Nye Mac'er til grafisk produktion
Fra : Søren

Dato : 09-08-09 16:50

Hje

Skal til at købe et par ny Mac'er til grafisk produktion. Skal bruges mest
til Indesign, Illustrator og Acrobat. Opgaverne kan vel betegnes som
"mellemtunge". Ikke de helt simple opgaver, men heller ikke opgaver med
flere hundrede billeder på. Har også brug for nye skærme, da dem vi har er
næste 6-7 år gamle.

I har har vi nogle G5 som er 4-5 år gamle og de fungere egenlig OK - En gang
imellem kan de dog godt være lidt langsomme.

Som jeg ser det kan jeg vælge mellem 24" Imac, Mac mini eller MacPro og så
købe en fornuftig 24" eller 27" skærm.

Prisforskellen er jo ret stor. Tror i at Mac mini er OK til mig og hvordan
vil den performe i forhold til vores gamle G5 ?
Kan der kobles 2 skærme til Mac Mini og kan den trække en 27 " skærm ?

På forhånd tak
Søren

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-08-09 17:35

Søren skrev:
> [...]
> vil den performe i forhold til vores gamle G5 ?
> Kan der kobles 2 skærme til Mac Mini og kan den trække en 27 " skærm ?

Du skal købe med mest mulig RAM. Til de arbejdsopgaver får I brug for
alt hvad der kan proppes i dem. De forskellige modeller har forskelligt
maksimum. Når DET så er på plads, så se hvilke modeller der er tilbage.
Mit bud er at 24" iMac'en er den der er bedst til prisen.

Med hensyn til de gamle G5'ere så overvej om der kan proppes mere RAM i.

Fra : Martin

Dato : 10-08-09 05:38

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> Mit bud er at 24" iMac'en er den der er bedst til prisen.
>

> Med hensyn til de gamle G5'ere så overvej om der kan proppes mere RAM i.

Pssst... Photoshop CS4 bruger meget af grafikkortets processor og ram
til at lave behandlinger (ved faktisk ikke med illustraor og indesign,
men tror det) - så et stærkt grafikkort er altså også en god ting at have.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-09 07:51

Martin skrev:

> Pssst... Photoshop CS4 bruger meget af grafikkortets processor og ram
> til at lave behandlinger (ved faktisk ikke med illustraor og indesign,
> men tror det) - så et stærkt grafikkort er altså også en god ting at have.

Jeg ved godt at der er sket ting og sager der, men jeg tror (bemærk,
tror, ikke ved) at den absolut vigtigste faktor stadigvæk er mængden af
almindelig ram i maskinen.

Du skal jo kunne have det du arbejder med i hukommelsen, ellers sætter
disken farten.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-09 11:25

Martin skrev:

> (ved faktisk ikke med illustraor og indesign, men tror det )

Nej. Hverken Illustrator eller InDesign gør brug af GPUens
regnekraft.

Følgende programmer gør:

Acrobat 9
After Effects CS4
Bridge CS4
Flash Player 10
Photoshop CS4
Premiere Pro CS4

Se evt.: <http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405445.html>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 09-08-09 22:26

Søren wrote:
> [...]
> imellem kan de dog godt være lidt langsomme.
>
> Som jeg ser det kan jeg vælge mellem 24" Imac, Mac mini eller MacPro og så

Jeg vil mene valget bør stå mellem Mini og MacPro. En Imac er efter min
mening kun rigtig sjov hvis det har værdi det hele er i en enhed, men
taler vi ikke designer hjem, reception eller i den stil det bedre selv
og kunne vælge skærm(e).

> Prisforskellen er jo ret stor. Tror i at Mac mini er OK til mig og hvordan
> vil den performe i forhold til vores gamle G5 ?

Den skulle gerne være noget hurtigere, men der er meget som spiller ind.

> Kan der kobles 2 skærme til Mac Mini og kan den trække en 27 " skærm ?

Der kan kobles 2 skærme til og den kan trække en 30" hvis det skulle
blive interresant. Jeg er dog lidt i tvivl om hvad den kan når vi taler
2 skærme - det er nok bedst at checke med Apple for og være helt sikker.

Jeg synes i skal se på en Mac Mini, proppe mest mulig ram i dyret og
gerne købe en hurtig ekstern firewire disk. Så tror jeg i er godt
hjulpet og det er en mere fleksibel løsning end en iMac. Gør evt. det at
i køber en til en start, så kan i se hvordan noget nutidigt performer.
Hvis det i mod forventning ikke er godt nok, så kan i let sammenholde
det i har med de andre muligheder og skærme m.m. kan bruges hvis det
skal være en MacPro.

