Parkering Forbudt?
Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-09-09 09:49

Dual boot Macbook - Leopard og Vista.

Jeg skulle lige prøve om den osse kunne boote fra min BackTrack3 live CD
med Linux og bruge de hackerværktøjer der ligger på CDen. Den gik igang,
men frøs så inden den blev færdig. Prøvede så igen med BT3 CDen i Safe
boot. Gik igen i stå. Besked om ukendt kommando i en (Linux) config fil.

Nå, reboot til Windows Vista - som i forvejen var indstillet som
startpartition i Bootcamp. Står bare og blinker med curseren oppe i
venstre hjørne af skærmen.

Prøver så at starte med Alt tasten og vælge partitionen med Mac OS X.

Æblet kommer frem, "hjulet" køre rundt et stykke tid og så skifter Æblet
til et "parkering forbudt skilt" symbol - en cirkel med en streg i
cirklen der løber fra venstre skråt ned til højre. Hjulet fortsætter med
at dreje. Efter et par minutter slukker jeg fo computeren.

Starter igen og får CDen ud ved at trykke på "^" tasten oppe i højre
hjørne af tastaturet. Prøver igen at boote fra både Windows og Mac OS X
partitionerne på HDDen med samme resultat.

Prøver at boote fra Vista DVDen for at reparere. Boot processen standser
efter "Tryk på en tast for at starte fra CD eller DVD" meddelsen fra
Windows Vista DVDen. Slukker for lortet.

Kan installationerne reddes?

Det betyder ikke det store tab med installationerne. Jeg skulle alligevel
lagge Snowy på. Bare HDDen ikke er "gået bort". Men hvad betyder det
"parkering forbudt" symbol?

--
Oops!... I did it again

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-09-09 13:25

Axel Hammerschmidt:

> [...]
> i cirklen der løber fra venstre skråt ned til højre. Hjulet fortsætter
> med at dreje. Efter et par minutter slukker jeg fo computeren.

Det ligner meget det der er sket for ham her:

<http://discussions.virtualdr.com/showthread.php?t=239210>

Jeg kan heller ikke starte fra install DVDen.

Desværre løser problemet sig ikke af sig selv, som det var tilfældet for
ham pcpage4

I det hele taget kommer der ret mange hit på Google med:

macbook circle with a line through it

og

macbook circle with a slash

- især på Apple discussions, men der er ganske få løsninger og de passer
ikke til min situation.

Nogen bud?

Hvordan kommer man ind og checker boot.efi på en Intel Mac?

--
Oops!... I did it again

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 30-09-09 13:32

> [...]
>
> Det betyder ikke det store tab med installationerne. Jeg skulle alligevel
> lagge Snowy på. Bare HDDen ikke er "gået bort". Men hvad betyder det

kan du boote fra en OS X system dvd ? (hold C inde med skiven i drevet)

/thomas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-09-09 14:38

Thomas von Hassel:

<snip>

> kan du boote fra en OS X system dvd ? (hold C inde med skiven i
> drevet)

Nej. Heller ikke som beskrevet af pcpage4, hvor man holder Alt-tasten
nede og vælger MAC OS X install på DVD skiven. Jeg har osse prøvet med
Shift-tasten holdt nede mellem lyden fra gongen og fremkomsten af det
sort-hvide æble.

Det eneste der er lykkedes er en PRAM reset, så MAC OS X på HDDen bliver
start OS (i stedet for Windows, som var aktiv dengang jeg legede med live
CDen). Jeg kan osse se at skærmlyset er mer' lysstærkt og lyden er
højere. Det må være nogle af de andre indstillinger der gemmer sig i
PRAM.

Det sker ellers det, at når cirklen med skråstregen kommer frem, så
fortsætter "globusen" nedenunder med at rotere.

Lige nu har jeg startet Macbooken på normal vis (stadig med Mac OS X på
HDDen som aktiv efter PRAM restetten) og lader boot processen kører. Den
har nu kørt i over 40 minutter uden at komme videre fra cirklen.

Min tanke var, at problemet kunne skyldes noget med "permissions" på
HDDen og at den roterende blobus var der sålænge der bliver rettet på
HDDen. På een eller anden måde havde det jo "løst sig selv" på pcpage4's
Mac.

Nå, men jeg la'r den tygge på det lidt tid endnu.

--
Oops!... I did it again

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-09-09 15:25

<snip>

> [...]
> Mac.
>
> Nå, men jeg la'r den tygge på det lidt tid endnu.

Jeg lod den kører i 5 kvarter. Der skete ikke noget, andet end at
globusen roterede. Så slukkede jeg (igen). Prøvede (igen) med DVDen med
Hardware Test. Den kørte som før, normalt. Provede at køre fra Install
DVDen. Samme resultat, cirklen kom frem.

Så fjernede jeg strømforsyningen. Startede Macbooken og holdt
shift-tasten nede i tiden mellem "gongen" og fremkomsten af Æblet.

PUF! Så dukkede login panelet op! Og jeg kunne logge på. Restartede og
nu ser det ud til at det igen kører normalt - ?

Den har så åbenbart osse fixet sig selv

--
"I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall
out." Grace M. Hopper.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-09-09 15:32

<snip>

> Den har så åbenbart osse fixet sig selv

Selv Windows Vista partitionen virker nu. Mageløst!