Hvor er det skønt med tomme motorveje
Fra : Seth

Dato : 27-09-09 13:35

En sen nat mellem lørdag og søndag er der meget lidt trafik på danske
motorveje.
Selv på Sjælland.
Så var det muligt, uden fare, at tage turen fra KBH til sydspidsen af
Sjælland på 32 minutter.
_
Seth

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 13:45

On 27 Sep 2009 12:35:01 GMT, Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote:

> [...]
>motorveje.
>Selv på Sjælland.
>Så var det muligt, uden fare, at tage turen fra KBH til sydspidsen af

Har du læst dagens udgave af Ekstra Bladet?

Der er en artikelserie over flere sider der handler om
vanvidsbilister.

Pas på, at du ikke bliver sat i bås!

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Mogens

Dato : 27-09-09 13:59

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Der er en artikelserie over flere sider der handler om
> vanvidsbilister.

Er man vanvittig, fordi man kører stærkt på en motorvej?
I så fald er mange vanvittige i DK, ka jeg se...

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 14:36

On Sun, 27 Sep 2009 12:58:46 GMT, "Mogens" <no@mail.com> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

>Er man vanvittig, fordi man kører stærkt på en motorvej?
>I så fald er mange vanvittige i DK, ka jeg se...

>--

Ja, dem er der mange af.

Og lige om lidt, så kommer alle de skud- og nagelfaste argumenter, som
f.eks. manglende rækkevidde på lyset, og vildt der kan krydse
motorvejen - og for den sags skyld en rumænsk lastbilchauffør!

Man husker vel stadig ham fra Karlslunde-rastepladserne som blev kørt
over af indtil flere, inden de fik trafikken stoppet.

Det er ikke sådan bare lige at være bilist i DK.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin Bak

Dato : 27-09-09 14:39

<folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> f.eks. manglende rækkevidde på lyset, og vildt der kan krydse
> motorvejen - og for den sags skyld en rumænsk lastbilchauffør!

Ja, at kalde det "uden fare" er ihvertfald en usandhed.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 14:42

On Sun, 27 Sep 2009 15:39:01 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

><folmer@rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

>Ja, at kalde det "uden fare" er ihvertfald en usandhed.

>--

I samme øjeblik at du har bevæget dig ud på offentlig vej, er du ikke
udenfor fare. Sådan er det.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : KASO

Dato : 27-09-09 21:21

> I samme øjeblik at du har bevæget dig ud på offentlig vej, er du ikke
> udenfor fare. Sådan er det.

De fleste ulykker sker i hjemmet....

De fleste ulykker i hjemmet sker i køkkenet - og manden spiser dem.....

*løber og dukker mig....*

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 21:25

On Sun, 27 Sep 2009 22:20:49 +0200, "KASO" <SUK@nospam.invalid> wrote:

>De fleste ulykker sker i hjemmet....
>
>De fleste ulykker i hjemmet sker i køkkenet - og manden spiser dem.....
>
>*løber og dukker mig....*

>--

Det kan anbefales.

Jeg har lige observeret fru Rasmussen på vej i din retning, iført
kagerulle og fråde i mundvigene.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : oz3bto

Dato : 27-09-09 14:46

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> motorveje.
> Selv på Sjælland.
> Så var det muligt, uden fare, at tage turen fra KBH til sydspidsen af

Nu ved du hvorfor jeg foretrækker at køre om natten..

Rådhuspladsen KBH også til Billund kan gøres på 2 timer og 15 min incl
tankning i fredericia.. Well det er ihvertfald normal tiden .. Er blevet
gjort på under 2 timer men da gik det fame også stærkt

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-09-09 15:15

oz3bto wrote:
> [...]
> incl tankning i fredericia.. Well det er ihvertfald normal tiden ..
> Er blevet gjort på under 2 timer men da gik det fame også stærkt

Kbh til Aalborg på 2:43 - en sen nattetime i slut 90erne.

--
/Frank

Fra : P

Dato : 27-09-09 15:42

On Sun, 27 Sep 2009 15:46:19 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>tankning i fredericia.. Well det er ihvertfald normal tiden .. Er blevet
>gjort på under 2 timer men da gik det fame også stærkt

I hvilken bil blev det gjort .. det er godt nok noget kvikt

/P

Fra : Brian

Dato : 27-09-09 15:54

"P" <noone@dk.dk> skrev i meddelelsen

> I hvilken bil blev det gjort .. det er godt nok noget kvikt

En vild en - den bruger da ihvertfald også noget brændstof

/Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 16:05

On Sun, 27 Sep 2009 16:54:23 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>En vild en - den bruger da ihvertfald også noget brændstof

>--

Det er jo ikke sikkert at bilen var tanket helt op, da den forlod
København.

Iøvrigt er det langt fra at være vildt.

Jeg har kørt fra Scandic-hotel i Ålborg kl. 16:35 og til Hellerup for
at se Nyhederne på TV2 kl. 19:00

Bare i en Nissan Primera 2.0.

Mellem 160 og 190 gør tricket.

Og så skal man være ustyrligt heldig med trafikken.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Brian

Dato : 27-09-09 16:13

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen

> Det er jo ikke sikkert at bilen var tanket helt op, da den forlod
> København.

Nope, den kommentar havde jeg såmænd forventet fra én af den slags typer,
der elsker at rette på andre

Oz3bto skriver at det er normal tiden, og det er blevet gjort flere gange.
Det vil jeg tolke derhen at han kunne have nævnt en anden og "bedre" tid,
der ikke inkluderer et pitstop.

> Iøvrigt er det langt fra at være vildt.
>
> Jeg har kørt fra Scandic-hotel i Ålborg kl. 16:35 og til Hellerup for
> at se Nyhederne på TV2 kl. 19:00

Nu véd hele gruppen jo også, at du er definitionen af en ægte
trafik-pyskopat

> Bare i en Nissan Primera 2.0.
>
> Mellem 160 og 190 gør tricket.
>
> Og så skal man være ustyrligt heldig med trafikken.

Der skal ikke meget til, for at gennemsnitsfarten bliver banket alvorligt
ned.

/Brian

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 16:43

On Sun, 27 Sep 2009 17:13:15 +0200, "Brian" <nej@tak.du> wrote:

>Nope, den kommentar havde jeg såmænd forventet fra én af den slags typer,
>der elsker at rette på andre

>--

Jamen jeg kan også godt li' dig. .o)9

> [...]

>Det vil jeg tolke derhen at han kunne have nævnt en anden og "bedre" tid,

Og du snakker om at rette på andre. ,-)

>--

>Nu véd hele gruppen jo også, at du er definitionen af en ægte
>trafik-pyskopat

>--

Det kommer heller ikke til at gentage sig. Jeg ville bare gerne hjem,
og da det var gået forbavsende godt til Odense, gik der s'gu lidt
sport i det.

>--

>Der skal ikke meget til, for at gennemsnitsfarten bliver banket alvorligt
>ned.

>--

Nej, det skal der ikke, og jeg anser det også for usandsynligt at
kunne gøre det igen. Den dag var bare dagen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-09-09 17:49

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
>
> Nej, det skal der ikke, og jeg anser det også for usandsynligt at
> kunne gøre det igen. Den dag var bare dagen.
'

Det nægter jeg at tro at du har gjort. Jeg gjorde det ved nattetide og
spedometeret stod konstant på omkring 200. Hele vejen over sjælland var det
sammen med en Citroen XM. Der stod spedometeret på mellem 200-230 når som
helst det var muligt.

Alligevel ender det jo uværgeligt med at kørekomputeren melder 162 i gns

Så meget for lastbiler og ældre bilister i Hunddajlignende køretøjer.

Derfor tror jeg ikke på at man kan gøre den slags i dagtimerne.

--
/Frank

Fra : Tom Jensen

Dato : 27-09-09 18:53

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

> Derfor tror jeg ikke på at man kan gøre den slags i dagtimerne.
>

> --
> /Frank

æb bæv , jeg har kørt så stærk i en rundkørsel at jeg kunne se mine egne
baglygter

mvh
tom jensen

Fra : Claus Frørup

Dato : 28-09-09 12:50

Isang tao pinangalanan, Tom Jensen nagsulat:

>"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse

>æb bæv , jeg har kørt så stærk i en rundkørsel at jeg kunne se mine egne
>baglygter

Hahaha.... den var god
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 19:44

On Sun, 27 Sep 2009 18:48:47 +0200, "Frank Leegaard"
<frankFJERN@superbruger.dk> wrote:

> [...]
>helst det var muligt.
>
>Alligevel ender det jo uværgeligt med at kørekomputeren melder 162 i gns

Hvorfor gør det det?

