Ændring af browservinduets størrelse
Fra : Stefan Køberl

Dato : 20-07-09 12:20

Hej,

Er det muligt at manipulere med browservinduets størrelse uden at
lave det som en pop-up funktion?

Jeg har en cd med autorun som åbner en ganske almindelig
html-side. Her har jeg et link, som åbner en ny html-side, hvor
browservinduets størrelse er tilpasset vha. en popup-funktion.

Jeg ønsker at kunne bestemme størrelsen på browservinduet uden at
skulle bruge popup, som brugerens popup-killer højst sandsynligt
vil snuppe. Er det muligt?

Mvh. Stefan

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-09 12:44

Stefan Køberl skrev:

> Jeg ønsker at kunne bestemme størrelsen på browservinduet uden at
> skulle bruge popup, som brugerens popup-killer højst sandsynligt
> vil snuppe. Er det muligt?

Ja og nej og skidt ide.

Ja, fordi det er teknisk muligt.

Nej, fordi nogle browsere forhindrer den slags, så der vil
være en del, det ikke vil virke hos.

Skidt ide, fordi du vil genere de brugere, hvor det virker.
Hvis du ikke kan finde ud af at tilpasse din html-side, så
den passer til alle (det er den bedste løsning), så kan du
lave en side, hvor et link åbner en pop op-side med den
ønskede størrelse. Husk at ikke alle har samme
skærmstørrelse eller -opløsning, hvorfor det måske slet ikke
er muligt at åbne vinduet i den ønskede størrelse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://kimludvigsen.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 20-07-09 13:06

> Ja, fordi det er teknisk muligt.

Uden at bruge pop-up?

> Nej, fordi nogle browsere forhindrer den slags, så der vil
> være en del, det ikke vil virke hos.

Ok.

> [...]
> skærmstørrelse eller -opløsning, hvorfor det måske slet ikke
> er muligt at åbne vinduet i den ønskede størrelse.

Jeg forstår. Det drejer sig dog ikke om en hjemmeside. Det er en cd,
som skal åbne en html hjemmeside. Html-hjemmesiden er et klikbart
billede som ligner en dvd-menu.

Der er altså tale om en hjemmestrikket løsning, der virker som et
alternativ for en dvd-menu.

Det var den eneste løsning jeg kunne finde, hvis det skulle være
muligt at åbne pdf-filer gennem menuen - og uden at skulle bruge og
betale for et program, der kan fikse det for en i løbet af 2 klik.

Hvis du har en anden måde at løse opgaven på, hører jeg gerne fra dig.
Det kan måske gøres med C++, men det har jeg ingen kendskab til.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-07-09 13:55

Efter mange tanker skrev Stefan Køberl:

> [...]
>
> Hvis du har en anden måde at løse opgaven på, hører jeg gerne fra dig.
> Det kan måske gøres med C++, men det har jeg ingen kendskab til.

Øhm - åbne-pdf filer i browseren? eller med browseren?
Hvad med bare at bruge helt almindelig navigation - genveje hedder det
vist - så bliver filerne også åbnet med det program brugeren evt. har
til den slags, og ikke i et plugin i browseren - som nogle af os,
alligevel ikke har...
Browsere er til HTML. PDF er noget helt andet...

Der må være mange andre (og bedre) løsninger.
Vist kan det gøres i C++ - og i Pascal og Java og BASIC og ...
gode gamle DOS kunne have gjort det ...
:/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-09 14:28

Birger Sørensen skrev:

> [...]
> vist - så bliver filerne også åbnet med det program brugeren evt. har
> til den slags, og ikke i et plugin i browseren - som nogle af os,

En HTML-side i en browser er en udmærket brugergrænseflade til
mange ting. Jeg laver f.eks. hellere hjøælpefiler i HTML end i
Windows specielle, amputerede format.

Hvis man ikke kan åbne PDF-filer, er det ligemeget hvilket system
der bruges til grænsefladen. Jeg bruger ikke noget plugin til
PDF. Jeg har sat min browser til at åbne dem i Akrobaten.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 24-07-09 00:54

Bertel Lund Hansen skrev:

> Hvis man ikke kan åbne PDF-filer, er det ligemeget hvilket system
> der bruges til grænsefladen. Jeg bruger ikke noget plugin til
> PDF. Jeg har sat min browser til at åbne dem i Akrobaten.

