Nu må I hjælpe mig.
Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 24-10-09 13:12

Nu må jeg have nogle gode råd og lidt vejledning.

Som jeg har forstået det, så er man på Herrens mark, hvis man har
monteret vinterdæk, og derefter er nødsaget til aliigevel at måtte
befærde offentlig vej, hvis den kun er tør eller fugtig.

Nu har jeg fået monteret vinterdæk, og her til aften sætter jeg kurs
mod Finland.

Deroppe ser vejen således ud:

http://www.tiehallinto.fi/alk/english/frames/kelikamerat-frame.html

Er jeg nu "In the deep shit", eller kan jeg ved at køre helt
overordentligt forsigtigt godt snige mig derop alligevel?

Sagen er jo den, at jeg nødigt vil fremstå som en kylling overfor
kolleger og vognmanden, men på den anden side har jeg også stor
respekt for dette panels altid kloge og velovervejede meninger, for
ikke at tale om en ufatteligt stor viden om konkrete fakta. ,-)

I må jo kunne forstå, at jeg føler mig ubehageligt til mode, da jeg
anser mig selv for at være en ansvarsbevidst bilist, og hvis jeg skal
kalkulere med de skrækscenarier der bliver ridset op herinde, kan der
jo meget vel komme menneskeliv på spil

Man kan jo også anskue det lidt ligesom man af og til ser børsmæglere
blive kaldt for hysteriske kællinger, forstået på den måde, at tests
af vinterdæk, og de resultater der kommer ud af dem, måske kun er helt
troværdige hvis der altid bliver kørt helt ude på marginalerne, og at
man derfor kan regne med, at ved helt normal kørsel er det temmeligt
ligemeget hvilken type gummi der sidder på fælgen.

Det uhyggelige er jo så, at enten er der indtil flere hysteriske
kællinger herinde, eller også må jeg blive hjemme, med de konsekvenser
det måtte indebære.

Er det noget vi kan få afklaret inden jeg skal/skal ikke køre
hjemmefra ca. kl. 17:00?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : hanzen

Dato : 24-10-09 13:20

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det måtte indebære.
>
> Er det noget vi kan få afklaret inden jeg skal/skal ikke køre

Du skal naturligvis skifte til sommerdæk inden du kører.
Vinterhjulene smider du i "bagagerummet" så du har dem med hvis der skulle
komme en lille byge.

--

hilzen
hanzen

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 24-10-09 13:29

On Sat, 24 Oct 2009 14:20:09 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmeej.dk>
wrote:

>Du skal naturligvis skifte til sommerdæk inden du kører.
>Vinterhjulene smider du i "bagagerummet" så du har dem med hvis der skulle
>komme en lille byge.

>--

Det ville selvfølgelig være det mest ansvarlige, men det indebærer
visse problemer.

F.eks. vil det komme til at tage temmeligt lang tid at komme derop,
hvis vejret viser sig fra den ustabile side. Det er min erfaring, at
vejret kan skifte temmeligt mange gange på den tur.

Det er jo heller ikke helt gratis at få vejhjælpen ud så mange gange.

3800 kr. + forbrugte timer pr. gang er noget der danner vacuum i
vognmandens tegnebog. .o))

For du havde vel ikke forestillet dig, att jeg selv skulle tage
affære?

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : hanzen

Dato : 24-10-09 15:43

> Det ville selvfølgelig være det mest ansvarlige, men det indebærer
> visse problemer.

Som du er ansat til at løse.

> F.eks. vil det komme til at tage temmeligt lang tid at komme derop,
> hvis vejret viser sig fra den ustabile side. Det er min erfaring, at
> vejret kan skifte temmeligt mange gange på den tur.

Jeg troede det drejede sig om ansvarlighed i trafikken, men det gælder
åbenbart om at komme frem hurtigst. billigst og med mindst mulig indsats fra
din side.

> Det er jo heller ikke helt gratis at få vejhjælpen ud så mange gange.

Vejhjælp? Du er på ARBEJDE. Det indebærer en vis form for aktivitet fra din
side.

