FreeHand IS STILL WORKING
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 00:59

.....Sakset fra en nyoprettet brugerorganisation - FreeFreehand.org, -
der vil arbejde for, at verdens bedste vektorbaserede tegne- og
illustratonsprogram skal fortsætte.... Læs mere her:
http://www.freefreehand.org/

FreeHand IS STILL WORKING
We all had our moments of doubt while installing Snow Leopard: Will
FreeHand still work? There were rumors that it wouldn't. We were
relieved to find that it does work well in Mac OS X Snow Leopard (after
first installing Rosetta, the binary translation software that makes
PowerPC-based applications run on Intel Macs). But the experience
reminds us that we hang on the edge — maybe next time it won't work.

Delighted as we are that FreeHand remains one of the most powerful and
versatile tools in our arsenal of design applications, there are some
bugs when running FreeHand 11.0.2 in OS X 10.5 and 10.6 that require
complicated workarounds. Some examples include:
• PDF export does not support overprint colors or bleed
• Gradients often break: gradients within an EPS export may contain
• white lines, gradients within a PDF export may get breaks at the edges
• Fonts often don't print correctly,
• (requires conversion to paths prior to printing)
• Does not run natively on Intel Macs

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 05:36

> [...]
> • Fonts often don't print correctly,
> • (requires conversion to paths prior to printing)

Jeg kan forstå at folk gerne vil blive ved med at bruge et bestemt
program af den ene eller anden grund. Kan jo være man har et stort arkiv
af opgaver i f.eks freehand ... men så lader man være med at opdatere
til et system hvor der er graverende fejl....

Og hvis man bruger det til reelt arbejde ... altså levebrød ... under
10.5 eller 10.6 så må det være fordi man er "living on the edge"

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-09-09 06:16

Erik Richard Sørensen skrev:

> [...]
> der vil arbejde for, at verdens bedste vektorbaserede tegne- og
> illustratonsprogram skal fortsætte.... Læs mere her:

Held og lykke med projektet. Freehand er jo MacroMedias produkt, og en
direkte konkurrent til Illustrator, så jeg tror ikke der er meget at
komme efter hos Adobe.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 11:59

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Held og lykke med projektet. Freehand er jo MacroMedias produkt, og en
> direkte konkurrent til Illustrator, så jeg tror ikke der er meget at
> komme efter hos Adobe.

Og hvem har egentlig 'opfundet' både Photoshop og Illustrator? - Det har
et ganske lille firma, der oprindeligt hed Aldus Inc., og som senere tog
navneforandring til Adobe hhv. Macromedia, da gruppen blev splittet pga.
interne stridigheder mellem udviklerne. den ene del gik sammen med et
par andre og endnu mindre firmaer - bl.a. en af udviklerne fra
CricketDraw III og dannede Adobe, de andre fortsatte under navnet Aldus.
senere gik den gruppe så sammen med yderligere nogle smågrupper og
dannede Macromedia. Udbrydergruppen tog Aldus' andet store program -
Aldus Pagemaker - med, da patenterne til koden var ejet af udbryderne. -
Hvis Aldus Inc. havde været så smarte, at de havde fået koden patenteret
under navnet 'Aldus', ville der aldrig være blevet hverken en Adobe
Pagemaker eller Adobe Illustrator.

Freehand er ikke, har ikke været, og vil aldrig blive en konkurrent til
Illustrator. Freehand er langt mere end det, Illustrator nogensinde kan
blive, medmindre Freehand direkte inkorporeres i Illustrator.

Og så er Adobe jo flintrende ligeglade med indgåede aftaler - endnu
værre end M$. En del af aftalen, da Adobe og Macromedia fusionerede
(igen) var, at bl.a. Freehand og DreamWeaver skulle videreudvikles
sideløbende med de øvrige programmer. DreamWeaver er officelt slagtet.
det samme er AfterEffects i øvrigt også, - mens vi bare bliver holdt hen
med halve og kvarte antydninger om, hvad der skal ske eller ikke ske med
Freehand. - Sagt på godt gammeldaws jydsk, så sk**** Adobe højt og flot
på brugerne og er komplet ligeglade med os!

