/ Forside / Interesser / Helbred / Andet helbred / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Er mikrobølgeovn farlig at anvende
Fra : Hans Mikkelsen


Dato : 23-07-09 12:44

Hej !!

Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende
mikrobølgeovn til den daglige madlavning.
Mener at der findes både tilhængere og modstandere. Jeg er helt sikker på at
der blandt jer er nogen der har sat sig grundigt ind i emnet. Vi vil være
meget glade for nogen meninger eller links.
Med venlig hilsen
Hans



 
 
Kim Ludvigsen (23-07-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 23-07-09 14:04

Hans Mikkelsen skrev:

> Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende
> mikrobølgeovn til den daglige madlavning.

Du kan jo starte med at spørge dig selv, hvorfor det ikke er
forbudt at sælge mikroovne. Og hvorfor der ikke følger en
advarsel med, når man køber sådan en.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://ordforklaring.dk

Ulvir (23-07-2009)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 23-07-09 14:32

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
news:_oudncw0hZ1SwvXXnZ2dnUVZ8oti4p2d@giganews.com...
> Hans Mikkelsen skrev:
>
>> Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende
>> mikrobølgeovn til den daglige madlavning.
>
> Du kan jo starte med at spørge dig selv, hvorfor det ikke er forbudt at
> sælge mikroovne. Og hvorfor der ikke følger en advarsel med, når man køber
> sådan en.

Li'som med alkohol..



Ukendt (23-07-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-07-09 14:43

Ulvir wrote:
>
> Li'som med alkohol..


Good point


--
Michael

Brugt pige- og drengetøj sælges på www.sitecenter.dk/boernetoej
25% rabat på tøjbestillinger over kr. 200.-



KaZ (23-07-2009)
Kommentar
Fra : KaZ


Dato : 23-07-09 17:10


"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> wrote in message
news:4a684cf9$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej !!
>
> Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende
> mikrobølgeovn til den daglige madlavning.
> Mener at der findes både tilhængere og modstandere. Jeg er helt sikker på
> at der blandt jer er nogen der har sat sig grundigt ind i emnet. Vi vil
> være meget glade for nogen meninger eller links.
> Med venlig hilsen
> Hans
>
Du kunne sikkert hurtigt have fundet gode svar selv, men alligevel...en
hurtig search gav bl.a. et par resultater.
http://www.createyourhealthyhome.com/microwave-ovens.htm
http://www.answerbag.com/q_view/25785


Niels P Sønderskov (23-07-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 23-07-09 21:16

Hans Mikkelsen bkfoto3@mail.dk skrev 23.07.2009 13:43:52 i <4a684cf9$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:

> Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende mikrobølgeovn til den daglige madlavning.
> Mener at der findes både tilhængere og modstandere. Jeg er helt sikker på at der blandt jer er nogen der har sat sig grundigt ind i emnet. Vi vil være meget glade for nogen meninger eller links.

Hvis nogen tror det er skadeligt at bruge mikrobølgeovn er de ikke rigtig kloge.

--
Niels

Morten Wartou (24-07-2009)
Kommentar
Fra : Morten Wartou


Dato : 24-07-09 11:25


"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:xn0gd0buq6bl0mr00g@news.sunsite.dk...
> Hans Mikkelsen bkfoto3@mail.dk skrev 23.07.2009 13:43:52 i
> <4a684cf9$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:
>
>> Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende
>> mikrobølgeovn til den daglige madlavning.
>> Mener at der findes både tilhængere og modstandere. Jeg er helt sikker på
>> at der blandt jer er nogen der har sat sig grundigt ind i emnet. Vi vil
>> være meget glade for nogen meninger eller links.
>
> Hvis nogen tror det er skadeligt at bruge mikrobølgeovn er de ikke rigtig
> kloge.

Den ødelægger da fuldstændigt maden - så man kan vel godt kalde den
skadelig.


