Biiib fra slettet MacBook Pro
Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 05:20

Jeg har slettet Michelles harddisk(overskrevet med nuller i syv forløb),
og nu siger maskinen den ildevarslende "biiiiiiiiib"lyd, som man i gamle
dage kunne høre, når der var noget galt med firmware´n, når den starter.

Derudover vil den ikke genkende Mac OS X, 10.4(retail).
Mac OS X, 10.5 er en CPU Drop-in DVD, som forlanger en 10.4 installeret.

Maskinen er en late 2007, Intel Core 2 Duo, 2,4 GHz.

Skal jeg have fat i det originale installationsmedie og hvad er der med
det biiiiib?

På forhånd tak.

M.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-09 05:38

Hej Morten,

> og nu siger maskinen den ildevarslende "biiiiiiiiib"lyd, som man i gamle
> dage kunne høre, når der var noget galt med firmware´n, når den starter.

Hvis maskinen kun siger 1 bip, så klager den over at der ikke er RAM i
maskinen.

2 bip = forkerte ram, 3 bip = dårlige ram-banke, 4 bip = intet boot
image i ROM eller forkert systemkonfiguration, 5 bip = cpu'en er ikke
kompatibel

> Derudover vil den ikke genkende Mac OS X, 10.4(retail).
> Mac OS X, 10.5 er en CPU Drop-in DVD, som forlanger en 10.4 installeret.

Hvad mener du helt præcist, når du siger at maskinen ikke "genkender" en
DVD?

jens@mermaidconsulting.dk,
http://www.mermaidconsulting.com/

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 10:24

Jens Kristian Søgaard <jens@mermaidconsulting.dk> wrote:

> [...]
> kompatibel

> Hvad mener du helt præcist, når du siger at maskinen ikke "genkender" en

Hej Jens,

Der er tale om _et_ bib, men et langt et, altså
biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib, ca. et, et halvt sekund(er).

At den ikke vil vedkende sig Mac OS X, 10.4 skyldes, at min retailudgave
er så gammel, at den ikke ved, hvad Intel er, så det er ligemeget.

Om en times tid prøver jeg TDM(target disk mode), og så tager jeg den
derfra.

Buttom line er, at MacBook Pro ingen startdisk har, og jeg kan ikke
finde det originale installationsmedie og mine retailversioner er for
gamle.

Hvis tdm virker, lægger jeg det gamle system tilbage og bruger Drop-in
DVD´en.

Tak for respons

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-09 10:41

> Hej Jens,
>
> Der er tale om _et_ bib, men et langt et, altså
> biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiib, ca. et, et halvt sekund(er).

det lyder som en "nu vil jeg opdatere firmware" lyd .... men det er jo
kun hvis du har startet en firmware update fra et kørende system

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 10:55

> det lyder som en "nu vil jeg opdatere firmware" lyd .... men det er jo
> kun hvis du har startet en firmware update fra et kørende system

> /thomas

Ja. Det skrev jeg i det åbningsindlægget. Jeg har _ikke_ startet en
firmware update.

M.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 15-08-09 13:28

"Morten Lind" <mortenlind@gmail.com> skrev i meddelelsen

> At den ikke vil vedkende sig Mac OS X, 10.4 skyldes, at min retailudgave
> er så gammel, at den ikke ved, hvad Intel er, så det er ligemeget.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Hvad så med at jeg sender dig ét gratis? kan det hjælpe?

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 14:08

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Hvad så med at jeg sender dig ét gratis? kan det hjælpe?

Jo, tak som byder - må man det? Digitalt er min e-mailadresse valid.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-09 14:18

> Jo, tak som byder - må man det? Digitalt er min e-mailadresse valid.
eh nej .. du må ikke "adskille" en family pack ..

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 15:01

> eh nej .. du må ikke "adskille" en family pack ..

> /thomas

Det havde jeg jo på fornemmeren...

M.

