Motorvejsafgift
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-08-09 22:39

Så er "sosserne" ved at varme op til at rive os fuldstændigt:

"S og SF vil indføre motorvejsafgift
26. aug. 2009 21.00 Politik Opdat.: 26. aug. 2009 21.53

Et lille bip fra din brobizz signalerer, at du er kørt ind på en
betalings-motorvej. 20 kilometer længere fremme kører du af motorvejen
igen.

Det registrerer din brobizz, og de syv kroner, som turen koster, bliver
trukket fra din konto.

Færre biler i København
Sådan ser fremtiden ud for Socialdemokraterne og SF. I et klimaudspil,
der har fået titlen "fair fordeling", foreslår de to partier, at der
lægges en betalingsring rundt om København, og at der skal betales
afgift, hvis man kører på motorveje og andre trafikerede veje.

- Vi vil sikre, at der kommer færre biler ind i København, og vi vil
bruge de penge, vi får, til at udbygge og billiggøre den kollektive
trafik, siger SF's formand, Villy Søvndal, til TV Avisen.

35 øre pr. kilometer
Klimaudspillet er en del af Socialdemokraterne og SF's fælles
skatteudspil der offentliggøres i samlet form på fredag.

De to partier mener, at det skal koste 35 øre pr. kilometer at køre på
motorvejene. Når man kører i bil ind til København, skal man slippe 40
kroner, hvis det sker i myldretiden, og 20 kroner på andre tidspunkter.
Kørselsafgifterne vil sammenlagt give 6,8 milliarder kroner i
statskassen, vurderer de to partier.

Billigere at købe miljørigtigt
Pengene skal først og fremmest bruges til at halvere
registreringsafgiften på miljørigtige biler.

Dermed vil hybridbilen Toyota Prius, der i dag er stort set usælgelig i
Danmark, blive 100.000 kroner billigere. En miljørigtig dieselbil som
Skoda Fabia Greenline vil blive knap 40.000 kroner billigere.

- Når vi halverer registreringsafgiften, får vi mulighed for at forandre
Danmark, så vi ike længere er Europas bilkirkegård nummer et, siger
Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, til TV Avisen.

Billetpriserne sænkes
Den øvrige del af pengene, skal bruges til at gøre den kollektive trafik
mere attraktiv. Der skal være bedre bus og togforbindelser og taksterne
skal sættes ned.

Socialdemokraterne og SF vurderer, at det er muligt at sænke
billetpriserne med mellem 20 og 40 procent."

Helle T-. ved åbenbart noget som Trafikministeren ike vidste for 3/4 år
siden, når hun mener at Danmark er Europs bilkirkegård nummer 1.

http://www.folketinget.dk/samling/20081/almdel/TRU/spm/215/svar/endeligt/20090106/630191.PDF

"Aktuelle tal fra Danmarks Statistik viser, at gennemsnitsalderen for
den danske
bilpark har ligget konstant på omkring 9 år gennem de sidste 15 år, og
at det
aktuelle tal er 9,1 år for årene 2006, 2007 og 2008. Der findes
Færdselsstyrel-
sen bekendt ikke tal for bilparkens alder for alle 27 EU-lande, men ACEA
(den
europæiske bilindustris sammenslutning) henviser til en opgørelse fra de
span-
ske bilproducenters sammenslutning (ANFAC) fra januar 2008.
Undersøgelsen
viser, at for de lande, der findes tal for, var der 7 lande med en
lavere gennem-
snitsalder end Danmark (England lavest med 6,7 år), mens der var 3 lande
med
en højere gennemsnitsalder for bilerne end Danmark (Finland højst med
10,5
år)."

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tom

Dato : 26-08-09 22:56

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> Så er "sosserne" ved at varme op til at rive os fuldstændigt:

Fatter heller ikke liiiige hvad der får folk til at stemme rødt

> Det registrerer din brobizz, og de syv kroner, som turen koster, bliver
> trukket fra din konto.

Eneste "glæde" ved dette tåbelige foreslag er da man ikke bor på sjælland og
nok alligevel vælger hamborg lufthavn til rejserne.

> [...]
> lægges en betalingsring rundt om København, og at der skal betales
> afgift, hvis man kører på motorveje og andre trafikerede veje.

Puha, det ligner jo Magrete Auken der er kommet tilbage som miljøapostel

> - Vi vil sikre, at der kommer færre biler ind i København, og vi vil
> bruge de penge, vi får, til at udbygge og billiggøre den kollektive
> trafik, siger SF's formand, Villy Søvndal, til TV Avisen.