--
Med venlig hilsen,

Morten Wartou


Niels P Sønderskov (24-07-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 24-07-09 14:21

Morten Wartou mort_fjerndette_en@wartou.dk skrev 24.07.2009 12:25:14 i
<4a698c0e$0$15874$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:

>
>"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i meddelelsen
>news:xn0gd0buq6bl0mr00g@news.sunsite.dk...
>>Hans Mikkelsen bkfoto3@mail.dk skrev 23.07.2009 13:43:52 i
>><4a684cf9$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> bl.a.:
>>
>>>Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende
>>>mikrobølgeovn til den daglige madlavning.
>>>Mener at der findes både tilhængere og modstandere. Jeg er helt sikker på
>>>at der blandt jer er nogen der har sat sig grundigt ind i emnet. Vi vil
>>>være meget glade for nogen meninger eller links.
>>
>>Hvis nogen tror det er skadeligt at bruge mikrobølgeovn er de ikke rigtig
>>kloge.
>
>Den ødelægger da fuldstændigt maden - så man kan vel godt kalde den
>skadelig.

Jo, egentlig madlavning duer det efter min mening heller ikke til, men de
fleste former for (gen)opvarmning er den rigig god til.

--
Niels

Marianne (24-07-2009)
Kommentar
Fra : Marianne


Dato : 24-07-09 09:43


"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i meddelelsen
news:4a684cf9$0$15881$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej !!
>
> Vi er blevet i tvivl om, i hvor høj grad at det er skadeligt af anvende
> mikrobølgeovn til den daglige madlavning.
> Mener at der findes både tilhængere og modstandere. Jeg er helt sikker på
> at der blandt jer er nogen der har sat sig grundigt ind i emnet. Vi vil
> være meget glade for nogen meninger eller links.
> Med venlig hilsen
> Hans
>

Måske er det sådan noget, du tænker på:
http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2C948835%2C5%2C3

eller http://www.alternativ.no/Nyheter/straaling_nyhet.html

Men som du jo ved, er det et meget omdiskuteret emne.

- nogen vil fx supplere med sådan en her:
http://www.densyvendehimmel.dk/krystal.htm

mvh
Marianne


Peter Knutsen (30-07-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 30-07-09 11:15

Marianne wrote:
> Måske er det sådan noget, du tænker på:
> http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2C948835%2C5%2C3

Ja, jeg kan godt huske at hende dér Sianette Kwee var lidt fremme i
medierne for et par år siden - i hvert fald på tekst-TV, og det var det
jeg tænkte på, da jeg så Hans' indlæg.

Ikke at jeg bekymrer mig om min mikrobølgeovn.

> eller http://www.alternativ.no/Nyheter/straaling_nyhet.html

Er det min tid være at læse en side der allerede i sin URL bryder sammen
og tilstår at den er antividenskabelig ("alternativ")?

> Men som du jo ved, er det et meget omdiskuteret emne.
>
> - nogen vil fx supplere med sådan en her:
> http://www.densyvendehimmel.dk/krystal.htm

Det ville jeg i hvert fald ikke spilde et eneste sekund af min tid på.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Kim Ludvigsen (30-07-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 30-07-09 12:09

Peter Knutsen skrev:
> Marianne wrote:
>> Måske er det sådan noget, du tænker på:
>> http://www.nordjyske.dk/indland/forside.aspx?ctrl=10&data=2%2C948835%2C5%2C3
>
> Ja, jeg kan godt huske at hende dér Sianette Kwee var lidt fremme i
> medierne for et par år siden - i hvert fald på tekst-TV, og det var det
> jeg tænkte på, da jeg så Hans' indlæg.

Hun har også været fremme ang. stråling og mobiltelefoner.
Jeg tror, hun glemmer at skelne mellem, om der er en
påvirkning, og om påvirkningen er farlig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
http://pc-sikkerhed.dk

Peter Knutsen (01-08-2009)
Kommentar
Fra : Peter Knutsen


Dato : 01-08-09 00:44

Kim Ludvigsen wrote:
> Peter Knutsen skrev:
>> Ja, jeg kan godt huske at hende dér Sianette Kwee var lidt fremme i
>> medierne for et par år siden - i hvert fald på tekst-TV, og det var
>> det jeg tænkte på, da jeg så Hans' indlæg.
>
> Hun har også været fremme ang. stråling og mobiltelefoner. Jeg tror, hun
> glemmer at skelne mellem, om der er en påvirkning, og om påvirkningen er
> farlig.

Ja, det lyder sandsynligt.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Stomperen (16-09-2009)
Kommentar
Fra : Stomperen


Dato : 16-09-09 08:14

Det er et alment kendt faktum at strålerne fra mikrobølgeovne er
skadelige, derfor er der også regler for hvor meget stråling der må
slippe ud fra dem, men når en ovn bliver slidt ved brug bliver den
mere og mere utæt.