> 3800 kr. + forbrugte timer pr. gang er noget der danner vacuum i
> vognmandens tegnebog. .o))

Han kan da bare trække det af din løn.

> For du havde vel ikke forestillet dig, att jeg selv skulle tage
> affære?

Er det ikke dig der er på arbejde?

God tur

--

hilzen
hanzen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 24-10-09 13:54

On Sat, 24 Oct 2009 14:12:27 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

<...>
>Er det noget vi kan få afklaret inden jeg skal/skal ikke køre
>hjemmefra ca. kl. 17:00?

Hmm......keder man sig lidt før afgang?

Skal jeg være rigtig seriøs tror jeg du er inde på noget af det
rigtige med at ved "normal og agtpågivende kørsel" er det nok ikke så
kritisk om der er sommer- eller vinterdæk på slæden selv om der ikke
er sne på vejene. Dette kræver naturligvis man er bevidst om styrke og
svagheder ved dækmonteringen.

Men for en sikkerheds skyld så sæt nogle timer ekstra af til køreturen
og kør max 60 km/t med det livsfarlige vogntog, så har du rigelig
sikkerhedsmargen i forhold til den ekstra bremselængde disse farlige
dæk medfører. Samtidig risikerer du heller ikke så nemt at skride ud i
de skarpe sving på motorvejene.

At din vognmand nok vil blive lidt pikeret over, at du ikke kan nå det
du plejer indenfor den lovbefalede køretid må du så bare leve med.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 24-10-09 14:14

On Sat, 24 Oct 2009 14:54:01 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>On Sat, 24 Oct 2009 14:12:27 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:
>
><...>
>
>Hmm......keder man sig lidt før afgang?

>--

Intellæigente mennesker keder sig aldrig. Hvad får du tiden til at gå
med?

> [...]

>kritisk om der er sommer- eller vinterdæk på slæden selv om der ikke
>er sne på vejene. Dette kræver naturligvis man er bevidst om styrke og

Naturligvis hænger det sådan sammen. I det daglige er det stort set
ligegyldigt, med mindre man det meste af tiden kører på marginalerne,
hvilket de færreste gør.

> [...]

>sikkerhedsmargen i forhold til den ekstra bremselængde disse farlige
>dæk medfører. Samtidig risikerer du heller ikke så nemt at skride ud i

Jeg ville da ikke have noget imod en ekstra pause på 11 timer.

Det bliver ikke nemt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 24-10-09 14:46

On Sat, 24 Oct 2009 15:13:59 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

<...>

>Naturligvis hænger det sådan sammen. I det daglige er det stort set
>ligegyldigt, med mindre man det meste af tiden kører på marginalerne,
>hvilket de færreste gør.

Sommetider kan man komme ud på grænsen uden at ønske det, det være sig
andres manøvrer eller noget uventet ud foran bilen.

>Jeg ville da ikke have noget imod en ekstra pause på 11 timer.

Det kunne jeg tænke mig

>Det bliver ikke nemt.

Næh, det er sikkert den direkte vej til køen ved AF.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 24-10-09 15:02

On Sat, 24 Oct 2009 15:46:21 +0200, Ivan Madsen
> [...]

>Sommetider kan man komme ud på grænsen uden at ønske det, det være sig
>andres manøvrer eller noget uventet ud foran bilen.

Bevares, det kan da forekomme, men rettidig omhu forskåner nu een for
de fleste chock.

>--

>Det kunne jeg tænke mig

>--

Hvor får du det dog fra?

>--

>Næh, det er sikkert den direkte vej til køen ved AF.

>--

Jeg vil sætte pris på, om du ikke nævner det foretagende igen,
nogensinde.

På et tidspunkt skulle jeg skifte vognmand, men det job jeg var ansat
til at udføre skulle først starte en måned senere.

Denne måned skulle jeg så tilmeldes det pågældende firma, og på trods
af at jeg gjorde det helt klart at jeg var i job igen en måned senere,
med ansættelsesbevis og den ganzen molevitten, så var jeg s'gu nær
endt som karruselfører på Dyrehavsbakken!!

