Back in the 80's
Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-09 18:15

Sad i køen hjemad i går og blev plaget af dette såkaldte hit. Dog med
en linie med en kant, nemlig "when Michael Jackson was black" Lad
ham hvile.

Men jeg kom til at tænke på, hvad jeg egentlig kørte i 80'erne.
Opel Kadett C, Opel Kadett D, Opel Kadett E, Opel Ascona B, Opel
Ascona C og stjernen på min himmel - en Golf C 1.8 fra '86.
Havde lejlighed til at lufte svigermors Kadett E fra 86 kort tid før
hun "stod af" - den var på det tidspunkt 22 år og havde kørt den
ufattelige mængde af 113000 km. Den sparkede stadig røv - men var
rusten som bare................

Hvor er de henne, alle de 80'er biler vi elskede og hadede - der er
squtte mange Mazda 626 CC tilbage fra 82-87 (88) fx.

Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.
Hvad der overlevede ved vi i dag, men var det nu de bedste eller bare
de sejeste ))

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-08-09 18:28

Ivan Madsen skrev:

> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne

NSU 1200 TT, VW 412 E og Ford Granada 2,3

> - og hvad var godt.

´Det blev sqtte godt før a fek mi Kadett E (men Granadaen snerpede )
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-09 18:51

On Sat, 29 Aug 2009 19:27:53 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>NSU 1200 TT, VW 412 E og Ford Granada 2,3

jeg spurgte jo ikke til 70'erne, vel - men har iøvrigt lovet mig selv
ikke at kommentere NSU'en kan jeg godt huske en af mine venner
havde - "brumme - brumme - brumme" og vi kørte 140 )

>´Det blev sqtte godt før a fek mi Kadett E (men Granadaen snerpede )

bare de ikke rustede så fandens meget - har kørt 150000 i sådan noget
skidt ,-)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-08-09 19:00

Ivan Madsen skrev:

> jeg spurgte jo ikke til 70'erne, vel

Spritnye biler har i mange år for mig været noget jeg kunne læse om i en
science fictionsroman!

> - men har iøvrigt lovet mig selv
> ikke at kommentere NSU'en kan jeg godt huske en af mine venner
> havde - "brumme - brumme - brumme" og vi kørte 140 )

Det var den tids Audi TT, er der nogen der påstår

> bare de ikke rustede så fandens meget - har kørt 150000 i sådan noget
> skidt ,-)

Ja, hver gang jeg ønsker mig min Kadett GSi tilbage tænker jeg osse bare på
al den rust
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-09 19:08

On Sat, 29 Aug 2009 19:59:35 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Spritnye biler har i mange år for mig været noget jeg kunne læse om i en
>science fictionsroman!

Tror heller ikke jeg oplever at få nyt igen, hvis ikke jeg leaser. De
nye regler gør 2-5 år gamle brugte til en noget risikabel forretning.

>Det var den tids Audi TT, er der nogen der påstår

Jooooh - den kunne flytte sig Men da jeg fik gang 1.8 Golfen blev
der sq lidt stille fra ham - han kom først fra start men når golfen
ramte 3'eren så blev han ædt Og i dag - selv Puntoen kan følge med
(om det er en god bil - for mig er det, den kører temmelig
billigt. Kan værkstedsregningerne holdes på samme niveau de næste
90000 km ender vi under 1,30-1,40 kr/km alles incl)

>Ja, hver gang jeg ønsker mig min Kadett GSi tilbage tænker jeg osse bare på
>al den rust

Tjooh, det gælder vel stort set alle sammen. Men når jeg tænker på
hvor mange 323'ere og Corollaer der var, så'eh er de bare forsvundet.
Erstattet af lige så intetsigende nye kloner, som sikkert er
pissestabile osv.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-08-09 19:48

Ivan Madsen skrev:

> De
> nye regler gør 2-5 år gamle brugte til en noget risikabel forretning.

Nå, hvorfor?

> Erstattet af lige så intetsigende nye kloner, som sikkert er
> pissestabile osv.

Hellere dét (i min alder! )
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-09 20:12

On Sat, 29 Aug 2009 20:48:08 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Nå, hvorfor?

Var det ikke vores udvandrer - Porsche und sportsfahrer hr. Mogens der
fortalte om, at leasingbiler fremover kunne betale reg. afgift pr
måned og dermed i realiteten være et pænt beløb billigere i indkøb at
have stående for forhandlere. At reg. afgiften skal betales ved salg
betyder jo stadig nogen rentefordel.

