Mit lysstofrør trænger til at blive skifte~
Fra : Fly

Dato : 01-08-01 14:21

Jeg har nu siddet og kigget mig lidt omkring her i gruppen, og hér sprudler
jo af liv. Det er dejligt. (Ja, jeg er ny herinde).

Mit akvarie på ca. 50 liter er ved at være 3 år gammelt, og jeg har i den
tid kørt med den samme lyskilde - et 15W lysrør. Sidst jeg gjorde akvariet
rent gav jeg hele "toppen" en ordentlig tur, og det tilkalkede lysstofrør
fik en tur med grydesvampen (af den rene slags!). Om jeg har skrabt teksten
på røret væk eller om der simpelthen ikke har stået andet en 15W og MÅSKE
også Osram ved jeg ikke, men nu står der kun "15W".

Jeg arbejder selv i el-branchen og vil derfor gerne selv skaffe et nyt
lysstofrør og ikke give en overpris ved en dyrehandler. Hvad skal jeg vælge?
Jeg har set andre akvarier med flere rørtyper, men det har jeg desværre ikke
milighed for i denne omgang, så vi taler om ét rør på 15W.

Venlig hilsen
Fly - fly@mad.dk

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 01-08-01 14:57

"Fly" <fly@mad.dk> skrev i en meddelelse
[snip]
> [...]
ikke
> milighed for i denne omgang, så vi taler om ét rør på 15W.

Hejsa

Når du kun har et rør, så må et bredspektret dagslysrør vel være det bedste.
Har selv kigget lidt på Phillips TLD 9xx. De har desuden lang levetid (deres
lystab over tid er lavt)

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 01-08-01 15:03

> [...]
desværre ikke
> milighed for i denne omgang, så vi taler om ét rør på 15W.

Så skaf et billigt Triton rør fra Interpet.

Jeg har kun gode erfaringer med dem. Jeg synes personligt de er
bedre end alm. kontor rør. Bedre plantevækst og planter og fisk
ser pænere ud.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE

http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-08-01 20:08

"Fly" <fly@mad.dk> wrote in message news:9k9008$2jbj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
ikke
> milighed for i denne omgang, så vi taler om ét rør på 15W.

Hej.
Nu ved jeg ikke så meget om de dersens lysrør, men var jeg dig, ville jeg
måle længden af røret og gå og købe et nyt 15 W (med samme længde) i
nærmeste og forhåbenlig billigste lysrørsforhandler - Det er det jeg ville
ha gjort, og som jeg kommer til at gøre, når jeg skal skifte ud mine to 18
W'er.
Hilsen Ditte

Fra : Fly

Dato : 01-08-01 20:47

Hej igen!

Jeg dømte rigtigt! Ikke nok med at her SER ud til at være gang i den - på
under en time var de to første svar givet, og også tak til det tredie svar
Ditte. Alle tre kan bruges, og jeg vil søge lidt i produktdatabasen over
lysstofrør på kontoret i morgen.

Fly - fly@mad.dk

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 01-08-01 22:49

"Fly" <fly@mad.dk> wrote in message news:9k9mif$ifj$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Ditte. Alle tre kan bruges, og jeg vil søge lidt i produktdatabasen over

Hej.... :)
Bare velkommen til gruppen.
Selvfølgellig kan man skaffe sig alle mulige dyre dingser til akvariet, men
jeg tror nu at de billige løsninger er lige gode som de dyre....
Lad os høre hvad du finder frem til.
Hilsen Ditte

Fra : Erik Berg

Dato : 01-08-01 23:49

> [...]
ikke
> milighed for i denne omgang, så vi taler om ét rør på 15W.

Se etter lysrør som har en fargetemperatur på mellom 4000-6500 Kelvin, de er
bra til beplantede akvarier. Høy CRI (Colour Rendering Index) er også
ønskelig for riktig fargegjengivelse. Lysrør som det kan være verdt å se på
er f.eks. Philips TLD 950/956, Philips Aquarelle/TLD 89 eller Osram
11/12/22/32. Jeg er ikke sikker på hvilke av disse rørene du kan få i
15W-utførelse, men jeg vet at Philips TLD 950 finnes i 15W.

Mvh
-Erik Berg

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-08-01 06:17

> Se etter lysrør som har en fargetemperatur på mellom 4000-6500 Kelvin, de
er

Hvis jeg husker rigtigt var der for nyligt en artikel i AGA magasinet der
fortalte at undersøgelser havde vist at farvetemperaturen ikke betød særligt
meget for planterne.
Men den betyder meget for hvordan vi ser planternes farver og fiskenes.

Jeg holder mig til Triton fra Interpet.

Fra : Erik Berg

Dato : 02-08-01 14:25

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]
særligt
> meget for planterne.
> Men den betyder meget for hvordan vi ser planternes farver og fiskenes.

Triton holder vel en litt høyere prisklasse, i hvert fall her i Norge.
Interpet..., i England? Har du en web-adresse?

