AS skrev:
> Hvad er det? Hvor kam man læse mere om dansk lovgivning om ovenstående?
>
> Årsag at spørge er, at ved indregistrering af en importeret bil blev jeg i
> tvivl. Fahrzuegschein angiver bl.a. "leergewicht". Så meget jeg kunne læse
> forskellige steder, alle sammen siger, at det er vægt af en bil med
> motorolie, fyldt op benzin/diesel tank, AC væske og lignende. Det er den
> samme, som "curb weight" på engelsk eller "kerb weight "på amerikansk. Kort
> sagt, det er vægt af en bil uden fører, passagerer og med tom bagaggerum.
> Man kan bare komme med nøglen og køre med det samme, lige som også den
> danske betegnelse siger
Ved toldsyn i graffen "køreklar vægt" har de
> skrevet tal fra original registreringsbevis + 125kg. Ved min overraskelse
> fik jeg forklaring, at det er nomalt at lægge disse 125kg extra for en
> importeret bil. Så vil jeg gerne finde ud, om der er noget jeg ikke forstå
> med betegnelsen, eller fysiklov fungerer anderledes, når man er nord på fra
> den tysk-dansk grænse. TIA
>
>
Brug lige et par hundrede kroner på at få vognen vejet fuldt tanket ved
den nærmeste vejerbod og se så derefter hvilken opgivelse der er mest
relvant!
På en bil der ikke er ny, udgør eftermonteret ekstratilbehør á
stereoanlæg, bredere fælge m.m.m. en markant mer-vægt i forhold til
fabrikkens std. vægtopgivelse, hvorfor man ikke regner en brugt bil for
at indebære den af fabrikken opgivne vægt!
Jeg synes forøvrigt at have hørt at man netop af samme grund skal møde
med en frisk vejer-kvittering til toldsyn. Måske at du i grunden blot er
blevet behandlet gelinde qua den "std. mer-vægt", hvor du i grunden
skulle have været afvist og sendt til vejerstationen :-/
--
Armand.