Uanset hvad i gør, så køb max. ram. Det er billigt, især hvis i køber
det uden om Apple, og gør en forskel.

Mvh
Bruno

PS. Overvej lige om en bærbar ville give nye spændede muligheder. De nye
"store" bærbare er bestemt ikke langsomme.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-08-09 07:49

In article <h5nfdc$k5a$1@news.eternal-september.org>,
"Bruno, Copenhagen - Denmark" <dont_use_this@adress_ever.invalid>
wrote:

> PS. Overvej lige om en bærbar ville give nye spændede muligheder. De nye
> "store" bærbare er bestemt ikke langsomme.

Efter min mening giver en bærbar til grafisk produktion for dårligt
arbejdsmiljø.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-09 08:02

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> In article <h5nfdc$k5a$1@news.eternal-september.org>,

> Efter min mening giver en bærbar til grafisk produktion for dårligt
> arbejdsmiljø.

da ikke hvis du sætter en skærm, mus og tastatur til ...

/thomas

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-08-09 08:27

In article <1j486fg.j9dfpye0zxhkN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> da ikke hvis du sætter en skærm, mus og tastatur til ...

Nej, så er de OK.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 14:37

> da ikke hvis du sætter en skærm, mus og tastatur til ...
>
> /thomas

Øh...gå over åen efter vand?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-09 14:43

> Øh...gå over åen efter vand?

nah .. fidusen er at medarbejderen tager sin maskine med hjem .. eller
til møder .. eller i toget ... men at man har en god primær arbejdsplads

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 16:14

> nah .. fidusen er at medarbejderen tager sin maskine med hjem .. eller
> til møder .. eller i toget ... men at man har en god primær arbejdsplads
> ..
>
> /thomas

Nåeh...på den måde

Jeg troede, det var virksomhedens computer, og hvad skulle medarbejderen
dog med den i sin fritid eller til møder?

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-09 16:25

> Nåeh...på den måde
>
> Jeg troede, det var virksomhedens computer, og hvad skulle medarbejderen
> dog med den i sin fritid eller til møder?

I moderne virksomeheder tager de ansatte deres computer med så de kan
arbejde hjemmefra, være fleksible osv.

Kan jo være de skal præsentere noget til mødet .. .eller tage noter ?

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 18:30

> I moderne virksomeheder tager de ansatte deres computer med så de kan
> arbejde hjemmefra, være fleksible osv.
>
> Kan jo være de skal præsentere noget til mødet .. .eller tage noter ?
>

> /thomas

Nåeh, på dén måde Det ku´ jeg godt tænke mig: to timer på
arbejdspladsen og fire timer og niogtredive minutter hjemme - gad vide,
om man kan fjerstyre en bus, der skal synes, fra en hjemmecomputer?

I moderne virksomheder får ansatte klapsammencomputere forærende?

Jeg gad gerne se den ansatte i en moderne virksomhed, der med sin
klapsammencomputer ville være i stand til at være mere fleksibel end jeg
er. (Dokumentation kan fremsendes, og jeg er altid frisk på et jobbytte
eller supervisor for et føl, men sjovt nok takker skrivebordene altid
nej - forstå det, hvem der kan? .).

Gad vide, om man kan rydde op efter et trafikuheld, fra en
hjemmecomputer?

Et møde skaber ikke værdier og er derfor uproduktivt. Hvis man skal
præsentere noget på et møde, kan man have sin huskestang med og sætte
den ind i mødelokalets computer.

Noter er hurtigere at lave på papir, men vil man partout digitalisere,
kan man jo benytte sin iPhone.

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-09 22:29

> Nåeh, på dén måde Det ku´ jeg godt tænke mig: to timer på
> arbejdspladsen og fire timer og niogtredive minutter hjemme - gad vide, om
> man kan fjerstyre en bus, der skal synes, fra en hjemmecomputer?

Egentlig skægt at det næsten ikke er rigtigt arbejde når man ikke får
snavs på fingrene ...

> I moderne virksomheder får ansatte klapsammencomputere forærende?

"stillet til rådighed" != "fået forærende"

> [...]
> er. (Dokumentation kan fremsendes, og jeg er altid frisk på et jobbytte
> eller supervisor for et føl, men sjovt nok takker skrivebordene altid nej

det kommer da an på hvad du laver ...