Den tredoble vinneren (Best of show, 1st. og 2nd.) av AGA Internasjonal
Aquascaping Contest 2000 ,Frode Rø, bruker en kombinasjon av Philips TLD
950/956 i sine akvarier. Han har i alle fall _meget_ fine planter i sine
akvarier. Se på hans hjemmeside:
http://www.ntnu.no/~foksen/

Mvh
-Erik Berg

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-08-01 14:46

Nope, søg på www.google.com

> [...]
Philips TLD
> 950/956 i sine akvarier. Han har i alle fall _meget_ fine

At hans akvarie er så flot skyldes ikke så meget lysfarven, men
mere styrken og plante valg, og måden at plante på.

Fra : Erik Berg

Dato : 02-08-01 16:09

> [...]
>
> At hans akvarie er så flot skyldes ikke så meget lysfarven, men
> mere styrken og plante valg, og måden at plante på.

Ja, selvsagt...men det er et godt eksempel på at man ikke trenger dyre
lysrør for å lykkes.
Hvor får man Triton til en god pris (Danmark/Norge)? Har hørt en del
positivt om de, så det hadde vært artig å ha prøvd de en gang.

Mvh
-Erik Berg

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-08-01 16:31

> Ja, selvsagt...men det er et godt eksempel på at man ikke trenger dyre
> lysrør for å lykkes.

Helt enig, jeg kan bare bedre lide farverne af fisk og planter med Triton.

> Hvor får man Triton til en god pris (Danmark/Norge)? Har hørt en del
> positivt om de, så det hadde vært artig å ha prøvd de en gang.

Kan desværre ikke hjælpe dig, jeg handler altid akvarie ting i Tyskland.

Fra : Madsen

Dato : 02-08-01 16:58

"Erik Berg" <erik.berg@sensewave.com> skrev:

> Hvor får man Triton til en god pris (Danmark/Norge)? Har hørt en del
> positivt om de, så det hadde vært artig å ha prøvd de en gang.

Om det er en god pris ved jeg ikke, men Akvarieselskabet har Triton.
<http://www.akvarieselskabet.dk/Lamper.htm>

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : ole larsen

Dato : 02-08-01 21:03

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen ...

>At hans akvarie er så flot skyldes ikke så meget lysfarven, men
>mere styrken og plante valg, og måden at plante på.
>Soren ' Disky ' Reinke

Det er jo så rart, Søren, at du ved hvordan det hænger sammen - og vil
fortælle os ignorater det. Når nu dit akvarium er i Sønderborg og du i
København og du søger en billig forhandler af Tropica planter i Kbh. og det
er for besværligt/dyrt at tage til Sønderborg hvor planterne gror som
ukrudt.
Det er så herligt når nogle vil dele af sin viden.

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-08-01 21:22

> [...]
> ukrudt.
> Det er så herligt når nogle vil dele af sin viden.

Ole et eller andet siger mig du har et eller andet problem. Kan du ikke
klare du ikke er den eneste med erfaring i denne gruppe ?

Du ævler selv altid løs om det ene og det andet, hvis du ikke kan klare at
andrer svarer i denne gruppe så ophæv dit abo. på gruppen og lad os andr
være i fred.
Hvor mine akvarier står har intet med min erfaring at gøre. Og bare så du er
helt med (det er jo noget helt nyt for dig) så kan jeg faktisk se et af mine
akvarier herfra, og jeg er altså i københavn.

Men siden du åbenbart mener du er akvarie oraklet, kan du jo modargumentere
min udtalelse, istedet for at komme med det sædvanlige ævl !

Fra : ole larsen

Dato : 03-08-01 11:23

Soren 'Disky' Reinke skrev i meddelelsen
<3b69b5a5$0$79964$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Men siden du åbenbart mener du er akvarie oraklet, kan du jo modargumentere
>min udtalelse, istedet for at komme med det sædvanlige ævl !
>Soren ' Disky ' Reinke

Jamen kære Søren dog. Din grad af troværdighed afdækker du da så fint selv,
for os der har hukommelse til mere end en uge.
Ole
Der har Triton-lys i øjnene,og de er merprisen værd, rørene altså, men er
uden betydning for en AGA-1.pris.
Og elsparepærer, hvorunder der kun kan gro Anubias (uanset antal Watt).
Og pH~8,5 (var det vist) selvom du aldrig har hørt om det så højt i alm.
DK.postevand.

Så det går helt fint.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-08-01 11:34

> [...]
antal Watt).
> Og pH~8,5 (var det vist) selvom du aldrig har hørt om det så

Ja det går fint, du har jo gentagne gange vist at du ikke kan
acceptere at folk subjective mening ikke er den samme som din.
Du tolker det folk skriver som en brækket arm, forsøger at stykke
ting sammen skrevet med mellemrum til et sammenhæng osv.

Men hvis du synes det er sjovt så fortsæt da bare, det er jo et
demokratisk samfund vi lever i, så ifølge grundloven har du jo
lov til det.