Hvem f..... ud over københavnere gider køre med offentlig transport, med
stinkende busser, der aldrig kører når man har brug for det. Men OK lader
til at blive et rent københavnsk fænomen.

> [...]
> kroner, hvis det sker i myldretiden, og 20 kroner på andre tidspunkter.
> Kørselsafgifterne vil sammenlagt give 6,8 milliarder kroner i

wow, det bliver ikke meget jeg får set til hovedstaden mere,

> Billigere at købe miljørigtigt
> Pengene skal først og fremmest bruges til at halvere
> registreringsafgiften på miljørigtige biler.

sidst noget skulle blive billigere, brugte bilfabrikkerne det bare til at
hæve avancen så danskerne fik et stort rundt O ud nedsættelsen

> - Når vi halverer registreringsafgiften, får vi mulighed for at forandre
> Danmark, så vi ike længere er Europas bilkirkegård nummer et, siger
> Socialdemokraternes formand, Helle Thorning-Schmidt, til TV Avisen.

Hvor fedt er det lige at se danmark køre rundt i yaris 1.0, smart 0.8 og
nupo'er

jaja, nogen som tror på det?

--
Tom

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-09 06:18

"Tom" <webmaster@hjlakering.dk> skrev i meddelelsen

> Fatter heller ikke liiiige hvad der får folk til at stemme rødt

Folk der enten er MEGET unge, har MEGET kort korttidshukommelse eller
generelt har selektiv hukommelse...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-08-09 07:53

Henrik B. skrev:
> "Tom" <webmaster@hjlakering.dk> skrev i meddelelsen

> Folk der enten er MEGET unge, har MEGET kort korttidshukommelse eller
> generelt har selektiv hukommelse...

Eller måske folk der har oplevet bilkaos i KBH?

Jeg hilser det velkomment - især fordi de men vanlig arrogance med
garanti glemmer MC'er i lovforslaget. Det kunne veje lidt op for at de
glemte at sætter registreringsafgiften ned, da personbilerne fik en
skattelettelse på det punkt. Periodisk syn og minimum dækmønster taler
vi ikke om

--
vh
Torben

Fra : Brian Lund

Dato : 27-08-09 06:28

> Eneste "glæde" ved dette tåbelige foreslag er da man ikke bor på
> sjælland og nok alligevel vælger hamborg lufthavn til rejserne.

En evt. motorvejsafgift skal vel også gælde resten af landet? Hvis det
nogensinde sker betyder det enten at jeg fremover skal spare en masse benzin
og bruge en masse tid fordi jeg hver dag tager hovedvejen på arbejde... Jeg
pendler dagligt 57 km hvoraf de ca. 40 er motorvej, det er 14 kr om dagen...

Jeg kører når jeg tager motorvejen max 15 km/l, når jeg tager hovedvejen
kører jeg 19 km/l så jeg kan spare 14 kr ved at undgå motorvejen og
yderligere ca. 8 kr i benzin, 22 kr om dagen. JA så nærig er jeg sgu at jeg
ville gøre det, om ikke andet så i protest og for at vise at motorvejsafgift
bare betyder at landevejene bliver PROPPEDE med trafik! (Til gengæld bliver
der plads til at ræææse på motorvejen)

> Hvem f..... ud over københavnere gider køre med offentlig transport,
> med stinkende busser, der aldrig kører når man har brug for det. Men
> OK lader til at blive et rent københavnsk fænomen.

Jeg ville gerne og gjorde det også en overgang - Odense til Vejle med DSB,
ca. 2000 kr om måneden, 3½-4 timer i transport hver dag - så købte jeg en
splinterny bil hvor afbetalingen er 2250/md, til gengæld brugte jeg så kun
en lille time hver vej...

Kunne jeg med rimelighed tage toget på arbejde (ikke længere i Vejle så det
er ikke helt så nemt) og gøre det til en rimelig pris ville jeg da også gøre
det, især hvis tiden jeg brugte på det ikke var væsentligt mere end jeg
bruger i bil... Hmm...

> Hvor fedt er det lige at se danmark køre rundt i yaris 1.0, smart 0.8
> og nupo'er

Kunne jeg have fået en Prius istedet for min Mazda2 havde jeg da købt én!

