IE8 og X-UA-Compatible IE=EmulateIE7
Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-09-09 14:44

Hejsa.

På dds.dk har vi en gammel drop-down menu, som ikke fungerer i IE8 med
mindre man vælger kompatibilitetsmode.

Da siden snart står for en større overhaling, har jeg blot sat serveren
op til at sende en "x-ua-compatible: IE=EmulateIE7" header.
- Så forsvinder kompatibilitets-knappen i IE8, men menuen virker stadig
ikke!

Jeg har også prøvet at sætte den som første meta-tag på en side - det
giver samme resultat.

Hvis jeg f.eks. ændrer til IE=nonsense, dukker kompatibilitets-knappen
op igen, så det tyder altså på, at IE8 godtager headeren/meta-tag'et -
men den retter sig bare ikke efter det. ;-(

Er der nogen, der har haft held til at overtale IE8 til automatisk at
bruge IE7-visning?

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Martin Ploug

Dato : 14-09-09 15:06

Jonathan Stein skrev:
> [...]
> men den retter sig bare ikke efter det. ;-(
>
> Er der nogen, der har haft held til at overtale IE8 til automatisk at

Hej

Jeg har ikke svaret på dit spørgsmål, men var det ikke bedre, at
implementere en menu, der fungerer i de forskellige browsere?
Kig evt. på www.webdesign101.dk.

Mvh. Martin

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-09-09 17:13

Martin Ploug skrev:

> Jeg har ikke svaret på dit spørgsmål, men var det ikke bedre, at
> implementere en menu, der fungerer i de forskellige browsere?

Teknisk: Jo.

Tidsmæssigt: Nej.

Menuen er hardcodet i adskillige Typo3-skabeloner, og alle siderne skal
som nævnt snart have en større overhaling, så p.t. er det en "quick &
dirty" løsning, der søges.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Birger Sørensen

Dato : 14-09-09 19:33

Jonathan Stein kom med følgende:

> [...]
> nævnt snart have en større overhaling, så p.t. er det en "quick & dirty"

Nu er der ikke noget link - men hvad med andre brugere og browsere? FF,
Opera, Safari, Chrome, Konqueror, og hvad de nu hedder.
Er det ligegyldigt, om de kan se siden? En "quick &dirty" løsning
udskyder vel bare den rigtige - til ære for den der browser, der ikke
er ret meget browser, andet end en samling tilfældige programstumper,
der kan noget af det der er brug for i en browser...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-09-09 21:17

Birger Sørensen skrev:

> Nu er der ikke noget link

Jeg klippede lidt i svaret, men fra mit første indlæg: dds.dk

> - men hvad med andre brugere og browsere?

Jeg bruger selv Firefox, så det ville jeg nok have opdaget. Vi har ikke
hørt om problemer i andre browsere. (Og lad mig sige med det samme, at
det vil være spild af tid at rapportere problemer nu, da vi ikke vil
bruge flere kræfter på den gamle side).

Vi prioriterer i høj grad open source og åbne standarder, hvilket
forhåbentlig kan ses på http://spejder.dk/ som er vores nye site rettet
mod eksterne brugere.

> En "quick &dirty" løsning udskyder vel bare den rigtige ...

Nej, reelt vil det nærmere fremskynde den rigtige løsning, hvis vi bare
kan sætte en header i stedet for at bruge tid på at rette gamle fejl i
en side, der alligevel skal dø.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 15-09-09 06:28

Problemet er at det ikke er klikbart. Det er derimod http://www.dds.dk

> Nej, reelt vil det nærmere fremskynde den rigtige løsning, hvis vi bare
> kan sætte en header i stedet for at bruge tid på at rette gamle fejl i
> en side, der alligevel skal dø.

Ja, der er jo ingen grund til at knokle et halvt år med at bygge nyt
køkken i et hus der alligevel skal rives ned om et halvt år, hvor man
har indrettet et meget federe hus på nabogrunden.

--
Philip - http://chartbase.dk | http://www.hitsurf.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 14-09-09 20:25

Jonathan Stein skrev:
> [...]
> op igen, så det tyder altså på, at IE8 godtager headeren/meta-tag'et -
> men den retter sig bare ikke efter det. ;-(
Det kan du ikke slutte.

