fejlkode
Fra : Hans Houmøller

Dato : 23-07-09 13:04

Kan nogen her fortæle mig, hvad "fejlkode 1407" betyder, og hvad man kan
gøre ved det?
Hans

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 23-07-09 14:02

Hans Houmøller wrote:
> Kan nogen her fortæle mig, hvad "fejlkode 1407" betyder, og hvad man kan
> gøre ved det?

Åbenbart ikke et helt ukendt fænomen. Ser ud til at være relateret til
problemer med tømning af papirkurve, sletning / fjernelse af filer fra
interne/eksterne diske...

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1288802
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=214904

Plus ca. 41.000 andre hits på
http://www.google.com/search?source=ig&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENDK276&=&q=error+code+1407+mac&aq=0&oq=error+code+1407&aqi=g5

mvh. Erik Richard

Fra : Hans Houmøller

Dato : 23-07-09 14:21

Erik Richard Sørensen skrev:

> Åbenbart ikke et helt ukendt fænomen. Ser ud til at være relateret til
> problemer med tømning af papirkurve, sletning / fjernelse af filer fra
> [...]

Jamen dog! Jeg tager et kig på de nævnte links.
Hans

Fra : Hans Houmøller

Dato : 23-07-09 17:07

Det ser ud til, at problemet er løst, for det hang åbenbart sammen med
den tråd jeg startede under navnet "Papirkurv".

tak for velvillig assist her og der i gruppen!

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 19:34

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Det ser ud til, at problemet er løst, for det hang åbenbart sammen med
> den tråd jeg startede under navnet "Papirkurv".
>
> tak for velvillig assist her og der i gruppen!

kan du forklare hvad der var galt og hvad du gjore ? ... ellers hjælper
det jo ikke os andre ..

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-07-09 20:29

Thomas von Hassel skrev:

> kan du forklare hvad der var galt og hvad du gjore ? ... ellers hjælper
> det jo ikke os andre ..
>
> /thomas

Jeg lægger lige mine ord fra "papirkurv" ind her:

"I mellemtiden har jeg fået tømt parpirkurven permanent ved at slette
den WindowsXP, jeg havde installeret, så det var åbenbart den, der var
problemet.

Jeg vil forsøge at geninstallere WinXP, men være lidt forsigtig ....

Til gengæld har jeg fået et sjovt, nyt tilfælde: når jeg åbner
"Apple-menuen", står "Start igen", "Luk ned" og "Log af Hans" 2 gange,
så hvad er der nu sket?"

Undskyld forglemelsen, og igen tak for assist ...

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 20:58

> [...]

> så hvad er der nu sket?"
>
> Undskyld forglemelsen, og igen tak for assist ...

Du har slået et eller andet under "Universel Adgang" til ... under
System Indstillinger

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-09 21:08

Thomas von Hassel wrote:

> Du har slået et eller andet under "Universel Adgang" til ... under
> System Indstillinger

Hvad i alverden skulle det dog være? - Som bekendt bruger jeg 'Universel
Adgang' hele tiden og har _aldrig_ været ude for det, som Hans nævner.

Jeg har haft en tilsv. med dobbelte navne i æblemenuen helt tilbage til
10.3.1, men det var pga., at jeg brugte en ualmindelig dårlig OS X
version af DefaultFolder - vist nok en af de første carbon versioner,
der kunne bruges på både OS 9.2.x og op til og med 10.3.x. Da DF blev
fjernet, forsvnadt fejlen. og det har intet med UniverselAdgang at gøre!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 21:14

> Hvad i alverden skulle det dog være? - Som bekendt bruger jeg 'Universel
> Adgang' hele tiden og har _aldrig_ været ude for det, som Hans nævner.

prøv at slå "voice over" til ....

/thomas

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-09 21:53

Thomas von Hassel wrote:

> prøv at slå "voice over" til ....

Ja, og hvad så? - Den lægger ikke noget i papirkurven. Den giver heller
ikke fejlkode 1407!

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 22:17

> Ja, og hvad så? - Den lægger ikke noget i papirkurven. Den giver heller
> ikke fejlkode 1407!

Det hjælper at læse _hele_ teksen .... prøv at spole lidt tilbage

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 24-07-09 22:42

> prøv at slå "voice over" til ....

Wov, jeg skal da lige love for man mister kontrollen her.

