Validering af CSS - betingede kommentarer
Fra : Martin Ploug

Dato : 17-08-09 21:17

Hej

Jeg har problemer med nogle valideringer i
et eksternt style sheet.

Når jeg validerer med
http://jigsaw.w3.org/css-validator får jeg nedenstående
fejl.

Parse Error lt IE 7]> ul.cssmenu li a

ul.menu li    Lexical error at line 37, column 3. Encountered: "[" (91),
after : "<!" [endif]--> <!--[if lt IE 6]> ul.cssmenu li a {width:198px;}

ul.cssmenu li Lexical error at line 43, column 3. Encountered: "[" (91),
after : "<!" [endif]-->

I det eksterne style sheet står der ved de steder, som giver problemer:

<!--[if lt IE 7]>
ul.cssmenu li a {width:188px;}
ul.menu li {display:inline; }
<![endif]-->

<!--[if lt IE 6]>
ul.cssmenu li a {width:198px;}
ul.cssmenu li {display:inline; }

<![endif]-->

Mvh. Martin

Fra : Rune Jensen

Dato : 17-08-09 21:47

Martin Ploug skrev:

> I det eksterne style sheet står der ved de steder, som giver problemer:

Betingede kommentarer skal skrives i HTMLen, ikke i CSS.

Du kan bruge det til i HTMLen at hente et eksternt stylesheet med
IE-definitionerne i i stedet. Jeg er ikke sikker på, hvordan man
importerer stylesheets, det er vel så det, du skal.

MVH
Rune Jensen

Fra : Martin Ploug

Dato : 17-08-09 22:03

Rune Jensen skrev:

> [...]
> IE-definitionerne i i stedet. Jeg er ikke sikker på, hvordan man
> importerer stylesheets, det er vel så det, du skal.

Hej Rune

Tak for dine kommentarer.
Du har vist helt ret:
http://www.webmasterworld.com/css/3394860.htm

Så skal de betingede kommentarer altså skrives i HTML'en
på de pågældende sider - og altså ikke i det eksterne CSS.

Mvh. Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-08-09 12:59

Martin Ploug skrev:

> Så skal de betingede kommentarer altså skrives i HTML'en
> på de pågældende sider - og altså ikke i det eksterne CSS.

Kommentarer i CSS laves med /* og */ som start og slut. Hvad der
står derimellem, har ingen effekt. Alt andet parses efter
CSS-reglerne.

Kommentarer i HTML laves med <!-- og --> som start og slut. Hvad
der står derimellem, har ingen effekt ... bortset fra at
Microsoft har lavet IE så den læser dem alligevel. Det betyder at
det er skjult for alle andre browsere end IE. Det er hele
fidusen.

Det blev lavet før CSS var udbredt. Man kunne have gjort noget
tilsvarende ved CSS-filens kommentarer hvis man havde villet, men
fremtiden er naturligvis at den slags krumspring vil blive
unødvendige.

--
Bertel