> Er der nogen, der har haft held til at overtale IE8 til automatisk at
> bruge IE7-visning?

Ja. Det er ret uproblematisk, hvis du bruger
XUA-Compatible korrekt. Se evt. min artikel
om emnet:
http://webdesign101.dk/artikler/xua.php

Bemærk især at du ikke kan regne med nogetsomhelst,
hvis du sætter siden i quirks modus, som det
er tilfældet med http://dds.dk.

Desuden har du et oldnordisk JavaScript browsertjek
efter det sted, hvor XUA Compatible markøren skal sættes
ind. Det vil nok invalidere kompatibilitets switchen.

Blandt meget andet er jeg også stærkt genereret
af, at IE instruerer mig om at downloade en
mig ubekendt plugin. No way, José

Typo eller ej - det er noget rigtig skod
kode. 50 valideringsfejl!

Gør som Martin og Birger foreslår - start forfra
før Spejderkorpsets ledelse får nys om hvor ringe
deres hjemmeside er.

PS - det er ikke nødvendigt i vore dage at
bruge en enorm mængde JavaScript til at
lave en simple dropdownmenu. Læs min atikel
http://webdesign101.dk/www/cssmenu/dropdownmenu/

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 14-09-09 21:18

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Ja. Det er ret uproblematisk, hvis du bruger
> XUA-Compatible korrekt. Se evt. min artikel
> om emnet:
> http://webdesign101.dk/artikler/xua.php

Det er en fin artikel, men jeg blev ikke meget klogere på hvorfor min
brug af X-UA-Compatible ikke fungerer.

> Bemærk især at du ikke kan regne med nogetsomhelst,
> hvis du sætter siden i quirks modus, som det
> er tilfældet med http://dds.dk.

Men hvorfor havner den i quirks mode? Jvf. validator.w3.org, har siden
faktisk en valid DOCTYPE. (Og det hjælper mig i øvrigt ikke meget, hvis
jeg skal skifte DOCTYPE på alle Typo3-skabelonerne).

> Gør som Martin og Birger foreslår - start forfra
> før Spejderkorpsets ledelse får nys om hvor ringe
> deres hjemmeside er.

Det er - som jeg vist har nævnt et par gange efterhånden - på vej, men
hvis vi indtil da kan give IE8-brugerne en bedre oplevelse med en enkelt
header, ville det jo være dejligt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Anders

Dato : 14-09-09 22:53

Jonathan Stein skrev:

> [...]
>
> Det er - som jeg vist har nævnt et par gange efterhånden - på vej, men
> hvis vi indtil da kan give IE8-brugerne en bedre oplevelse med en enkelt

Jeg kan ikke finde hverken X-UA-Compatible switchen eller den
dropdown menu, der altså ikke virker i IE8.
Kigger jeg måske på den forkerte side?
http://dds.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-09-09 00:00

Jonathan Stein wrote:

> Men hvorfor havner den i quirks mode? Jvf. validator.w3.org, har siden
> faktisk en valid DOCTYPE.

Det er fordi du bruger en ukomplet DocType - der mangler en url til dtd

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#ver

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Stig Johansen

Dato : 15-09-09 00:21

Erik Ginnerskov wrote:

> Det er fordi du bruger en ukomplet DocType - der mangler en url til dtd

Hov, Erik.

Det er ikke en url til en dtd, men en namespace erklæring, der er udformet
som en URI.

Stig Johansen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-09-09 10:16

Erik Ginnerskov skrev:

> Det er fordi du bruger en ukomplet DocType - der mangler en url til dtd

Det er ellers nærmest det eneste validatoren ikke brokker sig over.

- Men det gør nu heller ingen forskel. Jeg har fjernet headeren og i
stedet lavet to statiske kopier, hvor jeg har indsat X-UA-Compatible som
meta-tag i stedet.

http://dds.dk/static.htm (den originale)
http://dds.dk/static-correct-doctype.htm

Men alt hvad jeg kan finde siger også, at med X-UA-Compatible sat til
"IE=EmulateIE7", burde siden blive vist på samme måde som hvis man
manuelt har trykket på knappen til kompatibilitetsvisning.
Jeg har i øvrigt forsøgt med IE=5 og IE=7, som skulle gennemtvinge
valget uanset DOCTYPE, og i alle tilfælde forsvinder IE's knap til at
vælge kompatibilitetsvisning, men siden vises ellers på præcis samme måde.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-09-09 22:14

Jonathan Stein skrev:

> [...]
> valget uanset DOCTYPE, og i alle tilfælde forsvinder IE's knap til at
> vælge kompatibilitetsvisning, men siden vises ellers på præcis samme måde.

