Bilen er blevet svær at starte
Fra : Mulli

Dato : 03-10-09 08:03

Hej

Min bil er blevet svær at starte i løbet af den sidste måned. Det er en
diesel. Den løber længe på starteren inden den slår i gang.
Det virker som om at det er kommet pludseligt. Jeg har selv tænkt på ting
som gløderør og brændstoffilter. Gløderørene har jeg ohmet til ca. 0,5 - 2
ohm. Filteret er under 1 år gammelt.
Har i nogen gode ideer til hvad det kan være, inden den bliver kastet på
værkstedet ?
PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers
upåklageligt.

Mvh

Jan

Fra : Brian

Dato : 03-10-09 08:17

"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i meddelelsen
> [...]
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers

Batteriet ville være et oplagt (og relativ billigt) sted at prøve. Det
kurerede et lign. problem jeg havde på en Golf TDI

/Brian

Fra : Mulli

Dato : 03-10-09 08:20

"Brian" <nej@tak.du> skrev i meddelelsen

> kurerede et lign. problem jeg havde på en Golf TDI
>
> /Brian
Hej Brian

Batteriet fejler ikke noget. Der er vand på og vægtfylden er ok på alle
celler.
Som sagt løber den længe på starteren. Den slår bare ikke i gang med det
samme.
Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et problem.

Mvh.

Jan

Fra : Brian

Dato : 03-10-09 09:10

> [...]

> samme.
> Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et

Og det er netop når bilen er kold, at startstrømmen (eller CCA) på batteriet
er vigtig...

/Brian

Fra : Armand

Dato : 03-10-09 17:08

Brian skrev:

> Og det er netop når bilen er kold, at startstrømmen (eller CCA) på
> batteriet er vigtig...

Nu er dét ikke nær så stort et problem på en diesel, som på en (primært
ældre) bensin-motor hvor der skal være en given spændings-reserve til
tændingen - Driver starteren motoren rundt burde enhver diesel-motor slå
igang!

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 03-10-09 20:41

> [...]
> ældre) bensin-motor hvor der skal være en given spændings-reserve til
> tændingen - Driver starteren motoren rundt burde enhver diesel-motor slå

Men er dieselmotoren ikke sværere at drive rundt ? Jeg synes da at de par
diesel biler jeg har haft, har været udstyret med et relativt større batteri
(strømmæssigt) end benzinbiler - eller det er måske ene og alene for at
kompensere for gløderørene ?

/Brian

Fra : Armand

Dato : 03-10-09 20:52

Brian skrev:

> [...]
> par diesel biler jeg har haft, har været udstyret med et relativt større
> batteri (strømmæssigt) end benzinbiler - eller det er måske ene og alene

Jo, men jeg skriver jo netop også at hvis starteren blot magter at drive
motoren rundt (og dét kan være hårdt nok med diesel-komprission), så ...

--
Armand.

Fra : Brian

Dato : 03-10-09 21:14

> Jo, men jeg skriver jo netop også at hvis starteren blot magter at drive
> motoren rundt (og dét kan være hårdt nok med diesel-komprission), så ...

Det var såmænd også et spørgsmål med grund i min egen uvidenhed.

Jeg kan blot huske fra dengang jeg havde en mini-traktor med samme problem,
at batteriskiftet hjalp. Med det gamle batteri kørte starteren umiddelbart
fint, men da det nye kom i, kom der helt anderledes fart over feltet.

/Brian

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 03-10-09 09:53

On Sat, 3 Oct 2009 09:20:01 +0200, "Mulli" <Akasut@igroenland.gk>
wrote:

>Dog skal det lige siges at det kun er når den er kold, at det er et problem.
Skift gløderørene, selvom du har ohmet dem og de tilsyneladende er ok.
Det er forholdsvis billigt og der er ret stor sandsynlighed for at det
er der problemet ligger.

Du er nede i så små ohmværdier at du faktisk ikke kan benytte et alm.
universaminstrument til målingen, du får kun et hint om gløderørene er
afbrudt eller måske ok.

En mere korrekt måling vil være at benytte et DC tang-amparemeter og
så måle strømforbruget på hvert enkelt gløderør, hvis det ellers er
fysisk muligt. Det er så her et must at vide om der er evtuelle
formodstande der bliver koblet ind i glødeprocessen og hvornår.

/Hans

Fra : oz3bto

Dato : 03-10-09 14:46

"Mulli" <Akasut@igroenland.gk> skrev i en meddelelse
> [...]
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers

Er det en nissan ?
Hvis det er så kan din starter være ved at død.. Det lyder dog som strøm
manglen når den er ved at dø

Ellers prøv at forvarme 2 gange .. Hjælper det er et eller flere af dine
gløder'ør ved at dø

Fra : Mulli

Dato : 03-10-09 18:50

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> manglen når den er ved at dø
>
> Ellers prøv at forvarme 2 gange .. Hjælper det er et eller flere af dine

Om det er en Nissan ? Nej Derfor har jeg skrevet Mazda et par linier højere
oppe
Der er ikke strøm manglen der er problemet. Motoren løber længe på starteren
inden den slår i gang.
Men det at forvarme 2 gange vil jeg prøve i morgen tidlig.

Mvh.

Jan

Fra : Armand

Dato : 03-10-09 17:08

Mulli skrev:
> [...]
> værkstedet ?
> PS. Bilen er en Mazda 323F 2,0 ditd årg.99 km 278000 og kører ellers

Du præciserer ikke hvorvidt at du lader forvarmningen virke før du
vrider nøglen??