>--

>Så meget for lastbiler og ældre bilister i Hunddajlignende køretøjer.

>--

Du kæmper med nogen svære fordomme?

>--

>Derfor tror jeg ikke på at man kan gøre den slags i dagtimerne.

>--

Det er muligt at det kommer en lille bitte smule bag på dig, at jeg
ikke tillægger dine meninger nogen større vægt.

I lige så høj grad at du tror, at det af mig beskrevne skulle være
umuligt, i lige så høj grad tror jeg det er umuligt at være så klog at
man kan give sit besyv med i så mange sammenhænge som du gør.

Det korte af det lange er, at jeg véd hvornår mødet i Ålborg var slut,
og jeg véd hvornår jeg var hjemme.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-09-09 23:57

folmer@rasmussen.dk wrote:

> [...]
> umuligt, i lige så høj grad tror jeg det er umuligt at være så klog at
> man kan give sit besyv med i så mange sammenhænge som du gør.

Nu har jeg så prøvet øvelsen i temmelig hurtig bil. Under ganske andre
omstændigheder end dig. Derfor har jeg noget at have det i.

> Det korte af det lange er, at jeg véd hvornår mødet i Ålborg var slut,
> og jeg véd hvornår jeg var hjemme.

Sjovt nok mindes jeg i min cykelryttertid hvordan træneren grinende kunne
fortælle om hvordan man kunne sende purkene lukt til OL hvis bare man kunne
bruge tidtagningen fra forældrene.

I mit tilfælde var tidtagningen en kørekomputer.

Ikke en starttid som vistnok var ....

--
/Frank

Fra : Tony

Dato : 28-09-09 16:14

> [...]
> man kan give sit besyv med i så mange sammenhænge som du gør.
>
> Det korte af det lange er, at jeg véd hvornår mødet i Ålborg var slut,

Du skal ikke tage dig af hvad ''Fronken'' (som folk kalder ham i
''mudderet'') nægter at tro på.
Tumben er den type, som kun tror på, at hans pikslikkende katte, er det
eneste sande her i livet

Ting, som for hans lille indskrænkede hjerne opfattes uvirkeligt, er
simpelthen enten pral eller direkte løgn.

Ignorer idioten, han er ikke værd at spilde tid på.
Det er kun i ''mudderet'' han får lidt respons.

Tony

Fra : Frank Leegaard

Dato : 28-09-09 21:58

folmer@rasmussen.dk wrote:

> Hvorfor gør det det?

> Du kæmper med nogen svære fordomme?

> Det er muligt at det kommer en lille bitte smule bag på dig, at jeg
> ikke tillægger dine meninger nogen større vægt.

Det modsatte kan vel heller ikke komme bag på dig:

Du mener at have holdt omkring 174 i snit.

Tag dig nu sammen.

Når man ser Station 2 for man et udmærket billede af hvad hastigheder en
fartfantast kan opnå.

Noget ganske andet er gennemsnittet.

Det mener du at kunne holde i 420 km?

Hver gang en lastbil har været i venstre spor, har du skullet køre omkring
250 km/t over samme distance for at opveje din tabte tid.

> I lige så høj grad at du tror, at det af mig beskrevne skulle være
> umuligt, i lige så høj grad tror jeg det er umuligt at være så klog at
> man kan give sit besyv med i så mange sammenhænge som du gør.

Nu er der vel også en grund til at du valgte at blive trucker?

> Det korte af det lange er, at jeg véd hvornår mødet i Ålborg var slut,
> og jeg véd hvornår jeg var hjemme.

Det hele bliver pludselig langt mere plausibelt med 3:25 i stedet.

Jeg tror at alle der har prøvet at køre virkelig stærkt, godt ved hvor
stærkt der skal køres for at holde bare 125 i snit.

Dine 174 i en Pissan to nul er jo helt ude i hampen. Over en distance på
420 km

--
/Frank

Fra : Ukendt

Dato : 27-09-09 19:45

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> som helst det var muligt.
>
> Alligevel ender det jo uværgeligt med at kørekomputeren melder 162 i gns

Ahem, hvad er det lige I praler med?

At køre op til 100% for hurtigt på motorvej i en situation, hvor lyset end
ikke kan oplyse bremselængden, endsige standselængden.
Har I et sekund overvejet, hvad slutresultatet vil blive, hvis et rådyr
forvilder sig ud på vejen endsige en dement gammel dame?
Eller hvad med en havareret bil og dens løse passagerer, eller en hest, der
er sluppet ud af sin transporter.
Find selv på flere mulige varianter.

Man vil end ikke nå at røre bremsepedalen, inden bilen har kontakt.
Der er vist dømt harpespil i hvide gevanter i så tilfælde.

De nævnte eksempler er alle nogen, jeg har oplevet på motorvejen inden for
de sidste 2 år.
Havarerede biler med løse passagerer er set flere gange, hyppigst om
sommeren.
Rådyret så jeg ved Vejle sidste sommer. Det havde forvildet sig ud på den
forkerte side af afspærringerne og kunne ikke komme tilbage.
Den demente dame var såmænd min egen svigermor, der havde forvildet sig ud
på motorvejen ved Skødstrup en sen aftentime uden at vide, hvor hun var.
Hestetransporten var væltet fordi, den ikke var monteret korrekt på krogen
(Boggietrailer). Ved et lille hop i vejen forlod traileren krogen og
væltede. To heste løb skræmte rundt i et par timer, før de blev indfanget.
Så deet!

Husk ulykker er altid et sammenfald af flere små omstændigheder. Måske nok
usandsynlige, men de sker.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 19:54

On Sun, 27 Sep 2009 20:45:01 +0200, "Frodo Nifinger"
<jnisnabelatdcadsl.dk> wrote:

>"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i meddelelsen

>Ahem, hvad er det lige I praler med?

>--

Jeg er heller ikke særligt stolt af det, og min eneste undskyldning
er, at jeg var meeeeget yngre da jeg gjorde det.

> [...]

>forvilder sig ud på vejen endsige en dement gammel dame?
>Eller hvad med en havareret bil og dens løse passagerer, eller en hest, der

Uha, man får s'gu knopper af den slags.

>--

>Man vil end ikke nå at røre bremsepedalen, inden bilen har kontakt.
>Der er vist dømt harpespil i hvide gevanter i så tilfælde.

>--

Hvis det er incl. oplæring i dette formidable instrument,
såååeeee...... nej, spøg til side.

> [...]

>(Boggietrailer). Ved et lille hop i vejen forlod traileren krogen og
>væltede. To heste løb skræmte rundt i et par timer, før de blev indfanget.

Det er ikke småting du sådan oplever mellem lår og bag.

>--

>Husk ulykker er altid et sammenfald af flere små omstændigheder. Måske nok
>usandsynlige, men de sker.

>--

Jeg lover bod og bedring for mit eget vedkommende. de andre vil jeg
helst ikke have ansvaret for.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frank Leegaard

Dato : 27-09-09 23:53

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> par timer, før de blev indfanget. Så deet!
>
> Husk ulykker er altid et sammenfald af flere små omstændigheder.

Nu ved jeg ikke lige om jeg praler med det. Jeg konstaterer det bare. Jeg
vil ikke ligefrem sige jeg er stolt over det. Men heller ikke nægte det. Den
største fare var IMHO et rådyr eller lignende.

--
/Frank

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 28-09-09 01:46

> Nu ved jeg ikke lige om jeg praler med det. Jeg konstaterer det bare. Jeg
> vil ikke ligefrem sige jeg er stolt over det. Men heller ikke nægte det.
> Den største fare var IMHO et rådyr eller lignende.

Den normale reaktionstid er omtrent 1 sekund, om natten er den nedsat, især,
når man ikke forventer nogen forhindringer.
Ved 200 km/t ryger der 55,5 meter asfalt i sekundet.