Som de sagde, så var det jo lidt kørselsrelateret! )

Det er ikke nemt.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : hanzen

Dato : 24-10-09 15:45

> [...]
> med ansættelsesbevis og den ganzen molevitten, så var jeg s'gu nær
> endt som karruselfører på Dyrehavsbakken!!

Hvorfor tog du det ikke?
Så havde du været fri for alle dine problemer med sommer/vinterdæk.
--

hilzen
hanzen

Fra : oz3bto

Dato : 24-10-09 16:05

> [...]
> endt som karruselfører på Dyrehavsbakken!!
>
> Som de sagde, så var det jo lidt kørselsrelateret! )

Men det lader da til at du slap.. Så heldig var andre ikke
Jeg var uden job i 1½ mdr .. Det tog den 3 dage at finde et .. i en
børnehave

Fra : Thorbjørn Ravn Ande~

Dato : 24-10-09 20:24

oz3bto skrev:

> Men det lader da til at du slap.. SÃ¥ heldig var andre ikke
> Jeg var uden job i 1½ mdr .. Det tog den 3 dage at finde et .. i en
> børnehave

De har Mooncars og den slags ting der skal vedligeholdes. Var du ikke
glad for du ikke skulle sørge for dæktryk og skift af sommer/vinterdæk?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-10-09 20:55

Thorbjørn Ravn Andersen skriver:

> De har Mooncars og den slags ting der skal vedligeholdes.

Nu kommer det meget an på børnehaven.

Den min knægt går i har ikke sådanne ting.
http://www.e-pages.dk/favrskovposten/33/16

Klaus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-10-09 10:40

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Thorbjørn Ravn Andersen skriver:
>
> Nu kommer det meget an på børnehaven.
>
> Den min knægt går i har ikke sådanne ting.
> http://www.e-pages.dk/favrskovposten/33/16

Interessant børnehave. Nu ligger Klintholm lidt uden for Hammel - hvor
mange forældre kører børnene og hvor mange af dem kommer derhen selv?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-10-09 10:56

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= skriver:

> Interessant børnehave. Nu ligger Klintholm lidt uden for Hammel - hvor
> mange forældre kører børnene og hvor mange af dem kommer derhen selv?

En del er i bil og en del kommer på cykel (som alle andre børnehaver).

Man _så_ langt udenfor byen ligger det nu heller ikke.

Klaus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-10-09 14:07

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> =?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= skriver:
>
> En del er i bil og en del kommer på cykel (som alle andre børnehaver).
>
> Man _så_ langt udenfor byen ligger det nu heller ikke.

Hvis det er sådan en "VÆR UDE!" børnehave er det jo oplagt at ungerne
også er ude når de ager til og fra

Men det gælder måske kun når de er forældrefri?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-10-09 17:52

=?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= skriver:

> Hvis det er sådan en "VÆR UDE!" børnehave er det jo oplagt at ungerne
> også er ude når de ager til og fra

Korrekt. Men da der er et stykke vej derud, er det ikke til at lokke med
konen at hun tager cyklen, når hun alligevel kører den vej forbi på vej
på arbejde. Der er for langt til at knægten selv kan køre derud.

Klaus

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-10-09 17:25

On 24 Okt., 21:23, Thorbjørn Ravn Andersen <nospam0...@gmail.com>
wrote:

> De har Mooncars og den slags ting der skal vedligeholdes.  Var du ikke
> glad for du ikke skulle sørge for dæktryk og skift af sommer/vinterdæk?

De går dårligt når de kører +170 Km/t
--
Christian

Fra : Ukendt

Dato : 24-10-09 22:23

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg fået monteret vinterdæk, og her til aften sætter jeg kurs
> mod Finland.

Som det efterhånden er ved at gå op for
flertallet af læserne af denne gruppe, så
er vinterdæk KUN en fordel når der
ligger SNE og/eller IS på vejene.