--
Armand.

Fra : Mulli

Dato : 03-10-09 18:46

> Du præciserer ikke hvorvidt at du lader forvarmningen virke før du
> vrider nøglen??
>
> --
> Armand.

Den får lov at forvarme som den skal og som jeg plejer. Altså til
indikatorlæampen går ud.

Mvh.

Jan

Fra : Mulli

Dato : 11-10-09 08:37

Nu er batteriet blevet testet på et aut. værksted og fundet i orden.
Gløderørene er blevet skiftet. Men problemet er der stadig.
Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber længe
på starteren men vil ikke slå i gang.
Har i andre bud ?

Mvh.

Jan

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-10-09 11:39

Mulli wrote:
> [...]
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den
> løber længe på starteren men vil ikke slå i gang.

Opslidt motor?

--
/Frank

Fra : Mulli

Dato : 11-10-09 13:44

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen
> Opslidt motor?
>

> --
> /Frank
Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
Desuden er det kommet pludseligt.

Mvh. Jan

Fra : Matthias H. Matthies~

Dato : 11-10-09 15:45

Mulli skrev:

> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> Desuden er det kommet pludseligt.
>
> Mvh. Jan

Selv om du mener den ikke er opslidt, så kan du jo tage fejl.
Manglende kompression kan give en svær start.
Hilsen Matthias

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-10-09 19:41

Mulli wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> Nej den er ikke opslidt. 278000 km. Det er ikke meget for en diesel.
> Desuden er det kommet pludseligt.

Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.
Manifestationen kan sagtens komme pludselig.

--
/Frank

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 11-10-09 13:06

> [...]
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
> længe på starteren men vil ikke slå i gang.

Du skriver ikke om der rent faktisk _er_ forbrug på gløderørene.
Har du fået målt om gløderørene gløder, eller ikke.
Hvis de ikke gløder, kunne det tyde på et defekt relæ.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Mulli

Dato : 11-10-09 13:51

"Uffe Bærentsen" <leiti_NOSPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Har du fået målt om gløderørene gløder, eller ikke.
> Hvis de ikke gløder, kunne det tyde på et defekt relæ.

Jeg er i mellemtiden selv kommet i tanke om dette relæ nu også virker som
det skal. Ja, jeg har målt spændingen til gløderørene. Den var ok da jeg
målte, men der startede den også fint bagefter.
Så muligvis et periodisk defekt relæ. Nu har jeg så også kigget efter dette
relæ, men der er ikke noget relæ der er mærket med noget der ligner
gløderør. Der sidder en relæ/sikringsboks i motorrum og en i kabinen. Men
ingen gløerørsrelæ. Eller ???
Har nogen af jer kendskab til hvor det sidder, eller adgang til et eldiagram
?
En kammarat der har autoværksted, har ikke noget eldiagram i sit "Tolerance
data"

Mvh.

Jan

Fra : Armand

Dato : 11-10-09 19:02

Mulli skrev:
> [...]
> Typisk om morgenen når man kommer ud tidligt og skal starte. Den løber
> længe på starteren men vil ikke slå i gang.

Måske at det er forbindelsen til gløderørene (á automatikken) der kikser
:-/ Et tang-Amperemeter burde kunne måle om der er strøm på ledningen
til gløderørene når man sætter strøm på en kold morgen!
Hvis der ér et problem drejer det sig velsagtens om en kaput
temperaturføler á dén der konstanterer om det er en varm eller kold start!

Evt. en ufuldkommen udluftning af diesel-rørene/filteret (har du fået
skiftet dieselfilter for nyligt) :-/

--
Armand.

Fra : Jan

Dato : 20-10-09 20:17

Hej alle

Tak for jeres input.
Problemet er tilsynelandende gået i sig selv igen.
Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle dage
men er nu forsvundet.

Mvh.

Jan

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-10-09 22:02

"Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg fandt heller aldrig ud af hvor forvarmer relæet sidder.
> Batteriet blev checket og gløderør skiftet. Problemet fortsatte i nogle

Hmmm - forsvundet.....skete det samtidigt med at temperaturen udenfor steg
igen ?

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : Jan

Dato : 21-10-09 18:42

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i meddelelsen

> "Jan" <Spørgi@gruppen.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm - forsvundet.....skete det samtidigt med at temperaturen udenfor steg
> [...]
Hej Jesper

Nej det mener jeg ikke at det gjorde, men det er jo en tanke værd. Det kan
jo stadig være en temp, føler der er defekt.
Nu er det jo nogle dage siden, men jeg mener at det kom og gik sådan "On &
off"
Jeg må huske at lægge mærke til det igen når temp. udenfor falder igen.

Mvh. Jan

Fra : Armand

Dato : 21-10-09 19:32

Jan skrev:

> Jeg må huske at lægge mærke til det igen når temp. udenfor falder igen.

Bare rolig! Du skal såmænd nok blive mindet om det til den tid

--
Armand.

Fra : Leo_Jensen

Dato : 11-10-09 13:21

On 11 Okt., 20:40, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> Alle forskellige kan konditioner kan give en opslidt motor på mindre.

Siger du det ? Eller hvad sagde du egentlig... ?

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 11-10-09 21:21

Leo_Jensen wrote:

> Siger du det ? Eller hvad sagde du egentlig... ?

Smid et "kan" væk ...

og for de fattesvage:

Forskellige konditioner kan give en opslidt motor på mindre.

--
/Frank