Man når altså at køre mellem 60 og 70 meter, før man når at reagere. Læg
dertil en bremselængde på 256 meter, forudsat at bremserne ikke fader pga
varmen ved den voldsomme nedbremsning.

Fakta er, at man ved at køre så hurtigt om natten stoler blindt på, at al
trafik på vejen overholder alle reglerne om lygteføring og færdsel i samme
retning.
Hvad med en bil, der mister al strøm på vejen og havarerer uden at nå over i
nødsporet?
(Min nevø havde på et tidspunkt en Opel Corsa, der kunne finde på den slags,
og jeg husker også en ven med en Peugeot, der lavede tricket)
Det er set ske. Ikke alle er lige åndsfriske nok til at få dirigeret vognen
over i nødsporet i tide.
Ku osse være, at deres sekventielle gearkasse havarerer og blokerer hjulene,
så bilen ikke kan styre over i nødsporet. (Jeg husker en historie om en
Escort XR3i med racerboks, der lavede det nummer iøvrigt ved fuld klampe)
Eller et forudgående trafikuheld, hvor bilen står med smadret front imod
køreretningen i ydersporet pga en højhastighedspunktering og efterfølgende
kontakt med autoværnet? ( En tidligere kollega, en 19 årig knægt baldrede
sin næsten helt nye Suzuki Swift på den måde for 2½ år siden - Dog var det
vist sidevind og uopmærksomhed, der var udslagsgivende)
Eller en tabt madras fra et flyttelæs?
Selv en god stor bid af et afskrællet lastbildæk kan være skæbnessvangert
med den hastighed.

Alt det her er noget jeg har set eller en i min omgangskreds har oplevet i
løbet af relativt kort tid.
Jeg nægter at tro, at andre ikke har oplevet/set noget tilsvarende.

Naturligvis er mængden af hændelser væsentlig mindre om natten, men
alligevel.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Ralph Køster

Dato : 28-09-09 02:47

Så er din nevø jo uforsvarlig...hvis den kunne finde på den slags, så burde
han ikke køre på mortorvej ud udsætte andre for den fare.
På den måde du skriver det er det jo mangel på vedligeholdelse eller
manglende lyst til at udbedre en fejl.

Hvem er det så der er den uansvarlige?
Ham der rammer ham med 150 kmt eller din nevø??

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 28-09-09 08:22

Ralph Køster Get@grip.now skrev 28.09.2009 03:46:59 i
<4ac01589$0$286$14726298@news.sunsite.dk> bl.a.:

> [...]
>manglende lyst til at udbedre en fejl.
>
>Hvem er det så der er den uansvarlige?
>Ham der rammer ham med 150 kmt eller din nevø??

Det var da et utrolig dumt spørgsmål. Hastighedsgrænserne er der bl.a.
fordi man ved at der sker uheld på vejen, løber heste rundt, Corsaer, køer
og demente.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-09 11:02

"Ralph Køster" <Get@grip.now> skrev i meddelelsen

> [...]
> manglende lyst til at udbedre en fejl.
>
> Hvem er det så der er den uansvarlige?
> Ham der rammer ham med 150 kmt eller din nevø??

Nu var det før det første ikke noget, der skete hver dag.
Corsa'erne fra den årgang var berygtede for den fejl, og Opel var ikke i
stand til at udbedre fejlen tiltrods for reparationer for mere end 80.000
kr. Heldigvis da startede problemerne under garantiperioden.
Så den døde en 4-5 gange, før han gav op og skiftede bilen ud. Det ligger så
en del år tilbage, omkring årtusindskiftet.
Bilen var under to år gammel på det tidspunkt, fejlen optræder.
Jeg husker, at Corsa'en typisk kunne startes 5-10 minutter efter og køre
videre, som intet var hændt.

Peugeoten, der dræbte sin boardcomputer, er en hel del nyere.

BTW, så snakker vi om hastigheder omkring de 200 km/t.
Det er det, der blir pralet med.

Anyway, man kan ikke komme udenom, at det er uansvarligt at køre så stærkt,
at standselængden er over tre gange længere end det, man kan se frem.
Selvfølgelig er det ikke normalt, at der render heste, køer eller rådyr
rundt på motorvejene, for der er vildthegn langs dem, men det sker altså en
gang imellem.
Og det sker, at et gammelt forvirret menneske forvilder sig derud.
Og det sker ubehageligt ofte, at en lastbil taber et dæk.
Og det sker, at der falder gods af trailere.
Og det sker, at biler havarerer uden at nå ud i nødsporet.
Find selv på flere varianter og læg så summen af dem sammen og vurdér så
sandsynligheden for at man på et eller andet tidspunkt risikerer at rende
ind en af dem.

Jeg er ingen engel - Jeg kan også godt lide at køre stærkt, og lur mig, om
ikke osse jeg på et givent tidspunkt har ræset gennem natten for at komme
hjem. Jeg praler bare ikke af, at ha gjort det. Og set i bakspejlet var det
direkte tåbeligt.
Pointen er, at kører man væsentligt hurtigere end udsynet rækker til,
spiller man hasard med livet som indsats. Det er kun forsynet, der afgør, om
du lever eller dør på dramatisk vis. Ingen af dine sikkert så fremragende
køreegenskaber kan redde dig, hvis en forhindring trækker ud på vejen.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : TL

Dato : 28-09-09 11:47

On Mon, 28 Sep 2009 03:46:59 +0200, in dk.fritid.bil "Ralph Køster"
<Get@grip.now> wrote:

> [...]
>manglende lyst til at udbedre en fejl.
>
>Hvem er det så der er den uansvarlige?
>Ham der rammer ham med 150 kmt eller din nevø??

Det kan du så spekulere over mens du hamrer ind i nevøens uansvarlige
vrag med 150km/t.

For ikke at fremstå helligere end jeg er, så skal det da afsløres, at
jeg selv til tider kører hurtigt, også over 150km/t. Men det er
kalkuleret risiko.

Fra : Seth

Dato : 28-09-09 11:09

Der er mange faresituationer mulige på vejene.

Jeg er trådstarter og jeg kører oftest med højere hastigheder end
begrænsningerne i DK foreskriver.
Jeg kører også ofte udenlands.

Jeg har før oplevet rådyr med +150 km/t og deraf kom så en
undvigemanøvre.
Den gik fint.
Jeg er ikke sikker på den var gået fint hvis jeg havde kørt rundt i en
kassevogn eller en off roader.

En anden oplevelse var på tysk 4 eller 5 sporet autobahn.
Alle kørte frisk.
For at følge trafikken var det med minimum 160 km/t.
Da jeg på et tidspunkt var i ydersporet måtte jeg ramme omtrent 180-190
km/t.
Der var mange biler overalt undtagen foran mig.
Et blødt sving dukker op.
På vej gennem svinget opdager jeg at en hensynsløs person havde efterladt
et trailer halvvejs ude i midterrabatten og halvvejs inde i mit spor.
Undvigemanøvre igen.
Det gik fint.

Det var ikke gået fint i en kassevogn eller en offroader.
En Hyundai Matiz eller en Lupo-legetøjsbil var nok ikke kommet helt
igennem der heller.

På landevej ved en skovstrækning kom jeg kørende på BMW R69S MC med 120
km/t.
Foran mig forsøger en lastbil med hænger, uvist af hvilken årsag, at lave
en undvigemanøvre.
Mellem mig og lastbilen er en personbil.
Lastbilen begynder at woble.
Slutteligt vælter den på tværs af vejen.
Jeg undviger ulykken ved at forlade vejen og får "hoppet" cyklen ned på
en skovsti som ligger på indersiden af en cykelsti med træskærmning
imellem.
Årsagen er at jeg i overblikket ser at der er cykler på cykelstien.
Jeg undviger helt ulykken.
Cyklerne klarer frisag.
Lastbilchaufføren overlevede med ganske få knubs, personbilens fører
overlevede men blev svært invalideret.

En taxa ved Assistentens på Nørrebronxgade laver en uvarslet U-vending
med blokerede bremser og hvinene dæk uden at orientere sig (som taxi
chaufører typisk handler).
Han havde vel spottet en potentiel kunde med en divergerende kurs.
Hans U-vending bragte ham over i min vejbane.
Jeg måtte undvige.
I overblikket konstaterede jeg personer på fortovet men ingen biler i
hans tidligere vognbane og ej heller cykler på cykelstien tilhørende hans
tidligere vognbane.
Jeg benyttede derfor cykelstien i modsatte side til undvigemanøvren.