> Gad vide, om man kan rydde op efter et trafikuheld, fra en
> hjemmecomputer?

næh ... hvor skriver jeg det ?

/thomas

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-09 20:57

Thomas von Hassel skrev:

> I moderne virksomeheder tager de ansatte deres computer med så de kan
> arbejde hjemmefra, være fleksible osv.

Jeg tror du skal uddybe det der "arbejde hjemmefra"... Jeg tror ikke det
er et begreb de bruger ude i den hårde, kapitalfrembringende produktion.

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-08-09 08:58

Bruno, Copenhagen - Denmark wrote:

> [...]

> Hvis det i mod forventning ikke er godt nok, så kan i let sammenholde
> det i har med de andre muligheder og skærme m.m. kan bruges hvis det

Jeg er faktisk uenig i næsten alle dine betragtninger, men sådan er vi
jo så forskellige.

Man får RIGTIG meget (mere) hardware for pengene ved at købe en iMac end
en Mini. Hvis man sammenligner de to mindste modeller (24" iMac) får
man: 5*HD, mulighed for at installere 8GB RAM, en væsentlig større CPU,
2*cache etc.

Den lille Mini koster 6199,-. Hvis du smider 4GB RAM i, tilvælget er
tastatur og mus er prisen 7727,-. Dertil kommer så en ekstern HD og en
skærm inden den kan bruges*. Lad os sige at prisen ender på omkring
10.000,-.

Den lille 24" iMac koster ud af boksen 10.999,-. Den skal bare pakkes ud
og sættes til.

Vi har 5-6 iMacs på arbejde, som vi er meget glade for. Vi laver godt
nok ikke så meget print, men primært online, men jeg forestiller mig at
det er nogenlunde det samme (jeg er ikke grafiker :p). Hvis det skal
være stationært er det i min opfattelse den eneste Mac, der er
interessant, når prisen spiller en rolle.

* Jeg ved, man selv kan skifte RAM og HD i Mini'en, men der er stadig
uvished om, hvorvidt man må. Det går jeg ikke ud fra en virksomhed har
lyst til at forsøge sig med.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 10-08-09 14:18

Peter Farsinsen wrote:

> [...]

> 10.000,-.
>
> Den lille 24" iMac koster ud af boksen 10.999,-. Den skal bare pakkes ud

Tjah - jeg ser det bare som et stort minus at man er låst til den
indbyggede skærm, der er max 24", og så ser min prisudregning og lidt
anderledes ud:

Mini: 4599.-
4 GB: 600.-
Mus+keyboard: 500.-
Extern disk (stor): 1000.-
--------------------------
6700.- plus skærm.

Mht. skærm ville jeg gå efter en 30" fremfor en 27" da prisforskellen
ikke er stor (de billige 27" er kun 1920x1080). Skærmen lever længe og
kan så bruges med den næste computer - der har du iMac problemet.

Som det ses er mit mus+keyboard budget ikke til Apple grej - det er ikke
for og spare penge, men fordi jeg ikke mener Apple's nuværende grej er
noget at råbe hurra for. En god mus har i dag 4-5-6 knapper og det
mangler man hos Apple og deres tastaturer er ikke bedre end hvad alle
andre har (hvis ikke dårligere).

> * Jeg ved, man selv kan skifte RAM og HD i Mini'en, men der er stadig
> uvished om, hvorvidt man må. Det går jeg ikke ud fra en virksomhed har
> lyst til at forsøge sig med.

Jeg har svært ved og se den uvished, men selv hvis man køber overpris
Apple ram er Mini'en noget billigere og mere fleksibel.

Mvh
Bruno

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 10-08-09 14:24

Køb en iMac m. max RAM. Dertil en god stor skærm, ekstern harddisk, mus.
Brug iMac skærmen til paletter m.m.og den store/gode skærm som hovedskærm.
- Mikael

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-08-09 14:33

> Tjah - jeg ser det bare som et stort minus at man er låst til den
> indbyggede skærm, der er max 24", og så ser min prisudregning og lidt
> anderledes ud:

Det er du da heller ikke. Du kan stille iMac'en under bordet og sætte
din billige 30" skærm til ;)

> [...]
> ikke er stor (de billige 27" er kun 1920x1080). Skærmen lever længe og
> kan så bruges med den næste computer - der har du iMac problemet.