Kommer det til at gå sådan, at Freehand også slagtes, så håber jeg, der
er hold i de rygter, der er begyndt at gå inden for Freehand - og Canvas
- kredse, at Corel overvejer at genoptage udviklingen af Corel Graphics
Suite igen, så vil der da være et seriøst alternativ til CS pakkerne!

mvh. Erik Richard

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-09-09 12:39

> DreamWeaver er officelt slagtet.
> det samme er AfterEffects i øvrigt også,

Begge de nævnte programmer lever da i bedste velgående.

Adobe droppede deres eget Golive til fordel for Dreamweaver, som havde
bedre fodfæste hos webudviklerne.

After Effects bruges i stor stil og bliver løbende opdateret.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 13:17

Franz Berliner wrote:

> [...]
> bedre fodfæste hos webudviklerne.
>
> After Effects bruges i stor stil og bliver løbende opdateret.

De er ihvertfald ikke med i CS Premium, CS Master Collection 3.x og 4.x.
- Jeg har begge i trial images. - Desuden har jeg også hele Macromedia
Studio MX 11.x - ikke bare Freehand MX (nyeste ver.), - her er
DreamWeaver heller ikke med... Men kan da godt se, AfterEffects er opd.
så sent som 29.05.09...

- Men hvorfor er de to så ikke med i Master Collection, der jo skulle
være samtlige CS moduler? - Det undrer mig...

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-09-09 14:55

On 10/09/09 14.17, Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Studio MX 11.x - ikke bare Freehand MX (nyeste ver.), - her er
> DreamWeaver heller ikke med... Men kan da godt se, AfterEffects er opd.

....suk!

- Peter

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 15:27

> [...]
>
> - Men hvorfor er de to så ikke med i Master Collection, der jo skulle
> være samtlige CS moduler? - Det undrer mig...

Hvorfor går du ud fra hvad der er i demo udgaven istedet for hvad der
står på adobe.com ?

<http://www.adobe.com/products/creativesuite/mastercollection/>

Taget i betragtning at du er universitets uddannet er du ret dårlig til
informations søgning ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 23:02

Thomas von Hassel wrote:

> Hvorfor går du ud fra hvad der er i demo udgaven istedet for hvad der
> står på adobe.com ?
>
> <http://www.adobe.com/products/creativesuite/mastercollection/>

En 'trial' er ikke det samme som en 'demo'. Den, jeg har hentet hos
Adobe er en fullworking version, der bare kan registreres, dersom jeg
harlyst til at betale en formue for den.

> Taget i betragtning at du er universitets uddannet er du ret dårlig til
> informations søgning ...

Og? - En gang imellem burde du tænke, før du skriver noget! - Hvorfor
pokker tror du egentlig, jeg har hentet netop 'Master Collection'. - Mon
ikke det er for netop at få _HELE_ pakken? - Men det er /DU/ åbenbart
for dum til at regne ud!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 23:07

> [...]
> pokker tror du egentlig, jeg har hentet netop 'Master Collection'. - Mon
> ikke det er for netop at få _HELE_ pakken? - Men det er /DU/ åbenbart

Nu ved jeg ikke _hvor_ du har hentet master collection .. men du kan
faktisk ikke _downloade_ mediekittet til mastercollection ... du kan kun
hente visse enkelt produkter som trial ...