Taxichaufføren truede mig da jeg efterfølgende konfronterede ham med hans
hassarderede kørsel.

Der er mange andre oplevelser for det kan man ikke undgå når man kører i
30 år med 25-50 tusinde kilometer årligt i bil og yderligere mange
motorcykelkilometer ved siden af i alle årene.

Faktum er dog at trods at jeg altid har kørt hurtigt, så har jeg ingen
forårsagede ulykker bag mig og kun uskyldige situationer ved parkeringer
eller på cykel hvor andre har involveret mig i deres ulykker.

Det er ikke farten der skaber ulykkerne.
_
Seth

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-09 11:25

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> eller på cykel hvor andre har involveret mig i deres ulykker.
>
> Det er ikke farten der skaber ulykkerne.
Nu agiterer jeg ikke imod fart generelt.
Et spørgsmål må være, om noget af det, du beskriver, er foregået på en
uoplyst motorvej om natten?
Matematikken er ganske simpel.
Med 200 km/t vil du ikke nå at reagere, inden bilen møder objektet, når du
kun har fjernlyset til at oplyse vejen foran dig.
Endnu værre er det, at flere kører lige så stærkt nedblændet, fordi, der er
modkørende trafik på den anden side af autoværnet.
De vil aldrig nå at opdage, hvad det var, der slog dem ihjel.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Seth

Dato : 28-09-09 12:14

"Frodo Nifinger" <jnisnabelatdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> der er modkørende trafik på den anden side af autoværnet.
> De vil aldrig nå at opdage, hvad det var, der slog dem ihjel.

Endnu værre er det med alle de motorvejstrafikanter som resolut vælger
ikke at nedblænde ved modkørende trafik.
Lovstridigt og til fare for andre.

Rådyret mødte jeg i bælgmørke.
Traileren var i dagslys men hvad hjælper det når den står "rundt om
hjørnet".

Jeg er klar over reaktionstider og oplysningsdistancer, standselængder og
brmeselængder.
Jeg ved at jeg har skærpet reaktionstid gennem special træning.
Jeg ved mine bremser er langt bedre end gennemsnittet.
Jeg ved at mit lys er langt bedre end gennemsnittet.
Og jeg ved at man også skal eller kan medtænke (ringe eller særligt godt)
nattesyn, månens rolle, forskel på tusmørke og bælgmørke, andre
køretøjers oplysning etc.
Men i høj grad er det også evnen til at skabe overblik og fastholde
opmærksomheden på trafikken der er med til at sikre mod ulykker.

Træthed, uopmærksomhed, ildebefindende samt forstyrrende radioer, børn,
tændte cigaretter, mobiltelefonsamtaler, fulde passagerer og lignende er
årsag til langt flere ulykker end statistikkerne lader os vide.

Men politik og fartbødepengemaskinen tørrer den for det meste af på
farten og medierne kører naivt med på det.

Der er fordele og ulemper ved dagslys såvel som mørke som i begge
tilfælde kan være med til at mindske eller øge sikkerheden ved
højhastighedskørsel.

Eksempel:
En snoet sognevej med mange bakker kan opleves mere sikker på en mørk
aften fordi man kan forudsige modkørende trafik.

Ved tåge er mørke en fordel fordi med og modtrafikanters lysføring er
nemmere at skelne.

Til gengæld så er det, uanset dagslys eller mørke som flere i deres
eksemplficering nærmer sig metaforen for, svært at gardere sig mod et
koncertflygel der tabes ud af lastrummet på en transporthelikopter.

Det sker også at unge bøller kaster sten ud fra broerne på de danske
veje.
Det kan være dødbringende uanset om hastigheden er 50 km/t eller 200
km/t. Men chancen for at de lykkes med at ramme din bil er mindre hvis du
kører 200 km/t end hvis du kører 50 km/t.
Uanset om det er mørkt eller lyst.

_
Seth

Fra : Ukendt

Dato : 28-09-09 13:18

> [...]
> Men i høj grad er det også evnen til at skabe overblik og fastholde
> opmærksomheden på trafikken der er med til at sikre mod ulykker.

Hmm, du er klar over, at over 75 % af alle mænd mener, at de er bedre
billister end gennemsnittet?
Hvad skiller dig ud?

Du kan teste din reaktionstid her:
http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/sleep/sheep/

Her er det på ting, du ved, kommer.
Når du fortæller om resultatet, skal jeg gi dig mit.
Pjat, jeg ligger på et snit, der hedder 0,225 sekunder, hvilket er pænt
hurtigt.
Gennemsnittet af mænd ligger på 0,3 -0,35 sekunder.

For pludseligt optrædende farer er den gennemsnitlige reaktions tid en
anelse over 1 sekund, og du kan maks træne den ned til 0,8 sekunder.
Er du så skarp om natten?
Jeg tror det ikke.
Og stadigvæk har du spist over halvdelen af synslængden i reaktionstid. Kan
din bil bremse fra 200 km/t på 50 meter?
Kan du udføre elgtesten med 200 km/t på 50 meter? altså et komplet
vognbaneskift? Uden at tabe kontrollen med bilen?

> Træthed, uopmærksomhed, ildebefindende samt forstyrrende radioer, børn,
> tændte cigaretter, mobiltelefonsamtaler, fulde passagerer og lignende er
> årsag til langt flere ulykker end statistikkerne lader os vide.

Her er vi ikke uenige.

> [...]
> aften fordi man kan forudsige modkørende trafik.
>
> Ved tåge er mørke en fordel fordi med og modtrafikanters lysføring er

Problemet er bare, at du forudsætter, at alle øvrige trafikanter er
lygteførende.
Det er jo ikke tilfældet. En cykel har f.eks så svage lygter, at de først
ses ved direkte line of sight.
Fodgængere, rådyr og andre forvildede husdyr fører ikke lys. Heller ikke
tabt gods.

Når vi snakker motorvej og hastigheder omkring de 200 km/t i mørket, så kan
du være jægersoldat og stadig ikke nå at reagere.
Nogle kalder det en kalkuleret risiko, andre kalder det hasard.
Uanset, så spiller du blindt mod odds.

Er du helt sikker på det?
Husk, de lader bare stenen falde

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 28-09-09 13:29

On Mon, 28 Sep 2009 14:17:40 +0200, "Frodo Nifinger"
> [...]

>du være jægersoldat og stadig ikke nå at reagere.
>Nogle kalder det en kalkuleret risiko, andre kalder det hasard.

Jeg forstår godt alt det du skriver, og regne kan du også, men....

Alt det der svineri med at køre frygtindgydende stærkt, har de
praktiseret i adskillige år i Tyskland, uden at de i nævneværdig grad
skiller sig ud i uheldsstatistikkerne.

Jeg anerkender de af dig opridsede fare- og risikomomenter, men ved du
hvad? Det skal ikke afholde mig fra at være civilt ulydig en gang i
mellem.

Basta.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-09-09 01:26

> [...]
>
> Jeg anerkender de af dig opridsede fare- og risikomomenter, men ved du
> hvad? Det skal ikke afholde mig fra at være civilt ulydig en gang i

Fair nok!
Jeg kører en sjælden gang imellem også for stærkt, endda med klampen i bund,
når det stikker mig.
Det sir så ikke så meget med min franske pispotte.
Men når du gør det, så gør det for egen skyld i dagslys.
Det andet er en form for russisk roulette, hvor dine chaufførskills ikke kan
ændre på udfaldet, hvis forsynet er ude med riven.
Naturligvis går det godt for det meste, for motorveje er ensrettede og
normalt afspærret for øvrig trafik og dyr, men shit happens.
Ku være træls at møde det bagdæk, du selv tabte en times tid forinden på
Daffy'en med Sonataen skruet helt op på hyperspeed.

safe passings

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Seth

Dato : 28-09-09 14:05

> [...]
> så kan du være jægersoldat og stadig ikke nå at reagere.
> Nogle kalder det en kalkuleret risiko, andre kalder det hasard.

Tja.
Mit gennemsnit var på 0,106
Den der med at den maksimalt kan trænes ned 0,8 sekund er en
ammestuehistorie.