.... Ok allerhelst ville jeg nok gerne have haft min 2'er i diesel, men den
kom jo først på markedet i år... øv!

Brian

Fra : ABJ

Dato : 27-08-09 17:38

> [...]
> motorvejsafgift bare betyder at landevejene bliver PROPPEDE med trafik!
> (Til gengæld bliver der plads til at ræææse på motorvejen)

Mit forbrug er helt anderledes, jeg kører ca. 2 km længere pr liter på
motorvej.

Hvis forslaget bliver gennemført får vi mange flere ulykker på de overfyldte
landeveje som har en meget højere ulykkesfrekvens end motorvejene.

MVH Aksel

Fra : AS

Dato : 27-08-09 18:44

"ABJ" <akselj@gmail.com> wrote in message

> Hvis forslaget bliver gennemført får vi mange flere ulykker på de
> overfyldte landeveje som har en meget højere ulykkesfrekvens end
> motorvejene.

Snakker der nogen om sikkerhed? Ellers ja, derblev vist ikke taget i
beregninger, hvor meget koster at have flere syge mennesker af arbejdsdygtig
alder i længere tid. Efterfølgende skal vist forhøjes skat pga. underskud i
budgetet af sundhedssektor.

Generalt har jeg noget svært at forstå så høje afgifter. Nu kører man i den
samme bil så længe den er noget levende. Hvis de var... lad os sige, ca. 4
lavere, muligvis kunne folk købe en ny bil en gang i 5-7 år i stedet for en
gang i 25. Igennme den samme periode blive samlet mere eller mindre den
samme beløb. Samtidigt billerne var mere moderne, som betyder økologiske (er
der ikke nogen snakker om økologi?) og mere sikre, så er der ikke så mange
alvorlige trafikuheld (som koster menneskelig helbred, liv og til sidst slår
tilbage i økonomi). IMHO, så ingen flame

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-08-09 10:14

"AS" <no@mail.com> wrote in

> [...]
> trafikuheld (som koster menneskelig helbred, liv og til sidst slår
> tilbage i økonomi). IMHO, så ingen flame

Jeg fatter minus. Nogen der kan smide nogle danske tekster på?

--
Fordi folk læser oppefra og ned.
Hvorfor er topposting irriterende?

Fra : Frank Leegaard

Dato : 26-08-09 23:26

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> [...]
> lande med
> en højere gennemsnitsalder for bilerne end Danmark (Finland højst med

Uanset hvordan man vender og drejer den, og hvilken farve regeringen har,
kommer man ikke uden om at bilskatter - uanset formen - er en væsentlig
indtægtskilde til vores velfærdsstat.

Så lempes der et sted - skal der strammes et andet.

--
/Frank

Fra : Tom

Dato : 28-08-09 08:18

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in message

> [...]
> indtægtskilde til vores velfærdsstat.
>
> Så lempes der et sted - skal der strammes et andet.

Hvorfor ikke bare køre det hele over skatten?
afskaf momsen, reg.afgift og alverdens andre uretfærdigheder som skal
regulere vores adfærd.
De ynkelige forsøg med at få folk over i busser og tog virker jo alligevel
ikke for 2/3 af befolkningen som ikke lige bor med nem adgang til offentlig
transport. Og folk
kører bare flere Km når de får en lille bil der ikke bruger så meget
brændstof.
Facit er jo at danmark som alle andre I-lande, udleder mere CO2 end
nogensinde før. Se bare hvis vi køber et lavenergi-køleskab, så får vi en
el-håndklædetørrer ved samme lejlighed...vores købekraft gør at regeringens
miljøindsats mod biler og lign. bare ikke virker på når man ser på
bundlinien.

Nu er flybilletter snart så billige at det bedre kan betale sig at tage
flyet til kbh, i stedet for bilen. Og fly forurener nok 10-100 gange mere
end en bil.
Ved at fjerne reg.afgiften kan mange folk måske få bedre råd til en bil der
opfylder de nyeste Euronorm mht. forurening, så behøver nogle måske ikke
køre rundt i gamle øser der forurener lige så meget som Olsen's Sierra.

--
Tom

Fra : Mogens

Dato : 28-08-09 15:47

"Tom" <tom@dr.dk> skrev i meddelelsen

> afskaf momsen, reg.afgift

Du så ikke morgen-TV?
De omlægger hele mollevitten nu - de skal blot ha sikret provenu'et

> De ynkelige forsøg med at få folk over i busser og tog virker jo alligevel
> ikke for 2/3 af befolkningen som ikke lige bor med nem adgang til
> offentlig transport.

