Dæktrykskontrol
Fra : Ukendt

Dato : 09-09-09 18:46

Er der nogen af jer der har en bil med automatisk dæktrykskontrol og har
oplevet hvordan det virker i praksis? Hvis jeg lukker 0,2 bar ud af dækket
på tankstationen (med slukket motor og tænding), så får jeg ingen alarm når
jeg efterfølgende starter op. Hvad har jeg mon overset?
Registreres mon kun større fald i dæktrykket?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-09-09 18:49

"Jørgen F." skriver:

> Registreres mon kun større fald i dæktrykket?

I bogen om den nye Golf står der svjh "pludeslige trykfald" om
dæktrykssensoren.

Klaus
Min egen hjemmeside nu snart med nyt domæne http://www.moppe.dk
indtil da brug http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sælges: 15" stålfælge med vinterhjul passende på Golf V.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-09 18:53

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> I bogen om den nye Golf står der svjh "pludeslige trykfald" om
> dæktrykssensoren.

VW har måske ikke hørt om sivende punkteringer...

Fra : Mogens

Dato : 09-09-09 18:54

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i meddelelsen

> VW har måske ikke hørt om sivende punkteringer...

Min dæktrykskontrol (Seat) registrerer netop en sivepunkteringer. Jeg har
været udsat for det 2 gange på 60.000 km.

Fra : Ukendt

Dato : 09-09-09 22:27

Mogens wrote:
> Min dæktrykskontrol (Seat) registrerer netop en sivepunkteringer. Jeg
> har været udsat for det 2 gange på 60.000 km.

Kan du huske hvor meget luft der var forsvundet før end systemt gav alarm?
Som sagt, så lader det ikke til at 0,2 bar trigger mit system. Men måske kan
man slet ikke lave et forsøg på den måde jeg gjorde, ved simpelthen at lukke
luft ud via ventilen og dernæst forvente at dæktrykkontrollen giver alarm.
Men jeg kunne bare godt tænke mig at se virkningen i praksis og om det
virker

Fra : Mogens

Dato : 09-09-09 18:50

> [...]
> på tankstationen (med slukket motor og tænding), så får jeg ingen alarm

Dæktrykskontrollen i min bil vil reagere i den nævnte situation.
Systemet virker faktisk rigtig godt i hverdagen ! (Seat Leon)

Fra : Allan F

Dato : 10-09-09 02:44

"Jørgen F." <ingen mail> skrev i en meddelelse
> [...]
> når jeg efterfølgende starter op. Hvad har jeg mon overset?
> Registreres mon kun større fald i dæktrykket?

På min passat fungerer dæktrykskontrollen ved at ABS'en overvåger hjulets
rulleomkreds. Det er først når der er en målbar ændring i omkredsen, at den
giver alarm.

Allan F

Fra : Per

Dato : 10-09-09 07:57

On 10 Sep., 03:44, "Allan F" <A_Fol...@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> rulleomkreds. Det er først når der er en målbar ændring i omkredsen, at den

På VW, Seat, Audi og Skoda er det ABS systemet der "overvåger"
dæktrykket. Når omdrejninger af de enkelte hjul imellem begynder at
ændre sig gives der alarm. Det er ikek selve dæktrykket der måles.

Fra : Mogens

Dato : 10-09-09 17:51

"Per" <internet@wolfsdorf.dk> skrev i meddelelsen

> På VW, Seat, Audi og Skoda er det ABS systemet der "overvåger"
> dæktrykket.

Det er ikke helt rigtigt - på VW Touareg måles dæktrykket aktuelt...

Fra : Jan Hjelvang

Dato : 10-09-09 19:07

> [...]
> når jeg efterfølgende starter op. Hvad har jeg mon overset?
> Registreres mon kun større fald i dæktrykket?

Hej Jørgen,
På de modeller vi sælger til eftermontering, måles det aktuelle dæktryk - så
selv små afvigelser kan ses på displayet.
Derudover advares ved pludseligt fald i trykket og hvis trykket kommer under
25% af det normale.
Det bør fremgå af din instruktionsbog - hvordan dit system reagerer

Mvh
Jan Hjelvang

Fra : Allan F

Dato : 11-09-09 00:39

"Jan Hjelvang" <hjelvang@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> under 25% af det normale.
> Det bør fremgå af din instruktionsbog - hvordan dit system reagerer

Forhåbentlig er det hvis trykket falder med 25% i forhold til normalen, og
ikke til 25% af normalen???????????

Fra : Jan Hjelvang

Dato : 11-09-09 06:03

> Forhåbentlig er det hvis trykket falder med 25% i forhold til normalen, og
> ikke til 25% af normalen???????????

Hej Allan,
Du har ret, der skulle stå "25% under det normale" - tak for rettelsen

Jan