Derimod kan du købe dvd sættet, enten som trial eller som en del af en
licens (købt online eller via en TLP aftale)

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 23:08

> [...]
>
> Derimod kan du købe dvd sættet, enten som trial eller som en del af en
> licens (købt online eller via en TLP aftale)

<http://www.adobe.com/products/creativesuite/mastercollection/trial/?pro
moid=EBYET>

"This software trial is a fully functional version of Adobe® Creative
Suite® 4 Master Collection edition in a DVD set. Every feature and
aspect of the product is available for you to test-drive.* With the
purchase of this trial DVD set, you can:
• Evaluate the latest version of the software you know
• Try new products unfamiliar to you
• Easily convert your trial to purchase
• Use the DVD set as backup media if you choose to convert
your trial"

og lidt længere nede:

"Individual components of Creative Suite 4 are available to download as
30-day trials:"

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 01:15

Thomas von Hassel wrote:

> [...]
>
> Derimod kan du købe dvd sættet, enten som trial eller som en del af en
> licens (købt online eller via en TLP aftale)

Jeg har hentet den hos Adobe. Det er korrekt, man ikke længere kan det,
men det kunne man i begyndelsen, da både CS3 og CS4 kom ud. - Det var
den eneste måde, hvorpå jeg kunne få SoundBooth. - I øvrigt et program,
jeg ikke vil anbefale, som det er på nuværende tidspunkt...

mvh. erik Richard

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 12:56

Fra : Franz Berliner

Dato : 10-09-09 18:33

> - Men hvorfor er de to så ikke med i Master Collection, der jo skulle
> være samtlige CS moduler? - Det undrer mig...

De er selvfølgelig med i Master Collection. Dreamweaver er desuden med i
webpakken. After effects får du også med i video collection.

De programmer der er dømt ude efter Adobe overtog Macromedia er:

- Golive
- Freehand
og Pagemaker bliver der nok heller ikke ofret mange ressourcer på, men
den beslutning blev nok taget ved lanceringen af InDesign.

Derudover synes jeg de fjumrer lidt rundt med Fireworks, men hvis det
lykkes at relancere det som et prototyping tool får det nok også lov at
leve videre.

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 23:17

Franz Berliner wrote:

> De er selvfølgelig med i Master Collection. Dreamweaver er desuden med i
> webpakken. After effects får du også med i video collection.

Har lige haft imagefilen til Master Collection CS4 åbnet igen. - De to
er der altså ikke som selvstændige installers som de øvrige, - så jeg
vil meget gerne vide, hvor de skjuler sig...

> [...]
> og Pagemaker bliver der nok heller ikke ofret mange ressourcer på, men
> den beslutning blev nok taget ved lanceringen af InDesign.

De forsøgte sig jo lidt med en Pagemaker 8 som en stand-alone, men det
gik da helt i ged. Magen til elendig beta har jeg aldrig set.! Mht.
Freehand får vi se...

> Derudover synes jeg de fjumrer lidt rundt med Fireworks, men hvis det
> lykkes at relancere det som et prototyping tool får det nok også lov at
> leve videre.

Den har jeg aldrig brugt, så det tør jeg ikke sige noget til. Men
derimod véd jeg, der er en del, der er godt og grundigt sure over, at
Framemaker også er væk. - og så er det rent ud sagt en elendig support,
man får, når man skriver til deres web-support. Men tager man 'knoglen'
og ringer til dem, er de ualmindeligt hjælpsomme.

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 23:22

> Har lige haft imagefilen til Master Collection CS4 åbnet igen. - De to
> er der altså ikke som selvstændige installers som de øvrige, - så jeg
> vil meget gerne vide, hvor de skjuler sig...

hvis det er et officielt mediekit du har så er de der også. I std./prem.
er der jo én samlet installer til hele dynen og ikke selvstændige
installere ...

> [...]
> man får, når man skriver til deres web-support. Men tager man 'knoglen'
> og ringer til dem, er de ualmindeligt hjælpsomme.

Måske fordi Adobe ikke _har_ en decideret web support .. web "support"
er kun til salgs og licens spørgsmål .. teknisk support er pr. telefon

/thomas

Fra : Franz Berliner

Dato : 11-09-09 09:18

> Har lige haft imagefilen til Master Collection CS4 åbnet igen. - De to
> er der altså ikke som selvstændige installers som de øvrige, - så jeg
> vil meget gerne vide, hvor de skjuler sig...