(Fx På MBP4.1 deaktiveres MBP4.1 defaulttastaturgenveje, og de mere
generiske bliver aktive.)

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 22:44

Flemming Rubini <012008fr@gmail.com> wrote:

> Wov, jeg skal da lige love for man mister kontrollen her.
>
> (Fx På MBP4.1 deaktiveres MBP4.1 defaulttastaturgenveje, og de mere
> generiske bliver aktive.)

hvilke tænker du på ? .. men ja, den piller ved visse genveje fordi du
ikke har brug for dem eftersom alle muligheder bliver eksponeret i
menu'erne ...

/thomas

Fra : Flemming Rubini

Dato : 25-07-09 05:59

> hvilke tænker du på ? .. men ja, den piller ved visse genveje fordi du
> ikke har brug for dem eftersom alle muligheder bliver eksponeret i
> menu'erne ...

Som nævnt i parentesen ovenstående, men omformuleret, (Funktionstaster i
parentes, er virkningen ved brug af Voice over) :

Ved aktivering af Voice over bliver Fn-tasten slået fra. Før regulerede
F1-F2 lyset, F3 var Vis alle vinduer (F9), F4 var Dashboard (F12), etc.
svarende til de symboler som er afbilledet på et MBP4.1. tastatur.
Med Voice over aktiv, virker desuden min "One Key" direkte, og (F8)
bliver Spaces, (F10) Alle vinduer til aktive program, og (F11) bliver
Skrivebord.

--
Venlig hilsen
Flemming Rubini

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-07-09 21:12

Thomas von Hassel skrev:

> Du har slået et eller andet under "Universel Adgang" til ... under
> System Indstillinger

Jeg ved ikke præcis hvilket. Jeg er meget ny mac-bruger og er langsomt
ved at vænne mig til systemet, og undervejs kommer jeg uden tvivl til at
slå nogle skævere, men sådan er det.

Indtil nu synes jeg, det tegner godt, og den hjælp man får i
brugergrupper er jo rar.

Godt der er plads til sådan en som mig osse.

Hans

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 21:14

> [...]

> Jeg ved ikke præcis hvilket. Jeg er meget ny mac-bruger og er langsomt
> ved at vænne mig til systemet, og undervejs kommer jeg uden tvivl til at

Den hedder "Voice over" på engelsk ... i første faneblad, øverste
radiobox.

> Indtil nu synes jeg, det tegner godt, og den hjælp man får i
> brugergrupper er jo rar.
>
> Godt der er plads til sådan en som mig osse.

klart klart ...

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-07-09 22:13

Thomas von Hassel skrev:
> Den hedder "Voice over" på engelsk ... i første faneblad, øverste
> radiobox.

Jeg prøvede at slå den til og nød den udtale der kom ud af et dansk
dokument

Jeg har nu slået den fra igen, og det problem jeg beskrev tidligere med
dobbelt-linier i æblemenuen er der ikke mere. Sammenhæng, eller ...?

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 22:17

> [...]

> Jeg har nu slået den fra igen, og det problem jeg beskrev tidligere med
> dobbelt-linier i æblemenuen er der ikke mere. Sammenhæng, eller ...?

ja, prøv at slå den til igen, så kommer de dobblte linier nok igen ...
den har nok bare fået noget galt i halsen .. men jeg synes du har lidt
sjove problemer ...

/thomas

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-07-09 22:24

Thomas von Hassel skrev:

> ja, prøv at slå den til igen, så kommer de dobblte linier nok igen ...
> den har nok bare fået noget galt i halsen .. men jeg synes du har lidt
> sjove problemer ...
>
> /thomas

Øhm, hvad er det lige, der sker her? Det passer præcis, hvad forslaget
om 'Voice over' til og fra sagde!

Det skal blive spændende at se, hvad der sker, næste gang jeg forsøger
mig med noget, MEN sjovt er det at udforske min spritny iMac. (Hvad
dækker forresten 'i'-et over i 'iMac', 'iPhone', 'iWork' osv.?).

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 24-07-09 22:39

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Øhm, hvad er det lige, der sker her? Det passer præcis, hvad forslaget
> om 'Voice over' til og fra sagde!

"Voice Over" læser alle menuer op ... så derfor er alle menuer
"udvidet". Grunden til at f.eks. "luk ned" og "luk ned..." er der
dobbelt er fordi "Luk Ned" (uden "...") kun er tilgængelig ved at holde
"alt" tasten nede mens du går ind i menuen.