Og i trafikken ved man også at faren kan komme.
Det er heri opmærksomheden ligger.
Jeg ved godt at mange ikke har overblik og opmærksomhed.
Jeg betragter også, som standard, andre trafikanter kapable til at udføre
sindsyge gerninger imod mig som trafikant.

Når jeg kører højhastighedskørsel sker det efter forholdene.

Nu ved jeg jo at jeg selv er lygteførende.
Desuden respekterer jeg at en vej, uanset størrelse, skal kunne føre
2-vejs trafik.

Rådyr kan jeg undvige.
Det har jeg gjort i mange tilfælde med høj hastighed; også i mørke.
Katte, småfugle, myg og andre lignende dyr er jeg ligeglad med.
De dyr er ikke store nok til ændre min kurs radikalt ved sammenstød.
Højhastighedspunkteringer har jeg også været igennem.

I en kassevogn eller andre biler med uheldige køreegenskaber skal man
ikke praktisere meget højhastighedskørsel uden at det bliver reelt
farligt.
Mange af den type biler involveres i for mange ulykker.
Det problem burde man fokusere på i stedet for generelt af skræmme alle
med fartkampagner.

Selektiv hastighedsbegrænsing og differentieret hastighedsbegrænsning er
fint med mig hvis bare man respekterer at nogle chauffører i nogle biler
er sikre på nogle strækninger i meget højere fart end som de nuværende
fartbegrænsninger foreskriver.
_
Seth

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 29-09-09 01:16

> Tja.
> Mit gennemsnit var på 0,106
> Den der med at den maksimalt kan trænes ned 0,8 sekund er en
> ammestuehistorie.

Det lyder utroligt.
Du er med andre ord 0,07 sekund hurtigere end den allerhurtigste på
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/allresults.php
Og det med en test, der først reagerer, når musetasten slippes igen.
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/index.php
reagerer ved trykket, ikke ved slippet.
Så enten er du supermand, eller, nåh ja, du ved.

Decadent øver sig mange gange dagligt på den test
Hint 702 sessions, og han er markant hurtigere end den næsthurtigste.
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/userstats.php?uid=218539

Tør du tage den her og så registrere?
http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime/index.php
Jeg er der lige nu som nr 22 med 206 milisekunder.

Prøv engang at læse det her:
http://www.visualexpert.com/Resources/reactiontime.html

Forberedt, 0,7 sekunder, hvoraf bevægelse udgør 0,2 sekund
Uventet 1,25 sekunder hvoraf bevægelse er 0,2 sekund
overrasket 1,5 sekunder, hvoraf bevægelse er 0,3 sekund.
Dertil skal du lægge bilens reaktionstid, tiden fra at du presser på
bremsen, til den rent faktisk går i indgreb.
Ca 0,1 sekund.

> [...]
> sindsyge gerninger imod mig som trafikant.
>
> Når jeg kører højhastighedskørsel sker det efter forholdene.

Det er jo så ikke korrekt, når du kører 200 km/t i mørke.
Den slags bør foregå i dagslys, ikke at det er klogt i det hele taget, men
så kan man i det mindste se forhindringerne inden for ens reaktionstid.

> Nu ved jeg jo at jeg selv er lygteførende.
> Desuden respekterer jeg at en vej, uanset størrelse, skal kunne føre
> 2-vejs trafik.
>

> Rådyr kan jeg undvige.

Det kommer sq an på, hvor på vejen dyret befinder sig
Hvis dyret fryser midt i vejbanen er den meget sværere at registrere.
Menneskets øjne er gearet til at registrere bevægelse.
Noget andet er, at du vil ikke forvente at se forhindringer på en motorvej.
Ethvert objekt vil komme som en overraskelse.
Det forlænger reaktionstiden kraftigt.
Tidspunktet er heller ikke naturligt for kroppen at være frisk, så om natten
er du næppe på toppen.

> [...]
> De dyr er ikke store nok til ændre min kurs radikalt ved sammenstød.
> Højhastighedspunkteringer har jeg også været igennem.

Hvad med et halvt lastbildæk?

> [...]
> fint med mig hvis bare man respekterer at nogle chauffører i nogle biler
> er sikre på nogle strækninger i meget højere fart end som de nuværende
Hvem skulle så bedømme dine evner og rate dig, og hvor tit skulle det så
foregå?
Helt ærligt, så kan jeg næsten lugte testosteronen helt her ovre.
Hånden på hjertet! Er du så fantastisk, som du påstår?
Og i så fald, hvorfor kører du ikke professionel motorsport?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Seth

Dato : 29-09-09 11:10

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> Hånden på hjertet! Er du så fantastisk, som du påstår?
> Og i så fald, hvorfor kører du ikke professionel motorsport?

Sikke en masse ævl.

Road racing, enduro, MTB, sejlsport, taijiquan, skak, trompet, trampolin,
finere madlavning og volleyball.
Kan det bruges?

Hvilke af de tests du refererer til indbefatter både hjerne, syn,
hørelse, hænder, arme, fødder, ben........ja hele kroppen med både
underbevidsthed og bevidsthed inkluderet?
Svar: Ingen.

I hvilke af de tests du referer til skelnes der mellem hvordan det
køretøj du sidder i reagerer som en lastbil, en Ferrari, en Ducati, en
kassevogn eller en Offroader?
Svar: Ingen.

Hvor mange seriøse mennesker gider beskæftige sig med de legetøjs sider
du frekventerer jævnligt?
Svar: Ingen.

Sad du ved min PC da jeg udførte de tests jeg referer tider fra?
Svar: Nej.

Du aner intet om min søvnrytme og om hvornår min krop er frisk.
Du aner intet om andre menneskers reaktionstider.
Du aner intet.

Bedømmelsen af føreren skal ske ved en fast indført 2-5 årig fornyelse af
kørekort hvor reglerne for erhvervelse af kørekort fra starten af
allerede er strammet vældig op så vi får sorteret ca. 1/4 mere fra i
forhold til deres kørefærdigheder, deres modenhed og mentale adfærd samt
deres teoretiske viden og praktiske rutine.
Man skal, i den process godkendes til at føre køretøjer med klasificeret
vægt/motorkraft forhold.

Bedømmelse af køretøjet skal tages ud af hænderne på fabrikanterne og
vurderes i en international komite af eksperter.
Efterfølgende skal fabrikanten pålægges at sikre at køretøjet aldrig vil
kunne tunes over denne grænse med mindre det sker af den rette ekspertise
som kan sikre at karosseri, undervogn og dermed køreegenskaber ændres
proportionelt med motortuningen.

Ved ændringer af motorkraft samt karosseri og undervogn skal en decentral
national komitegodkendt ekspertgruppe vurdere køretøjet påny.
_
Seth

Fra : TL

Dato : 29-09-09 12:28

On 29 Sep 2009 10:09:30 GMT, in dk.fritid.bil Seth
> [...]

>Ved ændringer af motorkraft samt karosseri og undervogn skal en decentral
>national komitegodkendt ekspertgruppe vurdere køretøjet påny.

Det er godt nok en masse bureaukrati, du vil have indført.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-09 12:44

> Road racing, enduro, MTB, sejlsport, taijiquan, skak, trompet, trampolin,
> finere madlavning og volleyball.
> Kan det bruges?

Bortset fra finere madlavning, så er alle de nævnte aktiviteter
opmærksomhedsskærpende

> Hvilke af de tests du refererer til indbefatter både hjerne, syn,
> hørelse, hænder, arme, fødder, ben........ja hele kroppen med både
> underbevidsthed og bevidsthed inkluderet?
> Svar: Ingen.

Jeg har kun henvist til almene reaktionstests, hvor du kan se, hvor hurtigt
du reagerer på en i forvejen kendt aktivitet.
Resultatet er altså det optimale, du kan reagere på det tidspunkt, du tager
testen.
Alt andet lige VIL din reaktionstid i en bil om natten være længere -
væsentligt længere

> I hvilke af de tests du referer til skelnes der mellem hvordan det
> køretøj du sidder i reagerer som en lastbil, en Ferrari, en Ducati, en
> kassevogn eller en Offroader?
> Svar: Ingen.