Fra : Jon

Dato : 15-08-09 08:02

> Derudover vil den ikke genkende Mac OS X, 10.4(retail).
> Mac OS X, 10.5 er en CPU Drop-in DVD, som forlanger en 10.4 installeret.

Denne maskinen krever minimum Mac OS X 10.4.9, og en "retail" 10.4 er
antagelig 10.4.0. Du trenger altså de originale 10.4.-diskene som kom
med maskinen, slik at du kan oppgradere, eller en 10.5 retail, slik at
du kan installere en helt ny Leopard. (Dette forutsetter at du finner ut
av hva bip'ene skyldes og at det er i og for seg OK.)
--
/Jon
echo 2158763865260324601368798814368778P | dc

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 10:28

Jon <see_signature@invalid.com> wrote:

> [...]
> du kan installere en helt ny Leopard. (Dette forutsetter at du finner ut
> av hva bip'ene skyldes og at det er i og for seg OK.)

Yep - sådan har jeg også ressoneret, plus/minus et par detailler Se
øvrige svar.

M.

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 10:45

> Yep - sådan har jeg også ressoneret, plus/minus et par detailler Se
> øvrige svar.
>
> M.

Resonneret, undskyld
(Ligeså tricky som abonnement og professor).

M.

Fra : Esben

Dato : 15-08-09 11:00

> Resonneret, undskyld
> (Ligeså tricky som abonnement og professor).

Sjovt, jeg ville nu skrive "ræsonneret" og "detalje"

resonere betyder "give resonans"

og detail må være noget med detailhandel

så er skolelærer-genet vist afreageret...!

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 11:29

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> Sjovt, jeg ville nu skrive "ræsonneret" og "detalje"

He, he.... vanen at benytte "e" istedet for "æ" er min egen skade og
vane. Jeg skriver også ekvivalent.

> resonere betyder "give resonans"

(resonnere(på fransk)), så nu bliver det virkeligt sjovt, ikke sandt?

Hvis du ville skrive ræsonneret istedet for resonneret, er der ingen
forskel, altså det samme ord.

> og detail må være noget med detailhandel

Nemlig, småtingsafdelingen - altså detailler

Detalje var ikke opfundet, da jeg lærte dansk - jeg skriver også
mayonnaise og bolcher.....

> så er skolelærer-genet vist afreageret...!

Yep

> vh esben

> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

M.

Fra : Esben

Dato : 15-08-09 11:39

> Detalje var ikke opfundet, da jeg lærte dansk - jeg skriver også
> mayonnaise og bolcher.....

Det gør jeg nu også - hver generation staver som de har lært.

Værre er det, at jeg ved enden af niende klasse stavede til et
trettental - det gør jeg ikke i dag - hjernen er distraheret af for
mange andre tanker...?!

Mine >40 venner siger det samme - det bliver dårligere...

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 11:46

Esben <esha@nospamget2net.dk> wrote:

> hjernen er distraheret af for
> mange andre tanker...?!

> vh esben

> dbareudeladmig@get2net.dk
> udelad udelad

Glæd dig til >50´erne.... Så véd du, hvorfor jeg ikke kan huske, hvor
den disk er?

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 12:05

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Detalje var ikke opfundet, da jeg lærte dansk - jeg skriver også
> mayonnaise og bolcher.....

Med gotiske bogstaver eller runer?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 14:12

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Med gotiske bogstaver eller runer?

Måske skulle du hellere interessere dig for den underlige biblyd, det
har kun Jens gjort, istedet for at mobbe, tsk, tsk...

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 16:35

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> MÃ¥ske skulle du hellere interessere dig for den underlige biblyd, det
> har kun Jens gjort, istedet for at mobbe, tsk, tsk...

Det HAR jeg faktisk gjort. Som du måske husker, har jeg bedt dig
bruge hardwaretesten for at se hvad den siger.

Du kunne jo selvfølgelig også SELV hitte fejlsøgningsmanualen for den
pågældende model hos Apple, men hvis det er for svært, så opgiv
modelnummeret. Det står i bunden...