Det skal jeg ikke kunne sige noget om. Jeg kan kun berette at hvis man
køber Master Collection, så får man de nævnte programmer med. Indholdet
i Master Collection er:
InDesign CS4, Photoshop CS4 Extended, Illustrator CS4, Acrobat 9 Pro,
Flash CS4 Professional, Dreamweaver CS4, Fireworks CS4, Contribute CS4,
After Effects CS4, Adobe Premiere Pro CS4, Soundbooth CS4, Adobe
OnLocation CS4, Encore CS4, Adobe Bridge CS4, Adobe Device Central CS4,
Dynamic Link, Version Cue CS4.

> De forsøgte sig jo lidt med en Pagemaker 8 som en stand-alone, men det
> gik da helt i ged. Magen til elendig beta har jeg aldrig set.! Mht.
> Freehand får vi se...

Adobe har ingen planer om at udvikle på Freehand. Du kan stadig købe
den, men der vil ikke komme updates.

Adobes officielle udtalelse hedder:

"No updates to FreeHand have been made for over four years, and Adobe
has no plans to initiate development to add new features or to support
Intel-based Macs and Windows Vista."

Du kan læse mere her:
http://www.adobe.com/products/freehand/?promoid=DINSZ

--
Franz : http://www.berliner.dk

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 12:56

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 14:27

> Og hvem har egentlig 'opfundet' både Photoshop og Illustrator? - Det har
> et ganske lille firma, der oprindeligt hed Aldus Inc.,

nej .. Photoshop er udviklet af bla. Thomas Knoll og Adobe "købte" ham
og Photoshop ...

> Kommer det til at gå sådan, at Freehand også slagtes,

Freehand har vist været død og borte længe ...

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-09-09 22:51

Thomas von Hassel wrote:

> nej .. Photoshop er udviklet af bla. Thomas Knoll og Adobe "købte" ham
> og Photoshop ...

Jeg er flintrende ligeglad med, /HVEM/ der har udviklet den. Faktum er,
at jeg har en Aldus Photoshop 1.0 liggende!

> Freehand har vist været død og borte længe ...

Det ved den søde grød, den ikke er. den er spillevende... Det er derimod
temmelig træls, at Adobe er komplet ligeglade med de aftaler, de indgik
ved sammenlægningen mellem Adobe og Macromedia. På det område er de ikke
en s*** bedre end M$..-(!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 22:57

> Jeg er flintrende ligeglad med, /HVEM/ der har udviklet den. Faktum er,
> at jeg har en Aldus Photoshop 1.0 liggende!

<http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&q=%22Aldus+Phot
oshop+1.0%22&aq=f&oq=&aqi=>

3 hits

<http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en&q=%22Adobe+Phot
oshop+1.0%22&aq=f&oq=&aqi=>

174.000 hits

you do the math.

> [...]
> temmelig træls, at Adobe er komplet ligeglade med de aftaler, de indgik
> ved sammenlægningen mellem Adobe og Macromedia. På det område er de ikke

hvilke aftale ? .. og nej, "jeg har hørt det fra en jeg kender" gælder
stadig ikke som bevis ...

Og et produkt er dødt når udvikleren ikke længere supporterer det med
opdateringer, nye versioner, bugfixes og tech support. ingen af delene
gælder for Freehand ergo er produktet dødt ..

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-09-09 23:09

In article <1j5uqda.dz3ivombotx8N%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Og et produkt er dødt når udvikleren ikke længere supporterer det med
> opdateringer, nye versioner, bugfixes og tech support. ingen af delene
> gælder for Freehand ergo er produktet dødt ..

Ikke nok med at Freehand er død - det var også ualmindelig tumpet at bruge, da der var
levende.
Det er det eneste program, jeg har arbejdet med, hvor vi var tvunget til at arkivere
samtlige filer i to versioner - Freehand og EPS.
Vi kunne kun bruge EPS, og hvis vi glemte at arkivere som Freehand også, var jobbet væk

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 23:13

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> [...]
> Freehand og EPS. Vi kunne kun bruge EPS, og hvis vi glemte at arkivere som

Det lyder som en fejl ...

Jeg kender et par stykker som var glade for freehand, fordi det var det
de kendte ud og ind .. men de kunne godt se at når produktet begynder at
blive ustabilt jo nyere OS de kørte det på så var det på tide at finde
noget andet.

I sidtste ende handler det jo om at få noget arbejde fra hånden, og ikke
huske på at font måske/eller måske ikke ser forkerte ud på print .. som
kunden skal godkende etc. etc. Der er ikke plads til nostalgi ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-09-09 10:07

In article <1j5ur64.88deyu1a4csx4N%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det lyder som en fejl ...

Det var snarere en forglemmelse. Freehands native filer kunne ikke placeres i Quark,
derfor skulle de arkiveres som EPS. Vi glemte af og til at også arkivere som native
Freehand dokument. Freehand kunne ikke åbne EPS filen igen.

> I sidtste ende handler det jo om at få noget arbejde fra hånden, og ikke
> huske på at font måske/eller måske ikke ser forkerte ud på print .. som
> kunden skal godkende etc. etc. Der er ikke plads til nostalgi ...

Ja, vi var også glade da vi fik Illustrator i stedet for Freehand. Med Illustrator kunne
vi nøjes med at gemme som EPS.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 23:00

> Jeg er flintrende ligeglad med, /HVEM/ der har udviklet den. Faktum er,
> at jeg har en Aldus Photoshop 1.0 liggende!

snak dig ud af denne:

<http://www.guidebookgallery.org/pics/apps/photoshop/about/aboutbox/107-
mac.png>

/thomas

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 12:56

Fra : Niels

Dato : 10-09-09 10:10

"DreamWeaver er officelt slagtet. det samme er AfterEffects i øvrigt
også"

Breaking News for mig. Hvor har du det fra?

--
Niels

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-09-09 17:46

Niels <nboegh@gmail.com> wrote:

> "DreamWeaver er officelt slagtet. det samme er AfterEffects i øvrigt
> også"
>
> Breaking News for mig. Hvor har du det fra?

tankespind ...

/thomas

Fra : Niels

Dato : 11-09-09 01:14

> [...]
> den eneste måde, hvorpå jeg kunne få SoundBooth. - I øvrigt et program,
> jeg ikke vil anbefale, som det er på nuværende tidspunkt...

Fordi...?

--
Niels

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-09-09 12:56

Niels wrote:

> Fordi...?

Der er for mange bugs i den. - Mark-ups flytter sig +/- 4-5 sek..
Real-time latency virker ikke korrekt med store filer. - Den er langsom
og ustabil. - Understøtter ikke alle normale lydformater. Kommer du op
på filstr. på +12-15gb RAW Audio, risikerer du at miste det hele, da den
har en tendens til at gå ned med så store filer. - Og så det, jeg synes,
er værst, - lydbilledet virker mudret og uklar med tab af både diskant,
dybbas og dynamik. Brugerindstilling er besværlig og mangelfuld.

Vi var ellers mange gamle SoundEdit II brugere der virkelig glædede os,
da SoundBooth blev annonceret i sin tid som en "...fuldstændig
nyskrivning af det velkendte soundEdit program..." - Men sikke en
fuser. - Amadeus Pro, der tilmed kun koster under en fjerdel, er klat
bedre og langt mere udbygget og en væsentlig flottere lyd!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 11-09-09 13:14

> [...]
> fuser. - Amadeus Pro, der tilmed kun koster under en fjerdel, er klat
> bedre og langt mere udbygget og en væsentlig flottere lyd!

Du er jo slet ikke i målgruppen for Soundbooth ... Soundbooth er til dem
som er vandt til at arbejde i CS pakken men har brug for en quick&dirty
lydeditor ... f.eks. til lydeffekter til After Effects

/thomas

Fra : N/A

Dato : 11-09-09 12:56