Det er også urelevant i forbindelse med reaktionstiden
Dog er det vigtigt i evnen til at rette køretøjet op efter en
undvigemanøvre.
En Ferrari er nok lettere at rette op end en Frod Transit med 200 km/t

> Hvor mange seriøse mennesker gider beskæftige sig med de legetøjs sider
> du frekventerer jævnligt?
> Svar: Ingen.

For det første frekventerer jeg ikke disse testsider.
Jeg fandt dem frem i forbindelse med denne diskussion.
Jeg selv er utrænet, men meget hurtig.
Faktisk 3 gange så hurtig som gennemsnittet af DR's brugere.
Og af en mand på min alder er jeg enddog pænt hurtig.
Jeg vidste i forvejen, at jeg er hurtig, fordi jeg engang i tidernes morgen
var den suverænt hurtigste i klassen under et fysikforsøg.

> Sad du ved min PC da jeg udførte de tests jeg referer tider fra?
> Svar: Nej.

Nej, men du må indrømme at dine oplyste tider ligner supermands, i
betragtning af, at en der harcellerer i at være den absolut hurtigste i en
test på et internationalt site er markant langsommere i en test, der tager
kortere tid at udføre end den, du tog.
Og han er endda markant hurtigere end nr 2 på sitet.
Forskellen på de to tests er, at på bedøvelsespilstesten stopper tælleren
først, når fingeren atter slipper tasten.
På humanbenchmark.com stopper tælleren, når du trykker på musen.
For mig betyder det, at jeg er næsten 3/100 sekund hurtigere på
Humanbenchmark.com end i den anden test.

> Du aner intet om min søvnrytme og om hvornår min krop er frisk.
> Du aner intet om andre menneskers reaktionstider.
> Du aner intet.

Jeg ved, at menneskekroppen ikke er bygget til at være vågen i timerne fra 2
til 5, der hvor motorvejen er stort set ryddet for trafik.
Der er lissom en grund til at motorvejene ligger øde hen, og butikkerne
generelt er lukkede
Nøjagtigt som det er bevist, at reaktionstiden i gennemsnit er faldet 14%
10½ time efter, man man er vågnet.
A-mennesker - Folk der går tidligt i seng og står tidligt op er iøvrigt
markant ringere til at koncentrere sig sidst på dagen, end B-mennesker, der
står sent op og går sent i seng.

Ud over alt det her, skal man medkalkulere fartblindhed i regnestykket.

> [...]
>
> Ved ændringer af motorkraft samt karosseri og undervogn skal en decentral
> national komitegodkendt ekspertgruppe vurdere køretøjet påny.
Alt det her vil gøre det praktisk økonomisk uoverskueligt at køre bil for
den almindelige person.
Jeg tror, at vi vil nå endnu længere sikkerhedsmæssigt ved at afskære
adrenalinjunkierne fra at køre bil, frem for at lave det offentlige
vejsystem om til en racing bane.
Husk lige , at det er ikke farten, der dræber. Det er fartforskellen.
At indføre differencieret hastighedsgrænser for forskellige mennesker er
galsind.
Så ens fart som muligt i så vidt muligt samme retning og med færrest mulige
forhindringer er langt at foretrække.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger
www.frodonifinger.dk

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-09 08:09

> [...]

> 30 år med 25-50 tusinde kilometer årligt i bil og yderligere mange
> motorcykelkilometer ved siden af i alle årene.

Det kan man nu sagtens. Jeg har 35 år bag mig på såvel MC som i bil, jeg har
endnu ikke måttet undvige en ulykke ved at køre ud i botanikken. Jeg har
kørt 40-65.000 km om året.

> Faktum er dog at trods at jeg altid har kørt hurtigt, så har jeg ingen
> forårsagede ulykker bag mig og kun uskyldige situationer ved parkeringer
> eller på cykel hvor andre har involveret mig i deres ulykker.

Men jeg har så også altid - stort set i hvert fald - kørt efter
hastighedsbegrænsningerne.

Det kan godt være at farten generelt ikke er årsagen til ulykker, men den
gør ondt værre.
--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-09 08:13

> [...]

> Det var ikke gået fint i en kassevogn eller en offroader.
> En Hyundai Matiz eller en Lupo-legetøjsbil var nok ikke kommet helt

Jeg kender ikke Matiz´en, men hvad får dig til at tro at en Lupo styrer
dårligt?

--
Per

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-09-09 08:00

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> dertil en bremselængde på 256 meter, forudsat at bremserne ikke fader pga

En bremselængde på under 40 meter ved 100 km/t - som er mest normalt på
nyere biler i dag - giver en bremselængde på under 160 meter ved 200 km/t,
forudsat fading udebliver (og det gør den, så længe man kun bremser en gang,
det er noget andet når man kører rundt på en bane med
standardpersonbilsbremser, så bliver de hurtigt rygende varme, omend
fadingen tager lidt hårdere behandling)

--
Per

Fra : oz3bto

Dato : 27-09-09 19:52

> [...]
> trafik-pyskopat

> Der skal ikke meget til, for at gennemsnitsfarten bliver banket alvorligt

Nu ved jeg ikke hvor meget du følger med her i Gruppen men køre taxa.. og
det går af og til temlig kvikt

Normalen når vi køre Billun airport og til Kastrup så tager det max 2½
time uanset chaufføren

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-09-09 20:08

oz3bto skriver:

> Normalen når vi køre Billun airport og til Kastrup så tager det max 2½
> time uanset chaufføren

260 km på 2,5 time?

Det er vidst ikke i myldretiden.......

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 27-09-09 21:07

> oz3bto skriver:

> 260 km på 2,5 time?
>
> Det er vidst ikke i myldretiden.......
>
> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Det er omkring 104kmt ifølge min hovedregning og det er 95% motorvej eller
noget i den stil .. faktisk kun 30km rigtig god landevej Ja største delen
er motortrafik vej

Så man skal vist ikke køre så voldsom stærkt igen

Den søndag morgen hvor vi gjore det på 2 timer og 15 min incl tankning da
kørte vi i en gammel sierra 1.6. Sådan en kan altså kun lige sniges op på
170kmt på en god dag .. og det er 170 på speedo max 160 på GPS Så
hastigheden behøver ikke være vildt høj ..Noget med at holde en fin konstant
hastighed

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-09-09 21:18

oz3bto skriver:

> Det er omkring 104kmt ifølge min hovedregning og det er 95% motorvej eller
> noget i den stil

Hvor stor en del af den motorvej er med 110 km/t begrænsning?

> .. faktisk kun 30km rigtig god landevej Ja største delen
> er motortrafik vej

Med 90 i snit.

> Så man skal vist ikke køre så voldsom stærkt igen

Og 30 km/t gennem bommene på storebælt?

> [...]
> 170kmt på en god dag .. og det er 170 på speedo max 160 på GPS Så
> hastigheden behøver ikke være vildt høj ..Noget med at holde en fin konstant

Hvilket er ret besværligt i normal trafik på en hverdag.......

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-09 00:57

> oz3bto skriver:

> Hvor stor en del af den motorvej er med 110 km/t begrænsning?

Selvom der er 110kmt begrænsing så er 130 -140kmt jo heller ikke voldsomt

> Med 90 i snit.

> Og 30 km/t gennem bommene på storebælt?

Brobizz og man kan næsten gøre det med 50kmt

> Hvilket er ret besværligt i normal trafik på en hverdag.......
>

> Klaus
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Hvis vi ellers kunne få tyske tilstande i dk hvor folk kan finde ud af at
holde til højre så kunne man nu nok

Lørdag eftermiddag er nu heller ikke ligefrem trafik fri men folk kan finde
ud af at køre 130-140kmt i venstresporet Menes "de hellige" køre i
højresporet med 110-120kmt da der jo ikke er ret mange lastbiler om lørdagen

Søndag morgen kl 5 fra Rådhuspladsen og til motorvejen deles asfalten
stortset kun med taxaer og de ved jo godt hvilken retning der er fremad og
de køre IKKE kun 50kmt .. På motorvejen er det igen taxaer også Folmers
kollegaer.. ja muligvis også Folmer i deres lastbiler
Hvis man så afpasser hastigheden og kikker lidt længere som til næste
lastbil så undgår man elefant overhaling og kan holde en jævn hastighed på
130-140kmt hele vejen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-09 05:16

oz3bto skriver:

> Selvom der er 110kmt begrænsing så er 130 -140kmt jo heller ikke voldsomt

I normal trafik på en hverdag?