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 17:25

> Det HAR jeg faktisk gjort. Som du måske husker, har jeg bedt dig
> bruge hardwaretesten for at se hvad den siger.

I den aktuelle situation kunne jeg jo ikke bruge hardwaretesten, vel?

Tom disk - intet styresystem - ingen installationsmedier......

> Du kunne jo selvfølgelig også SELV hitte fejlsøgningsmanualen for den
> pågældende model hos Apple, men hvis det er for svært, så opgiv
> modelnummeret. Det står i bunden...

Det kunne jeg da, men det sociale samvær og de avancerede og mangeartede
råd i denne gruppe gør, at jeg først spørger dig og de andre.......

Gruppen overlever jo sigselv, hvis rådene og intentionerne bag er, at
man selv skal finde ud af det, ikke sandt?

Kan I ikke hjælpe, klarer jeg mig selv. Jeg er jo Guds barn og kan det
der.

Jeg fandt installationsmedierne, så nu kører det - stormen er afblæst og
tak for interessen.

Det kunne nu være sjovt at vide, hvad "biiiiiiiiiiiiiiib"lyden betød,
men det er der åbenbart ingen, der véd.

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 17:59

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> I den aktuelle situation kunne jeg jo ikke bruge hardwaretesten, vel?
>
> Tom disk - intet styresystem - ingen installationsmedier......

PÃ¥ det tidspunkt havde du ikke oplyst den lille detalje

> [...]
>
> Gruppen overlever jo sigselv, hvis rådene og intentionerne bag er, at
> man selv skal finde ud af det, ikke sandt?

Jovist. Men der er alt andet lige ting vi ikke kan gøre for dig
Bemærk venligst at du ikke har oplyst modelnummeret i bunden, så du
har nu spildt op til flere indlæg med at kværulere i stedet for at
oplyse det udbedte faktum

> Det kunne nu være sjovt at vide, hvad "biiiiiiiiiiiiiiib"lyden betød,
> men det er der åbenbart ingen, der véd.

Er det på instalationsmedierne eventuelt en hardwaretest du kan køre?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-09 03:52

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> På det tidspunkt havde du ikke oplyst den lille detalje

Tænk, det synes jeg, fremgik af åbningsartiklen?

> [...]
> Bemærk venligst at du ikke har oplyst modelnummeret i bunden, så du
> har nu spildt op til flere indlæg med at kværulere i stedet for at

Et indlæg.

> Er det på instalationsmedierne eventuelt en hardwaretest du kan køre?

Hvis jeg får tid, ser jeg efter, men plejer der ikke at være en AHT på
installationsmedierne?

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-09 08:06

> Tænk, det synes jeg, fremgik af åbningsartiklen?

Mener ikke du havde skrevet du ikke havde installationmedier, men jeg
har husket forkert før. Det ændrer ikke på at det i min optik er
første ting der skal afklares hvis systemet opfører sig sært: Er
hardwaren syg? Grunden er enkel - man kan spilde en masse tid med
fejlfinding af software hvis problemet er en syg ram klods.

NÃ¥. Det finder du nok ud af.

Men hvis jeg har forstået det rigtigt, var dit oprindelige problem at
du havde nulstillet disken uden at have passende installationsmedier?
Øv :)

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-08-09 08:10

> [...]

> Men hvis jeg har forstået det rigtigt, var dit oprindelige problem at
> du havde nulstillet disken uden at have passende installationsmedier?

Nah, hvem behøver installationsmedier når man har flere skud i bøssen:
TimeMachine.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-09 08:26

012008fr@gmail.com (Flemming Rubini) writes:

> Nah, hvem behøver installationsmedier når man har flere skud i bøssen:
> TimeMachine.

Dagens test :) Hvordan reetablerer du fra Time Machine med blank
harddisk uden et installationmedie?

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-08-09 08:32

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Dagens test :) Hvordan reetablerer du fra Time Machine med blank
> harddisk uden et installationmedie?

Jeg gætter på at han kan starte op med nogle af dem han ikke kan
installere.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-09 13:52

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Jeg gætter på at han kan starte op med nogle af dem han ikke kan
> installere.