Acrobat er noget af det mest usikre og sårbare overhovedet pt., bl.a.
(efter min mening) pga. de har lagt så hulens meget l... ind
efterhånden, de vil have det skal være en almighty Schwiss Army Knife
http://www.version2.dk/artikel/11580-adobe-brugere-af-reader-910-kan-vaere-saarbare
og
http://www.version2.dk/artikel/10847-pdf-overhaler-word-til-maalrettede-angreb

Jeg bruger Sumatra PDF Reader, og kun eksternt. Der er ikke en masse
gøgl heller.
http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/index.html

MVH
Rune Jensen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 24-07-09 11:11

Rune Jensen skrev:

> Acrobat er noget af det mest usikre og sårbare overhovedet pt., bl.a.
> (efter min mening) pga. de har lagt så hulens meget l... ind
> efterhånden, de vil have det skal være en almighty Schwiss Army Knife

Brug version 5. Det gør jeg. Det er ikke specielt tit at jeg lige
skal bekræfte at jeg kan leve uden en eller anden specialeffekt
når jeg åbner en fil, og jeg har ikke set en fil endnu der ikke
kunne åbnes alligevel.

Jeg har prøvet én acrobatreader, men den satte ikke siderne og
specielt bogstaverne så pænt op som acrobaten selv.

--
Bertel

Fra : Rune Jensen

Dato : 26-07-09 09:04

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> skal bekræfte at jeg kan leve uden en eller anden specialeffekt
> når jeg åbner en fil, og jeg har ikke set en fil endnu der ikke

Det er også en udvej, og vel ganske godt tænkt.

> Jeg har prøvet én acrobatreader, men den satte ikke siderne og
> specielt bogstaverne så pænt op som acrobaten selv.

Jeg har nu sjældent selv behov for at få noget i PDF pixelnært. Jeg er
interesseret i informationerne, ikke designet, og Sumatra har ikke
skuffet i den forbindelse.

Men ellers enig. Det er de ting, de har plugget på senere, som er
oplagte mål. Jeg har læst noget med de har givet mulighed for at udføre
Flash og javascript i et PDF-dokument. Det er sikkerhedsmæssigt groft
uforsvarligt, idét Flash i sig selv er yderst sårbart, og JS kan bruges
til injections (og brugeren kan ikke se koden, så denne ved ikke, hvad
der ramte), og det harmonerer heller ikke med at PDF skal være til
print. Nærmere ligner det, de vil forsøge at overtage HTML som sproget
til webdesign. En idé som jeg er dybt og helhjertet modstander af på
ethvert plan, og som jeg vil bekæmpe med alt hvad jeg overhovedet har.

MVH
Rune Jensen

Fra : N/A

Dato : 26-07-09 18:30

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 26-07-09 18:30

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev :

>Lader sig ikke umiddelbart downloade og det på downloadsiden lovede
>downloadlink bliver ikke tilsendt.

Jeg kan da fint downloade både exe- og zipfilen på
http://blog.kowalczyk.info/software/sumatrapdf/download.html

http://kjkpub.s3.amazonaws.com/sumatrapdf/rel/SumatraPDF-0.9.4-install.exe

http://kjkpub.s3.amazonaws.com/sumatrapdf/rel/SumatraPDF-0.9.4.zip

Har dog i9kke tænkt mig at bruge den, jeg er tilfreds med Foxit.
--
Kerim
http://www.facebook.com/kerim.ellentoft

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-09 15:30

Stefan Køberl skrev:

> Uden at bruge pop-up?

Ja, det kan gøres med JavaScript.

> Det var den eneste løsning jeg kunne finde, hvis det skulle være
> muligt at åbne pdf-filer gennem menuen - og uden at skulle bruge og
> betale for et program, der kan fikse det for en i løbet af 2 klik.

Er det flere forskellige pdf'er, der skal kunne åbnes via en
side, der ligner en dvd-menu? I så fald, kan du bare lave
siden som en normal html-side med links til pdf-filerne.
Fejlmeddelelsen, som du gerne vil slippe for, komemr fordi
du afvikler JavaScript lokalt i stedet for fra en webserver.
Den kan kun undgås ved at hver bruger går ind og ændrer på
sine sikkerhedsindstillinger.

