Kia biler .... Brugt
Fra : Ukendt

Dato : 07-08-09 17:58

Vi skal snart ha udskiftet Avensis' men noget større.

Har gået lidt og kigget på sådan en Kia Carnival - det ser ud som om der er
rigtig go' plads i den.
Hvordan ser det ud med at købe en Kia som er 4-5 måske 6 år gammel ?
Er der nogen herinde som har sådan en og hvad synes i om jeres ?

Nogen der har link til brugtbilstest ?

Mvh. Allan

Fra : Martin [6000]

Dato : 07-08-09 18:11

> Hvordan ser det ud med at købe en Kia som er 4-5 måske 6 år gammel ? Er
> der nogen herinde som har sådan en og hvad synes i om jeres ?

Jeg har ikke en, men dens ry er godt nok ikke godt.. hvorimod den nye
model skulle være en helt anden kvalitet.

Du skal få den tjekket godt og grundigt.

Nåh ja.. den går herrekort på literen, men du får dejlig plads og lækker
trækkraft.

Fra : Henrik B.

Dato : 07-08-09 18:41

<Allan M> skrev i meddelelsen
> [...]
> er rigtig go' plads i den.
> Hvordan ser det ud med at købe en Kia som er 4-5 måske 6 år gammel ?

Jeg synes at du får en meget tvivlsom sikkerhed i sådan en svend...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Per

Dato : 08-08-09 00:59

On 7 Aug., 18:57, <Allan M> wrote:
> [...]
> Hvordan ser det ud med at købe en Kia som er 4-5 måske 6 år gammel ?
> Er der nogen herinde som har sådan en og hvad synes i om jeres ?

MAn skal især passe med rust. Mange af de ældre KIA har rust inden de
kommer ud til første køber.

Kia Carneval er på næstsidste pladsen mht antal fejl:
http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php?id=23662883

Der har også lige været en test, hvor den var noget af det dyreste at
køre i.

Fra : Kent Glerup

Dato : 08-08-09 18:40

Allan M skrev:
> [...]
> Hvordan ser det ud med at købe en Kia som er 4-5 måske 6 år gammel ?
> Er der nogen herinde som har sådan en og hvad synes i om jeres ?

Har (heldigvis) ikke sådan en vogn, men har haft en spritny
camperombygget 2,9TD'er som "loaner" mens min firmavogn var til rep.
Det er ganske enkelt den værste nye/nyere bil jeg har prøvet.
Dårligt førersæde. Forkert gearet styretøj (IMHO). Gearstang
fejlplaceret. Elendige køreegenskaber. Bovlam og utroligt støjende
motor, dog endnu ikke tilkørt..

Jeg ville studere markedet igen og se om ikke der var en ordentlig bil
der opfyldte kravene.

> Nogen der har link til brugtbilstest ?

Nope, men hvis du endelig skal se efter sådan en vogn, så se efter rust.
Der er også et problem med nogle rør til varmeanlægget som ruster,
hvorefter den smider kølervæsken med potentielt motorhavari som resultat.

/Kent Glerup

Fra : Jensen

Dato : 09-08-09 09:55

On Sat, 08 Aug 2009 19:40:06 +0200, Kent Glerup
<kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> wrote:

> [...]
>Dårligt førersæde. Forkert gearet styretøj (IMHO). Gearstang
>fejlplaceret. Elendige køreegenskaber. Bovlam og utroligt støjende

En del af camperombygningen gik SVJH ud på at øge egenvægten betydeligt for
at opfylde et krav for en lavere registreringsafgift, så det kan forklare
noget af det...

--
Thomas

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-08-09 11:30

Jensen skrev:

> En del af camperombygningen gik SVJH ud på at øge egenvægten betydeligt for
> at opfylde et krav for en lavere registreringsafgift, så det kan forklare
> noget af det...

Var det ikke mere på de lidt mindre vogne det var aktuelt? Mener at
f.eks. en Sharan fik tilført en del vægt i bunden. Kombineret med et
ødelagt tag lover det jo rigtig godt for sikkerheden...
Jeg ved ikke om en eventuelt forøget vægt kan undskylde for Carnival'ens
elendige køreegenskaber, men de øvrige ting er bare noget infamt bras IMHO.

/Kent Glerup

Fra : KASO

Dato : 09-08-09 11:41

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Jeg ved ikke om en eventuelt forøget vægt kan undskylde for Carnival'ens
> elendige køreegenskaber, men de øvrige ting er bare noget infamt bras

Den skal/skulle over 2 ton - og derfor fik den ekstra vægt - ligesom
Sharan...

Sikkerhed (eller mangel på samme):
http://www.euroncap.com/tests/kia_carnival_sedona_2003/167.aspx

Er det en camperversion, får den så lige lidt ekstra vægt og måske et
svækket tag - og så bliver det endnu ringere.

Der har været sager fremme med rust på Carnival'er, der ikke var fyldt 2
år - og hvor importøren nægtede at dække.

Minitest: http://bilmagasinet.dk/article/19419

Fra : Kent Glerup

Dato : 09-08-09 11:52

KASO skrev:

> Den skal/skulle over 2 ton - og derfor fik den ekstra vægt - ligesom
> Sharan...

OK. Fantastisk lovgivning egentlig... (ironi)

> Sikkerhed (eller mangel på samme):
> http://www.euroncap.com/tests/kia_carnival_sedona_2003/167.aspx

Føj for den...

> Er det en camperversion, får den så lige lidt ekstra vægt og måske et
> svækket tag - og så bliver det endnu ringere.

Præcis min pointe.

> Der har været sager fremme med rust på Carnival'er, der ikke var fyldt 2
> år - og hvor importøren nægtede at dække.

Servicen skal vel have samme niveau som vognens kvalitet :)

> Minitest: http://bilmagasinet.dk/article/19419

He he! "Mest en fornøjelse når den holder stille" + "Køredynamisk har
jeg oplevet farsbrød med større potentiale"
Dejligt at få bekræftet sine holdninger en gang i mellem :)

/Kent Glerup

Fra : Frank Leegaard

Dato : 09-08-09 21:41

Kent Glerup wrote:

> [...]
> jeg oplevet farsbrød med større potentiale"
> Dejligt at få bekræftet sine holdninger en gang i mellem :)

Den store undren kan så være hvad hulen der får folk til at anskaffe sig
sådan en bil?

En aldrende totalt nedslidt Ford fra 80erne den trods alt nok overgår i
køreegenskaber?

--
/Frank

Fra : KASO

Dato : 10-08-09 07:06

> OK. Fantastisk lovgivning egentlig... (ironi)

Det er sådan set ikke lovgivningen, det er galt med - det er forsøget på
misbrug af lovgivningen (for at undgå den (alt for) høje
registreringsafgift), der får det til at gå galt. Dermed blev "små" MPV'ere
og 4WD ombygget til noget, de ikke var beregnet til - og som alligevel ikke
kunne bruges som campere. I daglig tale benævnes de som "afgiftscampere" i
modsætning til autocampere...

Jeg har selv en camperversion - en MB Viano Marco Polo - men den er
fabriksbygget til formålet og vejer tilstrækkeligt til ikke at skulle have
indlagt dødvægt. Den kan til gengæld også bruges som camper (hvilket vi
testede i sommerferien rundt om i Europa) - og er alligevel ikke større end
at den kan klemmes ind i carporten (vi har en stor carport) og bruges som
daglig bil. Til gengæld skal den heller ikke være mindre, hvis den reelt
skal kunne bruges som camper - det giver ingen mening.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-09 22:02

"Kent Glerup" <kent@glerupYEAH-olesenRIGHT.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg ved ikke om en eventuelt forøget vægt kan undskylde for Carnival'ens
> elendige køreegenskaber
>
> /Kent Glerup

"Stabil og komfortabel
Kia Carnival er på samme tid komfortabel og dejligt stabil. Ikke så
underligt, hvis man studerer dimensionerne nøjere. Akselafstanden er på hele
2,91 meter, udhænget over bagakslen beskedne 1,12 meter. Sammenholder man
disse tal med en tjenestevægt på 1.975 kg, kan resultatet næsten ikke undgå
at blive godt. Med i billedet skal også, at den stive bagaksel holdes på
plads af fem svingarme, således at der er rigtig godt styr på hjulvinklerne,
og dermed minimal risiko for styrende tendenser fra bagvognen.

Og praksis kunne til fulde bekræfte teorien. De uundgåelige bevægelser fra
campingvognen - både op/ned og sideværts - undertrykkes effektivt af bilens
store masse, mens retningsstabiliten sikres af den præcise hjulgeometri.
Bevægelsesmønstret bliver på den måde dejlig fladt. Ingen slinger i valsen
her. Det befordrer den samlede kørekomfort, der yderligere underbygges af
det lave samlede støjniveau samt af en fortræffelig kørestilling med et fint
udsyn og overblik til alle sider."

Fra : KASO

Dato : 10-08-09 07:07

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen
> [...]
> yderligere underbygges af det lave samlede støjniveau samt af en
> fortræffelig kørestilling med et fint udsyn og overblik til alle sider."

Kilde ?

Og hvilken årgang taler vi?
(Der er meget stor forskel fra den gamle model, der er på tale i denne tråd,
og den nye model, der kom for nogle år siden!)

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-09 18:14

"KASO" <SUK@nospam.invalid> skrev i meddelelsen

> Kilde ?

FDM.

> Og hvilken årgang taler vi?

Gætter på en tidlig 2004-2005 model.

> (Der er meget stor forskel fra den gamle model, der er på tale i denne
> tråd, og den nye model, der kom for nogle år siden!)

Kan jeg ikke vurdere.

Fra : Henrik B.

Dato : 10-08-09 15:12

">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> [...]
> hele 2,91 meter, udhænget over bagakslen beskedne 1,12 meter. Sammenholder

Den må sat'me ikke være sjov at køre - med 1,12 meter udhæng efter
baghjulet...

Og det ændrer ikke på bilens miserable sikkerhed...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : KASO

Dato : 10-08-09 20:47

>">>Eque<<" <n/a> skrev i meddelelsen

> Den må sat'me ikke være sjov at køre - med 1,12 meter udhæng efter
> baghjulet...

Det er fra bagakslen - ikke fra baghjulet (det gør en væsentlig forskel). En
Avensis 2003 har 1,10 fra bagaksel til kugle (hvilket selvfølgelig er lidt
længere end bilens udhæng). Samme tal for en Volvo V50 er 1,14m - så hvis
ret skal være ret, er udhænget på Kia'en ikke specielt stort ifht. bilens
totallængde.