Jow, hvor der er vilje, er der vej

> Ved at fjerne reg.afgiften kan mange folk måske få bedre råd til en bil
> der opfylder de nyeste Euronorm mht. forurening, så behøver nogle måske
> ikke køre rundt i gamle øser

Skift konens bil til en el-bil - det rykker :)

Fra : Tom

Dato : 28-08-09 16:19

Mogens skrev:
> "Tom" <tom@dr.dk> skrev i meddelelsen

> Du så ikke morgen-TV?
> De omlægger hele mollevitten nu - de skal blot ha sikret provenu'et

hehe jeg tror ikke de formår at ændre noget af betydning

> Jow, hvor der er vilje, er der vej

Eneste parti der ville bilfolket noget godt, var Erhardt Jacobsen
men det fik Mimi da ødelagt godt og grundigt.

> Skift konens bil til en el-bil - det rykker :)

Ja en elbil og en yaris er da ca samme størrelse

--
Tom

Fra : Fly Christensen

Dato : 28-08-09 16:59

On Fri, 28 Aug 2009 17:19:05 +0200, Tom <bmw@bmw.dk> wrote:

>Ja en elbil og en yaris er da ca samme størrelse

Og har vel omtrent samme "forbrug" af CO2.

Fly

Fra : Mogens

Dato : 28-08-09 17:10

"Tom" <bmw@bmw.dk> skrev i meddelelsen

> hehe jeg tror ikke de formår at ændre noget af betydning

Du bliver hastigt klogere - der vil ske noget nu (indenfor eet år)

Fra : Mogens

Dato : 27-08-09 05:17

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i meddelelsen

> [...]
> betalings-motorvej.
> Det registrerer din brobizz, og de syv kroner, som turen koster, bliver

Hva så med udlændinge?
Måske som i Stockholm, hvor udlændinge slipper for at betale
trængselsskatten, som ellers trækkes automatisk på kontoen, hvis bilen er på
svenke plader

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-08-09 05:33

> Hva så med udlændinge?
> Måske som i Stockholm, hvor udlændinge slipper for at betale
> trængselsskatten, som ellers trækkes automatisk på kontoen, hvis bilen er
> på svenke plader

Næhh - ligesom sydpå, hvor de bare skal betale.

mvh

Amdreas M. Hansen

Fra : Mogens

Dato : 27-08-09 05:46

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Næhh - ligesom sydpå, hvor de bare skal betale.

Enig men hvordan?

Citat:
"Et lille bip fra din brobizz signalerer, at du er kørt ind på en
betalings-motorvej. Det registrerer din brobizz..."

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 27-08-09 15:58

> Enig men hvordan?

De kan vel få lov til at købe en årsplakette for at køre her i landet - den
kan jo så aflæses maskinelt når de passerer grænsen.
Bare de betaler f.eks 5000 for et år, eller 500 for en uge, så skæpper det
jo også i kassen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-08-09 10:06

> [...]
> den kan jo så aflæses maskinelt når de passerer grænsen.
> Bare de betaler f.eks 5000 for et år, eller 500 for en uge, så skæpper det

Det er måske lidt dyrt.. Jeg er lige kommet hjem fra Østrig hvor det kostede
mig ca. 4,5 euro for 10 dages motorvejskørsel..

Fra : Thore

Dato : 27-08-09 11:39

On Wed, 26 Aug 2009 23:39:06 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>igen.
>
>Det registrerer din brobizz, og de syv kroner, som turen koster, bliver

Jeg har kun brobizzen i forruden, når jeg skal over Storebælt eller
Øresund....:)

--
Venlig hilsen / Best regards

Thore Sørensen - formand, bogholder & redaktør
096/Hvidovre Motor Klub
www.hmok.dk - www.RacePhoto.dk

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-09 12:15

On Thu, 27 Aug 2009 12:39:01 +0200, Thore <dinotec@mail.invalid>
wrote:

>Jeg har kun brobizzen i forruden, når jeg skal over Storebælt eller
>Øresund....:)

>--

Og hvis det bliver virkelighed, hvad tror du så de har tænkt sig at
belaste dig med, økonomisk, hvis du bliver stoppet uden bizz?

Jeg kunne godt forestille mig at de vil kunne frembringe endnu ukendte
resourser til kontrol af den slags.