Og da det er en sjældenhed i de danske vintre,
er det modsat nok mere aktuelt i Finland visse steder...

Jeg vil dog ikke udtale mig om, om forskellene
er den samme på alm. personbiler og så din
lidt større varevogn...

Fra : oz3bto

Dato : 25-10-09 16:50

">>Eque<<" <-> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det modsat nok mere aktuelt i Finland visse steder...
>
> Jeg vil dog ikke udtale mig om, om forskellene
> er den samme på alm. personbiler og så din

Erfaring siger bare stadig noget andet....
Nu køre jeg ca 90.000km årligt i taxaen og her når vinteren nærmer sig så
begynder passaterne at have problemer med at stå fast bla i rundkørsler
Når så vinter dækkene kommer på så kan de igen stå fast

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-10-09 17:07

oz3bto wrote:
> [...]
> sig så begynder passaterne at have problemer med at stå fast bla i
> rundkørsler Når så vinter dækkene kommer på så kan de igen stå fast

Lad nu stakkels "Ikke" være. Han evner jo ikke at gøre egne observationer.

Derudover kan han vel ikke mærke om "sejleriet" skyldes glat føre, eller det
skyldes normal opførsel fra Sjærraen.

--
/Frank

Fra : Steffen

Dato : 25-10-09 20:40

oz3bto <no@in.dk> wrote:

> Erfaring siger bare stadig noget andet....
> Nu køre jeg ca 90.000km årligt i taxaen og her når vinteren nærmer sig så
> begynder passaterne at have problemer med at stå fast bla i rundkørsler

Du kunne jo prøve at overholde fartgrænserne...

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-10-09 21:42

Steffen wrote:

> Du kunne jo prøve at overholde fartgrænserne...

Monstro han befærder sig gennem rundkørslerne med mere end 50/80 km/t?

--
/Frank

Fra : Steffen

Dato : 25-10-09 23:20

Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Monstro han befærder sig gennem rundkørslerne med mere end 50/80 km/t?

Det må man jo gå ud fra, når han stolt fortæller, at han overskrider
fartgænserne 90 % af tiden.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 25-10-09 23:24

Steffen wrote:

> Det må man jo gå ud fra, når han stolt fortæller, at han overskrider
> fartgænserne 90 % af tiden.

Du kommer ikke meget ud?

Det gør størstedelen af DKs bilister da.

--
/Frank

Fra : Steffen

Dato : 26-10-09 08:15

Frank Leegaard <frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> Du kommer ikke meget ud?
>
> Det gør størstedelen af DKs bilister da.

Fortæller stolt om det?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-10-09 16:48

Steffen wrote:

> Fortæller stolt om det?

Kører man for stærkt som 90% af DKs bilister gør, er man IMHO et skvat hvis
man ikke vil stå ved det.

--
/Frank

Fra : Robert Piil

Dato : 26-10-09 16:56

Frank Leegaard skrev:

> Kører man for stærkt som 90% af DKs bilister gør, er man IMHO et skvat hvis
> man ikke vil stå ved det.

Så er vi sgu nok nogle stykker der kan betegnes som skvat.

Sender du så ikke en specifikation af hvornår du har udført eller fået
udført sort arbejde, taget lidt rigelig med over grænsen etc. (så skal
jeg sende den videre til skat), eller er det kun nogle helt bestemte
lovovertrædelser (som du bestemmer) vi skal skal stå offentligt ved?

Vi har ganske givet vores egne moralske og etiske grænser for mange
ting, der sikkert ikke passer helt sammen med lovgivningen, men det er
da ingen grund til at råbe ud til alverden, medmindre det har et
specifikt (fx politisk) formål.

--
Robert Piil

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-10-09 17:24

Robert Piil wrote:

> [...]
> ting, der sikkert ikke passer helt sammen med lovgivningen, men det er
> da ingen grund til at råbe ud til alverden, medmindre det har et

Jeg frygter nu ikke for dit kørekort hvis du stillede dig hen på
politistationen med en tilståelsessag om et overset byskilt.

--
/Frank