, eller sågar LED lys.

Audi R8 var ena af de første biler jeg "opdagede" det manglende baglys
på. Det er vel ved at være et års tid siden.

> På hvilken måde husker man at tænde den fulde belysning, hvis der allerede
> er lys i forlygterne samt på speedometeret inde på instrumentbordet +
> derefter at få baglygterne med også ?

På min bil, gør den det helt selv

Klaus

Fra : Kent Glerup

Dato : 27-10-09 20:40

Peter skrev:
> [...]
> jeg har forstået det rigtigt, når jeg husker det således at det kun er

Vores nye Octavia er desværre også lavet sådan.. Kørelys er forreste
tågelygter på nedsat spænding + intet lys bagpå.

> På hvilken måde husker man at tænde den fulde belysning, hvis der allerede
> er lys i forlygterne samt på speedometeret inde på instrumentbordet +
> derefter at få baglygterne med også ?

På vores skal man blot tænde lyset på lyskontakten, så kører den med
nærlys foran og tændte baglygter. Når nøglen fjernes slukker det hele
(ligesom gammeldaws kørelys). Så vi har blot kontakten på tændt hele tiden.

/Kent Glerup

Fra : Armand

Dato : 27-10-09 23:12

Peter skrev:
> [...]
>
> På hvilken måde husker man at tænde den fulde belysning, hvis der allerede
> er lys i forlygterne samt på speedometeret inde på instrumentbordet +

Det er sjældent at instrumentlyset er tændt ved kørelys, ergo mangler
man li'som noget når skumringen tager over og forledes til at tænde
nærlyset!
Når jeg tænder nærlyset, og dermed instrumentlyset nedtones lysstyrken i
info'display'et forøvrigt sammen med!

--
Armand.

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-10-09 02:18

On 27 Okt., 23:12, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:
> [...]
> nærlyset!
> Når jeg tænder nærlyset, og dermed instrumentlyset nedtones lysstyrken i

Det gør min '92 Jaguar også.

Jeg blevet overhalet af en nyere VW (tror jeg...) den anden dag. I
mørke, uden baglys. Jeg synes sq ikke det er ret smart. Han har
selvfølgelig kørt uden instrumentlys uden at opdage det, men det kan
man da også sagtens hvis man ikke sidder og fokuserer på den slags,
men bare følger trafikken.

Leo

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 14:35

Leo Jensen skrev:

> [...]
> selvfølgelig kørt uden instrumentlys uden at opdage det, men det kan
> man da også sagtens hvis man ikke sidder og fokuserer på den slags,

Som jeg for nyligt har nævnt i en anden tråd: Det er utallige
trafikanter der bevæger sig rundt uden den mindste fingerspitzengefühl
omkring det køretøj de betjener :-|

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-10-09 14:35

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-10-09 16:36

Leo Jensen skriver:

> Jeg blevet overhalet af en nyere VW (tror jeg...) den anden dag. I
> mørke, uden baglys.

Det var nok en pesjø

Klaus

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 28-10-09 16:39

Hej!

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Leo Jensen skriver:
>
> Det var nok en pesjø

Eller måske en "pøsjo" ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Armand

Dato : 28-10-09 20:40

Kim Voss Schrader skrev:
> Hej!

> Eller måske en "pøsjo" ;)

Den der står i vores indkørsel er en Pu'gøjt!

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 28-10-09 16:39

Fra : Dak

Dato : 29-10-09 16:07

Peter skrev:
> [...]
>
> På hvilken måde husker man at tænde den fulde belysning, hvis der allerede
> er lys i forlygterne samt på speedometeret inde på instrumentbordet +

Man ville huske det nemt i trillingebilerne. Lyset i radioen og
midterpanalet er slukket når det kun er kørelys. men nu har den
hellere ikke slukket baglygter.

--
Dak
"Toyota Aygo+ 1.0 '09"