Det har i hvert fald ikke været noget problem i Tyskland, da de
puttede Maut-maskiner i lastbilerne.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : claus.b.p.

Dato : 27-08-09 13:49

<folmer@rasmussen.dk> skrev i meddelelsen
> On Thu, 27 Aug 2009 12:39:01 +0200, Thore <dinotec@mail.invalid>
>
> Det har i hvert fald ikke været noget problem i Tyskland, da de
> puttede Maut-maskiner i lastbilerne.

Nå, hvorfor tog det så ekstra flere år inden de fik det til at virke? Så
enkelt er det ikke. Bl. a. at sikre at alle har de nødvendige installationer
i deres køretøj. Og hver gang et land indfører et nyt system, gør det livet
besværligere for alle. Hvis man fx. skal en tur ned gennem Europa idag i
bil, hvor mange plaketter, mærker, billetter, mønter og bizzer skal man så
efterhånden ikke have med? Fuldstændig sindsygt at man ikke i det mindste
kan lave en EU koordinering, så reglerne bliver ens fra land til land.
(Foruden afgiftsniveauet...)

/Claus

Fra : folmer@rasmussen.dk

Dato : 27-08-09 13:56

On Thu, 27 Aug 2009 14:49:28 +0200, "claus.b.p." <cbp33@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>efterhånden ikke have med? Fuldstændig sindsygt at man ikke i det mindste
>kan lave en EU koordinering, så reglerne bliver ens fra land til land.

Jeg er helt enig med dig, bortset fra, at det da er prisværdigt at
tyskerne ikke starter op før de er sikker på at skidtet virker.

Desuden er det ikke et must at have maskinen ombord. Man kan også
betale afgiften på alle Raststeller og over nettet.

Hvad angår koordinering, så kan en dansk bizz også bruges i Norge, og
det er da et lille skridt på vejen.

--

Venlig hilsen
Folmer

Fra : AS

Dato : 27-08-09 16:19

> [...]

> lavere gennem-
> snitsalder end Danmark (England lavest med 6,7 år),

De har en rigtigt god system, som gør det ganske dyrt at køre i en gammel
eller uøkonomisk bil.

mens der var 3 lande
> med
> en højere gennemsnitsalder for bilerne end Danmark (Finland højst med
> 10,5 år)."

Hvordan kan det forklares? Har de endnu højere afgifter? Eller har de en
bare kold vinter med meget sne og ingen salt? :)

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-08-09 20:58

> [...]

> kroner, hvis det sker i myldretiden, og 20 kroner på andre tidspunkter.
> Kørselsafgifterne vil sammenlagt give 6,8 milliarder kroner i

Så stiger "statens takst for kørepenge" vel tilsvarende så det ikke bliver
medarbejderne der skal betale når der køres i firmaets tjeneste?

Fra : Henrik B.

Dato : 27-08-09 21:13

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen

> Så stiger "statens takst for kørepenge" vel tilsvarende så det ikke bliver
> medarbejderne der skal betale når der køres i firmaets tjeneste?

Nah, det er vel ejeren og brugeren der skal betale. Så det vil blive mindre
attraktivt at køre firmakørsel i egen bil. )

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-08-09 01:00

"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in

> Nah, det er vel ejeren og brugeren der skal betale. Så det vil blive
> mindre attraktivt at køre firmakørsel i egen bil. )

Og det vil blot betyde at folk ikke gider lægge bil til - så hvis ikke
firmaet stiller firmabil til rådighed bliver det et problem. Min dyt kører
på omkring 5½kr/km når alt er regnet med - det er det kørepengene skal
dække så der er underskud på hver eneste kilometer.

Man kunne vel skrive det på regningen til firmaet ligesom storebæltsbroen
og lign udgifter :)

Fra : SG

Dato : 28-08-09 20:34

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i

> Så er "sosserne" ved at varme op til at rive os fuldstændigt:
>
> "S og SF vil indføre motorvejsafgift

Jeg tror sgu, at jeg vil stemme rødt næste gang.

Hvis vi får sådanne afgifter, så kan jeg forhåbentlig slippe for alle
fattigrøvene på motorvejen, så der er plads til min store bil.

Og fattigrøvene er jo typisk = socialdemokrater.

Så stem rødt. Du slipper for at se socialdemokrater på motorvejen og for at
holde i kø morgen og aften!

Det er sgu da en meget god handel.