Som sagt, lav siden med html og med skalerbart design, så
slipper du for alle problemer. Hvis der kun er tale om én
pdf-fil, så start den direkte i stedet for at gøre det via
en html-side.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-07-09 13:02

> [...]
>
> Jeg ønsker at kunne bestemme størrelsen på browservinduet uden at
> skulle bruge popup, som brugerens popup-killer højst sandsynligt

Det er heldigvis muligt i moderne browsere, at blokere for tilfældige
programmørers tilsidesættelse af brugerens preferancer.
B-)

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 20-07-09 13:11

> Det er heldigvis muligt i moderne browsere, at blokere for tilfældige
> programmørers tilsidesættelse af brugerens preferancer.
> B-)

Jeg har samme holdning som jer, når det drejer sig om almindelig
hjemmeside design; man skal ikke tvinge brugerens browser til at opføre
sig anderledes.

Dette er ikke en hjemmeside, men skal fungere som en dvd-menu.
Her kan jeg ikke se ulemperne for brugerne ved at tilpasse
browservinduet. Men i er velkommen til at overbevise mig om, at det er
forkert. Det kan jeg være jeg har overset en ulempe.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-07-09 13:45

Stefan Køberl:

> [...]
> browservinduet. Men i er velkommen til at overbevise mig om, at det er
> forkert. Det kan jeg være jeg har overset en ulempe.

Ulempen er, at næste gang brugeren vil bruge sin browser til det den er
beregnet til, er vinduet den størrelse der passer til dit program, og
ikke til at browse internettet.
Der bliver ændret på personlige indstillinger. Hvilket helt basalt er
noget man skal holde sig fra. Det her er *min* PC, og der skal ikke
pilles ved mine indstillinger...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 20-07-09 14:58

> Ulempen er, at næste gang brugeren vil bruge sin browser til det den er
> beregnet til, er vinduet den størrelse der passer til dit program, og
> ikke til at browse internettet.

Nej. Pt. trykkes der på et link:

height=563, width=800, top=40, left=100, toolbar=no, status=no, resizable=no,
directories=no, location=no, menubar=no ');return false;">ÅBEN CD</a>

Når kunden lukker denne side, vil det ikke have ændret på kundens personlige
indstillinger. Det betyder at kunden fortsat kan åbne et nyt internetvindue i
fuld størrelse.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-09 15:32

Stefan Køberl skrev:

> [...]

> indstillinger. Det betyder at kunden fortsat kan åbne et nyt internetvindue i

Ja, når du åbner et nyt vindue, men hvis du ændrer
størrelsen via JavaScript, så er jeg overbevist om, at
Birger Sørensen har ret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-07-09 17:34

Kim Ludvigsen forklarede:

> Ja, når du åbner et nyt vindue, men hvis du ændrer størrelsen via JavaScript,
> så er jeg overbevist om, at Birger Sørensen har ret.

Både ja og nej.
Popuper, ville kunne åbnes som det ønskes - hvis de ikke bliver
blokeret.
Åbning af en ny side, som ændrer størrelse via script, vil ændre
størrelsen permanent, næste gang et nyt vindue åbnes.
Men man får ikke lov at åbne nye vinduer. De åbnes på en ny fane, og js
der forsøger at ændre størrelse bliver blokeret.
Så den holder heller ikke.

Som jeg ser det, er den eneste mulighed at acceptere M$ advarslen om at
man måske har noget farligt på sin PC (måske en konsekvens af at de
godt ved deres firewall er som en hullet si), og åbne i en popup - hvor
brugerne så skal give endnu en tilladelsese til M$, for at få lov at
bruge deres egen PC...

Eller en exe, der blot har "menuen". (Skal også have tilladelse, men
vist kun første gang).

Som jeg ser det, må et vindue a'la stifinderen, være bedre. Det har
ikonerne (eller en liste, eller hvordan brugeren foretrækker det), og
åbner filerne med det foretrukne program (eller spørger, hvis der ikke
er noget) ved klik (eller dobbeltklik, alt efter brugerens
indstillinger).

Hvorfor opfinde den dybe tallerken igen igen, fordi man skal have en
skål suppe?