"..." bag et menupunkt betyder at der kommer en extra dialogbox inden
kommandoen bliver udført, så "Luk Ned..." kommer med en advarsel om at
du er ved at lukke ned, mens "Luk ned" bare går igang med at lukke ned.

Fra : Hans Houmøller

Dato : 24-07-09 22:44

Thomas von Hassel skrev:
> [...]
> kommandoen bliver udført, så "Luk Ned..." kommer med en advarsel om at
> du er ved at lukke ned, mens "Luk ned" bare går igang med at lukke ned.

Tak for en god forklaring! Som sagt bliver det spændende, hvad jeg løber
ind i fremover, men det har været en oplevelse indtil nu, så ...

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-09 23:54

Hans Houmøller wrote:
> Det skal blive spændende at se, hvad der sker, næste gang jeg forsøger
> mig med noget, MEN sjovt er det at udforske min spritny iMac. (Hvad
> dækker forresten 'i'-et over i 'iMac', 'iPhone', 'iWork' osv.?).

i'et i iMac står for 'internet' og går tilbage til 1998, hvor Steve Jobs
'lancerede' en ny Mac uden, at der var nogen af udviklerne, der var med
på idéen før ca. 1. maj 1998. Populært sagt gik Steve Jobs til teknikere
og udviklere og sagde, at "...nu har I tre måneder til at få stablet en
ny 'iMac' på benene, så den kan komme på markedet 15. aug. 1998. Kort
sagt skal det være en alt-i-et model, der er nem og hurtig, og som er
let at få koblet på internettet. Det er jo fremtiden..." - 15.06.98 blev
der så åbnet for 'subskription' - forudbestilling - på en 233mhz G3
alt-i-et model med en 15" skærm, ethernet, CD drev - kort sagt det hele
i en computer, der ikke er ret meget større end en normal 15" CRT skærm.
<http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=imac§ion=h8&sort=date&performa=on&order=ASC>

Alene i USA var den forudbestilt i godt 255.000 eksemplarer indtil
10.7.98, og man regner med, den var forudbestilt i ca. 500.000 eks. på
verdensplan allerede inden, der var nogen, der overhovedet havde set
maskinen.

- De første iMac kom her til Danmark sidst i sep.98, og jeg var så
heldig, at jeg kunne låne nr. 3 her i landet til en større teologisk
softwaremesse, hvor jeg satte 'den moderne' Mac op mod en gl. LC fra
1991 og en gl. PowerBook fra 1993 for at vise, at det software, jeg
dengang importerede til universitetsbrug, kunne køre på både de gamle og
nye modeller. - Jeg solgte ikke noget af mit software den dag, men jeg
solgte 7 iMac..-)

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-09 08:13

> i'et i iMac står for 'internet' og går tilbage til 1998, hvor Steve Jobs
> 'lancerede' en ny Mac uden, at der var nogen af udviklerne, der var med
> på idéen før ca. 1. maj 1998.

Det må være derfor at han har en fungerende model på scenen .... `?

http://www.youtube.com/watch?v=0BHPtoTctDY

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-07-09 23:19

Hans Houmøller wrote:

> Jeg prøvede at slå den til og nød den udtale der kom ud af et dansk
> dokument

Hvis nu vælger stemmen 'Victoria HP' kan det endda komme til at lyde
rimeligt. - 'æ' og 'å' endda næsten dansk, fordi du har de samme
fonetiske lyde på engelsk i 'there' = 'd'ær' og i 'lawn' = 'lårn' - lidt
svært at omskrive fonetiske lyde..-)

Får du brug for en god dansk stemme, så kan jeg varmt anbefale Lotte
heise...øh...jeg mener stemmen 'Mette' fra Acapella. - Forøger man læse
hastigheden ca. 30%, lyder 'Mette' grangiveligt som Lotte Heise, når hun
har fart på..-)) - I normal indstilling er det noget af det flotteste
dansk, jeg nogensinde har hørt med en syntetisk stemme!

> Jeg har nu slået den fra igen, og det problem jeg beskrev tidligere med
> dobbelt-linier i æblemenuen er der ikke mere. Sammenhæng, eller ...?

Du ville have opnået det samme med et værktøj, der kan genstarte system
menuerne. VoiceOver genstarter nemlig systemets menuer, når den aktiveres.

mvh. Erik Richard