Det er sandt nok, men gode skærme koster _mange_ penge. Det er jo
ligegodt om man køber en iMac, hvor man ikke kan skifte skærm eller en
Mini og en pivbillig skærm, der alligevel ikke er bedre end der der
sidder i iMac'en.

> [...]
> noget at råbe hurra for. En god mus har i dag 4-5-6 knapper og det
> mangler man hos Apple og deres tastaturer er ikke bedre end hvad alle

Fair nok. Det er smag og behag. Jeg vil meget nødigt bruge andet end det
nye Bluetooth tastatur. Mighty Mouse kommer jeg aldrig til at bruge, så
der er jeg enig. Jeg undrer mig dog over, hvad du kan købe for 500,- som
er væsentligt bedre, men det er jo en detaljesag.

> Jeg har svært ved og se den uvished, men selv hvis man køber overpris
> Apple ram er Mini'en noget billigere og mere fleksibel.

Har du prøvet at skifte RAM i en Mini? Jeg tror ikke på, en virksomhed,
der tager sig selv nogenlunde seriøst, vil kaste sig ud i det projekt.

Mini'en er lidt billigere, ja. Den er iMac'en totalt underlegen, hvad
hardware og mulighed for opgradering angår. Kan vi blive enige om det?

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 14:45

> Mighty Mouse kommer jeg aldrig til at bruge...

Send den eller dem til mig - jeg kan godt lide dem

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-09 14:48

> Send den eller dem til mig - jeg kan godt lide dem

ja, du skal jo bruge et par stykker .. de holde jo ikke så længe ;)

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 16:15

> ja, du skal jo bruge et par stykker .. de holde jo ikke så længe ;)

> /thomas

Netop - det ville jeg blot ikke skrive, he, he...

M.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 10-08-09 17:06

Peter Farsinsen wrote:

> Det er du da heller ikke.

Øh - ikke forstået.

Du kan stille iMac'en under bordet og sætte
> din billige 30" skærm til ;)

Hvem talte om en billig skærm?

Hvis du fik ud af min bemærkning om de billige 27", så koster en 27" med
ordentlig opløsning 7-8000 og så er der ikke så langt igen til en
fornuftigt 30".

> [...]
> ligegodt om man køber en iMac, hvor man ikke kan skifte skærm eller en
> Mini og en pivbillig skærm, der alligevel ikke er bedre end der der

Igen - jeg ikke skrevet om en pivbillig skærm. Det jeg har skrevet er,
at det ikke giver mening og købe en iMac for den er ufleksibel plus det
er fjollet og betale for en skærm man ikke ønsker.

> [...]
> der er jeg enig. Jeg undrer mig dog over, hvad du kan købe for 500,- som
> er væsentligt bedre, men det er jo en detaljesag.

Det primære er musen og en Logitech G5 ville være mit bud. Den plus et
tilfældigt tastatur kan godt fås til 500. Igen er pointen, at man ikke
betaler for grej man ikke skal bruge - det er ligesom hele ideen med at
en Mini sælges uden noget.

> Har du prøvet at skifte RAM i en Mini? Jeg tror ikke på, en virksomhed,
> der tager sig selv nogenlunde seriøst, vil kaste sig ud i det projekt.

Muligt. Men hvis man tæller på knapper giver det mening, mens tæller man
ikke på knapper så køber man en MacPro. Prisforskellen er ikke stor i
sammenligning med software, løn, husleje og alt det andet der koster når
man regner på hvad en arbejdsplads koster.

> Mini'en er lidt billigere, ja. Den er iMac'en totalt underlegen, hvad
> hardware og mulighed for opgradering angår. Kan vi blive enige om det?

Hvis vi taler opgraderinger, så er begge maskiner stort set lige
dårlige. Performance forskellen mellem en Mini og en iMac er til stede,
men at en Mini er "totalt underlegen" opfatter jeg som en stor
overdrivelse - det er ikke ligefrem fordi en iMac er en racerbil.

Mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-09 21:01

Bruno, Copenhagen - Denmark skrev:

> Det primære er musen og en Logitech G5 ville være mit bud. Den plus et

ENDELIG: En G5'er der understøttes af SnowLeopard :))

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 10-08-09 21:05

> Øh - ikke forstået.

Det er klart, når du klipper halvdelen af teksten væk. Du er ikke låst
til den interne skærm i en iMac. Du kan slutte en ekstern skærm til.

> Du kan stille iMac'en under bordet og sætte
>>
> Hvem talte om en billig skærm?

