Sne Leopard på Single Core 1,5 Ghz?
Fra : Henrik Palshøj

Dato : 05-09-09 16:12

Hej alle.

Jeg har en 1,5 Ghz Single Core Mac Mini (intel) den virker som min
musik server, vil den kunne bære en Sne Leopard opdatering, eller vil
det ikke gøre den store fordel?

Hilsen Henrik

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 05-09-09 16:13

On 2009-09-05 17:11:45 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> [...]
>
> Jeg har en 1,5 Ghz Single Core Mac Mini (intel) den virker som min
> musik server, vil den kunne bære en Sne Leopard opdatering, eller vil

Ps.: 1. GB ram 100 GB HD!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-09-09 16:17

Henrik Palshøj wrote:

> Ps.: 1. GB ram 100 GB HD!

Hvis det er en Intel, vil den sagtens kunne køre 10.6, men hvis du kun
har 1gb RAM i den, vil den være langsommere end 10.5.x. - Så den skal op
på de 2gb RAM...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 16:31

> Hvis det er en Intel, vil den sagtens kunne køre 10.6, men hvis du kun
> har 1gb RAM i den, vil den være langsommere end 10.5.x. - Så den skal op
> på de 2gb RAM...

sludder ... Apple's egne specs siger: 1GB ram minimum ..

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-09-09 16:43

Thomas von Hassel wrote:

> sludder ... Apple's egne specs siger: 1GB ram minimum ..

Hold nu for en gangs skyld kæft og læs, hvad folk skriver rundt om i
div. fora omk. RAM og SL, _INDEN_ du siger noget! - JA! Apple siger
_MINIMUM_ 1gb, men de siger ikke en pind om, hvordan den vil agere med
så lidt RAM.

Der er adskillige indlæg fra folk, der kun har 1gb i div. Intel macs, og
som har meget store problemer med at få det til at køre fornuftigt.
SAMTLIGE svar går på - 'installer mere RAM'!

mvh. Erik Richard

Fra : Ukendt

Dato : 05-09-09 16:46

Hej,

> Hold nu for en gangs skyld kæft

Snak ordentligt, tak.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 16:49

> [...]
> som har meget store problemer med at få det til at køre fornuftigt.
> SAMTLIGE svar går på - 'installer mere RAM'!

Det kommer da også an på hvad man laver med sin maskine. Bortset fra det
så har 10.6 ikke noget større ram "footprint" end 10.5 så jeg kan ikke
se hvorfor det skulle være et større problem.

har du nogen links til hvor folk brokker sig over 10.6 og 1 GB ram ?

Derudover vil jeg altid anbefale at folk smide min. 2 GB i fordi du
hurtigt løber panden i muren på både 10.5 og 10.6 når du begynder at
starte applikationer .. men en musik server ... nej, der er 1 GB ram nok
ligeså godt under 10.6 som det var under 10.5..

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-09-09 18:51

Thomas von Hassel skrev:

> sludder ... Apple's egne specs siger: 1GB ram minimum ..

Minimum er ikke det samme som sjov :)

Eksempelvis kræver XP Pro 64 Mb men det anbefales mindst 128 Mb.

http://www.microsoft.com/windowsxp/sysreqs/pro.mspx

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 18:58

> Minimum er ikke det samme som sjov :)

Næh næh .. men jeg tror ikke at 10.6 er værre end 10.5 på samme hardware

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 16:27

Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> wrote:

> Ps.: 1. GB ram 100 GB HD!

stadig ikke noget problem .. Apple's egne minimum specs siger min. 1 GB
ram ...

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 05-09-09 16:27

> [...]

> Jeg har en 1,5 Ghz Single Core Mac Mini (intel) den virker som min
> musik server, vil den kunne bære en Sne Leopard opdatering, eller vil

Den vil sagtens kunne trække det .. men hvis den bare skal køre f.eks.
iTunes og du ikke skal interagere med den så er det måske ikke besværet
værd.

/thomas

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 13-09-09 15:15

On 2009-09-05 17:26:50 +0200, thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) said:

> Den vil sagtens kunne trække det .. men hvis den bare skal køre f.eks.
> iTunes og du ikke skal interagere med den så er det måske ikke besværet
> værd.
>
> /thomas

Det var lige det jeg ville høre, om der var nogen egentlig gevinst i at
opdatere den, da den er single core.

