2 baggrunde i CSS og PHP
Fra : Lea Sørensen

Dato : 17-08-09 08:06

Hej,

Jeg har længe ledt efter en forklaring på dette problem, så håber
i kan hjælpe.

Jeg fandt et eksempel herinde
(http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_html/
default.asp?messageid=%3C4a6c0eca%240%2448237%2414726298%40news%2
Esunsite%2Edk%3E) til http://www.nasa.gov/home/index.html hvor de
bruger et billede til baggrund øverst på siden og så den
almindelige baggrund i body.

Men baggrunden øverst på siden skrev i skulle være i et div -
hvordan gøres det? Skal man sætte width osv. på koden? Og er det
muligt at få den til at gentage et billede x-antal gange, til det
fylder den besøgendes skærm?

Så altså, bare for at samle tingene sammen, jeg har en body
baggrund der går vertikalt, og kunne tænke mig en baggrund der
går horisontalt hen af siden øverst.

Venligst Lea

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-09 09:25

Lea Sørensen formulerede mandag:
> [...]
>
> Så altså, bare for at samle tingene sammen, jeg har en body
> baggrund der går vertikalt, og kunne tænke mig en baggrund der

Alle blok elementer kan have baggrunde på samme måde som body.

http://www.w3.org/TR/CSS21/colors.html#propdef-background

Der er til gengæld ingen grund til at rode php ind i det, med mindre du
har PHP til at generere din css for siden. Muligt men sjældent brugt,
fordi CSS normalt er temmelig statisk.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lea Sørensen

Dato : 17-08-09 11:12

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Der er til gengæld ingen grund til at rode php ind i det, med mindre du
> har PHP til at generere din css for siden. Muligt men sjældent brugt,

Tak for svaret, jeg prøver at kigge på siden!

Ja, jeg bruger PHP til at generere min CSS. Det fungerer meget fint tak, og
er lettere end html, hvis du spørger mig. :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-09 12:58

Lea Sørensen skrev:

> Ja, jeg bruger PHP til at generere min CSS.

Hvorfor?

> Det fungerer meget fint tak, og er lettere end html, hvis du spørger mig. :)

HTML kan da ikke generere CSS. CSS skrives én gang for alle i en
vilkårlig editor.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-09 13:44

Følgende er skrevet af Bertel Lund Hansen:

> 8X
> CSS skrives én gang for alle i en vilkårlig editor.

Det kommer da an på anvendelsen.
Hvis alle brugere præsenteres for den samme CSS, er der bestemt ingen
grund til at bruge PHP til at generere CSS - med mindre man vil spilde
så meget servertid som muligt til ingenting.

Men der kan da være andre grunde - at det skulle være lettere har jeg
dog svært ved at se. I sidste ende er det den samme kode der skal
sendes til browseren.

http://bbsorensen.com, kan du selv vælge hvilke farver-tema du vil
se siden i - eller kreere dit helt eget.
Det gøres ved at lade PHP generere en CSS fil med det valgte indhold.
Så muligt er det, virker gør det også.

Det er vel bare en sjældent anvendt mulighed for den besøgende til at
have indflydelse på præsentationen.
På bbsorensen.com er der leget med farverne. Men man kunne godt
forstille sig andre områder, hvor det var mere anvendeligt ( fonte,
størrelser, kontrastfarver på tekst og baggrund.) Der findes sider
derude, hvor man godt kunne ønske sig, at nogen havde tænkt så langt.
8-o

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-08-09 13:56

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> Så muligt er det, virker gør det også.
>
> Det er vel bare en sjældent anvendt mulighed for den besøgende til at

Der hvor jeg har set php-genereret css, har typisk været på hjemmesider
der var lavet via et standard-CMS af typen PostNuke eller Joomla.
Noget som jeg så til gengæld føler, gør at jeg mister kontrollen over
sidens design, når jeg ikke bare kan ændre i en css-fil, men er bundet
til hvilke "temaer" de nu stiller til rådighed.

I min verden burde det bare være at uploade en ny css-fil, og så var den
prut slået.

Det er så også en af flere grunde til at jeg aldrig bruger
færdigtstrikkede CMS'er til mine hjemmesider. Jeg har kun afprøvet det
nogle gange og er hver gang vendt tilbage til min egen måde at gøre
tingene på.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 17-08-09 16:48

Philip Nunnegaard forklarede:

8X
> Det er så også en af flere grunde til at jeg aldrig bruger færdigtstrikkede
> CMS'er til mine hjemmesider. Jeg har kun afprøvet det nogle gange og er hver
> gang vendt tilbage til min egen måde at gøre tingene på.

Selvgjort er velgjort Helt enig.
I langt de fleste tilfælde er det også nemmere - hvis man kan tingene i
forvejen. Og det er jo nok dér, årsagen til manges anvendelse af CMS
ligger.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 18-08-09 22:58

> Så altså, bare for at samle tingene sammen, jeg har en body
> baggrund der går vertikalt, og kunne tænke mig en baggrund der
> går horisontalt hen af siden øverst.

Nu kan det kun lade sig gøre at lave én baggrund på <body> og hvis du
vil være frit stillet mht. design, så skal du enten lave et stort
billede som fylder vanvittigt meget eller være kreativ.

Min side et eksempel på, hvordan du kan omgå den begrænsning, der er i
mulighederne for at lave baggrund. Jeg kan desværre ikke tage æren for
teknikken, men det er teknik, du støder på mange steder. Og det giver
dig en idé om, hvordan du kan løse dit problem.