OP har et budget. Hvis prisforskellen mellem iMac og Mini kan være
afgørende, er det nok ikke aktuelt med skærme til 7-8000,-

> Hvis du fik ud af min bemærkning om de billige 27", så koster en 27" med
> ordentlig opløsning 7-8000 og så er der ikke så langt igen til en
> fornuftigt 30".

Det' sandt.

> Igen - jeg ikke skrevet om en pivbillig skærm. Det jeg har skrevet er,
> at det ikke giver mening og købe en iMac for den er ufleksibel plus det
> er fjollet og betale for en skærm man ikke ønsker.

Jeg kan forstå, at man kan synes, det er fjollet at betale for den
indbyggede skærm, hvis man ikke vil bruge den, men jeg forstår ikke,
hvorfor iMac er ufleksibel. I modsætning til en Mini, må du selv
opgradere den. Det synes jeg er vældig fleksibelt. Mener du, den er for
stor?

> [...]
> sammenligning med software, løn, husleje og alt det andet der koster når
> man regner på hvad en arbejdsplads koster.

MacPro er totalt overkill i forhold i forhold til OP's behov. Det er en
fed maskine - det er det.

> [...]
> men at en Mini er "totalt underlegen" opfatter jeg som en stor
> overdrivelse - det er ikke ligefrem fordi en iMac er en racerbil.

Kig på cpu, cache, diskstørrelse (også den fysiske), understøttet RAM etc.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 10-08-09 14:35

Bruno, Copenhagen - Denmark <dont_use_this@adress_ever.invalid> wrote:

> PS. Overvej lige om en bærbar ville give nye spændede muligheder. De nye
> "store" bærbare er bestemt ikke langsomme.

Øh, man skal jo også gerne kunne se, hvad man laver, uanset hurtigheden.

M.

Fra : Bruno, Copenhagen - ~

Dato : 10-08-09 17:08

Morten Lind wrote:

> Øh, man skal jo også gerne kunne se, hvad man laver, uanset hurtigheden.

Man køber selvfølgelig alm. skærme osv. til det daglige brug. En bærbar
giver bare ekstra muligheder og så kan det være en overvejelse når der
alligevel skal handles.

mvh
Bruno

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-08-09 21:02

Morten Lind skrev:

> Øh, man skal jo også gerne kunne se, hvad man laver, uanset hurtigheden.

Du ved godt man kan købe sådan nogen "briller"? Ikk'? De er også gode
hvis man ikke kan læse hvad der står på stoppestederne

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 10-08-09 21:09

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du ved godt man kan købe sådan nogen "briller"? Ikk'? De er også gode
> hvis man ikke kan læse hvad der står på stoppestederne

Hvis du mener de der inline-briller, så er det en værre gang
reklame-fis, der er ubruelige til andet end gadget!

mvh. Erik Richard

Fra : Kurt Brixen

Dato : 10-08-09 08:08

In article <4a7ef044$0$15877$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>,
"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> wrote:

> [...]
> vil den performe i forhold til vores gamle G5 ?
> Kan der kobles 2 skærme til Mac Mini og kan den trække en 27 " skærm ?

Til grafisk produktion synes jeg kun det er Mac Pro, der dur. Jeg er
grafiker, og har også arbejdet på G5 med CS2.

Jeg har en iMac 24" hjemme, og selv om skærmen er rigtig god, kan den
ikke kalibreres rigtigt til til grafisk produktion.
Der vil jeg stille den på 6500 gr. kelvin, gamma 2,2 og luminans på 120
eller 140, men da skærmen var ny kunne den ikke skrues længere ned end
ca. 250. Nu står den på 220, og det passer fint til hjemmebrug, når jeg
sidder lige ved et lyst vindue. Det dur bare ikke, hvis man skal justere
billeder på den.

Illustrator og Acrobat er tunge. Det er ikke sjovt at sidde sidst på
eftermiddagen og vente på at Distiller bliver færdig.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-09 11:29

Kurt Brixen skrev:

> Der vil jeg stille den på 6500 gr. kelvin, gamma 2,2 og luminans
> på 120 eller 140, men da skærmen var ny kunne den ikke skrues
> længere ned end ca. 250

Har man ikke mulighed for at skrue ned for hver enkelt farvekanal
på sådan en fætter?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-09 11:31

> Har man ikke mulighed for at skrue ned for hver enkelt farvekanal
> på sådan en fætter?

bwahaha .. nej, det eneste du kan stille på er brightness

/thomas

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 10-08-09 11:34

Thomas von Hassel skrev:

> bwahaha .. nej, det eneste du kan stille på er brightness

Surt show.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 10-08-09 11:41

> Surt show.

dermed sagt er det en fin maskine/skærm til alt andet end farvekritiske
operationer. (layout, tekst, webdev. programmering etc. etc.)