Måske ser jeg for få DVD'er

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Stefan Køberl

Dato : 05-08-09 19:53

> Ja, når du åbner et nyt vindue, men hvis du ændrer
> størrelsen via JavaScript, så er jeg overbevist om, at
> Birger Sørensen har ret.

Ok helt i orden.
Programmet åbner i et nyt vindue.
Det er bevidst lavet sådan, at det åbnede vindue ikke kan bruges til andet.
På denne måde lukker man programmet ved at lukke vinduet

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-09 15:36

Stefan Køberl skrev:

> [...]
> browservinduet. Men i er velkommen til at overbevise mig om, at det er
> forkert. Det kan jeg være jeg har overset en ulempe.

Der er som sagt problemet med at man generer brugeren, og at
hans browserstørrelse vil være ændret, hvis han ikke ændrer
den tilbage, inden han lukker vinduet. Du har også ulempen,
at du risikerer, at brugerens skærm slet ikke kan klare den
side, som du vil tilpasse browservinduet til, fx hvis
brugeren har en opløsning på 1024x768, og du vil have et
vindue på 1200x960. Og endelig har du problemet med
fejlmeddelelsen, fordi du forsøger at afvikle JavaScript lokalt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-09 16:00

Kim Ludvigsen skrev:

> vindue på 1200x960. Og endelig har du problemet med
> fejlmeddelelsen, fordi du forsøger at afvikle JavaScript lokalt.

Det forstår jeg ikke. JavaScript afvikles da altid lokalt.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-07-09 17:00

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det forstår jeg ikke. JavaScript afvikles da altid lokalt.

Ja, men der er forskel på, om siden er hentet fra en
webserver og dermed ligger i internetzonen, eller om den
hentes fra harddisken/dvd-drevet og dermed ligger i
lokal-zonen. Afvikling af JavaScript i lokalzonen vil
normalt udløse en advarsel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-09 13:18

Stefan Køberl skrev:

> Er det muligt at manipulere med browservinduets størrelse uden at
> lave det som en pop-up funktion?

Det er vist muligt med JavaScript. I hvert fald har jeg fjernet
et hak ved "Tillad ændring af vinduets størrelse" under
indstillingerne for JavaScript.

Jeg kunne formode at mange af os der blokerer uønskede popopper,
også har blokeret for irriterende JS-operationer.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-07-09 13:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg kunne formode at mange af os der blokerer uønskede popopper,
> også har blokeret for irriterende JS-operationer.

Ikke nødvendigvis.
Popup-blokering er standard i moderne browsere (og har vel også været
det i IE siden XP SP2). Så det er noget som brugeren aktivt skal gå ind
og slå fra.

I Firefox husker jeg ikke om den med at tillade at javascripts ændrer på
vinduets placering eller størrelse som standard er slået til eller fra.
Jeg har selvfølgelig sat den til *ikke* at kunne ændre browservinduets
størrelse.

I Opera skal man aktivt gå ind under indstillinger for ikke at tillade det.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-07-09 14:30

Philip Nunnegaard skrev:

> I Firefox husker jeg ikke om den med at tillade at javascripts ændrer på
> vinduets placering eller størrelse som standard er slået til eller fra.

Til.

--
Bertel

Fra : Stefan Køberl

Dato : 20-07-09 15:10

Problemet er at jeg får en fejlmeddelelse der siger:
"Aktivt indhold kan beskadige computeren" osv.
"vil du tillade blokeret indhold"
med mere.

Det er disse fejlmeddelelser jeg gerne ser forsvinde.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 20-07-09 16:42

Stefan Køberl <steffi100_2@hotmail.com> skrev :

>Det er disse fejlmeddelelser jeg gerne ser forsvinde.

Det er en sikkerhedsindstilling, der skal ændres i IE og det er
kun noget brugeren kan gøre, du kan heldigvis ikke ændre den.

Og javascript afviklet fra en cd/dvd betragtes som lokalt
afviklet, ligesom det, der ligger på harddisken.

Internetindstillinger => Avanceret => Sikkerhed => Tillad aktivt
indhold at køre i filer/fra cd'er på Denne computer.
--
Kerim

Fra : Stefan Køberl

Dato : 05-08-09 19:50