|
| Dyrt at glemme lyset Fra : oz3bto |
Dato : 25-08-09 19:01 |
|
Ja det koster at glemme at tænde for lyset.. Men at glemme at slukke det
kan blive endnu dyere
Konen havde igår glemt at slukke lyset på terranoen med det resultat at da
vi skulle ud og køre sener på dagen så var der nix mere strøm på bilen
Fat i start boosteren men det var kun lige nok til at hive start motoren
rundt
Så fat i naboens startbooster også montere dem begge (Terrano har 2
batterier men køre stadig kun 12V)
Det var så nok til at tørne motoren rundt med en ok hastighed men den ville
sku ikke springe igang
Fat i den lokale mekker der heldigvis stadig var på værkstedet (18.00)
Enste han kunne komme på der var galt var et batteri evt begge der var
faldet sammen
Løsning .. At købe først et og lidt efter 2 nye batterier hvorefter bilen
stratede i første forsøg
Kørelys relæ bliver skiftet snarest mulig så man ikke skal tænde lyset i den
mere
| |
Henning (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 25-08-09 19:42 |
|
On Tue, 25 Aug 2009 20:01:17 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>Ja det koster at glemme at tænde for lyset.. Men at glemme at slukke det
>kan blive endnu dyere
>
>Konen havde igår glemt at slukke lyset på terranoen med det resultat at da
>vi skulle ud og køre sener på dagen så var der nix mere strøm på bilen
>
>Fat i start boosteren men det var kun lige nok til at hive start motoren
>rundt
>Så fat i naboens startbooster også montere dem begge (Terrano har 2
>batterier men køre stadig kun 12V)
>
>Det var så nok til at tørne motoren rundt med en ok hastighed men den ville
>sku ikke springe igang
>Fat i den lokale mekker der heldigvis stadig var på værkstedet (18.00)
>Enste han kunne komme på der var galt var et batteri evt begge der var
>faldet sammen
>Løsning .. At købe først et og lidt efter 2 nye batterier hvorefter bilen
>stratede i første forsøg
Prøvede du ikke bare at lade batterierne på gammeldags maner nogle
timer først? Det andet virker lidt hektisk og uovervejet?
| |
oz3bto (25-08-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 25-08-09 21:26 |
|
"Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse
news:r2c895dpabc4rs72hfl6g2eh7sm1egkfe5@4ax.com...
> On Tue, 25 Aug 2009 20:01:17 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:
>
>>Ja det koster at glemme at tænde for lyset.. Men at glemme at slukke det
>>kan blive endnu dyere
>>
>>Konen havde igår glemt at slukke lyset på terranoen med det resultat at
>>da
>>vi skulle ud og køre sener på dagen så var der nix mere strøm på bilen
>>
>>Fat i start boosteren men det var kun lige nok til at hive start motoren
>>rundt
>>Så fat i naboens startbooster også montere dem begge (Terrano har 2
>>batterier men køre stadig kun 12V)
>>
>>Det var så nok til at tørne motoren rundt med en ok hastighed men den
>>ville
>>sku ikke springe igang
>>Fat i den lokale mekker der heldigvis stadig var på værkstedet (18.00)
>>Enste han kunne komme på der var galt var et batteri evt begge der var
>>faldet sammen
>>Løsning .. At købe først et og lidt efter 2 nye batterier hvorefter
>>bilen
>>stratede i første forsøg
>
> Prøvede du ikke bare at lade batterierne på gammeldags maner nogle
> timer først? Det andet virker lidt hektisk og uovervejet?
Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den fik hjælpe
strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne den starte så det
havde intet hjulpet at lade på dem
| |
Kim Voss Schrader (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 25-08-09 21:48 |
|
Hej!
oz3bto wrote:
....
> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den fik hjælpe
> strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne den starte så det
> havde intet hjulpet at lade på dem
Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op over
natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Martin Bak (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 25-08-09 21:59 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> oz3bto wrote:
> ...
>> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den fik
>> hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne den starte
>> så det havde intet hjulpet at lade på dem
>
> Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op over
> natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>
Ikke ifølge beskrivelsen.
Jeg er lige blevet overrasket over hvor meget der egentlig skal til.
Case: Fordson Major 1962
Batteri: et ordentligt mother-fucker, ca 2-3 gange så stort som et normalt
bil-batteri. Købt nyt for omkring et år siden.
Jeg aner ikke om traktoren lader. Der er ingen instrumenter overhovedet på
dyret der virker, hverken ladelampe, omdrejnings/timetæller eller
kølevandstemperaturmåler. Men traktoren har startet beredvilligt lige siden
jeg satte det nye batteri i. Indtil i går.
Jeg satte min lille pjat-lader til, men uden at fjerne forbindelserne til
traktoren.
Laderen siger: 4a= helt afladet batteri. 3a= normal ladning. 1a=fuldt
opladet.
Laderen startede naturligvis med nålen i bund. Efter en times tid var den
nået ned omkring 3a. Efter at have stået hele natten, havde jeg jo forventet
at den ville stå på 1. Men den stod på 2,5.
Jeg må hellere få tjekket generator osv, inden vinter
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Frank Leegaard (25-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 25-08-09 23:45 |
|
Martin Bak wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej!
>>
>> oz3bto wrote:
>> ...
>>> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den
>>> fik hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne
>>> den starte så det havde intet hjulpet at lade på dem
>>
>> Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op
>> over natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>>
> Ikke ifølge beskrivelsen.
> Jeg er lige blevet overrasket over hvor meget der egentlig skal til.
> Case: Fordson Major 1962
> Batteri: et ordentligt mother-fucker, ca 2-3 gange så stort som et
> normalt bil-batteri. Købt nyt for omkring et år siden.
> Jeg aner ikke om traktoren lader. Der er ingen instrumenter
> overhovedet på dyret der virker, hverken ladelampe,
> omdrejnings/timetæller eller kølevandstemperaturmåler. Men traktoren
> har startet beredvilligt lige siden jeg satte det nye batteri i.
> Indtil i går. Jeg satte min lille pjat-lader til, men uden at fjerne
> forbindelserne
> til traktoren.
> Laderen siger: 4a= helt afladet batteri. 3a= normal ladning. 1a=fuldt
> opladet.
> Laderen startede naturligvis med nålen i bund. Efter en times tid var
> den nået ned omkring 3a. Efter at have stået hele natten, havde jeg
> jo forventet at den ville stå på 1. Men den stod på 2,5.
> Jeg må hellere få tjekket generator osv, inden vinter
og hvor stor er bemeldte lader?
Hvor mange amp?
--
/Frank
| |
Martin Bak (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 26-08-09 00:00 |
|
"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
news:4a94696c$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Martin Bak wrote:
>> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>>> Hej!
>>>
>>> oz3bto wrote:
>>> ...
>>>> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den
>>>> fik hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne
>>>> den starte så det havde intet hjulpet at lade på dem
>>>
>>> Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op
>>> over natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>>>
>> Ikke ifølge beskrivelsen.
>> Jeg er lige blevet overrasket over hvor meget der egentlig skal til.
>> Case: Fordson Major 1962
>> Batteri: et ordentligt mother-fucker, ca 2-3 gange så stort som et
>> normalt bil-batteri. Købt nyt for omkring et år siden.
>> Jeg aner ikke om traktoren lader. Der er ingen instrumenter
>> overhovedet på dyret der virker, hverken ladelampe,
>> omdrejnings/timetæller eller kølevandstemperaturmåler. Men traktoren
>> har startet beredvilligt lige siden jeg satte det nye batteri i.
>> Indtil i går. Jeg satte min lille pjat-lader til, men uden at fjerne
>> forbindelserne
>> til traktoren.
