Focus TDCI 1.6
Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 16:43

Hej,

Jeg skal måske ud at se på sådan en fyr her i weekenden og har nogle
spørgsmål.

Bilen er en:
http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Focus-1,6-TDCi-109-Trend-st.car-5d_ID677800359.htm

Jeg er lidt bange for de KM den har gået, men man kan jo ikke få alt...

Alle kommentarere er velkommen både om denne bil og om Focus generalt (Nye
model)

Endvidere, nogle der kender denne forhandler for godt/skidt?

Nogle ting man skal være opmærksom ved bilen.. svagheder?

Gode tip til selve handlen også... (betaling / slutseddel bla bla)

Det er første gang jeg skal ud at købe så ny bil og bruge så mange penge, så
håber på lidt hjælp ;)

Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 17:12

Kasper skriver:

> Alle kommentarere er velkommen både om denne bil og om Focus generalt (Nye
> model)

Bocvlam dieselmotor. Ingen - og jeg getager - absolut ingen trækkraft
under 1500 omdrejninger. Motoren larmer og er først omdrejningsvillig
over 2000 omdrejninger (det var maks omdrejninger jeg kørte til i min
dieselbil). Motorener - til trods for at det er en PSA CR motor - langt
fra tyst.

Det der digitalinstrument der kan vise indhold af tank og km tilbage
inden næste tankning passer som håret på en svensker. Det gjorde det
ihvertfald i den C-max jeg havde i en 3 måneder.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 17:29

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> [...]
> inden næste tankning passer som håret på en svensker. Det gjorde det
> ihvertfald i den C-max jeg havde i en 3 måneder.

Hvor gammel var den?

Kasper

Fra : Mogens

Dato : 09-10-09 17:37

"Kasper" <Tjae> skrev i meddelelsen

> Hvor gammel var den?

Hvis du er vant til at køre i Peugeot, bliver du garanteret slemt skuffet
over Ford'en. I dit tilfælde (hvis du kører Peugeot), ville jeg istedet
kigge på 307 st car. Jeg havde sån een 1,6 HDI nogle måneder (10-15.000 km),
inden min Leon blev leveret, og den kørte virkelig fremragende. Langt bedre
end den 407 1,6 HDI SW jeg også kørte end del i inden Leon'en :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 17:52

"Mogens" <no@mail.com> wrote in message
> [...]
> km), inden min Leon blev leveret, og den kørte virkelig fremragende. Langt
> bedre end den 407 1,6 HDI SW jeg også kørte end del i inden Leon'en :)

Jeg er vant til en 405'er 1,8Benzin....

Det som jeg umilbart valgte ford'en for var lavere vægt (2600), bilen er med
partikel filter så jeg ikke ryger 1000kr op næste år.
Den er rated lidt bedre på km/l, men det er ikke afgørende...
Ford'en har fart pilot ;)
Ford'en har bedre sikkerheds egenskaber ifølge euroncap

Vi skal ikke have en racer bil, men der skal da være mulighed for at lave en
overhaling..., men det meste kørsel vil være lange motorvejs ture og det
sædvanlige kørsel til arbejde der foregår på et tidspunkt hvor man bare
bliver i køen....

Men jeg vil prøve at ligge mærke til træk kræften når vi skal ud og teste
den

Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 18:25

Kasper skriver:

> [...]
> overhaling..., men det meste kørsel vil være lange motorvejs ture og det
> sædvanlige kørsel til arbejde der foregår på et tidspunkt hvor man bare

De lange motorvejsture ved moderat hastighed er den okay til. Kørkørslen
kommer til at smadre brændstofforbruget totalt.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 18:32

> Kasper skriver:

> De lange motorvejsture ved moderat hastighed er den okay til. Kørkørslen
> kommer til at smadre brændstofforbruget totalt.

Øhmm ikke kø i den forstand med start/stop.. bare en lang række biler der
kører 70-80km/t... ingen mulighed for overhaling eller lign.

Kasper

Fra : Mogens

Dato : 09-10-09 19:14

> Øhmm ikke kø i den forstand med start/stop.. bare en lang række biler der
> kører 70-80km/t... ingen mulighed for overhaling eller lign.

Jamen Peugeot'en jeg nævner er skam meget økonomisk over all. Det var ikke
mit indtryk, at by-kørsel smadrede nogen økonomi, men nu har den slags
heller ikke mit focus - jeg har firmabil.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 21:09

Kasper skriver:

> Øhmm ikke kø i den forstand med start/stop.. bare en lang række biler der
> kører 70-80km/t... ingen mulighed for overhaling eller lign.

Okay, den hastighed passer med under 2000 RPM i højeste gear. Det vil
sige at hastighedsskift er lidt langsomt...

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 21:21

> Kasper skriver:

> Okay, den hastighed passer med under 2000 RPM i højeste gear. Det vil
> sige at hastighedsskift er lidt langsomt...