Skidt gæt

M.

Fra : Flemming Rubini

Dato : 16-08-09 16:54

> Skidt gæt

Av min arm

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-09 13:50

> [...]

> Men hvis jeg har forstået det rigtigt, var dit oprindelige problem at
> du havde nulstillet disken uden at have passende installationsmedier?

Jo, jo.....rigtigt. Jeg har nu aldig oplevet hardwareproblemer med en
Mac, men én gang skal naturligvis være den første...

Min henrivende datter fandt da også installationsmedierne frem - hårdt
presset, og så blev alle glade.

Derudover fik jeg uopfordret stor hjælp fra vores alles Lyrik(tak, Jens
).

Michelles MacBook Pro er nu renset, geninstalleret og klar til et år på
Langeland med en en TB-ekstern fætter

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-09 15:48

> Jo, jo.....rigtigt. Jeg har nu aldig oplevet hardwareproblemer med en
> Mac, men én gang skal naturligvis være den første...

Det lader jo heller ikke til der var noget galt (for den gik
naturligvis glat i gennem hardwaretesten, ikke?)

> Michelles MacBook Pro er nu renset, geninstalleret og klar til et år på
> Langeland med en en TB-ekstern fætter

Skulle der opstå problemer kører der jo også busser på Langeland, så
dem kan du vel blive udsendt til, hvis det virkelig er

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-09 16:52

> Det lader jo heller ikke til der var noget galt (for den gik
> naturligvis glat i gennem hardwaretesten, ikke?)

Naturligvis var der ikke andet galt, end at jeg ikke havde
installationsmedierne, men dem havde tøsen selvfølgelig, så alles klar

> Skulle der opstå problemer kører der jo også busser på Langeland, så
> dem kan du vel blive udsendt til, hvis det virkelig er

Njaeh.....jeg har været så længe i branchen, at de nye, unge
drengechefer slet ikke tør spørge, tsk, tsk....)))))

I et internationalt foretagende som Arriva ansætter man ledere/chefer,
der ikke aner, hvad en bus er.

Men de ved en masse om budgetter - *LOL*

De kan ikke forstå, hvorfor en bus ikke kan køre, når den er skadet -
gnæk, gnæk.....)))) ROTFLOL....Vores driftsområdechef er 45 og tror,
man kan lede en busvirksomhed med budgettavlemøder.....)))))

Nå, jeg må hellere.....)))

Jeg bliver _ikke_ sendt til Langeland - jeg bliver i Gladsaxe for at
hjælpe drengerøvscheferne med at drive virksomhed...))))

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-09 17:41

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Naturligvis var der ikke andet galt, end at jeg ikke havde
> installationsmedierne, men dem havde tøsen selvfølgelig, så alles klar

Men hvorfor bippede den så? Var det bare en Mortendetektor der gik i
gang? (ARGH han vil installere PowerPC OS X på mig...)

> Njaeh.....jeg har været så længe i branchen, at de nye, unge
> drengechefer slet ikke tør spørge, tsk, tsk....)))))

Det må være fordi du ikke er flink nok, men har vrisset af dem NOK.

> De kan ikke forstå, hvorfor en bus ikke kan køre, når den er skadet -
> gnæk, gnæk.....)))) ROTFLOL....Vores driftsområdechef er 45 og tror,
> man kan lede en busvirksomhed med budgettavlemøder.....)))))

Uanset hvor stor forståelse man har af hvad en BUS er for noget, er
det også nødvendigt at man har forståelse for hvordan man driver en
virksomhed, og HVAD virksomheden så faktisk laver er ikke en
altafgørende faktor.

Det er meget tydeligt i IT-verdenen, hvor programmører let glemmer at
godt nok er koden vigtig, men kunder kommer ikke af sig selv, og det
gør lønnen heller ikke.

> Nå, jeg må hellere.....)))
>
> Jeg bliver _ikke_ sendt til Langeland - jeg bliver i Gladsaxe for at
> hjælpe drengerøvscheferne med at drive virksomhed...))))