Fra : Jan Boegh

Dato : 03-08-01 17:38

> Ole et eller andet siger mig du har et eller andet problem. Kan du ikke
> klare du ikke er den eneste med erfaring i denne gruppe ?

Hov hov - jeg er her da osse! Og Carsten (både Gall og Plesner). Samt Ditte,
Godsk, Renate og mange flere. Så du skal den unde lynme ikke give Ole
hele æren at du bare ved det!

> Du ævler selv altid løs om det ene og det andet, hvis du ikke kan klare at
> andrer svarer i denne gruppe så ophæv dit abo. på gruppen og lad os andr
> være i fred.

LOL!

> Hvor mine akvarier står har intet med min erfaring at gøre.

Tænk - den opfattelse har jeg også (subtilt fornærmende .

> Men siden du åbenbart mener du er akvarie oraklet,

Det ER han alså ikke!
Men (for nu at være lidt seriøs)....: Disky, lad dog være med at være så
mavesur. Du burde selv kunne se hvorfor Ole (og nogle af vi andre) trækker
på vores virtuelle smilebånd når nu man betænker _hvor_ mange indlæg du
gennem tiden har præsteret med uhæmmet lovprisning af Triton. Vi andre siger
jo ikke at de ikke dur - men at der måske er alternativer der også kan
bruges.
Ofte laver man en FAQ - i dette tilfælde kunne man starte en Disky FGA
(frequently given answers) og den vil nok i sin udførlige og komplette
udgave se nogenlunde sådan ud:

Triton
Triton
Laterit
Triton

Og så kan du selv lave spørgsmålene.

I et anfald af sort weekendhumor mvh
Jan

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 03-08-01 18:39

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> [...]
Ditte,
> Godsk, Renate og mange flere. Så du skal den unde lynme ikke give Ole

Hej Jan

Havde ellers besluttet mig for at være en smule fornærmet ( , men vil nu
alligevel lige kommentere dit indlæg. Jeg kan da umuligt være på din "liste"
over erfarne akvarister. Jeg kan nemlig kun yngle fisk der kan klare sig i
en spand vand ))))))))))))))))

> [...]
siger
> jo ikke at de ikke dur - men at der måske er alternativer der også kan

Ja, der kan jeg kun tilslutte mig. På ét eller andet tidspunkt bliver folk
trætte af at høre om Triton, ikke fordi de ikke dur, (bruger dem selv) men
i hver tiende tråd....helt ærlig, Søren....)

> I et anfald af sort weekendhumor mvh
> Jan

Med ønske om god weekend

Renate

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-08-01 19:28

> [...]
men
> i hver tiende tråd....helt ærlig, Søren....)

Nogle er bestemt også trætte af Ole som altid skal brokke sig.

Men som jeg skrev til Jan, folk spørger og jeg kommer med mine råd. Jeg kan
ikke se hvorfor jeg ikke skulle, specielt i den seneste tid er der dukket
mange nye læsere frem i denne gruppe

Kan du nu have en god weekend, og husk at fodre dine fisk i spanden

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-08-01 00:22

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> "Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> skrev i en meddelelse
> Ditte,

Hej.... :)
Jeg føler mig helt beæret over at blive nævnt i så flot en sammenheng. Jeg
kan jo bare trække på min fars gamle viden (fra den gang jeg var lille og vi
var oversvømmede af cichlider) og så mine 8 måneder med nyvundet erfaring.
Men takker så meget.
Sommerhilsen Ditte

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 03-08-01 19:26

> Hov hov - jeg er her da osse! Og Carsten (både Gall og Plesner). Samt
Ditte,
> Godsk, Renate og mange flere. Så du skal den unde lynme ikke give Ole
> hele æren at du bare ved det!

Bare rolig, jeg ved udemærket godt at det bestemt ikke kun er Ole der ved
noget om akvarier.

> [...]
siger
> jo ikke at de ikke dur - men at der måske er alternativer der også kan

Helt enig, men når folk spørger om hvad gruppen synes man skal bruge af rør,
siger jeg det jeg synes er bedst.
I andre siger noget andet, men Ola skal af en eller anden grund altid rakke
ned på at jeg synes Triton, jeg aner ikke hvorfor men der er godt nok
mystisk. Og til tider bliver jeg bare lidt træt af at høre på ham. Han
forstår åbenbart ikke at andre godt kan have meninger, der ikke er ligesom
hans mening, uden at han skal rakke os andre ned.

> Ofte laver man en FAQ - i dette tilfælde kunne man starte en Disky FGA
> (frequently given answers) og den vil nok i sin udførlige og komplette
> [...]

Fair nok. Igen når folk spørger hvad vi synes der skal til svarer jeg hvad
jeg synes, og i andre skal selvfølgelig bare svare med jeres mening. Men
igen kommer Ole og ævler løs.

> I et anfald af sort weekendhumor mvh
> Jan

Du er bestemt ikke uden ævner

God weekend.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-08-01 13:05

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

Hej Disky

> [...]
> forstår åbenbart ikke at andre godt kan have meninger, der ikke er ligesom
> hans mening, uden at han skal rakke os andre ned.

