Interval for skift af motorolie og ol
Fra : Klaus Ankerstjerne

Dato : 06-09-09 20:42

Jeg købte en brugt Kia Rio i vinters (fra 2004 og den havde kørt 79.000
km.), nu viser kilometertælleren 94.000 km. Forhandleren mente, at den
kunne køre 30.000 km. mellem hvert olieskift, er her nogen der har en
anden mening?

mvh.
Klaus Ankerstjerne

Fra : Ulrik Friis

Dato : 08-09-09 10:39

"Klaus Ankerstjerne" <ke5492@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> km.), nu viser kilometertælleren 94.000 km. Forhandleren mente, at den
> kunne køre 30.000 km. mellem hvert olieskift, er her nogen der har en

Motorolie er vel nok det dårligste sted at spare. Om Kiaen kan køre 30k
mellem skift ved jeg ikke, men de sidste nye moderne biler kan -
angiveligt. Jeg vil dog ikke løbe risikoen, så jeg ville skifte ved halvejen
= 15kkm.

Lidt hovedregning: hvis Kiaen har fået service som den skal efter
forhandlerens mening (servicebog???), så er der vel skiftet olie ved 30 og
60.000. Og nu har den kørt 94.000, hvilket er 4.000 for meget. Dvs. den har
måske kørt 34.000 km på den samme olie. Jeg ville med det samme skifte olie
og oliefilter.

Fra : alexbo

Dato : 08-09-09 12:23

"Klaus Ankerstjerne" skrev

> [...]
> km.), nu viser kilometertælleren 94.000 km. Forhandleren mente, at den
> kunne køre 30.000 km. mellem hvert olieskift, er her nogen der har en

Tja jeg skifter to gange om året, lige før vinteren så den starter med frisk
olie der ikke fryser så let som en olie der er blandet op med vand og slam.
Om foråret så sommerkørslens lange stræk er med frisk olie.
Forøvrigt med nyt filter hver gang.
Jeg bruger så en Aldi eller Bilkaolie, noget halvsyntetisk, det synes jeg er
bedre en helsyntetisk.

Men det afhænger noget af kørselmønsteret, med ren pendlerkørsel hvor olien
bliver varm hver gang, ville jeg måske nøjes med en gang om året.
Km. tallet er ikke så vigtigt synes jeg, hellere kigge på olien, lad noget
varm olie fra pinden løbe ned af et spejl, så kan man se urenhederne, det er
selvfølgelig svært at bedømme hvad der er normalt første gang, men følg med
fra ny til gammel olie, man kan se ændringen fra måned til måned.

mvh
Alex Christensen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 08-09-09 16:26

alexbo wrote:
> [...]
> frisk olie. Forøvrigt med nyt filter hver gang.
> Jeg bruger så en Aldi eller Bilkaolie, noget halvsyntetisk, det synes

Hvorfor?

--
/Frank

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 09-09-09 08:32

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev

> Hvorfor?

Fordi det dybest set er en SAE30 med et skvæt TEC2000 i.

--
Ejvind

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-09-09 16:17

Ejvind Kruse wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev

> Fordi det dybest set er en SAE30 med et skvæt TEC2000 i.

Altså den ½ syntetiske?

--
/Frank

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-09-09 15:43

Klaus Ankerstjerne skriver:

> [...]
> km.), nu viser kilometertælleren 94.000 km. Forhandleren mente, at den
> kunne køre 30.000 km. mellem hvert olieskift, er her nogen der har en

Ja, blandt andet:

10000 miles:
http://www.usedcarexpert.co.uk/stats/Kia/Rio/2005-present

15000 km
http://www.carsplusplus.com/specs2006/kia_rio_13_rs.php
http://www.eagerskia.com.au/service.html

Er der ikke en servicebog med til bilen?

Klaus
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe
Sælges: 15" stålfælge med vinterhjul passende på Golf V.

Fra : Klaus Ankerstjerne

Dato : 09-09-09 20:32

Tak for jeres svar, jeg skifter filter og olie i morgen.

mvh. Klaus