Jeg kan godt høre du MEGEt, MEGET snart bliver udnævnt til
mellemleder... HÆhæhæ.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 16-08-09 23:02

> Men hvorfor bippede den så? Var det bare en Mortendetektor der gik i
> gang? (ARGH han vil installere PowerPC OS X på mig...)

Jeg ved det ikke?

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 17-08-09 00:44

> Jeg ved det ikke?

Så kommer det gode spørgsmål: Hvad sagde hardwaretesten?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 17-08-09 04:01

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> Så kommer det gode spørgsmål: Hvad sagde hardwaretesten?

Jeg havde desværre ikke tid, men disken fejler ikke noget.

M.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 18-08-09 10:11

> [...]
> ).
>
> Michelles MacBook Pro er nu renset, geninstalleret og klar til et år på
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Det var en fornøjelse at hilse på dig. Du er et varmt og farverigt menneske.
Dine forældre er også alletiders og din mor er noget helt særligt.
Hun gik et par kilometer med mig og bagefter viste hun mig haven og lod mig
smage de sene hindbær! Vi snakkede blandt andet politik, hvor vi var rørende
enige! Det var synd for de børn der havde glædet sig til at komme i skole,
at deres drømme brast.
Hilsen til dig dine forældre!
Det var godt nok en megamaskine den du har med 16 Gigabyte
hukommelse........

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 18-08-09 10:35

Jens Erik Bech <lyrik@live.dk> wrote:

> [...]
> at deres drømme brast.
> Hilsen til dig dine forældre!
> Det var godt nok en megamaskine den du har med 16 Gigabyte

Tak for de søde ord, og endnu engang tak for hjælpen

Jeg giver gladeligt din hilsen videre, og ja - min mor er noget _helt_
særligt, det ses ikke mere idag

Vi skal jo snart ha´ fars 80-års dag afholdt, så mine brødre og jeg
prøver at få alt til at passe. Det skal nok gå .

Forresten fik jeg Michelles eksterne HD i Electric City. Det er en
iOmega, 1 TB - sælgeren sagde, det er en Seagate-disk - og den koster
kr.: 599,-. Den skal blot formatteres med Diskværktøj, så kører den.

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 08:26

> [...]

> og nu siger maskinen den ildevarslende "biiiiiiiiib"lyd, som man i gamle
> dage kunne høre, når der var noget galt med firmware´n, når den starter.

I med Hardwaretestmediet og se hvad den siger.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 10:32

Thorbjoern Ravn Andersen <thorbjoern@gmail.com> wrote:

> I med Hardwaretestmediet og se hvad den siger.

Jo, men jeg kan ikke liiiiiige få fat i
originalinstallationsmediet....Michelle ved ikke, hvor det er, og jeg
kan ikke huske, hvor eller hvem, der har det - hende eller jeg?

Iøvrigt har jeg kørt alle tests, der tænkes kan, inden jeg slettede, og
ingenting fejler noget - jeg mistænker, at modellen kræver en særlig
firmwareEFI-opdatering, og dén har jeg jo slettet, så deeeeet.....

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 10:45

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Jo, men jeg kan ikke liiiiiige få fat i
> originalinstallationsmediet....Michelle ved ikke, hvor det er, og jeg
> kan ikke huske, hvor eller hvem, der har det - hende eller jeg?

Det går godt hva :)

Pyt, den er også gammel, så hun trænger til en ny :D

> Iøvrigt har jeg kørt alle tests, der tænkes kan, inden jeg slettede, og
> ingenting fejler noget - jeg mistænker, at modellen kræver en særlig
> firmwareEFI-opdatering, og dén har jeg jo slettet, så deeeeet.....

EFI'en ligger svjv ikke på disken men i flash.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 10:58

> Det går godt hva :)

Yep.....Intel & PPC i en pærevælling, tsk...

