Must have apps til Iphone, hvilke ??
Fra : jagge

Dato : 18-10-09 22:51

Hej

Har en Iphone på vej og vil derfor høre hvilke must have apps jeg bare
må eje ??

Jeg bruger busycal til den bærbare, og er interesseret i alt fra
produktivitet, planlægning, mindmapping, spil og navigation.

PS er der stadig ikke mulighed for eksternt tastatur til Iphone ??

MVH

Jakob

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-10-09 11:00

jagge wrote:
> Har en Iphone på vej og vil derfor høre hvilke must have apps jeg bare
> må eje ??

Dropbox, Zenbe lists, Skype (og Tweetie 2, hvis man er til det).

Det er de eneste apps (udover Appels Calendar etc.), jeg virkelig bruger
og har udbytte af.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-09 12:37

> Dropbox, Zenbe lists, Skype (og Tweetie 2, hvis man er til det).
>
> Det er de eneste apps (udover Appels Calendar etc.), jeg virkelig bruger
> og har udbytte af.

De er jo næsten umuligt at anbefale noget til andre. Jeg har købt masser
af programmer, fordi de lød smarte, men jeg er holdt op med at bruge dem
igen, fordi jeg i praksis ikke har brug for dem. Jeg kan da lige nævne
noget af det, jeg har liggende. Det er ikke alt sammen vildt praktisk,
men lidt har man vel lov at lege:
Mine to drenge er vilde med fodbold. Jeg er ikke selv den store
fodboldfan, men jeg ser da EfB's kampe og følger med i klubben, da mine
drenge spiller der. Så er det smart lige at kunne tænde My Football og
se stillingen i Superligaen og se kommende og spillede kampe. Det er jo
tit, talen lige falder på, hvordan det nu står, hvem der truer os mest,
hvem vi skal møde næste weekend osv.
En indkøbsliste som ShoppingList er også smart. Man kan ordne
varerne i rækkefølge efter opstillingen i supermarkedet, og man kan
strege dem ud undervejs. Der er mange af den slags programmer.
Google Earth er sjov, men den indbyggede kortfunktion er stort
set lige så god.
Wikipedia eller Wikipanion er god til at søge på Wikipedia og
hurtigere end at bruge Safari.
Google, da det igen er hurtigere end at søge på Google med
Safari.
Krak.dk til at søge på Krak.
Telefonbog kan finde ud af, hvem et telefonnummer tilhører, hvis
nogen har ringet til en, og man ikke genkender nummeret. Mange numre er
dog hemmelige eller ikke registrerede.
Facebook, hvis man bruger det.
Politikens ordbøger engelsk, tysk, fransk eller italiensk. De er
dog hverken hurtige eller omfattende, men nok bedre end ingenting. Der
er mange andre ordbøger, men mange søger oplysninger på nettet, og det
er dyrt i udlandet.
Navigation fra f.eks. Tomtom eller Navigon. Den indbyggede
kortfunktion i iPhone er fantastisk god til at finde ting verden over,
men den giver ikke navigation fra vejkryds til vejkryds som en GPS i en
bil. Desuden henter den kort over nettet, og det er dyrt i udlandet. Jeg
har fået en regning på kr. 2.300,- for dataoverførsel efter tre dage i
Italien. Set i det lys kan et navigationsprogram til kr. 750,- hurtigt
tjene sig ind.
Ugenumre med f.eks. WeekOtY, da der ikke er ugenumre på iPhone.
FillPro til at notere din bils benzinforbrug.
Benzinpriser til at anmelde benzinpriser, så folk kan finde den
billigste benzin.
Night Stand eller lignende, så iPhone kan bruges som vækkeur,
hvor den viser klokken konstant (med oplader sat til). Praktisk på
rejser.
Converter eller lignende, der kan konvertere mellem måleenheder
og valuta. Der er masser af programmer at vælge mellem. Ligesom en
ordbog er det oplagt at bruge en bærbar enhed, man altid har på sig, til
dette. Også praktisk på rejser.
Shazam, der kan genkende musik, man hører. Legetøj, men meget
sjovt.
Endelig er det oplagt med et program, der kan vise dokumenter
som f.eks. PDF. Så kan man læse sine Take Control-bøger fra TidBITS og
andet undervejs. Jeg bruger iSilo, men det koster penge. Det fordi, man
skal bruge de program til Lægemiddelkataloget. Der findes gratis og
billigere programmer.

Jeg kan kun anbefale dig at udforske App Store. Det er enormt spændende.
Mange programmer er gratis eller billige, så det er ikke den store
ulykke, hvis man kommer til at købe noget, man alligevel ikke bruger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 19-10-09 22:54

dende.
> Mange programmer er gratis eller billige, så det er ikke den store
> ulykke, hvis man kommer til at købe noget, man alligevel ikke bruger.

Tak for den omfattende liste.