>Hellere dét (i min alder! )

Derfor købte jeg pizzaautomaten (som er Folmers kærlige betegnelse for
mit fartøj). Men pizzaautomaten kan både gå fra 0-100 på under 12 sek
og passere 180, så helt tandløs er den ikke. Men den tøffer sine 21-25
km/l og det er det vigtigste. (men glemmer ikke den i30 D tingest, der
havde mishandlet mit anhængertræk over 15 km for så da jeg trak ind
ikke kunne komme forbi.....bare fordi sådan en Punto ikke er en sløv
benzintingest ,-))) (og jow, jeg blev ganske overrasket over det
tempo, nålen passerede 180 på.....og det skal aldrig gentage sig,
dieseltågerne forurenede hele Sjælland en uge )))

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-08-09 20:14

Ivan Madsen skrev:

> [...]
> måned og dermed i realiteten være et pænt beløb billigere i indkøb at
> have stående for forhandlere. At reg. afgiften skal betales ved salg

Okay

Dét er så for mere avancerede arter end undertegnede

Ikke sært vi har en varm sommer
Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-09 20:21

On Sat, 29 Aug 2009 21:13:45 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

<...>

>Ikke sært vi har en varm sommer

Naah - så slem var den nu heller ikke - og den lille pizzaautomat har
stille og roligt nået 223000 på klokken. Så når den laver lidt sort
røg er det fordi den føler sig presset - det må man da tilgive. Når
jeg har set hvad polsk indregistrerede Passat TDI'ere kan af sort røg,
så må jeg stille mig op langt bagude i køen før jeg får mit nummer

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 29-08-09 20:27

Fra : Benny

Dato : 03-09-09 23:59

On 29 Aug., 20:08, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> billigt. Kan værkstedsregningerne holdes på samme niveau de næste
> 90000 km ender vi under 1,30-1,40 kr/km alles incl)

Det der kan jeg sku huske. Var i lære fra 79 af. I min læretid hjalp
jeg en kollega med at lave bremser på hans NSU. Tromlerne til
bagakslen kostede 600/stk.

De var af alu og indsat stål til at køre klodserne imod. Men 600/stk,
det svarer vel til 4000 - 5000 i nupenge.

Jeg kunne også huske at bogholderens Moris Marina (tror jeg) sku have
en ny generator hver år for det var levetiden på diodebroen.

Ku også huske at en af arbejdsmændene kørte i Wauxval (eller hvordan
det nu staves) Viva. Det var en dødssejler.

Benny

Fra : SvenP

Dato : 29-08-09 19:04

Hvis det kan ophidse dig er du velkommen til en tur i men Golf 1.6td fra
'88.

Mvh. Sven

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-09 19:20

On Sat, 29 Aug 2009 20:04:07 +0200, "SvenP" <saerlig@gmail(ns).com>
wrote:

>Hvis det kan ophidse dig er du velkommen til en tur i men Golf 1.6td fra
>'88.
>
>Mvh. Sven

Tror det skal være. Kører nu i en Punto JTD fra 2002 - forskellen er
nok ikke så stor endda. )
Men Golf 2 var sq en af dem, der holdt meget længe. Og for pokker,
hvor kunne min 1.8'er komme om hjørner. Kunne lange anekdoter om
"børn" i Taunus/BMW af endnu ældre årgang, der forkølede sig på den.
Og en Escort 1.6 samme årgang som på papiret havde 15 HK mere -
hvor????

Fra : Per

Dato : 29-08-09 20:12

Ivan Madsen wrote:

> [...]
> "børn" i Taunus/BMW af endnu ældre årgang, der forkølede sig på den.
> Og en Escort 1.6 samme årgang som på papiret havde 15 HK mere -

Min gamle 85´Renault 5GTS med 72 HK - mener jeg det var - den rykkede fra
bimmere, Golfer, kadetter osv.

Den var lynhurtig, da den kun vejde 725 kg. Rigtig mange fik sig en slem
overraskelse, når de forsøgte sig i ellers velrenomerede biler Den kunne
iøvrigt trækkes langt langt ud i det røde felt. 6800 omdr/min - selvom rødt
felt startede ved 5500 omdr/min - det til trods for at det var en
stødstangsmotor !

mvh. Per

Fra : Ivan Madsen

Dato : 29-08-09 20:33

On Sat, 29 Aug 2009 21:11:33 +0200, "Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>iøvrigt trækkes langt langt ud i det røde felt. 6800 omdr/min - selvom rødt
>felt startede ved 5500 omdr/min - det til trods for at det var en

Joooh, kan godt huske en prøvetur i sådan en GTS'er....Jeg var bare
træt af, at jeg aldrig vidste hvad gear jeg var i. Når jeg gav gas
flyttede pinden sig fra 1. til 4. ) - og med deraf følgende
misforståelser. (samme årsag til jeg aldrig fik en Suzuki fra '99 -
3.gearet var i den grad hysterisk i prøvemodellen, som havde kørt
000001 km)

Fra : Mogens

Dato : 29-08-09 20:45

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne?

Jeg havde følgende biler i '80-erne (2 biler ad gangen):
Fiat 131 TC (tunet)
Volvo 245 2.0 (gule plader)
Ford Granada 3000 GXL
Volvo 245 2.0 (hvide plader)
'84 Fiat Uno 55 S Gold (spritny)
'84 Toyota Corolla 1.6
'85 Toyota Corolla diesel (spritny, gule plader)
'88 Citroën AX GT (spritny)

Fra : Brian

Dato : 29-08-09 21:09

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne

Tjoo, det startede med en prægtig 3-hjulet med tiplad. I børnehaven stod den
på moon-car, når man var hurtig nok til at få en.

I slut 80'erne hed den BMX med rødt forhjul og gult baghjul. Knaldhamrende
god cykel, som naboerne hadede. Skidtet var jo terrængående, så den kom
rundt _overalt_ på villavejen.

Til festlige dage, måtte jeg sidde på bagsædet af forældrenes Kadett E 1,6 S
LS. Før Kadetten, blev der kørt Austin Allegro.

/Brian

Fra : Tom

Dato : 29-08-09 21:21

Ivan Madsen skrev:

> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.
> Hvad der overlevede ved vi i dag, men var det nu de bedste eller bare
> de sejeste ))

Jeg kørte Yamaha FS1K 50ccm 6,5 HK, Suzuki 80ccm 18 HK, SWM 250ccm 45
HK, Yamaha YZ250 54 HK,
ellers skal vi nok frem til 90'erne før det blev til en bil Hannomag F40
kassevogn med en 1.8 Austin benzinmotor der i snit gik 5-6 Km/l.

--
Tom

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 29-08-09 22:31

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.
> Hvad der overlevede ved vi i dag, men var det nu de bedste eller bare

Lada 1300S 1982; min første bil, købt i 1985....rustede væk på 1½ år den
udmærkede sig ved en række besynderligheder; bla. åbnede højre fordør sig,
hvis man rullede ruden ned... Aldrig mere Lada. Da vi havde fået første
familieforøgelse, og ikke turde køre i den med en lille baby, fordi vi
aldrig var heeeelt sikre på om vi kom helt ud eller helt hjem, skulle der
andre boller på suppen.
Blev afløst af en solid Ford Fiesta 1.1L (også '82'er), L stod for Luxus,
men forskellen var vist kun noget med at der var et Økonometer i (grøn lampe
der lyste hvis jeg trykkede lidt for hårdt på speederen) og et par andre
småting, der bestemt ikke havde noget med luxus at gøre. Jeg satte et lille
sportsrat i den (gav gode armmuskler!). Udmærkede sig bla. ved at kunne
rumme en hel barnevogn + den uundværlige pusletaske og andet løsgods i
bagagerummet, når barnevognen var skilt helt ad og sat ind i en ganske
bestemt rækkefølge og på en ganske bestemt måde. Ikke en rustplet, da den
blev solgt, grundet 2. familieforøgelse, (men nu er vi i 90'erne) og blev
afløst af en Citroën BX Base med 62 'vilde' heste og 4 gear; en dejlig
flyder, når først man havde fået den op i fart, og med oceaner af plads, når
Fiestaen var sammenligningsgrundlaget.

Peter Brandt Jørgensen
peterFJERNES@peterbj.dk
www.peterbj.dk (Nu over 1000 vitser og sprogblomster!!!)

Fra : Per Christiansen

Dato : 30-08-09 05:14

Sjovt, det samme kom jeg også på da jeg hørte den,
En fed tid.

Citroen dyane 6 min første bil mange fede timer snøft,
Citroen GS 1220 stc
Alfasud 1,2ti , fed bil
Golf GTI 1,6 fed bil ,
Opel Comodore SE copé 2,5 opgraderet til 2,8 med servo - sprøjt 160hk fed
bil ,
Mazda 1300 stc gule plader alt muglig bil
Opel ascona b 1,6 skørtesæt fed lak
Mazda 626 2,0 LX en dejlig bil gik aldrig i stykker.

Fra : TL

Dato : 30-08-09 04:47

On Sat, 29 Aug 2009 19:15:13 +0200, in dk.fritid.bil Ivan Madsen
<karinogivan@gmail.com> wrote:

>Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.

Første bil var en 1985 Peugeot 205, basismodellen (XL?), købt i 1988
med et hår under 100.000km på klokken. En dejlig lille bil, med masser
af plads på forsædet hvis man ikke skulle tage hensyn til eventuelle
bagsædepassagerers knæ. På trods af den lille motor, en ganske kvik
bil, der især i bykørsel gjorde det fint med min - på daværende
tidspunkt - lidt aggressive kørestil
I 90erne kørte jeg i lang tid en 1985 (deraf relevansen i en
80er-tråd) Chevy Impala (police edition), købt på en politiauktion i
Los Angeles for $1000. En kæmpe flyder, bygget da amerikanske biler
var i deres værste periode i midtfirserne. På trods af vægt og
størrelse gjorde den 5.7L 350HK V8 motor den sjov at køre. Og
politimodellens forstærkede affjedring betød, at man kunne tage let på
småting som fartbump og kantsten...

Fra : Hans Kjærgaard

Dato : 30-08-09 06:27

On Sat, 29 Aug 2009 19:15:13 +0200, Ivan Madsen
> [...]

>squtte mange Mazda 626 CC tilbage fra 82-87 (88) fx.
>
>Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.
Jeg havde fgl. fra 1981 og frem:
'73 2CV4 van. Afgik ved rustdøden.

'75 2CV4, en af disse blev opgraderet med en 600ccm motor, jeg husker
dog ikke hvilken. Tålte ikke at trille rundt.

'73 Vauxhall Viva, fik monteret Magnum instrumentbræt som var noget
mere smart end standarden, senere (1985) blev det så igen skiftet til
et selvgjort LED speedometer med både analog visning og tal-udlæsning.
Afgik ved rustdøden, efter adskellige mortorskifter, alle pga. knækket
strømfordeleraksel.

'71 Vauxhall Victor FD 2000, fin bil som på en tidspunkt arvede dele
Vivaens instrumenter deriblandt speedometeret. Fik en 2300ccm motor.
Fik første fartbøde ved at overbevise en kapatilist i en Volvo om at
jeg var hurtigst, det viste sig at Volvoen var en politibil med fuld
krigsmaling så det sluttede 1:1. Blev sat til hvile da det elektriske
begyndte at drille med alle mulige mærkelige fejl, en typisk fejl for
Vauxhalls FD og FE serier pga. dårlige crimp i ledningsnettets
samlinger.

Om jeg så fik min næste Vauxhall, en 1977 VX 2300 i 89 eller 90 huskes
dog ikke.

/Hans

Fra : Mikael

Dato : 30-08-09 00:22

On 29 Aug., 19:15, Ivan Madsen <karinogi...@gmail.com> wrote:

> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.
> Hvad der overlevede ved vi i dag, men var det nu de bedste eller bare
> de sejeste ))

Jeg kørte slet ikke i 80erne, jeg fik først min styrebrev i 91.
Men jeghar da haft et par 80er biler.

Ford Escort 1,6 fra 83
BMW 316 fra 86
BMW 520i fra 89

Mikael

Fra : PMH

Dato : 30-08-09 08:50

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.

Købte i 1984 min første vogn.

78' Ford Taunus 1,6 L - i beigefarvet og med brunt indtræk

Derefter blev det til en 76' Golf GTI, den gang en lyn hurtig bil
med 110 hk.

Så blev det en 82' Toyota Corolla GT DOHC, det var en
seriøs vogn med dobbelt karburator og spær på bagtøjet
som standard.
Den kunne med sine 108 hk standard, få enhver knægt
til at savle for vildt..

Den var iøvrigt hvid med brun kabine, og hestedækken
sædebetræk..

Derefter blev bilerne lidt kedeligere i nogle år.
Men talte forleden sammen på dem, og mener at have ejet
ialt ca. 30 biler i de 25 år jeg har kørt bil.
Kan egentlig godt forstå banken kalder mig Kernekunde

PMH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 30-08-09 16:46

Ivan Madsen skriver:

> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne

På - Puch Maxi og cykel. Fik først kortet i 1990....

Klaus
Min egen hjemmeside - så længe det varer inden TDC lukker ned for den:
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : SEJ

Dato : 30-08-09 20:40

> [...]
>
> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.
> Hvad der overlevede ved vi i dag, men var det nu de bedste eller bare

Tja, kører stadig i en Volvo 244 gl aut fra 1984, herinde i KBH kan de ikke
skifte gear så jeg er stadig 100 m foran andre fra rødt.

Er lidt anløbet i dørene men overvejer stadig at ofre kr. 10.000+ for at få
den igennem det kommende syn

Mvh

SEJ

Fra : Frank Leegaard

Dato : 30-08-09 22:09

SEJ wrote:
> [...]
> de ikke skifte gear så jeg er stadig 100 m foran andre fra rødt.
>
> Er lidt anløbet i dørene men overvejer stadig at ofre kr. 10.000+ for at

Her i jylland er 10% af vognparken vel nærmest gamle Golf II

--
/Frank

Fra : Leo

Dato : 30-08-09 23:26

Jeg køre da rundt i en Toyota Starlet fra 1985, tror lige den har rundet de
223000 km.
De 30.000 har jeg kørt i de 1½ år jeg har haft den, og motoren går bare
rigtig fint, men resten er ved at tage sig, så til februar ryger den nok til
genbrug.

Fra : Ukendt

Dato : 31-08-09 11:05

Startede med at arve min fars Renault 6 fra 71. den blev efterfølgende
udskiftet med en Datsun 100A.
I 80'erne har jeg desuden haft en Morris Mascot 850 fra 76, en Opel Manta B
fra 78 og en Volvo 340, som jeg ikke husker årgangen på.

Mascotten var den sjoveste

Bo

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-09-09 02:31

> [...]
>
> Nå ja - hvad kørte i andre i hverdagen i 80'erne - og hvad var godt.
> Hvad der overlevede ved vi i dag, men var det nu de bedste eller bare

Jeg fik kørekort i 1982 og købte en Suzuki GT550 (3-cyl, totakts
motorcykel)

Den byttede jeg til en 2CV 1. september 1984, og den har jeg stadig.
25 års jubilæum i dag
Perfekt ? Fejlfri ? Egentlig ikke, men den kan i modsætning til dagens
biler repareres og holdes kørende lige så længe man gider, og jeg
gider længe endnu.

I 1989 købte jeg en 4½ år gl. Citroën BX14E. Fandme en dejlig bil, den
kørte fejlfrit i 3 år indtil en Fiat 127 kørte op bagi den og
totalskadede den. Den næste BX købt i 90'erne rustede og gik i
stykker, hele tiden...

Leo

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-09-09 12:29

Leo_Jensen wrote:

> [...]
> Perfekt ? Fejlfri ? Egentlig ikke, men den kan i modsætning til dagens
> biler repareres og holdes kørende lige så længe man gider, og jeg

Det er lige de egenskaber jeg sætter højt ved mine transportmidler.

Tillykke til jer! Har du været ude at dreje på viskerne, og klapre med
forruden i dagens anledning?

--
vh
Torben - der holder en Audi 80 '92 og en Yamaha FJ1100 '84 kørende

Fra : Leo_Jensen

Dato : 01-09-09 07:27

> Det er lige de egenskaber jeg sætter højt ved mine transportmidler.
>
> Tillykke til jer! Har du været ude at dreje på viskerne, og klapre med
> forruden i dagens anledning?

Den fik en hel tank højoktan benzin i morges, og det hele må bruges på
sjov og ballade...

Leo

Fra : Torben Scheel

Dato : 02-09-09 08:07

Leo_Jensen wrote:

> Den fik en hel tank højoktan benzin i morges, og det hele må bruges på
> sjov og ballade...

Den her må da være en oplagt fødselsdagsgave :
http://www.ninaoghjalte.dk/boeger.php?topic=landet

--
vh
Torben