Identifisering av Malawicichlide
Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 01-08-01 20:20

Heisann, jeg kjøpte tre Malawicichlider på en dyrebutikk når jeg var
på kurs i Steinkjer for to måneder siden, den ene døde etter en måned,
og den andre trodde jeg var syk nå, men plutselig så poppet det ut
mange egg, som hun tok i munnen, lurer nå litt på å få identifisert
denne, hadde jo liksom vært greit å vite hva som la eggene :p

Har lett igjennom Mergus Aquarien Atlas uten å finne den, men den ser
ut som en typisk Malawi (pluss at det ble opplyst i Steinkjer at den
var Malawi, og det stod navnet på den, men jeg husker det dessverre
ikke). Den er helt gul, ca. 5,5-6 cm lang, og har på alle finner en
sort stripe. Meget pen fisk.
Er det noen som kjenner igjen denne beskrivelsen, eller bør jeg ta
bilde og legge ut?

På forhånd takk.
Hva bør jeg gjøre for å forsikre meg om at eggene blir babyer, og
babyene overlever?
I tillegg til de to gule, har jeg fire Pseud. Lombardoi'er i akvariet,
samt en kampfisk-hun, noen få guppyer og neon-tetraer.
Bør noen av disse flyttes til det andre akvariet?

Ser forresten at hun ikke har plukket opp alle eggene, er det normalt?

Fra : Rune

Dato : 01-08-01 20:43

"Svein Tore Sølvik" <shazbot(@)mobilpost.com> skrev i melding

> [...]
> sort stripe. Meget pen fisk.
> Er det noen som kjenner igjen denne beskrivelsen, eller bør jeg ta

Høres ut som Labidochromis caeruleus også kalt "Golden".

Mvh Rune

Fra : Carsten Gall

Dato : 01-08-01 23:24

Svein Tore Sølvik <shazbot(@)mobilpost.com> skrev i en
> [...]
> Bør noen av disse flyttes til det andre akvariet?
>
> Ser forresten at hun ikke har plukket opp alle eggene, er det normalt?

Da jeg har fået skyld for at moralisere, vil jeg forsøge at lade være med
det, men din fiske
sammensætning er ikke heldig, hverken gyppier og kampfisk hører hjemme
sammen med Malawiciklider.

Jeg vil også tro at det er Labidochromis caerleus "golden" du har fået
fat i, den er nemlig ret almindelig nu om.
dage.

En hun der ikke har en han, kan godt lægge æg, men de bliver selvfølgelig
ikke til noget, da det ligger i generene
at æggene skal i munden. Hvis hun ikke har taget alle æggene op, er de nok
ubefrugtede. Hjvis de ikke er befrugtet, vil hun smide dem i løbet af et par
dage.
Skulle der være et par, og de har lagt æg, vil hunnens strube være meget
stor i 1-2 dage, hvor efter størrelsen
aftager lidt, det skyldes at æggene liger bedre efter noget tid, efter
hånden som æggene klækkes og ungerne
vokser, vokser hunnens strube også. Til sidst kan man se de små unger
vride sig i munden på moderen.

Tag hunnen fra og lad den gå alene, ellers ser du aldrig en unge i live.
Fra æglægningen til ungerne kmmer ud første gang går der cirka 3 uger.

Held og lykke med fiskene!

Carsten

Fra : Svein Tore Sølvik

Dato : 02-08-01 00:23

On Thu, 2 Aug 2001 00:24:11 +0200, "Carsten Gall"
<cgall@vip.cybercity.dk> wrote:

> Da jeg har fået skyld for at moralisere, vil jeg forsøge at lade være med
>det, men din fiske
> sammensætning er ikke heldig, hverken gyppier og kampfisk hører hjemme
>sammen med Malawiciklider.

Er fullstendig klar over dette, prøver å kvitte meg med guppyene og
kampfisken uten å skylle de ned i do.

> [...]
>
> Tag hunnen fra og lad den gå alene, ellers ser du aldrig en unge i live.
> Fra æglægningen til ungerne kmmer ud første gang går der cirka 3 uger.

Jeg har en til av fiskene, som jeg håper er hanne, problemet er at den
er veldig liten, og jeg er usikker på om den er moden. (ca 4 cm, en
liten antydning til eggflekk(?) på bak-finnen..

Men takk for meget god informasjon :)

Fra : Erik Berg

Dato : 02-08-01 00:21

"Svein Tore Sølvik" <shazbot(@)mobilpost.com> wrote in message
> [...]
> sort stripe. Meget pen fisk.
> Er det noen som kjenner igjen denne beskrivelsen, eller bør jeg ta

Som de andre har konkludert med, er det med stor sannsynlighet Labidochromis
caeruleus du har fått tak i.

> [...]
> Bør noen av disse flyttes til det andre akvariet?
>
> Ser forresten at hun ikke har plukket opp alle eggene, er det normalt?

Hvis ikke alle eggene er plukket opp, er det en viss sannsynlighet for at
eggene ikke var befruktet. Følg litt ekstra nøye med på fisken i noen dager,
og se om eggene forsvinner fra "posen" under munnen. Hvis hun forsetter å
gå med eggene, kan det hende du har yngel på vei. I så fall, la fisken gå i
akvariet i ca 21 dager etter eggleggingen, og sett hun deretter over i et
eget akvarie. Vær forberedt på at hun kanskje kan spytte ut yngelen i
håven. Alternativt kan du fange fisken i en kokosnøtt e.l. i akvariet, for
så å løfte hele nøtten med vann over i det andre akvariet. Da holder hun
sikkert på yngelen, og spytter senere i det andre akvariet.
Yngelen kan du f.eks. fore med nyklekket artemia, eller avskallede
artemiaegg i begynnelsen. Du kan også bruke "vanlig" mindre fôr beregnet for
yngel.
Forøvrig bør egentlig fisk fra Malawi holdes i helt andre vannforhold, enn
det som er bra for neon´er og kampfisk. Hva med et stort eget akvarie med
Malawi-fisk? Masse spennende fisk å velge i....

Mvh
-Erik Berg