Det er jo ikke alene din dokumenttypeerklæring, der er
problemer med. Det er jo også alle de valideringsfejl,
du har, en browser versionstjekker som du bruger til
hvad? og en uhyggelig masse JavaScript indsat på siden
uden korrekt erklæring af mime-type. Underet er ikke, at det
ikke fungerer i IE8, underet er at det overhovedet fungerer
i nogen browser.

Jeg ved godt at disse bemærkninger ikke er nogen hjælp, men
din side er simpelthen noget gammelt roderi og den eneste
måde du kan komme ud af det på er ved at starte forfra med
moderne HTML og CSS. Det kan vel ikke være så svært,
hvis alt tekstindhold skal være det samme?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-09-09 10:40

Jørgen Farum Jensen skrev:

> ... Underet er ikke, at det
> ikke fungerer i IE8, underet er at det overhovedet fungerer
> i nogen browser.

Det der undrer mig er, at "X-UA-Compatible IE=EmulateIE7" ikke fungerer
på samme måde som hvis man trykker på knappen til kompatibilitetsvisning.

Alt hvad jeg har kunnet læse mig til siger, at med EmulateIE7, skulle
IE8 netop behandle alverdens fejl og ulykker på samme måde som IE7
behandler dem. - Men det gør den åbenlyst ikke.

Som jeg har nævnt flere gange, får siderne senere den store tur, så lige
nu handler det kun om at få EmulateIE7 til at fungere (eller finde en
anden løsning, så siderne kan fungere i IE8 indtil vi har noget nyt klar).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-09-09 18:31

Jonathan Stein skrev:

> Det der undrer mig er, at "X-UA-Compatible IE=EmulateIE7" ikke fungerer
> på samme måde som hvis man trykker på knappen til kompatibilitetsvisning.

Syntaksen er forkert, det skal være:

Dette fungerer fint for mig. Så hvis det ikke
fungerer for dig kan jeg kun konkludere, at det
er nogle egenskaber for siden i øvrigt, der forhindrer
den annoncerede funktionalitet.

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 17-09-09 23:46

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Syntaksen er forkert, det skal være:

- Eller "X-UA-Compatible: IE=EmulateIE7" hvis man sætter den som header,
men hvis IE8 ikke forstår headeren/tag'et, forsvinder knappen til
kompatibilitetsvisning ikke, så jeg er forholdsvis sikker på, at IE8 har
forstået budskabet - den reagerer bare ikke som jeg forventer.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 17-09-09 21:15

Jonathan Stein skrev:

> [...]
> nu handler det kun om at få EmulateIE7 til at fungere (eller finde en
> anden løsning, så siderne kan fungere i IE8 indtil vi har noget nyt klar).

PS til foregående får jeg den tanke, om kom-
patibilitets-switchen ikke først og fremmest
handler om HTML-elementerne, deres attributter
og deres CS egenskaber, og /ikke/ om JScript
og/eller JavaScript fortolkningen af for
eksempel Thomas Brattlis meget komplicerede
Coolmenu fra 2001?
Min webbank anvender en version af den samme
menu, som fungerer udmærket i IE8. Til gengæld er
der ikke andre JavaScripts på bankens side. For
eksempel ingen browsertjekker...

Jørgen Farum Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 18-09-09 00:02

Jørgen Farum Jensen skrev:

> [...]
> og deres CS egenskaber, og /ikke/ om JScript
> og/eller JavaScript fortolkningen af for
> eksempel Thomas Brattlis meget komplicerede

Ja, en eller anden forskel er der jo tydeligvis, men det undrer mig
stadig, at der er forskel på den kompatibilitetsvisning, man aktiverer
med en header og så på den, man aktiverer manuelt med en knap...

Det er ikke lykkedes mig at finde nogen beskrivelse, der dokumenterer en
tilsigtet forskel og nu var pointen jo også at spare tid, så der er
grænser for hvor meget research jeg vil lave af ren nysgerrighed.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/