Jeg må prøve den, generalt er jeg ikke en fart djævel ;), men bilen skal
også kunne flytte sig...

Ellers andre ting ?

Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 21:28

Kasper skriver:

> Jeg må prøve den, generalt er jeg ikke en fart djævel ;), men bilen skal
> også kunne flytte sig...

Det kan den såmænd også. Man skal bare skifte gear.

> Ellers andre ting ?

Ikke rigtigt. Problemet er nok at jeg var for godt vant fra min 2004'er
Golf, sådan med udstyr og motorkraft. Placeringen af fartpiloten er i
mine øje tude tosset - igen jeg er vant til en lille vippeknap på enden
af afviserblinket i Golfen og ikke 2 store pads på ratstammen.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 02:09

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> fartpiloten er i mine øje tude tosset - igen jeg er vant til en lille
> vippeknap på enden af afviserblinket i Golfen og ikke 2 store pads på

IMHO den helt rigtige placering af en cruisecontrolcontrol.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-10-09 07:17

Frank Leegaard skriver:

> IMHO den helt rigtige placering af en cruisecontrolcontrol.

Hvilken af placeringerne?

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 10:30

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Frank Leegaard skriver:

> Hvilken af placeringerne?

Den en Galph har naturligvis. Den er lige i øjet .

og til langefingeren.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 18:23

Kasper skriver:

> Hvor gammel var den?

Den havde gået lige knapt 10.000 km da jeg fik den.

Det var for 3 år siden.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 18:32

> Kasper skriver:

> Den havde gået lige knapt 10.000 km da jeg fik den.
>
> Det var for 3 år siden.

Var det så 90 eller 109hk?

Kasper

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 09-10-09 20:43

Hej

"Kasper" <Tjae> skrev i en meddelelse

> Var det så 90 eller 109hk?

Jeg blander mig lige lidt, da jeg ikke forstår den meget negative omtale af
psa motoren?

Kører selv i en 207 med omtalte motor, hvis altså det er en 109HK der sidder
i Focus'en? Min oplevelse er absolut meget positiv - savner ingen power på
noget tidspunkt. Jeg oplever den faktisk mere kultiveret og støjsvag end for
eks VW's berømte 1,9 TDI - har kørt en del Golf og Touran med den
motorvariant...

Mvh
Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 21:12

Hans Mouridsen skriver:

> Jeg blander mig lige lidt, da jeg ikke forstår den meget negative omtale af
> psa motoren?

Fordi det er en Ford udgave af motoren og ikke en ren PSA. Jeg har også
prøvet motoren i en PSA bil.

> [...]
> noget tidspunkt. Jeg oplever den faktisk mere kultiveret og støjsvag end for
> eks VW's berømte 1,9 TDI - har kørt en del Golf og Touran med den

I 207 er det en helt anden oplevelse - 207 er også en mindre/lettere
bil. Ford har selv programmret styring til motoren i deres biler. Der er
en verden til forskel!

Klaus

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 10-10-09 08:05

> I 207 er det en helt anden oplevelse - 207 er også en mindre/lettere
> bil. Ford har selv programmret styring til motoren i deres biler. Der er
> en verden til forskel!

72kg er forskellen mellem 207 og Focus stc, så rundt regnet det svarer til
at have en ekstra person med...

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 21:19

"Hans Mouridsen" <hom@FJERNMIGpc.dk> wrote in message
> [...]
> power på noget tidspunkt. Jeg oplever den faktisk mere kultiveret og
> støjsvag end for eks VW's berømte 1,9 TDI - har kørt en del Golf og Touran

Det er 109HK... kan det være noget med gearing??

Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 21:24

Kasper skriver:

> Det er 109HK... kan det være noget med gearing??

Nej, ren og skær motorstyring.

Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-09 21:35

> Kasper skriver:

> Nej, ren og skær motorstyring.

Men ville en tunings box så ikke fjerne problemet?

Kasper

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 21:42

Kasper skriver:

> Men ville en tunings box så ikke fjerne problemet?

Med larmen og manglende trækkraft?

Måske.

Køb hellere en bil med en større motor end det der uningshalløj.

Klaus

Fra : Frank Leegaard

Dato : 10-10-09 02:12

Hans Mouridsen wrote:
> [...]
> kultiveret og støjsvag end for eks VW's berømte 1,9 TDI - har kørt en
> del Golf og Touran med den motorvariant...

Man kan ikke dømme en motor uden at tage bilen den sidder i med.

En gammel 88 Polo med 1.3 liters motor var en okay sag. I en Golf fra samme
tid, var den en meget tung sag.

Samme historie kan fortælles hele vejen op.

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-10-09 21:10

Kasper skriver:

> Var det så 90 eller 109hk?

109HK.

Den var direkte bovlam i forhold til min daværende 1,9TDI/105HK.

Klaus