Serna?
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-09 19:51

Jeg er godt og grundigt træt af det p....program til OOXML Converter fra
'monsters***.... Så er der nogen, der kender dette program til
redigering / konvertering af XML? - Er det brugbart? - præcist? -
troværdigt?

Serna Free 4.2 - WYSIWYG XML editor, supports DITA, Docbook, and other
XML formats.
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/10911305

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 20:05

> [...]
> troværdigt?
>
> Serna Free 4.2 - WYSIWYG XML editor, supports DITA, Docbook, and other

Eh ... det kræver jo at du kender specfikationen til OOXML .. så vidt
jeg ved fylder det ca. 6000 sider, så en manuel konvertering er nok lige
abitiøs nok ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-09 20:11

Thomas von Hassel wrote:

> Eh ... det kræver jo at du kender specfikationen til OOXML .. så vidt
> jeg ved fylder det ca. 6000 sider, så en manuel konvertering er nok lige
> abitiøs nok ...

Jeg kender godt specs til OOXML, men undlader at bruge det til manuel
konvertering og lader programmet om det. - Jeg er mere interesseret i,
om Serna vil kunne gøre det bedre... - I øvrigt så fylder OXML specs og
kode knap 20 tons. Det var den last, M$ smed af i en container foran EU
Domstolen...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 20:16

> Jeg kender godt specs til OOXML, men undlader at bruge det til manuel
> konvertering og lader programmet om det. - Jeg er mere interesseret i,
> om Serna vil kunne gøre det bedre...

Serna er bare en XML editor .. du skal stadig kende og bruge
specfikiationen for at konverterer det til noget andet ..

> - I øvrigt så fylder OXML specs og
> kode knap 20 tons. Det var den last, M$ smed af i en container foran EU
> Domstolen...

kan vi godt lade være med at kalde Microsoft for M$ .. det er bare
barnligt ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-09 21:05

Thomas von Hassel wrote:

> Serna er bare en XML editor .. du skal stadig kende og bruge
> specfikiationen for at konverterer det til noget andet ..

Det, du siger, er altså, at Serna er en manuel XML editor/converter? og
at den ikke kan lave det automatisk, som OOXML trods alt forsøger på. -
Er det tilfældet gider jeg end ikke forsøge at bnruge den!

> kan vi godt lade være med at kalde Microsoft for M$ .. det er bare
> barnligt ...

Hvad det firma angår, så er det eneste, der tæller for dem, at de kan
plukke både private og firmaer for så meget som overhovedet muligt! Og
når de så tillige - indtil nu - er dømt ved både 2 EU instanser og
ligeledes også ved 3 amerikanske forbundsdomstole, så giver jeg ikke en
rød reje for dem og deres forsøg på at omgå en dom og undlade at betale
den bøde, de er blevet idømt!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 21:12

> Det, du siger, er altså, at Serna er en manuel XML editor/converter? og
> at den ikke kan lave det automatisk, som OOXML trods alt forsøger på. -
> Er det tilfældet gider jeg end ikke forsøge at bnruge den!

XML kan sammenlignes med en inkøbskurv fuld af varer .. hvis du ikke har
opskriften så får du ikke en kage ud af det .. ikke nemt ihvertfald. En
XML editor som Serna går det bare nemmere at se de enkelte varer .. det
får dem bare ikke til at blive til en kage automatisk....

> [...]
> ligeledes også ved 3 amerikanske forbundsdomstole, så giver jeg ikke en
> rød reje for dem og deres forsøg på at omgå en dom og undlade at betale

Du får det til at lyde som om Microsoft er enestående .. det er de
langt fra ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-09 22:08

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
> XML editor som Serna går det bare nemmere at se de enkelte varer .. det
> får dem bare ikke til at blive til en kage automatisk....

Nej, og slet ikke, når det er en stor og dejlig steg, man går efter og
ikke en sølle kaffekage.

> Du får det til at lyde som om Microsoft er enestående .. det er de
> langt fra ..

Nej, men det er mig bekendt det eneste softwarefirma, der er blevet dømt
adskillige gange, og som end ikke gider gøre sig den ulejlighed at
betale! - Jeg har sagt det før, og jeg siger det gerne igen. - Hvis det
havde været en privatperson, var vedkommende forlængst blevet sat på
gaden. Og havde det været et hvilket som helst andet firme, villle det
forlængst være tvangsopløst!