> Pyt, den er også gammel, så hun trænger til en ny :D

Så, så....ikke værkstedshumor - alvor, please - hun skal have den klar
imorgen tidlig.

Ikke forstået?

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 11:03

mortenlind@gmail.com (Morten Lind) writes:

> Så, så....ikke værkstedshumor - alvor, please - hun skal have den klar
> imorgen tidlig.

SÃ¥ skal du have en 10.5 retail. Humac lukker kl 13.

> Ikke forstået?

At det at du sletter disken ikke sletter EFI-opgraderingen da den
ligger i nogen chips i stedet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 11:32

> Så skal du have en 10.5 retail. Humac lukker kl 13.

En måned inden sneleoparden, glem det.....

> At det at du sletter disken ikke sletter EFI-opgraderingen da den
> ligger i nogen chips i stedet.

Fedt - tak! Så ka´ det være, tdm virker.....?

M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 15-08-09 11:33

> En måned inden sneleoparden, glem det.....

SÃ¥ er det ikke vigtigt nok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-09 13:11

> En måned inden sneleoparden, glem det.....

hvis du kæber en 10.5 pakke idag, får du jo 10.6 for et marginalt gebyr
når den bliver frigivet

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 14:12

> hvis du kæber en 10.5 pakke idag, får du jo 10.6 for et marginalt gebyr
> når den bliver frigivet
>

> /thomas

Åhh...det havde jeg glemt, tak

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 15-08-09 11:03

> jeg mistænker, at modellen kræver en særlig
> firmwareEFI-opdatering, og dén har jeg jo slettet, så deeeeet.....

du piller jo ikke ved firmware bare fordi du skriver 0'er til disken ...

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 15-08-09 11:34

> du piller jo ikke ved firmware bare fordi du skriver 0'er til disken ...
>
> /thomas

Ja, det har Thorbjørn lige belært mig om, så tak

M.

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 15-08-09 11:01

> [...]
>
> Derudover vil den ikke genkende Mac OS X, 10.4(retail).
> Mac OS X, 10.5 er en CPU Drop-in DVD, som forlanger en 10.4 installeret.
Vil den genkende en Leopard Family?
Så har jeg en skive og 2 ubrugte licenser hvis det kan hjælpe dig?

Hilsen
Jens

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-09 16:57

> [...]

> ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
> Vil den genkende en Leopard Family?
> Så har jeg en skive og 2 ubrugte licenser hvis det kan hjælpe dig?

Så vidt jeg kan se, er der ingen forskel på medierne. Det er en ganske
almindelig DVD med styresystem, man får, hvis man køber en familiepakke.
Jeg har da altid bare brugt det nærmeste medie, hvis jeg f.eks. skulle
hjælpe min familie og ikke lige havde det rigtige medie (med licens) på
stedet.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-09 17:43

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> [...]
> Jeg har da altid bare brugt det nærmeste medie, hvis jeg f.eks. skulle
> hjælpe min familie og ikke lige havde det rigtige medie (med licens) på

En købeudgave er vist generel, i modsætning til dem der følger med maskinerne.

Og når du nu er så flink at købe når de kommer, har du naturligvis
ikke problemer :) MÃ¥ske skulle Morten kun reinstallere maskiner
indenfor Esbjerg bygrænse?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-09 23:07

> [...]

> Og når du nu er så flink at købe når de kommer, har du naturligvis
> ikke problemer :) Måske skulle Morten kun reinstallere maskiner

Jeg har da vist et par ledige licenser i vores familiepakke. Det kræver
selvfølgelig, at Morten flytter ind i vores kælderværelse, men det kunne
da også være hyggeligt
Ellers er det da rigtigt, at jeg køber nyt styresystem, så snart
det kommer. Computeren er også lidt af en hobby for mig, og jeg synes på
mange måder, software er mere spændende end hardware. Ellers har jeg jo
ikke de store udgifter til software. Jeg køber iLife og iWork, men
ellers har jeg vist bare shareware, som jo typisk koster noget med $25.
Det er jo ikke alverden.
--
Henrik Münster
Esbjerg