Jeg er lidt lun på det gps program men må indrømme at jeg finder det
temmelig dyrt.

Men tak for de tips

MVH

Jakob

Fra : Henrik Münster

Dato : 19-10-09 23:56

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Jeg er lidt lun på det gps program men må indrømme at jeg finder det
> temmelig dyrt.

Apples indbyggede kortprogram er fantastisk godt til at finde steder.
Hvis man har fri data, er det gratis at bruge i Danmark. Det er bare
dyrt i udlandet. Jeg har ofte været forbavset over, så hurtigt og let,
man kan finde steder på det.
Hvis jeg skal på kursus i udlandet, kan det altid finde mit
hotel og kursusstedet samt ruten mellem dem på få sekunder. Sidder man
hjemme og spekulerer på, hvor langt der er til Hannover eller et andet
sted, så tager det få sekunder at finde svaret.
Navigationsprogrammerne er faktisk meget tungere at bruge. De
kræver en præcis adresse. Med kortprogrammet, kan man bare skrive "Domus
brewery Leuven", hvis man får anbefalet dette lille værtshus og bryggeri
i Belgien, som jeg blev i vinter. Svaret kommer næsten omgående. Skal
man så bo på Hotel New Damshire, kan det også findes omgående, og ruten
til bryggeriet naturligvis lige så let. I mange tilfælde bruger jeg min
iPhone til at finde steder og ruter, selv om jeg sidder lige foran
computeren. Kortprogrammet i iPhone er faktisk ofte bedre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 20-10-09 17:08

> iPhone til at finde steder og ruter, selv om jeg sidder lige foran
> computeren. Kortprogrammet i iPhone er faktisk ofte bedre.

Fedt

hvordan bruger du det egentlig i forhold til rute ? Altså det er jo bare
et kort ikke, der er vel ingen instrukser ?

MVH

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 20-10-09 18:03

> Fedt
>
> hvordan bruger du det egentlig i forhold til rute ? Altså det er jo bare
> et kort ikke, der er vel ingen instrukser ?

jo du får instrukster .. men du skal selv klikke dig igennem til hvert
"turn" og den opdaterer ikke ruten automatisk hvis du kører/går forkert

Det er fint hvis du er til fods, men til bil er det komplet
uanvendeligt. (med mindre du har en tålmodig co-driver)

/thomas

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-10-09 19:40

> [...]
>
> Det er fint hvis du er til fods, men til bil er det komplet
> uanvendeligt. (med mindre du har en tålmodig co-driver)

Eller hvis man selv er co-driver. Det har jeg da prøvet en enkelt gang.
Men ellers er det da rigtigt, at den ikke er ideel til bilkørsel, hvis
man selv kører. Til at finde steder og planlægge en rejse er den til
gengæld suveræn. Jeg sad i eftersommeren og overvejede at køre ned til
biludstillingen i Frankfurt. Så spørger man jo sig selv, hvor langt der
er til Frankfurt. Det kan kortfunktionen lynhurtigt finde ud af. Skal
jeg på kursus i udlandet, kan jeg let og hurtig sidde herhjemme og se,
hvor langt der er fra lufthavnen til hotellet og fra hotellet til
kursusstedet. Man ankommer jo tit med fly kl. 22-23 om aftenen og skal
være på kursus næste morgen kl. 9. Så er det rart hjemmefra at være
forberedt på, hvor man skal hen, og om man skal tage bus eller taxi,
eller om der bare er gå-afstand mellem stederne.
Alt hvad jeg siger er, at jeg startede med at bruge
kortfunktionen for at afprøve den, og jeg er blevet positivt overrasket
gang på gang. Derfor anbefaler jeg jer andre at prøve den. Nu har jeg
købt Tomtom til iPhone, men den er meget tungere at bruge, hvis man lige
skal have et overblik. Den er også meget længere tid om at beregne en
rute. Er det en lang rute, tager det også meget lang tid. Kortfunktionen
i iPhone er sjovt nok mange gange hurtigere. Om det så er fordi, den
ikke overvejer så meget med vejtyper og trafik, ved jeg ikke.
Med kortfunktionen kan man vælge mellem fodgænger, bus og bil.
Når man f.eks. skal her fra Esbjerg til Danfoss Universe, så kan man på
den måde se, at som fodgænger, hvor landevejen vælges, er der kun 120
km. Som bilist, hvor motorvejen vælges, er der hele 180 km. Det er en
stor forskel, som giver en lidt at tænke på hvad det miljøvenlige angår.
120 km med landevejshastighed forurener jo noget mindre end 180 km med
motorvejshastighed. Samtidig kan der ikke være den store tidsgevinst ved
at vælge motorvejen.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : jagge

Dato : 21-10-09 11:29

> 120 km med landevejshastighed forurener jo noget mindre end 180 km med
> motorvejshastighed. Samtidig kan der ikke være den store tidsgevinst ved
> at vælge motorvejen.