Henrk

Fra : Henrik Palshøj

Dato : 15-09-09 15:15

On 2009-09-05 17:11:45 +0200, Henrik Palshøj <dykRE@MOVEmil.dk> said:

> [...]
>
> Jeg har en 1,5 Ghz Single Core Mac Mini (intel) den virker som min
> musik server, vil den kunne bære en Sne Leopard opdatering, eller vil

Ja så smed jeg den på alligevel.

Og ja jeg blev overrasket..

Det drejer sig om en 1,5 Ghz Single Core med 100 GB HD
Før installation var der 19,38 GB ledig
Efter installation var der 25,68 GB ledig
Den har ikke taget et kvantespring vedr hastighed, men jeg bilder mig
ind at det går en lille smule hurtigere.

Så der kan være flere grunde til at installere SL.

Hilsen Henrik

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-09-09 15:18

> [...]

> Det drejer sig om en 1,5 Ghz Single Core med 100 GB HD
> Før installation var der 19,38 GB ledig
> Efter installation var der 25,68 GB ledig

Det er resultatet af at de har fjernet al ppc kode fra installationen

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 15-09-09 16:52

In article <1j63eln.17cnwxd4bzq4qN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Det er resultatet af at de har fjernet al ppc kode fra installationen

og måske også at disken er blevet "større".
Nu regner man 1 GB = 1.000.000.000 Byte

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-09-09 18:08

Kurt Brixen wrote:
> og måske også at disken er blevet "større".
> Nu regner man 1 GB = 1.000.000.000 Byte

Alt tæller, hvis det kan sælges som en 'feature' ;)

Jeg synes det er grineren, Apple ikke har fået mere på tæven for lige
netop dét stunt.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-09 21:23

> Alt tæller, hvis det kan sælges som en 'feature' ;)
>
> Jeg synes det er grineren, Apple ikke har fået mere på tæven for lige
> netop dét stunt.

Måske fordi folk er glade for, at der nu er overensstemmelse mellem den
måde en harddisks størrelse bliver målt på af hhv. software og
fabrikant. Det er også rart at se, at ens harddisk nu har den størrelse,
man har betalt for. Jeg kan da ikke se, at Apple har gjort noget
forkert. Man har blot erkendt, at sådan måler de fleste altså.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 15-09-09 21:33

Henrik Münster wrote:

> [...]
> man har betalt for. Jeg kan da ikke se, at Apple har gjort noget
> forkert. Man har blot erkendt, at sådan måler de fleste altså.

Nej, nej. Det er selvfølgelig fint nok - jeg klager i al fald ikke.

I sammenhængen, hvor Apple har 'trimmet' systemet, betyder det bare, at
de ikke har behøvet trimme det helt så meget, som de siger ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 15-09-09 21:45

> I sammenhængen, hvor Apple har 'trimmet' systemet, betyder det bare, at
> de ikke har behøvet trimme det helt så meget, som de siger ;)

Det er ligesom, når bilfabrikanter lader kilometertælleren tælle lidt
for hurtigt. Så er bilen mere økonomisk, når folk regner deres
benzinforbrug ud.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jon

Dato : 16-09-09 06:41

> Det er ligesom, når bilfabrikanter lader kilometertælleren tælle lidt
> for hurtigt. Så er bilen mere økonomisk, når folk regner deres
> benzinforbrug ud.

Det hadde vel heller ikke vært urimelig, dersom de tidligere hadde ment
at en kilometer = 1024 meter og en meter = 1024 mm?
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Kurt Brixen

Dato : 16-09-09 09:44

In article <1j63vcb.8e01qx3v7bzuN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> man har betalt for. Jeg kan da ikke se, at Apple har gjort noget
> forkert. Man har blot erkendt, at sådan måler de fleste altså.

Ja det er egentlig udmærket at harddiskene nu har den størrelse man har betalt for. Det er
jo umuligt at få harddisk-fabrikkerne til at ændre regnemetoden.

Man bliver mere tilfreds, når man får det man betaler for

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 16-09-09 07:29

> Alt tæller, hvis det kan sælges som en 'feature' ;)
>
> Jeg synes det er grineren, Apple ikke har fået mere på tæven for lige
> netop dét stunt.

stunt ? ... man kan ligeså godt kalde tingene ved deres rigtige navn.
Alternativt skulle de have omdåbt GB til GiB og ladet den regne som før.

/thomas

Fra : Terje Rydland

Dato : 16-09-09 08:58

> Det er resultatet af at de har fjernet al ppc kode fra installationen

Ikke bare det.
Alle ressurser ligger nå komprimert på disken. Så alle språkpakker o.l.
komprimeres når de legges på disk, og pakkes opp ved behov. Dette sparer
raskt 50% for de ressursene det gjelder.

Terje