Rigtig justerede forlygter
Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-10-09 04:41

Rigtigt justerede forlygter - mødes det assymmetriske lys så et stykke ude
på asfalten, eller kan man stadig se 2 lysstråler op til højre ...

Know what I mean?

--
Per

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-10-09 07:32

Per Henneberg Kristensen wrote:
> Rigtigt justerede forlygter - mødes det assymmetriske lys så et stykke
> ude på asfalten, eller kan man stadig se 2 lysstråler op til højre ...
>
> Know what I mean?

optimalt er lyskeglerne ens og paralelle.

--
vh
Torben

Fra : Seth

Dato : 27-10-09 12:24

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote in news:4ae693e4$0$279
$14726298@news.sunsite.dk:

> optimalt er lyskeglerne ens og paralelle.

Nej da.
Asymmetrisk lys er en gammel opfindelse og bl.a. årsag til at man skal
skærme lysstråler af forskelliget på forskellige biler ved kørsel i lande
med modsat færdselsretning.

Fra : alexbo

Dato : 27-10-09 12:45

"Seth" skrev

> Asymmetrisk lys er en gammel opfindelse og bl.a. årsag til at man skal
> skærme lysstråler af forskelliget på forskellige biler ved kørsel i lande
> med modsat færdselsretning.

Det ændrer ikke på at lygterne skal lyse lige ud, d.v.s. parrallelle.

Per spørger om de skal stilles så de mødes på midten af vejen et stykke
fremme, og svaret er nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-10-09 00:19

> "Seth" skrev

> Det ændrer ikke på at lygterne skal lyse lige ud, d.v.s. parrallelle.
>
> Per spørger om de skal stilles så de mødes på midten af vejen et stykke
> fremme, og svaret er nej.

Jeg havde nu tænkt mig de skulle mødes ude i højre side af vejbanen :)

--
Per

Fra : alexbo

Dato : 28-10-09 11:56

"Per Henneberg Kristensen" skrev i

> Jeg havde nu tænkt mig de skulle mødes ude i højre side af vejbanen :)

Ok det havde jeg ikke lige overvejet.

Har man adskilt fjern og nærlys kan man sådan set godt vælge den løsning for
at "fange" mørke cyklister og lign.
Har man ikke adskilt er det ikke en god løsning, hvis venstre nærlys rammer
vejen i højre side 60 m ude rammer fjernlyset slet ikke vejbanen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-09 13:23

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Jeg havde nu tænkt mig de skulle mødes ude i højre side af vejbanen :)

Hvor langt ude / hvor langt til højre for bilen skulle "lystrekanterne"
så være sammenfaldende?

Prøv at overveje hvad en lygtetester ser efter når der justeres lygter.
Der er mig bekendt ikke nogen forskel på test af højre og venstre, så
det burde give svaret.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 28-10-09 14:49

> Prøv at overveje hvad en lygtetester ser efter når der justeres lygter.
> Der er mig bekendt ikke nogen forskel på test af højre og venstre, så det
> burde give svaret.

Egenligt ikke - Den test kun hvorvidt lyset falder den % det skal. Ikke
retningen...

Det er vel egenligt også i de færreste biler at man kan justere andet end
højden ?

På min (og den forrige) yamaha'er med to runde forlygter er hver lygte hængt
op i 3 punkter. Herved kan man også justere retningen. På den nu solgte var
den ene ren fjernlys lygte. og den lod jeg lyse lidt til højre for ligeud så
den sammen med den venste (der også havde nærlys) samlet gav et bedre
lydbillede. Den yamaha jeg har tilbage er begge lamper identiske og lyser
stort set parallelt - og jeg har ikke fundet anledning til at justere på dem
.... Men de er til "gammeldags" bilux pærer og jeg løbt et nyre sæt lamper
til den der kan tage H4 pærer istedet. Det kulle gerne give lidt mere lys -
specielt når det får strøm via et relæ fra batteriet istedet for gennem
konktakterne ...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-10-09 16:58

On Wed, 28 Oct 2009 14:49:00 +0100, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Egenligt ikke - Den test kun hvorvidt lyset falder den % det skal. Ikke
>retningen...
Jo retningen kan også ses på en lygtetester.
Lyskeglerne skal lyse parallelt med bilens længderetning og det ses
tydeligt hvis de ikke gør.

>Det er vel egenligt også i de færreste biler at man kan justere andet end
>højden ?
Mig bekendt kan man i alle biler justerer højde(fald) såvel som
sidevejs retning.

/Hans

Fra : Leo Jensen

Dato : 28-10-09 07:56

On 28 Okt., 14:49, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

> [...]
> specielt når det får strøm via et relæ fra batteriet istedet for gennem

Nemlig ja. 6-kvadrat både stel og plus trukket direkte fra generatoren
til lygterelæer, så virker det. Så har jeg det lavet på 2CV'en, der
står omkring 14V over pærerne, så de lyser ret godt af H4. Og pærerne
springer _ikke_ hele tiden. Jeg ved ikke hvordan Peugeot og co. bærer
sig ad ??

Leo

Fra : Mikael

Dato : 28-10-09 02:36

On 27 Okt., 04:41, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:
> Rigtigt justerede forlygter - mødes det assymmetriske lys så et stykke ude
> på asfalten, eller kan man stadig se 2 lysstråler op til højre ...
>
> Know what I mean?

Er du i tvivl om dine lygter står rigtigt?

http://www.applusbilsyn.dk/nyheder/vis_nyheder/Gratis_lygtekontrol_skal_nedbringe_trafikulykker/1/

Det gælder i denne uge.

Mikael