Selvom jeg faktisk kender fotografer der bruger dem til at
billedbehandle ......

/thomas

Fra : Esben

Dato : 12-08-09 00:17

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Til grafisk produktion synes jeg kun det er Mac Pro, der dur. Jeg er
> grafiker, og har også arbejdet på G5 med CS2.

Du er vel ikke "gammel" typograf fra Næstved vel? Siger FHIN dig noget?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-08-09 08:39

In article <1j4ba4z.1rioga0vl7fxfN%esha@nospamget2net.dk>,
esha@nospamget2net.dk (Esben) wrote:

> Du er vel ikke "gammel" typograf fra Næstved vel? Siger FHIN dig noget?

Ja, da - er du også fra Næstved?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Esben

Dato : 12-08-09 09:38

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Ja, da - er du også fra Næstved?

Jep, kom også på FHIN, men er vel >10 år yngre end dig, så det er ikke
sikkert du lagde mærke til mig (jeg "larmede" nu meget

Jeg er lillebror til Michael Harbo som du måske kender fra diverse bands
i byen. Bor du der stadigt?

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-08-09 11:52

In article <1j4c01o.1bgnosv11q963fN%esha@nospamget2net.dk>,
esha@nospamget2net.dk (Esben) wrote:

> Jep, kom også på FHIN, men er vel >10 år yngre end dig, så det er ikke
> sikkert du lagde mærke til mig (jeg "larmede" nu meget

Nej, jeg kan ikke huske dig - men godt Michael.

> Jeg er lillebror til Michael Harbo som du måske kender fra diverse bands
> i byen. Bor du der stadigt?

Jeg bor der stadig. Hvad med dig?

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen

Fra : Esben

Dato : 12-08-09 11:59

Kurt Brixen <kbrixen@invalid.invalid> wrote:

> Nej, jeg kan ikke huske dig - men godt Michael.

Ja, han er vist også ret kendt af folk i byen - det bliver man i hans
"stillinger" (Han er også skolelærer)

> Jeg bor der stadig. Hvad med dig?

Kbh-Århus-Kbh vendte aldrig tilbage til Næstved efter jeg flyttede
derfra, så kan godt forstå du ikke kan huske mig.

Min mor og en gammel ven bor der også stadigt - ellers kender jeg ikke
nogen folk i byen længere, men hører jo lidt om dem af og til.

vh esben

dbareudeladmig@get2net.dk
udelad udelad

Fra : Søren

Dato : 11-08-09 20:14

"Søren" <Fjern_Dette _srl@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil den performe i forhold til vores gamle G5 ?
> Kan der kobles 2 skærme til Mac Mini og kan den trække en 27 " skærm ?

Tak for alle jeres fine svar. Prøver i først omgang at gå efter iMac og ser
hvordan det går. Skal bruge 10-12 nye Mac'er, så hvis iMac fungere fint er
det jo noget billigere end Macpro + skærm.

Hvor gammel er den nuværende model af iMac ?

Søren

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 11-08-09 20:29

http://buyersguide.macrumors.com/ ;)

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-08-09 20:34

Søren skrev:

> [...]
> det jo noget billigere end Macpro + skærm.
>
> Hvor gammel er den nuværende model af iMac ?

En parameter I evt kan have med. Hvis antallet af skærme er vigtigt - 3
eller flere - så overvej også en Mac Pro til det.

Til de mindre kan man kun have flere end 2 skærme med USB-grafikkort, og
de er ikke helt så hurtige (og der er en øvre grænse på opløsningen).

Fra : Kurt Brixen

Dato : 11-08-09 21:36

In article <4a81c2ec$0$56773$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
> [...]

> hvordan det går. Skal bruge 10-12 nye Mac'er, så hvis iMac fungere fint er
> det jo noget billigere end Macpro + skærm.

Du er vel klar over at der er stor forskel på 20" og 24" udgaven - med
hensyn til skærmkvaliteten. Det er to helt forskellige paneler. Jeg
synes 20" er ret meget dårligere end 24" udgaven.

--
Venlig hilsen
Kurt Brixen