On 2 Aug., 19:35, Leo_Jensen <leo.5...@gmail.com> wrote:
> Det er ikke svært at finde færdige kit til at konvertere især US biler
> fra 'gas guzzler' til Electrical Vehicle. Priserne er 8-10000$ uden
> batterier. Det er 'gammeldags' systemer med DC-motorer, men det er nok
> også mest velegnet til et gør-det-selv projekt.
> Et eksempel:
http://www.canev.com/KitsComp/S10Kit/S10-Kit.html
>
> I Danmark betaler man ikke afgift på elbiler.
>
> Jeg kunne godt se det sjove i at købe eksempelvis en 6-8 år gammel
> Jaguar XJ i England for 1500£ og konvertere den. Det kunne blive en
> ret fin pendlerbil.
> Den kunne vel være på gaden for 100-130000 kr, 'lidt' afhængigt af
> hvilke batterier man vælger og selvfølgelig baseret på at man selv kan
> hælde en god del timer i at løse opgaverne omkring at få alle pumper
> osv drevet, så man stadig har servo, abs, AC osv...
>
> Er der nogle her der har indsigt i lovgivningen, det er jo ret
> afgørende at vognen bliver godkendt og afgiftsfri.
>
> MVH Leo
Her et halvgammelt, norsk projekt baseret på en Ford Escort varevogn:
http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Lab/4429/
Udfordringen er ikke overraskende rækkevidde. På blybatterier kommer
man bare ikke langt nok til andet end lidt bykørsel, og flere
blybatterier er en dårlig løsning, da de er tunge og fylder meget.
Hvad mon 4000 AA NiMH koster... ?
4000 x 2500 mAH = 10000 AH, x 1.2V = 12 kWh. Hm, det var egentlig ikke
meget, men alligevel det samme som 12 velvoksne 12V blybatterier.
Eller 1.25 liter benzin... Godt at en bilmotor er ret ineffektiv,
ellers vil det da aldrig kunne komme hænge sammen...
Et lille klip:
A quick glance at the energy density of batteries reveals that battery
technology has a long way to go to catch up with fuels"
Material By Volume By Mass
Diesel Fuel 10,700 Wh/l 12,700 Wh/kg
Heating Oil 10,400 Wh/l 12,800 Wh/kg
Gasoline 9,700 Wh/l 12,200 Wh/kg
Butane 7,800 Wh/l 13,600 Wh/kg
LNG (-160°C) 7,216 Wh/l 12,100 Wh/kg
Propane 6,600 Wh/l 13,900 Wh/kg
Ethanol 6,100 Wh/l 7,850 Wh/kg
Methanol 4,600 Wh/l 6,400 Wh/kg
250 Bar NG 3,100 Wh/l 12,100 Wh/kg
Liquid H2 2,600 Wh/l 39,000 Wh/kg
150 Bar H2 405 Wh/l 39,000 Wh/kg
NiMH Battery 280 Wh/l 100 Wh/kg
Li-Ion Battery 200 Wh/l 150 Wh/kg
Lead-Acid Battery 40 Wh/l 25 Wh/kg
STP Propane 26 Wh/l 13,900 Wh/kg
STP NG 11 Wh/l 12,100 Wh/kg
STP H2 3 Wh/l 39,000 Wh/kg
Brint virker som den rette vej, fylder kun 4 x så meget som benzin,
men det er vist ikke et gør det selv projekt...
MVH Leo