Turboknald
Fra : Ukendt

Dato : 28-07-09 21:18

Nogle rallyebiler skyder gevaldigt.
Er det for at holde gang i turboen ??

http://www.youtube.com/watch?v=P2w75VBX6do

Fra : Henrik B.

Dato : 28-07-09 21:26

">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen
news:4a6f5cef$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Nogle rallyebiler skyder gevaldigt.
> Er det for at holde gang i turboen ??
>
> http://www.youtube.com/watch?v=P2w75VBX6do

Knaldene kommer fra uforbrændt benzin, som selvantænder i udstødningen. I
det pågældende klip, er det overdrevent, hvilket vidner om, at den er rigtig
dårlig justeret ind/trimmet.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-09 22:46

>">> Eque <<" <-> skrev i meddelelsen

> Knaldene kommer fra uforbrændt benzin, som selvantænder i udstødningen. I
> det pågældende klip, er det overdrevent, hvilket vidner om, at den er
> rigtig dårlig justeret ind/trimmet.

Sjovt nok hørte jeg tilsvarende knald
til et rallyløb, men tilfældet her var
en noget nyere Mitsubishi-ting som
ikke fejlede noget...snakken gik dengang på
at det var en feature for at holde kog i gryden (turboen).

Fra : Ukendt

Dato : 28-07-09 23:05

I den video lyder det lidt mærkelig , men der er tit lag på Youtube så måske
derfor lyder det mystisk

Du har ganske ret , det var det man før i tiden kalde BIG BANG systemet , og
var en form for Benz indsprøjt direkte ind i knaldvarm udstødningsmanifold
,som så sagde bang når man skiftede gear (Quickshift) for at holde omd. oppe
i turboen , og det er eksplosionen du ser skyde ud , et system er er meget
svært at justere ind og som æder turboer på stribe , nogle kører også med
systemet i Dragracing

Ja nu kommer der nogen og siger , det er ikke BIG BANG , og jeg siger så jo
det er, at andre begynder at kalde forskudt tænding det samme , tja ;)

Men den Ford der lyder sku ikke for godt , og jeg ved ikke om det fejl
justering eller ........................................

PE

Fra : Mogens

Dato : 29-07-09 05:32

"PE" <x112kvik4u (a) dotcomprik. DK> skrev i meddelelsen

> Men den Ford der lyder sku ikke for godt

Men kører iøvrigt fint !

Sådan en 3 dørs Ford Sierra Cosworth så jeg forleden på gule danske nr
plader !

Fra : Tom

Dato : 29-07-09 09:14

"Mogens" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> "PE" <x112kvik4u (a) dotcomprik. DK> skrev i meddelelsen

> Men kører iøvrigt fint !
>
> Sådan en 3 dørs Ford Sierra Cosworth så jeg forleden på gule danske nr
> plader !

Tude-john's BMW lød ca. lige sådan sidst jeg hørte ham køre i Padborg Park.
Den gav nogle enorme drøn, så udstødningen holder næppe længe på sådan en
bil

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-09 21:26

"PE" <x112kvik4u (a) dotcomprik. DK> skrev i en meddelelse

> Du har ganske ret

Tak.

Fra : Jakob

Dato : 29-07-09 09:05

">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse
> Nogle rallyebiler skyder gevaldigt.
> Er det for at holde gang i turboen ??
>
> http://www.youtube.com/watch?v=P2w75VBX6do

Hvis de skyder voldsomt før igangsætning er det pga Launch Control.

Se f.eks http://www.youtube.com/watch?v=xn4hXsUi4GM&feature=related

Det lyder i mine øjne fedt, og ret praktisk også.

Men ja, ellers er det som andre skriver.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 29-07-09 15:56

"Jakob" <pointshopmail@forum.dk> skrev i meddelelsen

> ">> Eque <<" <-> skrev i en meddelelse

> Hvis de skyder voldsomt før igangsætning er det pga Launch Control.
>
> Se f.eks http://www.youtube.com/watch?v=xn4hXsUi4GM&feature=related

Ret kikset start ..

--
Per

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-09 18:35

Ja før start , bruger man det der kaldes Launch Control for at bygge Turbo
tryk op med , men også uden Turbo bruges den teknik , for at holde den på
præsis feks 5650 omd , og det er nemt at ændre alt efter underlag ,varme
,Trackbite osv , hurtigt fortalt for at undgå den Staller eller laver
hjulspin , og kun derved får den bedste 60 fod tid , og i den film kan man
netop ikke se tiden eller lamperne , så om det er en god start ved vi intet
om

Men filmen viser 100% hvad det går ud på , forøvrigt en fed Bil

PE

Fra : Jakob

Dato : 29-07-09 18:48

> [...]
> intet om
>
> Men filmen viser 100% hvad det går ud på , forøvrigt en fed Bil

Ja, det er rigtigt :) Ærgeligt man ikke kan se tiden, tror nemlig det har
kostet lidt da den rammer begrænseren lige lidt for længe. Men ellers skulle
den køre 9.xx tider. Udemærket for en Audi "gadebil".

Fra : Allan F

Dato : 31-07-09 14:10

"Jakob" <pointshopmail@forum.dk> skrev i en meddelelse

> den køre 9.xx tider. Udemærket for en Audi "gadebil".

9 sekunder om 60 fod? Eller har jeg nisforstået noget?

Fra : Jakob

Dato : 31-07-09 15:01

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse

> "Jakob" <pointshopmail@forum.dk> skrev i en meddelelse

> 9 sekunder om 60 fod? Eller har jeg nisforstået noget?

Hehe nej på 1/4 mile.

60 fod tiden er i følge den sidste timeslip jeg så på bilen cirka 1,5s. ved
en 1/4 mile på 9,5. Udgangshastighed 154,8 mph.

Bilen er oprindeligt en S4, men nu med en 2,7liter RS4 turbo motor i, som er
temmelig tunet :)