Ny Mac - Sata Harddisk eller Solid State D~
Fra : Ingensen

Dato : 19-08-09 12:48

Hej, ved ikke helt om det er den rigtige gruppe..

Jeg skal købe en ny Mac Pro.

Hvad skal man vælge Sata Harddisk eller Solid State Drive??

Her tænker jeg på Hastigheden, ikke fordelen ved Solid State bedre holder
til rystelser.

Hilsen Jan

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 12:56

Ingensen <post@wr.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvad skal man vælge Sata Harddisk eller Solid State Drive??
>
> Her tænker jeg på Hastigheden, ikke fordelen ved Solid State bedre holder

hvad skal du bruge maskinen til ?

/thomas

Fra : Ingensen

Dato : 19-08-09 13:23

> hvad skal du bruge maskinen til ?
>
> /thomas

Ja, mest som bærbar mellem Job - Hjem osv.

Billede Behandling, Internet, Office programmer..

(Skal siges jeg er PC bruger i stor stil, og skal købe min første MAC)

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 19-08-09 13:26

Ingensen wrote:

> Ja, mest som bærbar mellem Job - Hjem osv.

Så håber jeg, det er en MacBook Pro og ikke en Mac Pro ;)

> Billede Behandling, Internet, Office programmer..
>
> (Skal siges jeg er PC bruger i stor stil, og skal købe min første MAC)

Jeg mener ikke der er grund til, at du bruger penge på en SSD. Hvis du
får lyst til at sætte en i maskinen, kan det nemt gøres på et senere
tidspunkt. Lige nu synes jeg, de er for dyre, til personligt brug.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Ingensen

Dato : 19-08-09 13:49

> Så håber jeg, det er en MacBook Pro og ikke en Mac Pro ;)
>
> Peter Farsinsen
> fornavn@efternavn.dk

Undskyld, ja klart em MacBook Pro.. Havde også kikket lidt på Air udgaven,
ved ikke om den er væsentligt dårligere til mine behov..

Hilsen Jan

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 14:16

Ingensen <post@wr.dk> wrote:

> Undskyld, ja klart em MacBook Pro.. Havde også kikket lidt på Air udgaven,
> ved ikke om den er væsentligt dårligere til mine behov..

er en Air er kun rigtig fed hvis du er _meget_ på farden ..dvs. lever
dit liv i tog, luthavne, fly etc. etc.

Den er lidt underbestykket i forhold til prisen hvis du bare har den
stående på et skrivebord.

/thomas

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 19-08-09 14:16

Ingensen <post@wr.dk> wrote:

> Ja, mest som bærbar mellem Job - Hjem osv.
>
> Billede Behandling, Internet, Office programmer..

jeg tror ikke du vil mærke den store forskel .. slet ikke i forhold til
hvad en god SSD disk stadig koster

> (Skal siges jeg er PC bruger i stor stil, og skal købe min første MAC)

MAC = Media Access Control ... Mac er computeren

<http://en.wikipedia.org/wiki/MAC_address>

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 13:35

Den 19.08.2009 kl. 13:48 skrev Ingensen <post@wr.dk>:

> [...]
>
> Hvad skal man vælge Sata Harddisk eller Solid State Drive??
>
> Her tænker jeg på Hastigheden, ikke fordelen ved Solid State bedre holder
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Fordelen ved SSD er de mange læs/skriv der hele tiden foregår i et
styresystem. Det går mange gange hurtigere på en SSD.
Sammenligner du "en lang skriv" og "en lang læs", så er harddisken langt
hurtigere.

Så det er til systemdisken at SSD kan betale sig. Her slår den selv en
10.000 rpm Raptordisk med flere banelængder.

Skal du overføre en 50 gigabyte fil så er den langsommere end en harddisk.

Det sagt, så har jeg ikke indtryk af at OS-X swapper så meget som windows,
men jeg ved ikke meget om den side af sagen.

--
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-08-09 14:13

Lyrik wrote:

> [...]
> styresystem. Det går mange gange hurtigere på en SSD.
> Sammenligner du "en lang skriv" og "en lang læs", så er harddisken langt

vrøvl. De nye SSD'ere har en læsehastighed som er suverent meget
højere uanset om vi taler om små korte random reads, eller lange
sekventielle læsninger.

De gamle SSD'ere havde en elendig skrive performance, men de nye er
blevet meget bedre, og nu er de også hurtigere end almindelige
harddiske.

> Så det er til systemdisken at SSD kan betale sig. Her slår den selv en
> 10.000 rpm Raptordisk med flere banelængder.
>
> Skal du overføre en 50 gigabyte fil så er den langsommere end en harddisk.

nej, ikke længere.

> Det sagt, så har jeg ikke indtryk af at OS-X swapper så meget som
> windows, men jeg ved ikke meget om den side af sagen.

Det er lidt lige meget, for du laver små korte random writes HELE
tiden. Dels så logger OSX en hel del. Din ichat logs, din browser,
din email client, sågar din itunes skriver hele tiden hver gang du
har afspillet et nummer.

JonB

Fra : Ukendt

Dato : 19-08-09 17:55

Hej Jan,

> Hvad skal man vælge Sata Harddisk eller Solid State Drive??

Jeg ville købe den med alm. harddisk, og så udskifte med en Intel SSD
(G2-udgaven). Afhængigt af pengepung enten med det samme, eller senere
når prisen er faldet lidt mere.

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Lyrik

Dato : 19-08-09 20:20

Den 19.08.2009 kl. 15:12 skrev Jon Bendtsen <noone@example.com>:

> vrøvl. De nye SSD'ere har en læsehastighed som er suverent meget
> højere uanset om vi taler om små korte random reads, eller lange
> sekventielle læsninger.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"De nye"???
Det handler jo om eksakt hvilken SSD der kommer i den Mac! Ikke om nogle
"eventuelt nye" kan det og det.
Kom med et navn så ser vi specs.

Men det er ikke mere vrøvl det jeg skriver, end at selv en af de "knap så
nye" der er langsommere end en raptordisk kan få et system til at køre
hurtigere.

--
Hilsen
Jens Erik Bech

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 19-08-09 20:25

Lyrik wrote:

> "De nye"???
> Det handler jo om eksakt hvilken SSD der kommer i den Mac! Ikke om nogle
> "eventuelt nye" kan det og det.
> Kom med et navn så ser vi specs.

Jeg forestillede mig at han købte den med en almindelige disk og så
selv skiftede den ud med en SSD disk af eget valg.