Fedt tak til jer begge :0)

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-09 04:49

> Ugenumre med f.eks. WeekOtY, da der ikke er ugenumre på iPhone.

Nej, det er der ikke i iCal, hverken på Mac eller iPhone. BusyCal får
senere ugenumre - og de findes allerede i Pocket Informant til iPhone.

> Endelig er det oplagt med et program, der kan vise dokumenter
> som f.eks. PDF.

Den klarer Documents To Go, der også indeholder Word og Excel. Word og
Excel-dokumenter kan man også oprette og redigere i på sin iPhone.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-09 15:53

Peter Farsinsen skrev:

> Dropbox, Zenbe lists, Skype (og Tweetie 2, hvis man er til det).
>
> Det er de eneste apps (udover Appels Calendar etc.), jeg virkelig bruger
> og har udbytte af.

EyeTV har en fin lille fjernbetjening (men er kun sjov hvis man har
EyeTV på moderskibet). TED har et fint lille interface til deres mange
film der er gode at få forstand af.

Herudover er der 85000 applikationer - du må bare begynde fra en ende af.

Fra : jagge

Dato : 19-10-09 22:56

> Herudover er der 85000 applikationer - du må bare begynde fra en ende af.

he he ja der er jo ingen vej udenom.

MVH

Jakob

Fra : jagge

Dato : 19-10-09 22:56

> Dropbox, Zenbe lists, Skype (og Tweetie 2, hvis man er til det).
>
> Det er de eneste apps (udover Appels Calendar etc.), jeg virkelig bruger
> og har udbytte af.

takker

MVH

Jakob

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 19-10-09 16:31

jagge <jagge@noname.invalid> wrote:

> Har en Iphone på vej og vil derfor høre hvilke must have apps jeg bare
> må eje ??

for what is it worth:
AppBox Pro
Navigon
QuickOffice
Advanced English Dictionary
NetNewsWire
iMapMyWalk
Reunion

--
MA @ 55.01.46N/11.50.38E www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse
-- and don't forget to boogie

Fra : jagge

Dato : 19-10-09 22:56

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> for what is it worth:
> AppBox Pro
> Navigon
> QuickOffice
> Advanced English Dictionary
> NetNewsWire
> iMapMyWalk
> Reunion

Takker

MVH

Jakob

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-09 04:49

Martin Ammentorp <ammentorpx@yzmac.com> wrote:

> QuickOffice

Det bedre valg, Documents To Go, er kommet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-10-09 04:41

> [...]

> Jeg bruger busycal til den bærbare, og er interesseret i alt fra
> produktivitet, planlægning, mindmapping, spil og navigation.

Til planlægning vil jeg anbefale Pocket Informant, der da også er i
kontakt til BusyMac om direkte synkronisering til BusyCal. I forvejen
synkroniserer Pocket Informant gennem Google Calendar og ToodleDo
[tasks, to-dos].

Pocket Informant er den eneste PIM til iPhone.

En engelsk-engelsk ordbog er vel også en nødvendighed, og her vil jeg
anbefale den bedste: Audio Shorter Oxford English Dictionary.

Så findes der en række ordbøger mellem dansk og engelsk, tysk, fransk,
spansk og italiensk. Politikens mobilordbøger. De er billige, under en
50er, og kan da bruges i en snæver vending. Med 18.000 ord hver vej
[ovennævnte engelsk-engelske ordbog har 600.000 indgange!] er den dog
lidt parlør-agtig.

Til navigation bruger jeg Navigator, men der findes naturligvis
alternativer som Tom Tom, der nu endda også kommer med et bil-kit. Jeg
har dog selv købt en cykelholder til min iPhone. Den kunne kun fås i
Malmø [som gerne sender den], og er af mærket RAM.

Da jeg købte Navigator var den 150 kroner billigere end Tom Tom; det er
den ikke længere. Der var tale om et »åbningstilbud«.

Spil? Der har jeg kun et skakspil. Og så har jeg en bunke andre
programmer, ikke mindst iWiki som giver en fremragende adgang til
Wikipedia - i alle nationale udgaver.

Hvad der ligger derudover må komme med tiden.

> PS er der stadig ikke mulighed for eksternt tastatur til Iphone ??

Jeg har svært ved at se hvad man skal bruge et sådant til. Men der skal
da nok på sigt komme et Bluetooth-baseret et.

Længere indtastninger klarer jeg på min Mac, som synkroniserer over
MobileMe til iPhone. Og så med Google Calendar og ToodleDo, indtil
Pocket Informant kommer med bedre synkroniseringsmuligheder, hvilket kun
er et tidsspørgsmål - og her taler jeg om få måneder. Arbejdet er i
gang.

I øvrigt afholder MacBruger, landets største Mac-brugergruppe, i morgen
(onsdag) aften en temaaften om netop iPhone.

<http://www.macbruger.dk/>
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk