Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indendørs foto
Fra : Peter Andersen

Dato : 01-08-01 18:40

Hejsa

Er det ikke et eller andet der hedder kunstlysfilm? hvad er det og havd kan
det bruges til?

Jeg skal ha taget nogle fotos inde dørs, hvad er det bedste at gøre der? Jeg
har en Pentax ME Super og en Pentax AF280T bitz. Dvs. ikke en TTL.

Hvad er den bedste måde at gøre det på?

vh. Peter

Fra : Den glade dreng

Dato : 01-08-01 20:48

Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:zaX97.104$PZ4.12692@news000.worldonline.dk...
> [...]
>
> Jeg skal ha taget nogle fotos inde dørs, hvad er det bedste at gøre der? Jeg
> har en Pentax ME Super og en Pentax AF280T bitz. Dvs. ikke en TTL.

Hvis du bruger blitz skal du ikke bruge kunstlysfilm, men så vidt jeg ved kan du også kun få kunstlys film i dias. Til alm. film
skal du bruge et blåfilter, det æder så 2 blænder og du må regne med at skulle bruge stativ

hilsen

Pwr

Fra : jtn

Dato : 01-08-01 22:05

Det er muligt at købe film, der er designet til brug under
glødelampebelysning (tungsten lightning) eller flourescent lightning
(lystofrør). Spørg hos din fotohandler. Det er ikke noget de har på
hylderne i butikken, da det normalt regnes for "professionel" film. Men de
har det nok i køleskabet ude bagved.

Ellers brug et filter, som foreslået i den anden post.

Bedste hilsener

Jens

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-08-01 08:28

"jtn" <keglen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
de
> har det nok i køleskabet ude bagved.
>
> Ellers brug et filter, som foreslået i den anden post.

Ok. Det ville være interessant at prøve det kunstlysfilm. Er der forhold jeg
skal være opmærksom på ellers? Eller skal jeg bare bruge det som alm. film?

vh. Peter

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-08-01 12:56

Peter Andersen skrev

> Ok. Det ville være interessant at prøve det kunstlysfilm. Er der
forhold jeg
> skal være opmærksom på ellers? Eller skal jeg bare bruge det som alm.
film?

Du skal kun bruge kunstlysfilm, hvis dit motiv kræver det.
Hvis du f.eks. fotograferer steder, hvor man ikke må
bruge blitz eller hvis du vil lege med lyssætningen på
en overskuelig måde.
Det er faktisk sådan at de fleste fabrikanter af
kunstlysfilm anbefaler eksponeringstider på
mellem 1 og 4 sekunder, hvilket jo kræver at du bruger
et stativ. Dagslysfilm er afstemt til hurtige lukkertider
og vil, selv med et korrektionsfilter, være nemmere at
arbejde med. Selvfølgelig er der udgiften til selve
filtret, men det kan så til gengæld bruges uanset
hvilken film du siden putter i apparatet.
Et filter til dagslysfilm i kunstlys hedder 80c
og tager 2 blænder dvs. en 1600ASA film
skal eksponeres som en 400ASA for at få korrekt
belyste billeder. Måler dit kamera lyset gennem
objektivet, skal du ikke foretage dig noget. Sidder
lysmåleren ved siden af objektivet, eller
bruger du en løs lysmåler, skal du manuelt
indstille ISO/ASA skalaen til 400 når du sætter en
1600ASA film i.
Desuden er halogenpærer, xenonlamper, lysstofrør
og sparepærer ikke "rigtigt" kunstlys, men det
er en helt anden historie.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-08-01 14:39

"Peter Schrøder" <spam@spam.dk> wrote in message

> [...]
> 1600ASA film i.
> Desuden er halogenpærer, xenonlamper, lysstofrør
> og sparepærer ikke "rigtigt" kunstlys, men det

Tak for en godt svar. Jeg har allerede lige til dette projekt droppet den
kunstlysfilm, det må blive en anden gang.
Min fotohandler havde ingen korrektionsfilter til det formål hjemme, det vil
jeg ha bestilt (kan få det til indkøbspris, men det er en helt anden
historie..)
Men med hensyn til ASA film type og brug sammen med det omtalte filter, vil
en 1600 da være fornuftig? en ting er at den æder 2 blænder men vil jeg ikke
få et meget grumset billede ved sådan en film? har aldrig brugt en 1600
før...
Mit ME Super måler lys gennem objektivet.

Fra : Den glade dreng

Dato : 02-08-01 15:45

Peter Andersen <peterandersen@e-box.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:LJca7.377$PZ4.45636@news000.worldonline.dk...

> [...]
> før...
> Mit ME Super måler lys gennem objektivet.
Hej igen

Nu skal du huske på det kun er til portrætter det er vigtigt med et filter, ellers gør det ikke så meget, døde ting behøver for det
meste ikke filter, og ellers kan de fleste labortorier korrigere for det,( anbefaler det ikke til mennesker ), bare husk at nævne
det til fotohandleren.

hilsen

Per

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-08-01 07:44

Peter Andersen skrev
> [...]
> før...
> Mit ME Super måler lys gennem objektivet.

Jo, en langsommere film ville være at foretrække, men en 1600ASA
er nu ikke så ringe endda. Hvis resultatet skal bruges til 10x15 billeder
tvivler jeg på at ret mange kan se forskel.
Og du er næsten nødt til at bruge så hurtig en film for få undgå
at slæbe rundt med et stativ hele tiden.
Når du får dit blå filter vil jeg anbefale at du lige afprøver kameraets
lysmåler. Visse lysmålere er en smule "overfølsomme" for blåt,
hvilket faktisk kan resultere i underbelyste film (Og dét er hæsligt
på en 1600ASA) Tag et par billeder, det kan sagtens være med den
film du bruger til daglig, og få dem fremkaldt normalt, bare for at
kontrollere resultatet.
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-08-01 07:57

> [...]
> på en 1600ASA) Tag et par billeder, det kan sagtens være med den
> film du bruger til daglig, og få dem fremkaldt normalt, bare for at

Ok.....
Har lige puttet en 15billeder i ti lformålet, skulle egentlig ha været brugt
til at eksperimentere lidt med lukketid i en standart opstilling med min
blitz, men jeg kan ikke stille lukketiden manuelt når jeg har blitzen
på.... (fandt jeg ud af) så jeg ksal ha fadt i en ledning og håndtag så
jeg kan ha den ved siden af...så må det vel virke....

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-08-01 15:48

> [...]

> er nu ikke så ringe endda. Hvis resultatet skal bruges til 10x15 billeder
> tvivler jeg på at ret mange kan se forskel.

I "good old days" var der en gevaldig forskel på kontrastforholdene
afhængigt af filmhastigheden. Gælder det ikke mere?

mvh
Jan

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-08-01 08:05

Jan Boegh skrev

> I "good old days" var der en gevaldig forskel på kontrastforholdene
> afhængigt af filmhastigheden. Gælder det ikke mere?

Jo. Men mindre end før.
I gamle dage fik en presset farve-negativfilm dels en stærkt reduceret
kontrast samt et farvestik i enellerander retning.
I teorien skulle moderne superhurtige film være kompenseret
for disse ulemper, således at hvis filmen bliver fremkaldt til
"standard- hastighed" typisk 400ASA, ville den ha'
dels en højerer kontrast end standardfilmen og dels et
farvestik modsat det den får under fremkaldelsen.
Om det holder i byretten kan kun en test afgøre...
Peter
pschATmail.dk
Replace AT with @ to reply.

Fra : Bernd Möller

Dato : 03-08-01 08:29

Hej Peter,

Kunstlysfilm er film som er korrigeret til "varmt" kunstlys. Hvis du vil
tage billeder at et rum kun oplyst af lamper (available light på engelsk),
så er det det rigtige valg.

Hvis du derimod bruger blitz, så skal du bruge almindelig dagslysfilm, fordi
blitzen leverer "koldt" lys, afstemmet til dagslys.

Venlig hilsen

Bernd Möller