Jo.

En halvtom motorvej, så er det intet problem, men du skriver at det er
standard at gøre det på den tid. Og inkluderer standarden også hverdage,
kører i som sviner!

Jeg har absolut intet imod folk der kører lidt for stærkt, men det du
ridser op der, kan ikke ske på en hverdag, med mindre at man kører som
en brækket arm.

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-09 11:07

> [...]
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Normalen på hverdage er 2½ time .. Hvilket jeg lige har gjort det på idag i
en fiat dukato har ikke på noget tidspunkt været over 135kmt hvilket IKKE er
vildt stærkt på motorvej efter min mening

Men selvfølgelig køre høj hellige klaus kun 110kmt

Fra : Brian

Dato : 27-09-09 20:19

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen

> Nu ved jeg ikke hvor meget du følger med her i Gruppen

Nårrhh du ved... jeg har da fulgt med nogle år efterhånden.

> men køre taxa.. og
> det går af og til temlig kvikt

Det indtryk har jeg spøjst nok allerede...

> Normalen når vi køre Billun airport og til Kastrup så tager det max 2½
> time uanset chaufføren

Jeg betvivler skam ikke at du kan gøre det. Jeg kommenterede blot dit
brændstofforbrug.

/Brian

Fra : oz3bto

Dato : 27-09-09 21:09

> [...]
>
> Det indtryk har jeg spøjst nok allerede...

> Jeg betvivler skam ikke at du kan gøre det. Jeg kommenterede blot dit

Sierraen gik 10km/l uanset hvor hårdt man kørte den .. Benzen var for dyr på
djævle øen og da vi passerede lillebælt opdagede jeg at tankmåleren var i
det røde felt asso skulle der tankes

Fra : oz3bto

Dato : 27-09-09 19:50

"P" <noone@dk.dk> skrev i en meddelelse

> I hvilken bil blev det gjort .. det er godt nok noget kvikt
>
> /P

Det var i en ford sierra GT hed den hvist på papierne
Var med cossworth motor anden turbo osv havde på den rigtige side af 200hk

Fra : Allan F

Dato : 27-09-09 17:19

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tankning i fredericia.. Well det er ihvertfald normal tiden .. Er blevet
> gjort på under 2 timer men da gik det fame også stærkt

Frankfurt City til Odense - 5 t 30 min incl 2 tankninger. 17.45 - 23.15

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 19:45

On Sun, 27 Sep 2009 18:18:58 +0200, "Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk>
wrote:

>"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

>Frankfurt City til Odense - 5 t 30 min incl 2 tankninger. 17.45 - 23.15

>--

Det får du aldrig Frank til at tro på. )))

Var det iøvrigt Main eller Oder?

Det gør en vis forskel.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Allan F

Dato : 28-09-09 09:04

> Det får du aldrig Frank til at tro på. )))

> [...]

Frankfurt am Main - 2 år siden - hjem fra IAA - og vi overholdt
hastighedsgrænsen i Danmark.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 27-09-09 19:31

oz3bto wrote:
> [...]
> tankning i fredericia.. Well det er ihvertfald normal tiden .. Er blevet
> gjort på under 2 timer men da gik det fame også stærkt

Det må have været i et lavtgående fly.. Fik du nogensinde taget det
flyvercertifikat??

/Lars

Fra : oz3bto

Dato : 27-09-09 19:49

"Lars Peter Larsen" <lars_pontoppidan@get_to_net.i.danmark> skrev i en
meddelelse news:4abfaf6f$0$293$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]

Det var i en ford sierra GT hed den hvist på papierne
Var med cossworth motor anden turbo osv havde på den rigtige side af 200hk

De 2 timer og 15 min var i en ford sierra 1,6 fra 85 en søndag morgen kl
lort
Men er blevet gjort siden bla. lørdag eftermiddag i en touran og passat

Fra : Ralph Køster

Dato : 27-09-09 23:19

Turen fra Helsingør til billund og retur kl 7 en hverdagsmorgen på 5 timer
ren...
Incl myldretid på helsingørmotorvejen.
Det var i min taxa med varer til et firma derovre.

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-09 22:55

> [...]

> tankning i fredericia.. Well det er ihvertfald normal tiden .. Er blevet
> gjort på under 2 timer men da gik det fame også stærkt

Kbh. - Vesterbrogade -> Århus: 2 timer.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-09-09 20:28

> [...]

>motorveje.
>Selv på Sjælland.
>Så var det muligt, uden fare, at tage turen fra KBH til sydspidsen af

Vanvidsbilist!!!!!! - store overskrifter i pressen. Det tidsforbrug du
angiver passer fint med strækningen fra Greve N til Køge/Ølby en
fredag eftermiddag!

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-09-09 20:44

On Sun, 27 Sep 2009 21:27:38 +0200, Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>Vanvidsbilist!!!!!! - store overskrifter i pressen. Det tidsforbrug du
>angiver passer fint med strækningen fra Greve N til Køge/Ølby en
>fredag eftermiddag!

>--

Du har da godt nok Køge Bugt på hjernen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Ivan Madsen

Dato : 27-09-09 20:48

On Sun, 27 Sep 2009 21:43:45 +0200, folmer@rasmussen.dk wrote:

>Du har da godt nok Køge Bugt på hjernen.

Jow, jow! Hvis jeg har god tid, kører jeg den vej )))
Men'eh 32 minutter på den i første indlæg angivne strækning mere end
antyder et ønske om at blive fri for retten til at føre motoriseret
køretøj, hvilket jeg simpelt hen ikke tiltror folk, der poster i denne
gruppe. Så der må være tale om en fejl et eller andet sted )

Fra : Ralph Køster

Dato : 27-09-09 23:31

Jeg må indrømme at ordet "vanvidsbillist" er blevet et alm. misbrugt ord.
Hvis man kører 120 gennem en by med 50 Km/t ja så er der tale om noget
vandvittigt
men at køre 160 eller 200 på danske motorveje når der ikke er anden trafik,
det er der ikke noget galt i, ja lige
bortset fra færdelsloven.
Mange har en stor erfaring i at køre bil (som jeg selv).
Men det er som regel folk med meget mindre erfaring i bilkørsel eller folk
der har fået børn der himlier op over den slags.

Normalt når jeg kører på arbejde i min C4 110 HDI så står den på 110-115 med
fartpilot på.
Men som i nat på vejen hjem fra Nykøbing, der kom den da op på 205 Km/t.
(kørte i øvrigt 15 km/l mod normalt 18,7)
Ikke noget galt i det.
Det er da heller ikke svært at finde en at følges med når man kører omkring
150 over en længere strækning.

De flerste har i deres liv kørt for stærk og meget for stærke.
Det er bare ikke alle der vil indrømme det.

Ralph.

Fra : Christian Denfjerde

Dato : 27-09-09 14:19

On 27 Sep., 18:18, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:

> Frankfurt City til Odense - 5 t 30 min incl 2 tankninger. 17.45 - 23.15

Munchen - KBH på 6½ timer.
Ducati.
Dengang der ikke var en bro.

Chr IV

Fra : Ralph Køster

Dato : 27-09-09 23:18

Ja jeg kørte fra Nykøbing falster til Espergærde i nat kl 05
på 1 time og 7 min. Skønt når vejene er frie

Fra : Mogens

Dato : 28-09-09 05:14

> [...]

> motorveje. Selv på Sjælland. Så var det muligt, uden fare, at tage turen
> fra KBH til sydspidsen af Sjælland på 32 minutter.

Iaften kl. 20:50 viser TV2 noget om hurtige motorcyklister:
"Politiet har igennem flere år set motorcyklister køre vildt og hensynsløst,
når de i juli måned skal op til Skagen og Danmarks største motorcykeltræf,
Træf på Toppen. Politiassistenterne Kim Michael Madsen og Jan Sabro måtte i
de civile videovogne køre langt over 200 kilometer i timen for at stoppe de
hurtige motorcykler..."

Fra : Ralph Køster

Dato : 28-09-09 09:57

Nå ja...da jeg havde min CBR 1100 XX superblackbird, der var det jo ikke 205
km/t men 260 km/t nålen stoppede på

Fra : Mogens

Dato : 28-09-09 20:41

"Mogens" <no@mail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jan Sabro måtte i de civile videovogne køre langt over 200 kilometer i
> timen for at stoppe de hurtige motorcykler..."