Men de tror åbenbart, de er hævet højt over lovgivning i mere end 30
lande, siden de åbenbart tror, de kan tillade sig en sådan opførsel. -
Heldigvis er der trods alt også nogen, der tager konsekvensen. Jeg har
fået at vide fra en god bekendt i Israel, at det nu er blevet direkte
forbudt at anskaffe og bruge M$ produkter i alle offentlige computere.
Og at halv-offentlige organisationer, som der er mange af dernede, samt
private organisationer skal søge om tilladelse til at anvende M$
produkter på sådannne organisationers computere. - Men både EU og visse
af de amerikanske forbundstater er nogle vatnisser, at de ganske enkelt
ikke siger, at nu er det nok og tvinger M$ til at parere ordre!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 22:13

> [...]
> af de amerikanske forbundstater er nogle vatnisser, at de ganske enkelt
> ikke siger, at nu er det nok og tvinger M$ til at parere ordre!

sådan er det når visse ting er blevet defacto standarder .... der er
Microsoft produkter indblandet så mange steder at det er svært og dyrt
at gå den anden vej igen....

/thomas

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 15-10-09 22:42

Thomas von Hassel wrote:

> sådan er det når visse ting er blevet defacto standarder .... der er
> Microsoft produkter indblandet så mange steder at det er svært og dyrt
> at gå den anden vej igen....

Ikke hvis de forskellige firmaorganisationer bare kunne tage sig sammen
til at blive enige og så fx. gå over til Linux eller OS X, men ikke så
fx. Apple ville komme til at stå som den lige så dominerende som MS. -
Det ville jo bare være at gå over i den modsatte grøft.

Flere Linux systemer er efterhånden så veludviklede, at de på flere
områder langt overgår, hvad MS nogensinde har kunnet levere. - Og der er
altså mange milliarder at spare for alle virksomheder. Du véd godt, at
IT i dag er en ret så tyngende del af et firmabudget. - Hvad koster en
fuld færdig M$ workstation - klar til brug med alle nødvendige
programpakker - 30.000kr.? - 35.000kr.? - Og hvad ville en tilsv. Linux
station koste - 10.000kr. - 15.000kr.?

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-10-09 07:08

> [...]
> fuld færdig M$ workstation - klar til brug med alle nødvendige
> programpakker - 30.000kr.? - 35.000kr.? - Og hvad ville en tilsv. Linux

Dit lille regnestykke tager ikke højde for: Migrering af data,
undervisning af brugere, udskfitning af backend systemet* etc. etc. etc.

/thomas

* jeg tror ikke du er klar over hvor meget "pain in the ass" det er
f.eks. at få en Exchange server udfaset ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-10-09 10:51

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> * jeg tror ikke du er klar over hvor meget "pain in the ass" det er
> f.eks. at få en Exchange server udfaset ...

Åh jo, jeg er udmærket klar over, der vil være en rimelig stor én-gangs
udgift til omstilling, men det er jo også kun en én-gangs foreteelse.
Når så det er gjort, er resten ren besparelse.

Vi kan fx. tage Århus Kommune - nok engang, - da de skiftede fra Corel
til OpenOffice. Selvom det i første omgang ikke kostede ret mange kroner
at anskaffe og installere pakkerne, så blev det i den sidste ende til en
besparelse på omk. 5 mill kr., da de samtidig udbyggede hele kommunens
IT systemer med anskaffelse af flere hundrede nye stationer.

Jeg véd godt, jeg tidl. skrev, at opdateringsomk. fra Corel kun var en
lille brøkdel i forhold til det, det ville koste at gå over til MSO, men
ved samtidig at udbygge hele hommunens systemer, skulle de jo have været
ude og købe yderligere Corel pakker, hvis de havde valgt at fortsætte
med det. Forskellen mellem den udgift og det, det kom til at koste ved
overgang til OOo, blev tjent ind allerede det første år. - Resten af
tiden er det bare ren besparelse. - Og i en kommune kan de penge sagtens
bruges andre steder til noget 'mere fornuftigt'...

mvh. Erik Richard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 20:21

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> troværdigt?
>
> Serna Free 4.2 - WYSIWYG XML editor, supports DITA, Docbook, and other

Formentlig nej.

En XML editor redigerer XML ude at kere sig om hvordan de skal
fortolkes. Ved du egentlig hvordan XML ser ud?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 20:24

> Formentlig nej.
>
> En XML editor redigerer XML ude at kere sig om hvordan de skal
> fortolkes. Ved du egentlig hvordan XML ser ud?

Det kan være kringlet nok at parse f.eks. Youtubes XML feed i hånden ..
så jeg skal ikke nyde noget af at prøve at stave mig igennem en OOXML
fil ...

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-10-09 22:26

Thomas von Hassel skrev:

> Det kan være kringlet nok at parse f.eks. Youtubes XML feed i hånden ..
> så jeg skal ikke nyde noget af at prøve at stave mig igennem en OOXML
> fil ...

Du _KUNNE_ jo bruge en XML parser til formålet...

Og så XSLT til det grove. Det er derfor det er opfundet.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-10-09 22:30

> Du _KUNNE_ jo bruge en XML parser til formålet...
>
> Og så XSLT til det grove. Det er derfor det er opfundet.

"I hånden" er så meget sagt .. jeg brugte php/SimpleXML ... når man
først for sidt hoved skruet ned i namespaces så var det ikke så slemt

/thomas