Jeg tror faktisk at problemet er vores indskrænkede måde at kommunikere på.
Man kan - med et udtryk fra ITteknologien - tale om båndbredde. Og jo mindre
båndbredden er des mere information skal der stoppes ind i dataflowet -
hvilket betyder at der foregår en form for kodning både før afsendelse og
efter modtagelse. Og måske er vores problemer ofte at den smalle båndbredde
overlader for meget til dekodningen.
Og jeg tror egentligt at både Ole og jeg selv (undskyld Ole - jeg bør
selvfølgeligt kun tale på egne vegne, men du må jo brokke dig, hvis jeg er
på gale veje) i forvejen er vant til at kommunikere skriftligt og dermed
måske nok er tilbøjelig til at anvende en lidt mere fabulerende skrivestil
end nogle af i andre - vi hører nok også hjemme i den lidt ældre ende af
skalaen her og er dermed langt mere trænet i retoriske dicipliner. Og det
gør at nogle af deltagerne igruppen er lette ofre
(se news:Sria7.459$PZ4.65277@news000.worldonline.dk)
- jeg har ofte selv svært ved at afholde mig fra en kvik bemærkning, fordi
jeg kan se den blotte mulighed for at fyre en fed bemærkning af, men prøver
på at beherske mig og så sidde her bag skærmen og klukke lidt af grin.
Så jeg tror egentligt at meget ville være nået hvis bl.a. du, Disky, engang
imellem accepterede at vores pen er lidt skarpere end jeres lidt yngre penne
og så lod det være ved det.
Det andet (ja, Ole, jeg vader rundt i det) er at både Ole og jeg nok begge
har en tand af en tilbøjelighed til skepticisme. Vi har gennem årene hørt så
uendeligt meget markedsføringsgejl, har oplevet at mode og presse løber med
halve eller kvarte vinde fordi "man" nu lige i øjeblikket dyrker en fiks
ide. Vi er helt tossede med at få fakta, når udsagn påstår at være faktuelle
og meninger, når det er det, det handler om.
Vi har tidligere skændtes bravt, fordi jeg ville have dig til i nogle af
dine indlæg at skrive "jeg mener", "efter min opfattelse" osv. i stedet for
at præsentere meninger som fakta.
Jeg kan se at den naturvidenskabligt prægede synsvinkel er i voldsom
aftagende blandt de unge, jeg har kontakt med - naturvidenskabelig tankegang
er ved at blive udskiftet med noget, man kunne kalde relativisme, hvor alle
synspunkter sådan set er lige gode.
Og hvad har det så med denne sag at gøre?
Jo, Ole har skam forstået at I er nogle der synes at Tritonrør er gode - han
spørger bare den ene gang efter den anden om ikke I kunne dokumentere bare
noget af det - og det har han altså spurgt efter mange, mange gange.
Når det påstås at energisparepærer ikke dur, spørger Ole meget rimeligt
efter en dokumentation på dette. Nu er jeg ikke den store plantemand, men
det akvarium, hvor mine planter gror bedst er faktisk et 40l. med en
energisparepære over. Det får mig ikke til at fare ud og melde den glade
omverden at energisparepærer er knaldgode. For det kan jeg på så svagt et
grundlag ikke udtale mig om. Skulle jeg involvere mig i den diskussion ville
jeg skulle have nogle fakta om lysstyrke, sammensætning, tab ifht. brændetid
osv. Eller kontrolforsøg, hvor de samme planter under samme kemiske forhold
blev belyst med henholdsvis den ene og den anden belysning. Men uden den
baggrund er og bliver det altså ikke andet end subjektive betragtninger.
Så prøv nu i stedet at glæde dig over at Ole ind imellem kommer med noget
tungt, vægtigt og velbegrundet information og prøv at leve med at du engang
imellem får et rap over nallerne - det er ikke nogen ulykke.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-08-01 14:01

> Jeg tror faktisk at problemet er vores indskrænkede måde at kommunikere
på.
<klip>

Hejsa Jan

Det med at nogle af jer konstant vil have dokumentation for det vi andre
siger er ret trættende. For meget af det med at holde akvarie er ikke
nødvendigvis noget man kan dokumentere, men erfaring og mere erfaring.

f..eks flere gange er det blevet diskuteret om Grolux er et godt plante rør,
min erfaring siger det er et direkte elendigt planterør fordi planterne ikke
kunne gro særligt godt. Derfor brugte jeg lumilux rør, og planterne groede
rigtigt fint, da mit #2 rør blev gammel udskiftede jeg det til et Triton, og
så gik planterne amok. Dermed ikke sagt at triton er det ultimative rør.
Men min erfaring siger mig at der er utroligt gode, derfor bruger jeg dem
udelukkende da jeg har god erfaring.
At nogle folk så ønsker videnskabelig dokumentation er jeg ,undskyld jeg
siger det, rimelig ligeglad med. Jeg har ikke tid eller plads til at afprøve
alle kombinationer af alle typer rør, for at kunne bevise de min påstand.

Det jeg vil frem til er at den absolut største del af akvarieviden der
findes er folks erfaring og ikke andet.

Se f.eks. i de engelske newsgroups folk får hele tiden at vide at man ganske
enkelt ikke kan gro planter med under 2watt/gallon, og jeg siger gang på
gang det er forkert. Selvom jeg har under 1watt/gal, en normalt ret dygtig
akvarie mand som ligefrem producerer planter, påstod direkte at jeg talte
usandt, for jeg måtte helt klart snyde for at kunne gøre det. Er han så
totalt inkompetent ? Nej vil jeg ikke sige, men hans erfaring er noget helt
andet end min. Men hvem af os har mest ret ?? Umiddelbart har vi begge jo,
da vi taler ud fra erfaring. Husk det hele er meget subjectivt :)

Jeg synes tit stemningen her i gruppen er alt for teknisk hvis man kan sige
det om akvarier. Men det skal der jo helt klart også være plads til :)

p.s. skal nok 'bære' lidt over med jer lidt ældre læsere (sorry kunne
ikke nære mig)

God weekend.

Fra : Madsen

Dato : 04-08-01 14:18

> [...]

> imellem accepterede at vores pen er lidt skarpere end jeres lidt yngre penne

Hmm, jeg følger også meget med i gruppen. Skriver ikke så meget
herinde, men læser med på sidelinien og jeg synes ikke altid det er
lige smart at fyre en "skarp" bemærkning af, og slet ikke over for
helt nye folk og så oven i købet uden nogen form for smiley eller
andet som kan afsløre at det er venligt ment, eller ment i sjov.
Faktisk har jeg tit tænkt på, at jeg godt kan forstå, at nye brugere
af gruppen er blevet skræmt væk inden de overhovedet er kommet
i gang og det er synd efter min mening.
<news:jkB97.2551$V53.303473@news000.worldonline.dk> er et
glimrende eksempel, som jeg egentlig ikke kan se det sjove i.
Havde der været en lille smiley bagefter kunne jeg måske godt se
det sjove i det, men som jeg ser det, er det et indlæg som jeg selv
ville have blevet skuffet over at få som svar, hvis det var mig der
havde stillet spørgsmålet.

Nu skriver du selv Jan, at det sikkert skyldes jeres indskrænkede
måde at kommunikere på. Det er også muligt, men det er der jo
altså råd for, og problemet er der tænkt på forlængst.
<http://usenet.dk/netikette/debatteknik.html> ;)

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : ole larsen

Dato : 04-08-01 15:34

Madsen skrev i meddelelsen <7CSa7.1890$xn.157779@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>det sjove i det, men som jeg ser det, er det et indlæg som jeg selv
>ville have blevet skuffet over at få som svar, hvis det var mig der

Ja, Madsen, du har ret ud fra den betragning at vort sprog er et
small-talk-medium. Hvis man betragter vort
sprog som et (seriøst) værktøj til kommunikation, mener jeg, at mit - af dig
citerede svar - er det mest præcist tænkelige. Og med mit begrænsede
kendskab til dig, tror jeg at du ville have spurgt anderledes.
Jan har efter min opfattelse fat i noget. Og smileys giver jeg ikke så meget
for - folk siger eks. idiot med en smiley efter - hvad kan vi bruge det til?
En gl. læremester, jeg en gang havde, sagde: " det er ikke så meget ordenes
styrke, som meningens".

Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-08-01 16:22

> En gl. læremester, jeg en gang havde, sagde: " det er ikke så meget
ordenes
> styrke, som meningens".

Men meningen med dette svar:

Er jo totalt ubrugeligt, og direkte groft over for personen der spurgte.
Svaret er uhyggeligt arogant, du kunne ligeså godt havde skrevet 'ja det er
der men hvorfor skulle jeg dog spilde min tid på at svare dig'

Det svar ville nemlig også være totalt ubrugeligt.

Eller er dit svar på dette spørgsmål 'ved du hvad klokken er?' også et 'ja'
(forudsat du har ur på).

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-08-01 17:22

> [...]
er
> der men hvorfor skulle jeg dog spilde min tid på at svare dig'

Nej Disky - det er ikke arrogant - det er et svar, der er med til at tilføre
"samtalen" i gruppen lidt liv. En NG er ikke en form for en dynamisk FAQ -
det er et samtalested.
Og sådanne steder fungerer bedst hvis samtalen ikke foregår som klippet ud
af en manual.

> Det svar ville nemlig også være totalt ubrugeligt.

Jamen svaret er ikke ubrugeligt. Det fortæller bl.a. at der er en, der har
læst indlægget. Altså er det rent faktisk kommet frem og er synligt for
offentligheden. Akkurat på samme måde som når man som lytter ind imellem
nikker - nemlig for at tilkendegive overfor en fortæller at man rent faktisk
er engageret.
Jeg kunne anbefale dig at læse noget kommunikationsteori - jeg skal gerne
give dig en eller to titler, hvis du er interesseret.

> Eller er dit svar på dette spørgsmål 'ved du hvad klokken er?' også et
'ja'
> (forudsat du har ur på).

Ja, jeg kan simpelthen ikke nære mig, hvis jeg bliver spurgt. Det er bare
lettere at dekode, fordi man kan se det svedne grin, der normalt vil følge
med svaret.

Disky - prøv at smile til verden - så vil du opdage at den er meget rarere
end du ellers troede!

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-08-01 23:44

> Disky - prøv at smile til verden - så vil du opdage at den er meget rarere
> end du ellers troede!

Tro mig Jan, jeg smiler normalt meget tit, men jeg synes at sige 'ja' som
det eneste er virkeligt at gøre grin med folk.

Man kunne f.eks. havde svare 'ja, men vær venligst mere specifik i dit
spørgsmål'

Fra : Madsen

Dato : 04-08-01 17:25

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev:

> [...]
> citerede svar - er det mest præcist tænkelige. Og med mit begrænsede
> kendskab til dig, tror jeg at du ville have spurgt anderledes.

Jo, jeg ville nok have spurgt anderledes, men alligevel synes jeg
ikke spørgsmålet berettiger et sådant svar, næsten uanset hvordan
spørgsmålet så er skruet sammen. Så synes jeg hellere man skal
lade være med at svare, selv om jeg godt ved det er svært i visse
situationer.

> Jan har efter min opfattelse fat i noget. Og smileys giver jeg ikke så meget
> for - folk siger eks. idiot med en smiley efter - hvad kan vi bruge det til?

Hvis det er efterfulgt af en smilende smiley, har personen der
skruer en sådan sætning sammen ikke fattet hvad en smiley er,
og hvad den kan bruges til. En smiley behøver jo nødvendigvis
ikke at smile, bare fordi det hedder en smiley.

> En gl. læremester, jeg en gang havde, sagde: " det er ikke så meget ordenes
> styrke, som meningens".

Nej, men meninger og ordets styrke er ikke altid lige nem at
gennemskue når man udelukkende læser teksten, og kun ud fra
den må prøve at stykke sammen hvad der menes med den.
Alle kan ikke se hvilke rævestreger der gemmer sig bag et
indlæg som det citerede, tror jeg.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-08-01 17:12

"Madsen" <madsens@whomail.dk> wrote in message

> [...]
> <news:jkB97.2551$V53.303473@news000.worldonline.dk> er et
> glimrende eksempel, som jeg egentlig ikke kan se det sjove i.

Man kunne opfordre alle til måske at udvise en anelse mindre
selvhøjtidelighed. Jeg finder på en eller anden måde at de danske
nyhedsgrupper ofte er præget af en (måske national) mangel på humor. Der
skal eventyrligt lidt til at fornærme folk.
Jeg mindes en børneudsendelse der altid startede med spørgsmålet: "Hvad er
klokken?" hvorefter svaret lød "Den er ny!".
For mig udsender det ikke signaler om arrogance men om sproglig stil. Og man
kan jo så selv vælge om man vil opfatte et sådant svar som ærekrænkende
eller som et humoristisk blink med det ene øje. Opfattes det ærekrænkende må
jeg ærlig talt indrømme at det for mig siger noget om en stakkels usikker
person der kompenserer ved at blæse sit eget ego op til monstrøse
dimensioner. Så højtideligt tjener det ingen at tage sig selv.

> [...]
> det sjove i det, men som jeg ser det, er det et indlæg som jeg selv
> ville have blevet skuffet over at få som svar, hvis det var mig der

Åh Herre Gud - spørgsmålet _er_ jo strengt bogstaveligt taget dårligt
stillet og korrekt besvaret. Smil dog af det - med eller uden smiley!

> Nu skriver du selv Jan, at det sikkert skyldes jeres indskrænkede
> måde at kommunikere på.

_Det_ har jeg afgjort ikke skrevet. Jeg har skrevet at mediet kun tillader
en begrænset båndbredde og derfor ikke tillader en særlig nuanceret
kommunikationsform. Nu har jeg det jo heldigvis ikke med at blive
fornærmet - men dette er jo et glimrende eksempel på at man kunne være faret
op som en trold af en æske og skældt dig hæder og ære fra p.g.a. dine
beskyldninger om inskrænkethed. Men jeg tror faktisk ikke det er det du
mener - altså at vi her i gruppen skulle være specielt indskrænkede - men
skulle jeg anlægge en negativ vinkel på alle ytringer, så _er_ der jo
faktisk grund til at blive fornærmet. Men i stedet for at blive det, vælger
jeg at more mig lidt over den sproglige pudsighed.

