Dækslid (hæl og tå)
Fra : Sørensen

Dato : 12-09-09 07:00

Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
det larmer skrækkeligt,
nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?

--
vh.
Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 12-09-09 07:25

Sørensen skriver:

> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?

Dækbredde?

Sporing?

Skift er du hjul mellem for og bagaksel regelmæssigt?

Klaus

Fra : Sørensen

Dato : 13-09-09 18:37

"Klaus D. > skrev >

> Dækbredde?
225/55 15 (original 205/60 15)

> Sporing?
Hmmm tjae det burde jeg måske

> Skift er du hjul mellem for og bagaksel regelmæssigt?
Hver år ... bruger også vinterdæk som får samme skavank det er
kun ydersiderne af dækkene der slides i "savtak"

vh. Sørensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-09-09 18:44

Sørensen skriver:

> 225/55 15 (original 205/60 15)

Vanlig VAG "feature"

> Hmmm tjae det burde jeg måske

Få det tjekket.

> Hver år ... bruger også vinterdæk som får samme skavank det er
> kun ydersiderne af dækkene der slides i "savtak"

Hvor mange km mellem skift?

Der anbefales skift mellem 7500 og 10000 km.

Klaus

Fra : Sørensen

Dato : 13-09-09 19:26

"Klaus D. skrev >
> Vanlig VAG "feature"

Ok men De nuværende dæk er også nogle billige Uniroyal 440 fra
Deakonline

> Få det tjekket.

> Hvor mange km mellem skift?
>
> Der anbefales skift mellem 7500 og 10000 km.

Ja det passer hvist også med De km.

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 08:12

Sørensen wrote:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?

Det bedste jeg har prøvet fra min Galp G60 tid, som vel kan sidestilles
lidt, vil være Michelin.

Conti er middelsvære. Værst er fx Good Year.

Decideret billige dæk, har aldrig været nær mine biler.

--
/Frank

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-09-09 09:50

Sørensen skrev:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så det
> larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?

Michelin og Conti arbejder normalt godt sammen med VAG undervogne.
Derudover kan man regelmæssigt skifte dæk mellem for og bagaksel, så
burde man ikke opleve problemer.

/Kent Glerup

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-09-09 11:08

Hej!

Sørensen wrote:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så det
> larmer skrækkeligt,

Hvad ER hel og tå egentligt i forbindelse med dæk? Har hørt det nævnt
mange gange, men aldrig set det. Hverken min gamle Escort eller min
bimmer har det problem. Og det lyder som om, at man skal være glad for
det ;)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 12:39

"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen

> Hvad ER hel og tå egentligt i forbindelse med dæk? Har hørt det nævnt
> mange gange, men aldrig set det. Hverken min gamle Escort eller min bimmer
> har det problem. Og det lyder som om, at man skal være glad for det ;)

Det er et fænomen, der optræder ifm. forhjulstræk og lette bagvogne.
Dækkenes mønster indtager en hæl/tå-position, som nemt spores, hvis du kører
håndfladen rundt med/på dækket. Hæl/tå bevirker bl.a., at bilens dæk larmer
af helvede til. Min Leon har problemet ifm. Bridgestonedæk, men da jeg nu
kører Michelin, har problemet ændret sig positivt.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-09-09 12:48

Hej!

Mogens wrote:
> [...]
> dæk larmer af helvede til. Min Leon har problemet ifm. Bridgestonedæk,
> men da jeg nu kører Michelin, har problemet ændret sig positivt.

Dét kommer jeg så nok næppe til at mærke i en baghjulstrækket 1.6 tonner ;)

Men hvordan ser dækket så ud rent fysisk? Hæl/tå siger mig mig intet.
Slides det ikke på midten eller hvorledes?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Mogens

Dato : 12-09-09 12:52

> Dét kommer jeg så nok næppe til at mærke i en baghjulstrækket 1.6 tonner
> ;)

Præcis :)

> Men hvordan ser dækket så ud rent fysisk? Hæl/tå siger mig mig intet.
> Slides det ikke på midten eller hvorledes?

Hvis dækkets mønster består af "plader" (fra rille til rille på tværs af
dækket), rejser "pladen" sig foran (i dækkets omløbsretning) og det modsatte
i bagenden af "pladen"

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 12-09-09 13:02

Hej!

Mogens wrote:
> Hvis dækkets mønster består af "plader" (fra rille til rille på tværs af
> dækket), rejser "pladen" sig foran (i dækkets omløbsretning) og det
> modsatte i bagenden af "pladen"

Ok, tak. Det er min gamle Escort ihvertfald ikke ekspert i at lave så :)

Gad vide hvorfor moderne biler har denne finesse.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N/A

Dato : 14-09-09 09:02

Fra : ABJ

Dato : 12-09-09 16:51

> Men hvordan ser dækket så ud rent fysisk? Hæl/tå siger mig mig intet.
> Slides det ikke på midten eller hvorledes?