He he - fed udsendelse !

Fra : Henrik B.

Dato : 28-09-09 23:02

> He he - fed udsendelse !

Så'n en A4 Stc. 2,0 TDI går nu meget godt.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Leo_Jensen

Dato : 28-09-09 02:13

On 28 Sep., 00:31, "Ralph Køster" <G...@grip.now> wrote:
> [...]
> 150 over en længere strækning.
>
>  De flerste har i deres liv kørt for stærk og meget for stærke.
> Det er bare ikke alle der vil indrømme det.

Der er nok nogle få hellige, der vil holde fast i at det har de aldrig
gjort og det vil de aldrig gøre og tænk hvis Vejlefjordbroen er
væltet. De har formentlig heller aldrig røget, dyrket usikker sex
eller kørt uden sikkerhedssele.
De resterende 99.5% af os tager af og til en risiko, også unødigt. Vi
ved at det er dumt, farligt, måske ulovligt og..... sjovt og
spændende.

Jeg cykler ofte på arbejde på en ret befærdet landevej kl 6.30 om
morgenen. Det er farligt, især nu hvor det er halvmørkt, småregner,
vejen er beskidt osv.
Det er også mere farligt end at køre 180 km/t på en landevej i bil,
men det er lovligt, og så er det vel OK ? Hvis det går galt er det jo
ikke min skyld. Jeg dør godt nok, men er uskyldig, og så er alle vel
glade...

Jeg kører på motorvej i min 2CV. Det er farligt, også mere farligt end
at køre for stærkt. De fleste uheld vil resultere i at den foldes
sammen som en papkasse. Men det er lovligt, så det er vel OK ??

Er vi ikke ude i at det der er farligt OG ulovligt er slemt, mens det
er helt OK at tage en større risiko, bare det er lovligt ??

Nå, jeg er nu ligeglad, Jaguaren får lov til at køre stærkt en gang i
mellem. Jeg tilstræber at gøre det uden risiko for mine omgivelser,
men dem der render rundt ude på motorvejen i mørke vil jeg helst ikke
skulle stå til regnskab for.

Leo

Fra : Steffen

Dato : 28-09-09 10:59

Leo_Jensen <leo.5500@gmail.com> wrote:

> [...]
> mellem. Jeg tilstræber at gøre det uden risiko for mine omgivelser,
> men dem der render rundt ude på motorvejen i mørke vil jeg helst ikke

Når jeg har en lille kæp i øret, er jeg dejligt afslappet og så har jeg
meget mere overblik over situationen omkring mig.
Derfor tager en stesolid og tre snapse inden jeg kører. Det er godt nok
ulovligt men det er helt i orden, for der er andre ting som er farligere
og jeg er selv bedst til at bedømme hvordan jeg kører bedst.

Læg mærke til, at jeg har ikke brugt andre argumenter en dem der har
været fremført for at køre for hurtigt.

mvh
steffen

Fra : Seth

Dato : 28-09-09 12:17

steffSLET@DETTEpost6.tele.dk (Steffen) wrote in

> [...]
> farligere og jeg er selv bedst til at bedømme hvordan jeg kører bedst.
>
> Læg mærke til, at jeg har ikke brugt andre argumenter en dem der har

Lige præcis Benzodiazepiner og anden trafikfarlig medicinering er der alt
for mange der ser stort på når de sætter sig bag et rat eller styr.

Godt eksempel på at denne fokusering på farten som synderen er forfejlet.
_
Seth

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 28-09-09 06:56

On 28 Sep., 12:07, "oz3bto" <n...@in.dk> wrote:

> Normalen på hverdage er 2½ time .. Hvilket jeg lige har gjort det på idag i
> en fiat dukato har ikke på noget tidspunkt været over 135kmt hvilket IKKE er
> vildt stærkt på motorvej efter min mening

Enten har du været totalt forskånet for trafik - ellers lyver du.

> Men selvfølgelig køre høj hellige klaus kun 110kmt

Det har jeg vidst ikke skrevet noget om!

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 28-09-09 16:17

"Klaus D. Mikkelsen (google groups)" <moppemail@gmail.com> skrev i en
meddelelse
> [...]

> Men selvfølgelig køre høj hellige klaus kun 110kmt

Det har jeg vidst ikke skrevet noget om!

----------------------------

En skam at taxa kun vil udlevere log filerne til de vognmænd der skulle få
brug for det ellers så kunne jeg da nemt bevise det for dig

Og der var rigeligt med trafik men ingen køer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 28-09-09 17:24

oz3bto skriver:

> Og der var rigeligt med trafik men ingen køer

Og er der rigeligt med trafik kommer man kun frem med over 100 i snit
ved at mase og køre tæt.

Jeg kører selv til København ofte og kender tiden fra Vejle ret så
udemærket.

Hvilken vej tager i fra motorvejen til Billund?

Klaus

Fra : oz3bto

Dato : 29-09-09 09:10

> [...]
> Min egen hjemmeside nu med nyt domæne http://www.moppe.dk
> Sælges 15" stålfælge med Michelin Alpin vinterdæk til VW Golf

Det er lidt forskelligt .. kommer an på trafiken i Vejle og Kolding
Enten er det ind til vejle og på motorvejen ellers over vingsted kolding..
Tiden er stortset den samme dog er den kortest over Kolding

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-09-09 16:22

> [...]

>motorveje.
>Selv på Sjælland.
>Så var det muligt, uden fare, at tage turen fra KBH til sydspidsen af

Vanløse - Flensburg kan med den rette trafik klares på to timer.

Fly

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 28-09-09 18:09

On 27 Sep 2009 12:35:01 GMT, Seth <sendenemailtilmig@gmail.com> wrote:

Jeg vil da også gerne fortælle om en tur, Struer - Stockholm, nogle år
tilbage, 8 timer, ok det giver så kun 135 km/t i snit, langt fra de
over 200 andre beretter om, så ved ikke rigtigt om det kan være med
her ?
Det skal lige siges at det er en tur jeg har taget over 100 gange og
bruger normalt mellem 10-13 timer til det.

/Hans

Fra : Leo_Jensen

Dato : 29-09-09 00:35

On 28 Sep., 22:58, "Frank Leegaard" <frankFJ...@superbruger.dk> wrote:

> [...]
> stærkt der skal køres for at holde bare 125 i snit.
>
> Dine 174 i en Pissan  to nul er jo helt ude i hampen. Over en distance på

174 i snit er hurtigt, men vel ikke totalt uopnåeligt.
Jeg har kørt til Paris om natten på 7:40, det er lidt over 150 i snit.
Der var lidt tåge og småregn i DK og Belgien/Nordfrankrig, så der blev
kørt relativt pænt af og til. Speedometeret viste små 200 det meste af
tiden, men vi kørte egentlig bare for at komme derned, ikke for at
spille smarte eller sætte rekorder. 1 tankning halvvejs (Hagen). 2
chauffører, den anden var af hunkøn. BMW 525i. Sommeren 1992, så vi
har endda haft stoppet for at vise pas 3 gange...
28 år gammel, med reflekser som en ninja.

Leo

Fra : Frank Leegaard

Dato : 29-09-09 18:18

Leo_Jensen wrote:

> [...]
> har endda haft stoppet for at vise pas 3 gange...
> 28 år gammel, med reflekser som en ninja.

Jeg havde troet det hvis det var om natten. Det var mellem 16.25 og 19.00

Den holder simpelthen ikke.

--
/Frank

Fra : Leo_Jensen

Dato : 29-09-09 02:15

On 29 Sep., 09:12, "Per Henneberg Kristensen" <phkfj...@klikpost.dk>
wrote:

> Jeg kender ikke Matiz´en, men hvad får dig til at tro at en Lupo styrer
> dårligt?

VW-mærket måske ? Nå, det gas, du kan tage det...

Mon ikke de smalle lavfriktionsdæk, smal sporvidde, lidt højt
tyngdepunkt osv får en Lupo til at styre dårligt i forhold til den
fantastiske sportsvogn Mr. Seth udnytter sine ninjareaktionsevner
i ??

MVH Leo

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-09 12:47

[...]