>> Laderen siger: 4a= helt afladet batteri. 3a= normal ladning. 1a=fuldt
>> opladet.
>> Laderen startede naturligvis med nålen i bund. Efter en times tid var
>> den nået ned omkring 3a. Efter at have stået hele natten, havde jeg
>> jo forventet at den ville stå på 1. Men den stod på 2,5.
>> Jeg må hellere få tjekket generator osv, inden vinter
>
> og hvor stor er bemeldte lader?
>
Nok så lille som de fås, og desuden nok mindst 30 år gammel
>
> Hvor mange amp?
>
Det er mørkt nu, men i morgen kan jeg lige give data på hhv. lader og
batteri.
>
>
| |
Frank Leegaard (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 26-08-09 00:54 |
|
Martin Bak wrote:
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a94696c$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Martin Bak wrote:
>>> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
>>> news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>>>> Hej!
>>>>
>>>> oz3bto wrote:
>>>> ...
>>>>> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den
>>>>> fik hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne
>>>>> den starte så det havde intet hjulpet at lade på dem
>>>>
>>>> Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op
>>>> over natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>>>>
>>> Ikke ifølge beskrivelsen.
>>> Jeg er lige blevet overrasket over hvor meget der egentlig skal til.
>>> Case: Fordson Major 1962
>>> Batteri: et ordentligt mother-fucker, ca 2-3 gange så stort som et
>>> normalt bil-batteri. Købt nyt for omkring et år siden.
>>> Jeg aner ikke om traktoren lader. Der er ingen instrumenter
>>> overhovedet på dyret der virker, hverken ladelampe,
>>> omdrejnings/timetæller eller kølevandstemperaturmåler. Men traktoren
>>> har startet beredvilligt lige siden jeg satte det nye batteri i.
>>> Indtil i går. Jeg satte min lille pjat-lader til, men uden at fjerne
>>> forbindelserne
>>> til traktoren.
>>> Laderen siger: 4a= helt afladet batteri. 3a= normal ladning.
>>> 1a=fuldt opladet.
>>> Laderen startede naturligvis med nålen i bund. Efter en times tid
>>> var den nået ned omkring 3a. Efter at have stået hele natten, havde
>>> jeg jo forventet at den ville stå på 1. Men den stod på 2,5.
>>> Jeg må hellere få tjekket generator osv, inden vinter
>>
>> og hvor stor er bemeldte lader?
>>
> Nok så lille som de fås, og desuden nok mindst 30 år gammel
>>
>> Hvor mange amp?
>>
> Det er mørkt nu, men i morgen kan jeg lige give data på hhv. lader og
> batteri.
Muligvis er lader i det mindste. Giv den et par dage med laderen på. Havde
du haft fx en CTEK havde du bare kunnet sætte lader på og i princippet ladet
den stå med den på.
--
/Frank
| |
Martin Bak (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Martin Bak |
Dato : 26-08-09 11:37 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
news:4a946ce9$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a94696c$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Martin Bak wrote:
>>> Laderen siger: 4a= helt afladet batteri. 3a= normal ladning. 1a=fuldt
>>> opladet.
>>> Laderen startede naturligvis med nålen i bund. Efter en times tid var
>>> den nået ned omkring 3a. Efter at have stået hele natten, havde jeg
>>> jo forventet at den ville stå på 1. Men den stod på 2,5.
>>> Jeg må hellere få tjekket generator osv, inden vinter
>>
>> og hvor stor er bemeldte lader?
>>
> Nok så lille som de fås, og desuden nok mindst 30 år gammel
>>
>> Hvor mange amp?
>>
> Det er mørkt nu, men i morgen kan jeg lige give data på hhv. lader og
> batteri.
>>
Batteriet er 12v 144Ah. Det er jo en gammel engelsk maskine, så + er til
stel.
Laderen er en lille svensk ting, hedder Terrier MK77. Den har en påskrift
om, at max batteristorlek er 100 Ah. Laderen er, som jeg nævnte i går, nok
mindst 30 år gammel.
Så den er selvfølgelig på en opgave der er lige stor nok til den, når den
skal tage det batteri helt fra bunden
En svensker her har en lader magen til:
http://www.husvagnsforum.com/index.php?redirected&option=com_kunena&Itemid=67&func=view&catid=32&id=109873
--
Martin
www.martinbak.dk/
| |
Frank Leegaard (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 26-08-09 23:28 |
|
Martin Bak wrote:
> "Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a946ce9$0$307$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>> "Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4a94696c$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Martin Bak wrote:
>
>>>> Laderen siger: 4a= helt afladet batteri. 3a= normal ladning.
>>>> 1a=fuldt opladet.
>>>> Laderen startede naturligvis med nålen i bund. Efter en times tid
>>>> var den nået ned omkring 3a. Efter at have stået hele natten,
>>>> havde jeg jo forventet at den ville stå på 1. Men den stod på 2,5.
>>>> Jeg må hellere få tjekket generator osv, inden vinter
>>>
>>> og hvor stor er bemeldte lader?
>>>
>> Nok så lille som de fås, og desuden nok mindst 30 år gammel
>>>
>>> Hvor mange amp?
>>>
>> Det er mørkt nu, men i morgen kan jeg lige give data på hhv. lader og
>> batteri.
>>>
> Batteriet er 12v 144Ah. Det er jo en gammel engelsk maskine, så + er
> til stel.
>
> Laderen er en lille svensk ting, hedder Terrier MK77. Den har en
> påskrift om, at max batteristorlek er 100 Ah. Laderen er, som jeg
> nævnte i går, nok mindst 30 år gammel.
>
> Så den er selvfølgelig på en opgave der er lige stor nok til den, når
> den skal tage det batteri helt fra bunden
>
> En svensker her har en lader magen til:
> http://www.husvagnsforum.com/index.php?redirected&option=com_kunena&Itemid=67&func=view&catid=32&id=109873
Et realistisk bud er i alle fald 3-4 dage.
Men køb dig fx en CTEK XS7000 - den burde kunne klare det, uden at koste en
bondegård.
--
/Frank
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-08-09 17:55 |
|
"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> skrev i meddelelsen
news:4a945087$0$303$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>> Hej!
>>
>> oz3bto wrote:
>> ...
>>> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den fik
>>> hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne den starte
>>> så det havde intet hjulpet at lade på dem
>>
>> Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op over
>> natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>>
> Ikke ifølge beskrivelsen.
> Jeg er lige blevet overrasket over hvor meget der egentlig skal til.
> Case: Fordson Major 1962
> Batteri: et ordentligt mother-fucker, ca 2-3 gange så stort som et normalt
> bil-batteri. Købt nyt for omkring et år siden.
> Jeg aner ikke om traktoren lader. Der er ingen instrumenter overhovedet på
> dyret der virker, hverken ladelampe, omdrejnings/timetæller eller
> kølevandstemperaturmåler. Men traktoren har startet beredvilligt lige
> siden jeg satte det nye batteri i. Indtil i går.
> Jeg satte min lille pjat-lader til, men uden at fjerne forbindelserne til
> traktoren.
> Laderen siger: 4a= helt afladet batteri. 3a= normal ladning. 1a=fuldt
> opladet.
> Laderen startede naturligvis med nålen i bund. Efter en times tid var den
> nået ned omkring 3a. Efter at have stået hele natten, havde jeg jo
> forventet at den ville stå på 1. Men den stod på 2,5.
Det er virkelig low tech A-målere der er på ladere. Du kan ikke bruge
tallene på instrumentet til en dyt :)
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
oz3bto (26-08-2009)
| Kommentar Fra : oz3bto |
Dato : 26-08-09 04:11 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> oz3bto wrote:
> ...
>> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den fik
>> hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne den starte
>> så det havde intet hjulpet at lade på dem
>
> Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op over
> natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
Eftersom vi skulle afsted hurtigst mulig så var der ikke tid til at prøve at
lade dem op
Det har vi så prøvet nu og de er døde..Lader også til at de er lige så gamle
som bilen
| |
Henning (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Henning |
Dato : 26-08-09 12:59 |
|
>
>Eftersom vi skulle afsted hurtigst mulig så var der ikke tid til at prøve at
>lade dem op
>Det har vi så prøvet nu og de er døde..Lader også til at de er lige så gamle
>som bilen
Ok, så kan du trods alt smide dem i søen med god samvittighed
| |
Per Henneberg Kriste~ (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Per Henneberg Kriste~ |
Dato : 26-08-09 18:00 |
|
"oz3bto" <no@in.dk> skrev i meddelelsen
news:4a94a7b2$0$309$14726298@news.sunsite.dk...
> Eftersom vi skulle afsted hurtigst mulig så var der ikke tid til at prøve
> at lade dem op
> Det har vi så prøvet nu og de er døde..Lader også til at de er lige så
> gamle som bilen
Truckbranchen - (i modsætning til truckerbranchen) - har en speciallader de
sætter til trucks som har været total afladet. Det koster 3-4 dage i denne
laders favntag, før batteriet er oppe på dupperne igen.
Måske det er værd at spørge sig for i en batteribiks?
Laderen koster på den forkerte side af 10.000 kr.
--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.
| |
Lars Peter Larsen (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Lars Peter Larsen |
Dato : 26-08-09 20:20 |
|
oz3bto wrote:
> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
> news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>
>>Hej!
>>
>>oz3bto wrote:
>>...
>>
>>>Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den fik
>>>hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne den starte
>>>så det havde intet hjulpet at lade på dem
>>
>>Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op over
>>natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>>
>>--
>>Mvh, Kim Voss Schrader
>
>
>
> Eftersom vi skulle afsted hurtigst mulig så var der ikke tid til at prøve at
> lade dem op
> Det har vi så prøvet nu og de er døde..Lader også til at de er lige så gamle
> som bilen
Det hedder sig også at de fleste batterier bliver dræbt fordi de bliver
afladet, men hvis de har været 5 - 6 år har de nok også lidt af
alderssvækkelse og så er det en god ting at oz3bto fik dem skiftet. Det
skulle han alligevel relativt snart have gjort.
/Lars
| |
Frank Leegaard (26-08-2009)
| Kommentar Fra : Frank Leegaard |
Dato : 26-08-09 23:30 |
|
Lars Peter Larsen wrote:
> oz3bto wrote:
>> "Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
>> news:4a944dee$0$306$14726298@news.sunsite.dk...
>>
>>> Hej!
>>>
>>> oz3bto wrote:
>>> ...
>>>
>>>> Bilen ville netop ikke starte med de gamle batterier selvom den
>>>> fik hjælpe strøm .. først da begge batterier var afmonteret kunne
>>>> den starte så det havde intet hjulpet at lade på dem
>>>
>>> Men du skulle have pillet de gamle batterier ud/fra, ladet dem op
>>> over natten og isat dem igen. Gjorde i dét?
>>>
>>> --
>>> Mvh, Kim Voss Schrader
>>
>>
>>
>> Eftersom vi skulle afsted hurtigst mulig så var der ikke tid til at
>> prøve at lade dem op
>> Det har vi så prøvet nu og de er døde..Lader også til at de er lige
>> så gamle som bilen
>
> Det hedder sig også at de fleste batterier bliver dræbt fordi de
> bliver afladet, men hvis de har været 5 - 6 år har de nok også lidt af
> alderssvækkelse og så er det en god ting at oz3bto fik dem skiftet.
> Det skulle han alligevel relativt snart have gjort.
>
Omvendt hører man om batterier med både 10 og 20 år på bagen.
Det vigtigste er jævnlig og fuld ladning.
--
/Frank
| |
|
|