> Det er også muligt, men det er der jo
> altså råd for, og problemet er der tænkt på forlængst.
> <http://usenet.dk/netikette/debatteknik.html> ;)

Ja, Madsen - den er go' med dig! Men se lige her:

"Tonen og sprogbrugen er meget forskellig i de forskellige grupper. Det
afhænger af emnerne, der diskuteres og de faste skribenter. Når man kender
hinanden, kan man slappe lidt af, og bruge et lidt mere indforstået sprog -
men pludselig dukker en ny skribent op, som misforstår...
Både som fast og som ny skribent bør man tænke sig om, og fremfor alt
undlade at fare i flint og blive personlig. Stik en finger i jorden og prøv
at forstå hvorfor folk reagerer og opfører sig som de gør. Meget ofte findes
der en naturlig forklaring på en ved første blik mærkelig opførsel."

Og hvor tror du så jeg har klippet det fra?

Hvis newbees læste de gamle indlæg ville de vide at Ole er en sur gammel
stodder og jeg er et arrogant røvhul. Da vi jo indlysende må siges at høre
til gruppen af faste skribenter, så er det vel et spørgsmål om at lære vores
inforståede tone "og fremfor alt undlade at fare i flint og blive personlig"

mvh

Jan

Fra : Madsen

Dato : 04-08-01 18:03

> [...]
> nyhedsgrupper ofte er præget af en (måske national) mangel på humor. Der
> skal eventyrligt lidt til at fornærme folk.

Hmm, det er ikke mit indtryk. Det sker først når du svarer på et
sådan måde så det kan blive misforstået, og det er en hårfin
balance når du udelukkende har teksten som kommunikations-
middel.

> [...]
> person der kompenserer ved at blæse sit eget ego op til monstrøse
> dimensioner. Så højtideligt tjener det ingen at tage sig selv.

Stadigvæk synes jeg det er fuldstændig overflødigt at svare med
et sådant svar. Så hellere holde munden lukket efter min mening.
Jeg ved godt han senere fik et brugbart svar, men hvorfor ikke
tage det med i første omgang? Så havde man både demonstreret
at man synes spørgsmålet var dårlig formuleret og samtidig vist at
man godt vil hjælpe personen trods alt.
Lige præcis hjælpen er vel det gruppen handler om. Vil du have
decideret humor i alle indlæg så gå til <news:dk.snak.vittigheder>
eller lignende.

> Åh Herre Gud - spørgsmålet _er_ jo strengt bogstaveligt taget dårligt
> stillet og korrekt besvaret. Smil dog af det - med eller uden smiley!

Jeg smiler ikke hvis jeg ikke synes det er morsomt. Alt andet ville
være falsk. Om man skriver *LOL* eller placerer en smiley, kan jeg
i øvrigt ikke se den store forskel på.

> [...]
> faktisk grund til at blive fornærmet. Men i stedet for at blive det, vælger
> jeg at more mig lidt over den sproglige pudsighed.

Tja jeg kan godt se min formulering ikke var helt heldig ;)
Det jeg mente var selvfølgelig at selve mediet er indskrænket, og det
betyder efter min mening også at man må tage visse forholdsregler
for at undgå at ens indlæg bliver misforstået. Vi har jo allerede set op
til flere gange hvad det kan udvikle sig til.

> [...]
> der en naturlig forklaring på en ved første blik mærkelig opførsel."
>
> Og hvor tror du så jeg har klippet det fra?

Det må være "mærkelig opførsel" der er nøgleordene, tror jeg. ;)

> [...]
> inforståede tone "og fremfor alt undlade at fare i flint og blive personlig"

Jeg ved udmærket godt at Ole er en sur gammel stodder og du er et
arrogant røvhul. 2-3 års læsning i denne gruppe beviser det, (he-he)
- men du må ikke forvente at newbees kan gennemskue dette og slet
ikke på dagens nyhedsservere hvor indlæg kun bliver gemt i få måneder,
fordi der desværre også skal være plads til dem der suger binært snask
i døgnets samtlige 24 timer.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 04-08-01 18:32

> Lige præcis hjælpen er vel det gruppen handler om.

Nej - det er blandt andet det, gruppen handler om.
Usenet er vel ikke nødvendigvis et filantropisk foretagende hvor erfarne
stiller konsulenttjeneste til rådighed for diverse nybegyndere. Det er også
et sted, hvor man kan udveksle synspunkter med ligesindede - selvom jeg
engang imellem overvejer om det er indsatsen værd. Men var det ikke for
deltagere som Carsten Gall/Plesner, Onde Ole (se jeg, tør godt undlade
smileyen - for jeg er overbevist om at Ole godt kan læse dette uden at
mavesyren gnaver i hans indvolde) o.l. er jeg ikke sikker på at jeg gad læse
gruppen.
Derimod er jeg langsomt men sikkert ved at udvikle en afsky for newbees, der
ikke gider læse www.usenet.dk eller blade tilbage i svarende, men sender et
signal om 'hele verden drejer sig om mig og min navle og i skal svare på det
jeg spør om og det skal være nu og I skal ikke bryde jer om at svare noget
som helst andet end det jeg vil høre og jeg gider sgu ikke selv forsøge at
finde et svar fra sidste uge og jeg gider heller ikke bruge en søgemaskine
og det hele skal handle om mig!"
Jeg skal nok her huske at skrive at jeg hjertens gerne hjælper newbees, der
af et ærligt hjerte forsøger at lære usenet at kende og måske kun skal have
en anelse vejledning.