Min side er her:

http://mark.gazel.dk/

I korte træk består den af følgende bokse:

#page
En boks, der omkranser al sidens indhold. Den boks er præcis 950px bred
og centreret i browserens viewport, uanset hvad størrelse browseren
måtte have.

Inde i den ligger:

#header
Sidens sidehovede.

#content og #sidebar
Disse ligger ved siden af hinanden under #header.

#footer
Sidens sidefod.

Det er blokelementerne. Meget standardagtigt.

Baggunden på min 'body' er her:

http://mark.gazel.dk/wp-content/themes/spinme_truecolors/images/bgdown.jpg

En simpel graduering. Den behøver faktisk ikke være mere end 1 pixel
bred. Min css til 'body' ser således ud:

body {
   font-size: 62.5%; /* Resets 1em to 10px */
   font-family: 'Lucida Grande', Verdana, Arial, Sans-Serif;
   background: #25abc9 url('images/bgdown.jpg') repeat-x;
   color: #333;
   text-align: center;
   }

Som du ser i tredje linje, så er der en baggrundsfarve og et
baggrundsbillede, der gentages vandret (repeat-x). Baggrundsfarven
(#25abc9) er præcis den samme, som i de nederste pixels i billedet. Der
hvor gradueringen slutter. Den glider så at sige over i selve sidens
html-baggrundsfarve, som ikke er et billede.

Så har jeg en header med et baggrundsbillede, som ses her:

http://mark.gazel.dk/wp-content/themes/spinme_truecolors/images/header.jpg

Som du ser passer den graduering, der er i baggrunden, perfekt til
gradueringen i body-baggrunden. Når header-baggrunden lægges ovenpå kan
du ikke se, at der faktisk er et billede oven på et andet.

Så er der lavet en midterbaggrund, som kan ses her:

http://mark.gazel.dk/wp-content/themes/spinme_truecolors/images/bg.jpg

Se godt efter for den *er* meget smal, men behøver faktisk ikke være
højere. Den passer perfekt til det nederste af headeren.

Nu bliver det interessant. Den baggrund gentages lodret i #page-boksen:

#page {
background:
url("http://mark.gazel.dk/wp-content/themes/spinme_truecolors/images/bg.jpg")
repeat-y top; }

Nederst er så #footer, som også har en baggrund:

http://mark.gazel.dk/wp-content/themes/spinme_truecolors/images/footer.jpg

Og denne passer naturligvis til #page-baggrunden, som jo gentages lodret.

Hele dette baggrundspuslespil virker, fordi baggrunden på 'body' ligger
helt nederst. Så kommer #page oven på med en lodret gentaget baggrund.
Header og footer ligger oven på #page og passer perfekt til baggrunden,
hvorfor det ser ud som om, der er ét billede, der ligger bagved det
hele, men i virkeligheden er de fire billeder, der er sat sammen. Og det
er et design, der kan tåle at vokse i både højden og bredden.

Det var en længere smøre. Jeg ved ikke om det gav mening eller det synes
helt banalt, men det er en meget almindelig måde at lave lækker baggrund
på en side, inden for de muligheder, der er rent formatteringsmæssigt i
html/css.

Med venlig hilsen

Mark

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-08-09 05:33

On Tue, 18 Aug 2009 23:58:10 +0200, Mark Thomas Gazel wrote:

> [...]

[klip]

> [...]
> teknikken, men det er teknik, du støder på mange steder. Og det giver
> dig en idé om, hvordan du kan løse dit problem.

Imponerende! Godt og udførligt indlæg og en velfungerende hjemmeside, der
er en lise for øjet at kigge på. Flere af den slax!
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-09 08:23

Mark Thomas Gazel skrev:

> Min side er her:

> http://mark.gazel.dk/

Den har 12 valideringsfejl og ser mildest talt ikke godt ud i
Opera.

--
Bertel

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-08-09 08:34

Bertel Lund Hansen forklarede:

> Den har 12 valideringsfejl og ser mildest talt ikke godt ud i
> Opera.

og 19 CSS fejl...
Er vist CSS3. Måske derfor Opera ikke griber den?

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-09 09:33

Birger Sørensen skrev:

> og 19 CSS fejl...
> Er vist CSS3. Måske derfor Opera ikke griber den?

Mystisk? Da jeg genhentede siden, så den normal ud.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 21-08-09 03:46

Bertel Lund Hansen skrev:

> Mystisk? Da jeg genhentede siden, så den normal ud.

Hos mig ser den OK ud i Opera. Hvis det ikke sker igen, er det svært at
sige hvorfor.

Rent generelt om kodefejl..

Opera er meget kræsen med kode. CSS og HTML som i layout er afhængig af
JS, der skal alle dele være fejlfri. Ellers kan man godt risikere, den
brokker sig. Opera "viser" fejlen ved, at den ikke tolker den, hvilket
igen måske giver et andet, ikke forudset (synligt) resultat, end hvis
der ikke er fejl.
Nogle browsere forsøger at finde ud af, hvad man vil, og visse er så
"heldige", man faktisk får det ønskede resultat. Men det er ikke at
følge standarden at forsøge at fortolke fejl, og det kan give problemer
senere hen i alle browsere, fordi man tror det virker.

En lære jeg har draget er, man skal ikke bygge videre på en side med
fejl. I stedet, skal man i validatoren tjekke HTML før man lægger CSS
på, og CSS før der kommer JS på (så vidt muligt). Man skal også tjekke,
at det er de rigtige IDer og classer, man henviser til i både CSS og JS.

Jeg bruger selv Opera en del til tjek af design, netop fordi den er så
krævende. Konqueror er iøvrigt også krævende, men har ikke så meget
erfaring med den selv.

MVH
Rune Jensen