"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4a819902$0$295$14726298@news.sunsite.dk...
>
> ">>Eque<<" skrev >
>
>> Hvordan virker disse ?
> Det er en skive mellem skifteblok og gearhjul
>
>> Hvad 'blir kørt op i omdrejninger'
>> når man skifter gear ?
> Bundhjul og indgangsaksel.
>
>> Hvad slides med tiden som gør
>> gear trælse ?
> Skiven.
>
>> Hvorfor er nogle kasser
>> svære at sætte i 1. og 2. gear
>> men ikke 3. og 4. eks. ??
> Syncromesherne bliver mere slidt i de lave gear,
> I første gear opad skal akslerne bringes fra 800 rpm til nul, det slider.
> I andet og tredie skal der tages fat ved nedgearing, her skal akslerne
> bringes op i hastighed måske fra 3.000 til 4.000 rpm.
> i fjerde og femte går det mere roligt, der kan naturligvis ikke geares ned
> til topgear, og der er ikke så mange hidsige nedgearinger til fjerde.
> og det er nedgearinger der er hårde ved synckromeshen.
>
>
http://www.carbibles.com/images/synchromesh.jpg
Der er noget galt med mit mailprogram det sender umotiveret, så jeg fik ikke
skrevet færdig.
billedet viser en brun synchromeshblok, en grøn skive, og et blåt gearhjul.
Når man trykker blokken mod hjulet kommer skiven i klemme og derved får de
to ting samme omdrejningshastighed.
Gearhjulet sidder fast på udgangsakslen og derved i direkte kontakt med
hjulene, så det kan ikke ændre hastighed, derfor må alt andet ændre sin
hastighed så det passer, når det gør det låser de små låsetappe gearhjul og
blok sammen og bilen er i gear.
Det hele foregår på et spitsekund, så den grønne skive lever et hårdt liv,
det er den der i daglig tale hedder synchromeshen, men reelt er det hele
blokken, der hedder det, skiven hedder en synchromeshring.
mvh
Alex Christensen