> Vil du have
> decideret humor i alle indlæg så gå til <news:dk.snak.vittigheder>
> eller lignende.

HUMOR FORBUDT! Dette er ikke en humoristisk gruppe. Så smiler du, så skrid!
Det er sku ikke sjovt det her, det er dyb, dyb alvor!
(3 udråbstegn i et afsnit er næsten netikettebrud

> Jeg smiler ikke hvis jeg ikke synes det er morsomt.

Jeg smiler skam ofte uden at jeg oplever noget morsomt. Også til kassedamen
i Føtex, selvom vi ikke udveksler vitser. Og ved du hvad? Hyppigt oplever
man at hun smiler igen. Og vi får begge to en lidt bedre dag ud af det.

> Alt andet ville
> være falsk.

Som Anne Knudsen (redaktør på Weekendavisen) har sagt: Hellere blive
behandlet med overfladisk venlighed end ægte og dybfølt afsky.

> [...]
> for at undgå at ens indlæg bliver misforstået. Vi har jo allerede set op
> til flere gange hvad det kan udvikle sig til.

Min pointe var blot den, at jeg pr. automatik tolker det du skrev i en
positiv ånd i stedet for at blive fyldt med retfærdig harme. For selv om du
havde skrevet noget der bogstaveligt taget var en blodig fornærmelse er det
jo tilladt at læse det som en finurlig sproglig raptus. Og det er så her det
lille smil hjælper (der er jo ikke tale om en voldsom og brølende latter).

> Det må være "mærkelig opførsel" der er nøgleordene, tror jeg. ;)

Ha ha! Men du ved godt hvor jeg havde klippet det fra? (Hint: Læs din egen
link)

> Jeg ved udmærket godt at Ole er en sur gammel stodder og du er et
> arrogant røvhul. 2-3 års læsning i denne gruppe beviser det, (he-he)
> - men du må ikke forvente at newbees kan gennemskue dette og slet

Næh - men nu er min mission i tilværelsen ikke at smigre newbees kælent. Jeg
har intet imod newbees, men det er vel ikke en tilstand der er varig? Men
jeg synes da at det er klædeligt for en nyankommen stilfærdigt at fornemme
tonen i et selskab før man fører sig voldsomt frem eller fornærmet trækker
sig tilbage.

mvh
Jan

Fra : Madsen

Dato : 04-08-01 18:55

> [...]

> i Føtex, selvom vi ikke udveksler vitser. Og ved du hvad? Hyppigt oplever
> man at hun smiler igen. Og vi får begge to en lidt bedre dag ud af det.

Jeg siger ikke at jeg aldrig smiler. Jeg er heller ikke spydig over for
mennesker jeg aldrig har mødt før. Hvis jeg spiller spydig så er det
med et smil på læben så modtager forstår at jeg mener det i sjov.
Det er fordelen ved at du kan se hinanden "in real life"

[Klippet fra usenet.dk]

> Ha ha! Men du ved godt hvor jeg havde klippet det fra? (Hint: Læs din egen
> link)

Ja, det var jeg ligesom klar over. :)

> [...]
> tonen i et selskab før man fører sig voldsomt frem eller fornærmet trækker

Helt sikkert og jeg er enig i at man selvfølgelig lige bør fornemme tonen,
men hvis tonen allerede er med til at jage nye folk væk, så burde gruppens
medlemmer vel lige overveje sprogbrugen en ekstra gang, men det er jo
så kun IMHO forstås.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-08-01 16:37

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Jeg holder mig til Triton fra Interpet.

Surprise surprise

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-08-01 18:04

> Surprise surprise

Ja at du kom med denne kommentar er nu heller ikke en surprise.

Fra : Jan Boegh

Dato : 02-08-01 19:56

> Ja at du kom med denne kommentar er nu heller ikke en surprise.

Så så Disky - det var skam ment i al fredsommelighed!

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 02-08-01 20:05

> Så så Disky - det var skam ment i al fredsommelighed!

Sådanne forstod jeg den skam også, jeg glemte bare en smiley, så her er to
af dem ;-}

Vi skrives.

Hilsen Søren

Fra : Ludo

Dato : 05-08-01 19:53

Jeg synes, de folk der sidder og ordkløver, skulle bruge deres
dyrebare fritid, på andet. Man skal dog, ikke lade alt gå uhørt forbi.
Jeg arbejder 37 + timer om ugen, har hus og kone. Helt ærligt, jeg
gider våge over jer, her på NG'en også.

Selvom jeg er den bedste, til mange ting. Er der nogle (ikke mange)
der ved noget jeg ikke ved. sådan er det bare.
-----Til de der udføre jantelovens gerninger. I er også gode nok.

LUDO