hvordan ændres standard font
Fra : Michael Horn

Dato : 29-09-09 16:24

Hej NG

Jeg ville gerne ændre den evige Helvitica til noget andet fx Arial

Er der en fidus?

Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-09 16:57

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Hej NG
>
> Jeg ville gerne ændre den evige Helvitica til noget andet fx Arial
>
> Er der en fidus?

ikke uden at dimse ... udover i Mail.app hvor du kan ændre det fra
preferencerne ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-09-09 17:47

Thomas von Hassel wrote:

> ikke uden at dimse ... udover i Mail.app hvor du kan ændre det fra
> preferencerne ...

Og selv det er rimelig umuligt. Jeg har forgæves prøvet at ændre fra
helvetica / LucidaGrande til Arial både ved at ændre entry code og via
de forskellige værktøjer som TinkerTool. Det /kan/ ikke lade sig gøre.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-09 17:51

> Og selv det er rimelig umuligt. Jeg har forgæves prøvet at ændre fra
> helvetica / LucidaGrande til Arial både ved at ændre entry code og via
> de forskellige værktøjer som TinkerTool. Det /kan/ ikke lade sig gøre.

hvor i mail ? ... hvis det f.eks. er en inkommende email så kan den jo
selv have noget formattering med sig ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-09-09 18:15

Thomas von Hassel wrote:

> hvor i mail ? ... hvis det f.eks. er en inkommende email så kan den jo
> selv have noget formattering med sig ...

Ikke i Mail, men i hhv. systemkerens font attributes og i Webkits
tilsvarende font attributes...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-09 18:20

> Ikke i Mail, men i hhv. systemkerens font attributes og i Webkits
> tilsvarende font attributes...

nu er jeg heldgvis ikke Font nørd ... men er Arial så meget bedre end
Helvetica ? ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 29-09-09 18:39

Thomas von Hassel wrote:

> nu er jeg heldgvis ikke Font nørd ... men er Arial så meget bedre end
> Helvetica ? ...

Tja, den er ca. 0,75p tykkere ved samme størrelse - fx. 14p. Det gør den
mere læsevenlig både på små skærme eller for folk, der har synsproblemer
af den ene eller anden slags.

Og arbejder du med nedfotografering fra A4 til A5*) - fotosats - til fx.
foreningsblade osv., så brugte jeg altid Arial 15p. Det giver en meget
flot og ualmindelig tydelig og læsevenlig tekst på en A5 side. - I to af
de foreninger, jeg har lavet blade for, var der en del ældre, og jeg fik
jævnligt tilbagemeldinger om, at bladene var mere læsevenlige end
tidligere...

*) Master sider laves i A4.

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 29-09-09 21:58

In article <1j6tkbs.1lsuzrzsyn1dsN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> nu er jeg heldgvis ikke Font nørd ... men er Arial så meget bedre end
> Helvetica ? ...

Nej - den er grimmere!

Her kan du teste, om du kan se forskel:
http://www.iliveonyourvisits.com/helvetica/

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Michael Horn

Dato : 30-09-09 05:45

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Nej - den er grimmere!
>
> Her kan du teste, om du kan se forskel:
> http://www.iliveonyourvisits.com/helvetica/

Ja ja, jeg fik da 9 ud af 10 i første hug, kun WINDOWS gik galt.

Min første mac i 93, LC475, havde også helvetica som systemskrift. jeg
så også en tv udsendelse om "helvetica dominansen" i hele bybilledet i
alle skilte, streamer mm. Jeg syntes bare jeg ville "gøre oprør" ;)
Michael Horn

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-09-09 10:31

Michael Horn <brmhorn@skalfjernesgmail.com> wrote:

> Ja ja, jeg fik da 9 ud af 10 i første hug, kun WINDOWS gik galt.

Jeg kan overhovedet ikke se forskel, så det er godt klaret.

> Min første mac i 93, LC475, havde også helvetica som systemskrift. jeg
> så også en tv udsendelse om "helvetica dominansen" i hele bybilledet i
> alle skilte, streamer mm. Jeg syntes bare jeg ville "gøre oprør" ;)

Så du mener ikke, at Arial er udbredt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kurt Brixen

Dato : 30-09-09 11:43

In article <1j6ufvu.feka8k9el7nkN%brmhorn@skalfjernesgmail.com>,
brmhorn@skalfjernesgmail.com (Michael Horn) wrote:

> Ja ja, jeg fik da 9 ud af 10 i første hug, kun WINDOWS gik galt.

7 af 10 - og det var kun fordi jeg gættede rigtigt på den første. Det er for længe siden
jeg har arbejdet. Jeg troede ikke det blev glemt så hurtigt.

> Min første mac i 93, LC475, havde også helvetica som systemskrift. jeg
> så også en tv udsendelse om "helvetica dominansen" i hele bybilledet i
> alle skilte, streamer mm. Jeg syntes bare jeg ville "gøre oprør" ;)

Da Arial kom frem, var den bedre at bruge, fordi den var konstrueret til at se godt ud på
printere med lav opløsning. Det var et stort spring fremad dengang.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Michael Horn

Dato : 29-09-09 19:19

> hvor i mail ? ... hvis det f.eks. er en inkommende email så kan den jo
> selv have noget formattering med sig ...
>
> /thomas

Jeg har fået den til at vise comic sans, men den viser det både i
modtagne og nye mails..

Se evt http://tamar.dk/font.png
Michael Horn

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-09-09 19:33

> Jeg har fået den til at vise comic sans, men den viser det både i
> modtagne og nye mails..
>
> Se evt http://tamar.dk/font.png

Comic Sans ... really ? En af de få fonte der faktisk bare skulle
forbydes ved lov ...

og ja, det slår igennem forbåde indg. og udg. mails ... thats the way it
is ...

/thomas