Google Chrome.....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 04-08-09 23:06

GoogleChrome 3.0.196.0
http://www.google.com/chrome/intl/en/mac.html

Seneste skud i Googles 'forkromede' bøsse... Den nye version er lynende
hurtig og ligner efterhånden mere og mere en go' gammeldaws browser. På
visse områder er den endda særdeles brugbar for svagtseende, men ikke
for helt blinde, da den ikke er TTS/SR kompatibel. Men for svagtseende
er det muligt at ændre på tekstfarve og baggrundsfarve, så man kan
tilpasse til præcis det behov, man måtte have.

Ligeledes er Chrome nu fuldt ud 'fane'-baseret og med fane-linien
placeret ovenover adresselinien, hvilket jeg faktisk finder at være
bedre end nedenunder.

Indlæsningshastighed på selv ret tunge flash baserede websider som
Adobe, Sony, TDC m.fl. er den så hurtig, at man næsten ikke må vente. -
Dvs., indlæsningstiden ligger nede på ca. 1 sek.!

I indstillinger kan jeg desuden se, at der er forberedt en masse
forskellige og nye indstillinger, som ikke er aktive i denne her
version. Og som jeg ser det, lover det ret godt for kommende versioner.
Bliver de ved på den måde, tror jeg, Mozilla men ikke mindst MSIE vil få
en konkurrent, der godt kan mærkes...

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 04-08-09 23:28

> [...]
>
> Ligeledes er Chrome nu fuldt ud 'fane'-baseret og med fane-linien
> placeret ovenover adresselinien, hvilket jeg faktisk finder at være

du er godt nok bagvendt ... da Apple prøvede samme nummer med Safari 4
beta'en var der så meget brok og kævl at Apple ændrede det tilbage i den
endelige version.

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 05-08-09 01:03

Thomas von Hassel wrote:

> du er godt nok bagvendt ... da Apple prøvede samme nummer med Safari 4
> beta'en var der så meget brok og kævl at Apple ændrede det tilbage i den
> endelige version.

Muligt... Jeg prøvede overhovedet ikke Safari 4 i betaen. - Men grunden
til, jeg synes, det er genialt, er, at man får ikke den der skarpe
hvidgrå farve under adressefeltet, når fanerne er ovenover, hvilket gør
det noget mere syns-venligt for svagtseende - især, hvis man - som jeg -
kører med omvendt kontrast.

Egentlig er jeg ligeglad med, hvor fanelinien er anbragt, hvis den var
holdt i en farve, der ikke blev flyttet radikalt i farveskalaen ved
hverken normal eller omvendt kontrast... Det er faktisk af samme grund,
jeg godt kan lide en browser som Shiira 1.2.2, men ikke Shiira 2.2. Her
er fanelinien godt nok under adressefeltet, men den er kun ca. 10% grå i
normal kontrast, hvilket giver en næsten sort fanelinie i omvendt
kontrast med meget tydelig skrift - helt hvid på næsten sort baggrund.
Modsat er Shiira 2.2 mere 'normal' - altså med en kraftig og meget lys
grå farve, hvis man kører i omvendt kontrast. Desuden er skriftfarven i
fanerne i v.2.2 ca. 20% grå, hvilket gør det næsten ulæseligt i omvendt
kontrast.

Det betyder fx., at når du bruger forstørrelsesprogrammer og kører frem
og tilbage og op og ned med musen/trackballen, så får du pludselig ikke
en eller anden meget skarp farve smidt lige i øjnene, men kan uden
besvær stadig læse, hvad der står i fanerne, uden at dine øjne først
skal tilpasses en skarp farve.

mvh. Erik Richard