/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Syncromesh
Fra : Ukendt


Dato : 11-08-09 15:55

Hvordan virker disse ?
Hvad 'blir kørt op i omdrejninger'
når man skifter gear ?
Hvad slides med tiden som gør
gear trælse ?
Hvorfor er nogle kasser
svære at sætte i 1. og 2. gear
men ikke 3. og 4. eks. ??


 
 
Per Henneberg Kriste~ (11-08-2009)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 11-08-09 17:11

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen
news:4a818625$0$15883$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hvordan virker disse ?
> Hvad 'blir kørt op i omdrejninger'
> når man skifter gear ?

Synchromeshringene bliver kørt op i omdrejninger - de drejer det andet
tandhjul med op i hastighed, så der ikke kommer lyde fra "kassen".

> Hvad slides med tiden som gør
> gear trælse ?

Almindeligt slid plus dårlig tilpasning af omdrejninger fra chaufførerens
side..

> Hvorfor er nogle kasser
> svære at sætte i 1. og 2. gear
> men ikke 3. og 4. eks. ??

Fordi ringene bliver slidt mest i 1. og 2. gear. Man skal faktisk vente et
sekund mere end man er tilbøjelig til, når man skifter fra første til anden.
Plus når du holder stille og sætter i første, så arbejder syncromeshringene
på overtid, da det ene tandhjul står stille.

Det er hvert fald mine 5 pence :)

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- kr.


alexbo (11-08-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-08-09 17:14


">>Eque<<" skrev >

> Hvordan virker disse ?
Det er en skive mellem skifteblok og gearhjul

> Hvad 'blir kørt op i omdrejninger'
> når man skifter gear ?
Bundhjul og indgangsaksel.

> Hvad slides med tiden som gør
> gear trælse ?
Skiven.

> Hvorfor er nogle kasser
> svære at sætte i 1. og 2. gear
> men ikke 3. og 4. eks. ??
Syncromesherne bliver mere slidt i de lave gear,
I første gear opad skal akslerne bringes fra 800 rpm til nul, det slider.
I andet og tredie skal der tages fat ved nedgearing, her skal akslerne
bringes op i hastighed måske fra 3.000 til 4.000 rpm.
i fjerde og femte går det mere roligt, der kan naturligvis ikke geares ned
til topgear, og der er ikke så mange hidsige nedgearinger til fjerde.
og det er nedgearinger der er hårde ved synckromeshen.

http://www.carbibles.com/images/synchromesh.jpg



alexbo (11-08-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-08-09 17:25


"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4a819902$0$295$14726298@news.sunsite.dk...
>
> ">>Eque<<" skrev >
>
>> Hvordan virker disse ?
> Det er en skive mellem skifteblok og gearhjul
>
>> Hvad 'blir kørt op i omdrejninger'
>> når man skifter gear ?
> Bundhjul og indgangsaksel.
>
>> Hvad slides med tiden som gør
>> gear trælse ?
> Skiven.
>
>> Hvorfor er nogle kasser
>> svære at sætte i 1. og 2. gear
>> men ikke 3. og 4. eks. ??
> Syncromesherne bliver mere slidt i de lave gear,
> I første gear opad skal akslerne bringes fra 800 rpm til nul, det slider.
> I andet og tredie skal der tages fat ved nedgearing, her skal akslerne
> bringes op i hastighed måske fra 3.000 til 4.000 rpm.
> i fjerde og femte går det mere roligt, der kan naturligvis ikke geares ned
> til topgear, og der er ikke så mange hidsige nedgearinger til fjerde.
> og det er nedgearinger der er hårde ved synckromeshen.
>
> http://www.carbibles.com/images/synchromesh.jpg

Der er noget galt med mit mailprogram det sender umotiveret, så jeg fik ikke
skrevet færdig.
billedet viser en brun synchromeshblok, en grøn skive, og et blåt gearhjul.

Når man trykker blokken mod hjulet kommer skiven i klemme og derved får de
to ting samme omdrejningshastighed.
Gearhjulet sidder fast på udgangsakslen og derved i direkte kontakt med
hjulene, så det kan ikke ændre hastighed, derfor må alt andet ændre sin
hastighed så det passer, når det gør det låser de små låsetappe gearhjul og
blok sammen og bilen er i gear.
Det hele foregår på et spitsekund, så den grønne skive lever et hårdt liv,
det er den der i daglig tale hedder synchromeshen, men reelt er det hele
blokken, der hedder det, skiven hedder en synchromeshring.

mvh
Alex Christensen



alexbo (11-08-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 11-08-09 17:31


"alexbo" skrev

> Gearhjulet sidder fast på udgangsakslen

Sådan er det man skynder sig at skrive, det er blokken der sidder fast på
udgangsakslen.
Gearhjulet sidder løst på udgangsakslen men er i indgreb med bundhjul der er
i indgreb med indgangsaksel så det er temmelig meget der skal ændre
hastighed.

mvh
Alex Christensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste