Jeg glæder mig til Snow Leoparden
Fra : Lyrik

Dato : 31-07-09 17:27

Den kommer jo til September og man kan skrive sig op til nyheden på Apples
sider. Valget stod mellem at købe Windows 7 eller Snow Leoparden. Det bliver
nok familiepakken til Snowleoparden.))
Er der nogen der ved hvad den indeholder og hvad den kommer til at koste?

Hilsen
Fra
Jens

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-07-09 17:34

Lyrik <lyrik@live.dk skrev:
> Den kommer jo til September og man kan skrive sig op til nyheden på
> Apples sider. Valget stod mellem at købe Windows 7 eller Snow Leoparden.
> Det bliver nok familiepakken til Snowleoparden.))

Arj. Ingen BlueRay til dig så

> Er der nogen der ved hvad den indeholder og hvad den kommer til at koste?

Det er vist bare en opdatering - ingen smarte sager set fra din vinkel
af. Fra en programmørvinkel er Grand Central Dispatch vist det smarteste.

Fra : Lyrik

Dato : 31-07-09 19:39

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Arj. Ingen BlueRay til dig så

> Det er vist bare en opdatering - ingen smarte sager set fra din vinkel af.
> Fra en programmørvinkel er Grand Central Dispatch vist det smarteste.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det sidste er det rene volapyk for mig, men jeg har luret på nettet og set
at der er en integreret QuickTime 10 med redigeringsfaciliteter som følger
gratis med og som erstatter "Pro-tilkøbe-versionen!"
Der er også elegante overraskelser på brugerfronten, jeg så ikoner der kunne
justeres i størrelse med en "skyder".

Hilsen
Jens

Fra : Morten Lind

Dato : 01-08-09 16:54

"Lyrik" <lyrik@live.dk<fjern> wrote:

> [...]
> gratis med og som erstatter "Pro-tilkøbe-versionen!"
> Der er også elegante overraskelser på brugerfronten, jeg så ikoner der kunne

Skulle de springe fra QuickTime 7.6.2 Pro til QT 10?, fortæl, fortæl...

Ikoner, der kan justeres har været med længe - cirka 12 år...

M.

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-09 17:52

> Skulle de springe fra QuickTime 7.6.2 Pro til QT 10?, fortæl, fortæl...

http://www.apple.com/macosx/technology/#quicktimex

/thomas

Fra : Morten Lind

Dato : 02-08-09 04:58

> http://www.apple.com/macosx/technology/#quicktimex
>

> /thomas

Tak, tak...

M.

Fra : Lyrik

Dato : 31-07-09 19:55

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Arj. Ingen BlueRay til dig så
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Jo! Jo! Masser! Men du forstår ikke rigtig hvor jeg vil hen. Thomas heller
ikke. Kun Jagge forstår mig!-Tak for det Jagge!

Mit nye video kamera, og alle andre nye generations video-kameraer laver
video på en SD-HC memoryenhed i mapper som hedder "AVCHD", samme norm som
Blu-ray.
Derfor går hele videogenerationen ind i en "AVCHD" periode. Det vil sige at
DVD-perioden er forbi med sine VOB-filer. Nu er AVCHD-født med menuer man
kan klikke på og skiver der kan brændes som kan spilles i en Blu-ray
afspiller på et fjernsyn.

Men al denne produktion kan kun foregå på videoredigeringsprogrammer som
understøtter AVCHD med redigering og menuer og brænding af skiver og
afspilning på en fladskærm.

Her er der kun få programmer klar med hele produktionen og foreløbig til
Windows. NERO 9 er sådan et.

Hvad mangler i OS-X?
Der mangler import af AVCHD uden at at transkode det først. Og der mangler
færdiggørelse i samme format med mulighed for menuer.

Det er derfor jeg ikke holder op med at snakke om det!

Det handler om fremtiden.

Hilsen
Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 01-08-09 13:01

Lyrik <lyrik@live.dk wrote:
> Jo! Jo! Masser! Men du forstår ikke rigtig hvor jeg vil hen. Thomas
> heller ikke. Kun Jagge forstår mig!-Tak for det Jagge!

Jeg forstår ikke altid, alt du skriver, men jeg forstår godt din pointe.

[snip]
> Det er derfor jeg ikke holder op med at snakke om det!
>
> Det handler om fremtiden.

Men du spilder, i min opfattelse, dine kræfter på at skrive det forkerte
sted. Ingen her er bonkammerat med Steve Jobs og at skrive en masse her
om noget, som kun Apple eller Steve Jobs kan ændre, hjælper derfor ikke
din sag en helt masse. Det er derimod irriterende at læse den ene
korstogs-tråd efter den anden, men det er jo min personlige holdning og
jeg kan heldigvis springe de tråde over.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : jagge

Dato : 01-08-09 14:00

"Lyrik" <lyrik@live.dk<fjern> wrote:

> Jo! Jo! Masser! Men du forstår ikke rigtig hvor jeg vil hen. Thomas heller
> ikke. Kun Jagge forstår mig!-Tak for det Jagge!

He he takker :0). Det er nok fordi vi roder med video at interessen er
der. Men principielt har du fat i noget. Jeg mener at Apple hele tiden
bør være foran SPECIELT når det drejer sig om billeder og video. Video
fronten har jo tidligere været et kendetegn for apple, er der ikke også
noget med at den nye imovie understøtter avchd, hvis det passer et det
jo meget godt gået når det format har ry for at være vanskeligt.

Jeg var personligt overrasket over at avchd fra et panasonic uden
problemer kunne smides over i final cut pro, det fungede helt
problemfrit, kudos.

> [...]
> DVD-perioden er forbi med sine VOB-filer. Nu er AVCHD-født med menuer man
> kan klikke på og skiver der kan brændes som kan spilles i en Blu-ray

Jeg er ngoet nysgerrig på det med at avchd og blueray er så tæt på
hinanden. Det anede jeg ikke. Normalt siger man jo at avchd IKKE er et
afviklingsformat, men det er muligvis en sandhed med modifikationer.
Hvis du har gode links er jeg interesseret ;0).

> Men al denne produktion kan kun foregå på videoredigeringsprogrammer som
> understøtter AVCHD med redigering og menuer og brænding af skiver og
> afspilning på en fladskærm.

Hvis man redigerer avchd i final cut skal det jo transcodes for at man
kan redigere. Det virker ulogisk at avchd også er et afviklingsformat
:0) ?

> Her er der kun få programmer klar med hele produktionen og foreløbig til
> Windows. NERO 9 er sådan et.

Så burde Apple også kunne.

> Hvad mangler i OS-X?
> Der mangler import af AVCHD uden at at transkode det først. Og der mangler
> færdiggørelse i samme format med mulighed for menuer.

MVH

Jakob

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 03-08-09 11:58

"jagge" <jagge@noname.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

> afviklingsformat, men det er muligvis en sandhed med modifikationer.
> Hvis du har gode links er jeg interesseret ;0).
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
"AVCHD" er hjemmevideoudgaven af Blu-Ray. Det er et optage -og
afspilningsformat med sine mapper under overmappen "AVCHD" der kan afspilles
direkte på PC eller direkte fra en UDF 2.5 formatteret disc.

Normalt laller folk en masse vås af sig, fordi de starter med at konvertere
formatet, hvad der er helt hen i vejret!))
Jeg har selv måttet lave det link du efterspørger. Se her hvor
revolutionerende det er. Jeg må lige pointere, at det er selve mappen
"AVCHD" der afspilles tilsidst.:
http://www.youtube.com/watch?v=avLPdgEvybU

"AVCHD" kan afspilles fra :
En memorystick
En brændt DVD skive i UDF 2.5
En brændt Blu-ray skive i UDF 2.5
Fra harddiskens mappe i PowerDVD 9 Ultra, eller i VLC mediaplayer, dog her
uden menuer og undertekster.

Der er iøvrigt intet til hinder for at man kunne lave det færdigt som
Blu-Ray med de rigtige mapper hvis man foretrækker det. Eneste forskel er at
man forventer Blu-ray med en svimlende høj bitrate, som man vist ikke kan gå
under.

Og så jagge bør du føje news:dk.edb.videoredigering

til dine nyhedsgrupper.

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-09 12:30

Jens Erik Bech <lyrik@heaven.dk> wrote:

> Normalt laller folk en masse vås af sig, fordi de starter med at konvertere
> formatet, hvad der er helt hen i vejret!))

problemet med AVCHD er at det er lossy komprimeret format og Apple
vælger så at konvertere det til deres eget, lossless komprimerede format
inden man redigerer ...

/thomas

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 03-08-09 16:27

"Thomas von Hassel" <thomas@elements.dk> skrev i meddelelsen

> problemet med AVCHD er at det er lossy komprimeret format og Apple
> vælger så at konvertere det til deres eget, lossless komprimerede format
> inden man redigerer ...
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Thomas fellow-Mac-user!

Hver gang du omforandrer en film, så mister du noget af glansen.
Kameraet optager i mts som er en moderne mpeg4 stream med H.264 indkodning
og Dolby AC3 lyd. Den bedste måde at behandle den på er at klippe i den,
tilføje overgange og færdigservere den uden omkodning af den originale film.

Apple tager mts ind og omkoder den undervejs til "Apple intermediate codec"
et redigeringsvenligt omend stadig indkodet format. I den forbindelse er der
ikke noget der er "ukomprimeret" der er altid en codec. Denne her er en
specielt udviklet codec. Den fylder dog "Gigabytes" fordi den meget
komprimerede H.264 skal udpakkes. Det er så et minus at man hurtigt kan
fylde en disk på den måde.

Når den så er færdigredigeret skal den indkodes igen til noget helt tredie.
Det tager lang tid, en hel nat for eksempel før den er tilbage i mp4 -H.264.
AC3 Dolby -lyden har den mistet undervejs. den er erstattet af AAC.
Men så har vi et problem. Apple kan ikke geninstallere filerne i et "AVCHD"
mappesystem, med menuer og knapper. De kan kun give den en .mov -,en mp4
endelse, eller en m4v endelse.

Det vil sige at man mister hele fordelen ved AVCHD og gør den istedet for
til noget besværligt og tidkrævende at omgås.
Man får ikke mulighed for at lave menuer og knapper på samme måde som vi er
vandt til i iDVD.

Der mangler så at sige et "iAVCHD" disc-orienteret redigeringsprogram.

De Apple programmer der praler af AVCHD understøttelse kan tage det ind, men
de kan ikke spytte det ud i AVCHD.
det tager ikke så lang tid at få´det ind og undervejs omcode det til
"Intermediate" Cirka 180% af afspilningstiden.

Det der er bøvlet er når det skal re-indkodes igen. Det kan tage dage!

Hilsen
Jens
Hilsen
Jens

Fra : jagge

Dato : 03-08-09 16:11

> [...]
> man forventer Blu-ray med en svimlende høj bitrate, som man vist ikke kan gå

Tak Jens

Interessant at høre lidt mere om det format. Var ikke klar over det
tætte slægtskab til blueray.

For mig vil det nok uanset hvad være aktuelt at transcode da jeg har på
fornemmelsen at redigeringen bliver bedre ad den vej, og da jeg har brug
for alle de bells and whistless som jeg har i redigeringen.

Men det er da interessant at man kan skyde en genvej som du viser hvis
det er nødvendigt, det er sgu en hurtig vej fra materiale til brugbar
afvikling må jeg sige.

> Og så jagge bør du føje news:dk.edb.videoredigering

he he det har jeg allerede. Jeg smider lige et spørgsmål om avchd der så
det kan jo være du bider på ;0)

Tak for hjælpen

Jakob

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 01-08-09 15:04

> [...]

> færdiggørelse i samme format med mulighed for menuer.
>
> Det er derfor jeg ikke holder op med at snakke om det!

Tag og kig på den nye Final Cut Studio 3 ...

/thomas

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 31-07-09 18:58

Lyrik <lyrik@live.dk wrote:
> [...]
> Det bliver nok familiepakken til Snowleoparden.))
> Er der nogen der ved hvad den indeholder og hvad den kommer til at koste?

Fart. Det er edder-hurtigt.

Kommer til at koste $29, hvis du opgraderer fra Leopard.

--
Peter Farsinsen
fornavn@efternavn.dk

Fra : Lyrik

Dato : 31-07-09 19:41

"Peter Farsinsen" <fornavn@efternavn.dk> skrev i meddelelsen

> Fart. Det er edder-hurtigt.
>
> Kommer til at koste $29, hvis du opgraderer fra Leopard.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Også i Danmark? jeg har en 5 versioners familie-leopardpakke, installeret på
3 computere. Hvad skal jeg så betale i Danmark?

Hilsen
Jens

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 31-07-09 20:00

> [...]

> Også i Danmark? jeg har en 5 versioners familie-leopardpakke, installeret på
> 3 computere. Hvad skal jeg så betale i Danmark?

der kommer en family pack også .. men kender ikke prisen.

/thomas

Fra : Palle

Dato : 02-08-09 08:27

In article <4a7330b4$0$303$14726298@news.sunsite.dk>,