Dækket ligner en rundsavsklinge. altså de enkelte gummiklodser er slidt mere
på forkanten end på bagkanten.

Fra : N/A

Dato : 14-09-09 09:02

Fra : Seth

Dato : 12-09-09 11:55

Sørensen <nogen@microsoft.com> wrote in news:4aab38e5$0$56794
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?

Slid på hæl og tå kan skyldes slidte eller forkerte støddæmpere og/eller
fjedre.
_
Seth

Fra : Frank Leegaard

Dato : 12-09-09 14:04

Seth wrote:
> Sørensen <nogen@microsoft.com> wrote in news:4aab38e5$0$56794
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Slid på hæl og tå kan skyldes slidte eller forkerte støddæmpere
> og/eller fjedre.

Desværre er det ikke nødvendigt for at optræde på en VAG.

Jeg vil så påstå at rigtigt mange andre biler har samme skavank. Folk har så
bare forskellige tærskler.

--
/Frank

Fra : /HB

Dato : 13-09-09 03:09

On 12 Sep., 14:01, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:

> Gad vide hvorfor moderne biler har denne finesse.

Pga. moderne bilers retningsstabilitet og toe-in og toe-out på
bagakslen.

Jeg kører med CSC3 i 225 profil og skal skifte rundt mellem for og bag
ved ca 12 -15000km.

--
/HB

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-09-09 09:02

Hej!

/HB wrote:

> Pga. moderne bilers retningsstabilitet og toe-in og toe-out på
> bagakslen.

Ok. Min gamle bil havde stiv bagaksel, så det er jo nok derfor den ikke
har brokket sig ;)

> Jeg kører med CSC3 i 225 profil og skal skifte rundt mellem for og bag
> ved ca 12 -15000km.

Ok, så bare værkstedet husker at skifte ved service er det jo ikke noget
folk normalt opdager(?).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : N/A

Dato : 14-09-09 09:02

Fra : /HB

Dato : 14-09-09 02:16

On 14 Sep., 10:01, Kim Voss Schrader <usen...@mumbojumbo.dk> wrote:
> Hej!
>
> /HB wrote:
>
>  >

> Ok. Min gamle bil havde stiv bagaksel, så det er jo nok derfor den ikke
> har brokket sig ;)

Garanteret

> Ok, så bare værkstedet husker at skifte ved service er det jo ikke noget
> folk normalt opdager(?).

Jeg kører op til 30000km mellem service så nej desværre - gør det
selv...
Jeg tror man er nødt til at orientere vækstedet om det, selv hvis man
kører 15000 mellem service..

--
/HB

Fra : Mogens

Dato : 14-09-09 15:20

"/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Jeg tror man er nødt til at orientere vækstedet om det, selv hvis man
> kører 15000 mellem service..

Et moderne værksted lægger overhovedet ikke mærke til den slags. De skifter
olien og udbedrer de ting, som KUNDEN angiver måtte være et problem. Nix
weiter...

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 14-09-09 18:15

Hej!

Mogens wrote:
> "/HB" <henrikub@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Et moderne værksted lægger overhovedet ikke mærke til den slags. De
> skifter olien og udbedrer de ting, som KUNDEN angiver måtte være et
> problem. Nix weiter...

Det er sørgeligt - prisen modsvarer ihvertfald slet ikke det de yder

De graver (forhåbentligt) deres egen grav.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : /HB

Dato : 14-09-09 08:54

On 14 Sep., 16:20, "Mogens" <n...@mail.com> wrote:

> Et moderne værksted lægger overhovedet ikke mærke til den slags. De skifter
> olien og udbedrer de ting, som KUNDEN angiver måtte være et problem. Nix
> weiter...

Nemmerlig - Tid og x-tra service skal man lede langt efter nu om
stunder...

--
/HB

Fra : Mikael

Dato : 15-09-09 14:18

On 12 Sep., 08:00, Sørensen <no...@microsoft.com> wrote:
> Roder lidt med en Audi 80 Avant der slider dæk i "hæl og tå" så
> det larmer skrækkeligt,
> nogle erfaringer med Dæk der ikke så nemt slides i hæl og tå ?

Her er lidt info om problemet, men ikke noget om bestemte dæk.
http://www.ndias.com/fileadmin/_users/NDI_DK/pdf-filer/43.pdf

Mikael