Derudover er der spørgsmålet om indtagelse af mad tilberedt med
mikrobølger er skadelig, det synes jeg der er en del der tyder på.
En schweizisk agronom, Dr. Hans U. Hertel, lavede for en del år siden
nogle test som klart gav anledning til bekymring.
Læs mere her, eller google Hertel:
http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1409/sprog=1/grp=9/menu=13/

Jeg har smidt min mikrobølgeovn ud for længst, og jeg er rystet når
jeg hører at sunhedsplejersker anbefaler nybagte forældre at varme
babyflasker i mikrobølgeovn.

Kim Ludvigsen (16-09-2009)
Kommentar
Fra : Kim Ludvigsen


Dato : 16-09-09 17:15

Stomperen skrev:

> Derudover er der spørgsmålet om indtagelse af mad tilberedt med
> mikrobølger er skadelig, det synes jeg der er en del der tyder på.
> En schweizisk agronom, Dr. Hans U. Hertel, lavede for en del år siden
> nogle test som klart gav anledning til bekymring.
> Læs mere her, eller google Hertel:
> http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1409/sprog=1/grp=9/menu=13/

Agronom, så er han vel lidt uden for sit normale
arbejdsområde, men ok, det skal der også være plads til. Det
er mere tankevækkende, at der ikke kommer noget frem, når
man søger på hans navn i PubMed, der er en database over
videnskabelige artikler inden for lægeverdenen. Kollegaen
Bernhard H. Blanc glimrer også ved sit fravær i databasen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om det ufarlige
styresystem Ubuntu Linux:
http://kimludvigsen.dk/linux

Maria Frederiksen (16-09-2009)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 16-09-09 22:24

>Det er et alment kendt faktum at strålerne fra mikrobølgeovne er
>skadelige

De varme våde ting op, så det har du jo unægtelig ret i. Man kan faktsik
blive skoldet og kogt, hvis man gør sig rigtig umage - det er faktisk hele
pointent i en microbølgeovn.


>Jeg har smidt min mikrobølgeovn ud for længst, og jeg er rystet når
>jeg hører at sunhedsplejersker anbefaler nybagte forældre at varme
>babyflasker i mikrobølgeovn.

Det har man gjort de sidste 20 år uden at nogen har taget skade, så mon ikke
det går endda.

Mvh Maria



Ebbe Hansen (17-09-2009)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 17-09-09 09:16

On Wed, 16 Sep 2009 23:24:09 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>>Det er et alment kendt faktum at strålerne fra mikrobølgeovne er
>>skadelige
>
klip
hvilke stråler ?, er det ikke bølger, ligesom dem der varmer din krop
når du ryster af kulde, eller misforstår jeg det hele
mvh Ebbe

Niels P Sønderskov (17-09-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 17-09-09 17:14

Ebbe Hansen ebbeh@mail1.stofanet.invalid skrev 17.09.2009 10:15:58 i
<jrr3b51diuh8jh3n8fsd380kjn32hpeviq@4ax.com> bl.a.:

>On Wed, 16 Sep 2009 23:24:09 +0200, "Maria Frederiksen"
><mf@easyfrag.dk> wrote:
>
>>>Det er et alment kendt faktum at strålerne fra mikrobølgeovne er
>>>skadelige
>>
>klip
>hvilke stråler ?, er det ikke bølger, ligesom dem der varmer din krop
>når du ryster af kulde, eller misforstår jeg det hele

Ja, dels var det ikke Maria, der mente sådan og dels er det ikke infrarød
stråling, som den du nok plejer at varme dig ved.

--
Niels

Ebbe Hansen (17-09-2009)
Kommentar
Fra : Ebbe Hansen


Dato : 17-09-09 17:21

On 17 Sep 2009 16:13:56 GMT, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com>
wrote:

>Ebbe Hansen ebbeh@mail1.stofanet.invalid skrev 17.09.2009 10:15:58 i
><jrr3b51diuh8jh3n8fsd380kjn32hpeviq@4ax.com> bl.a.:
>
>>On Wed, 16 Sep 2009 23:24:09 +0200, "Maria Frederiksen"
>><mf@easyfrag.dk> wrote:
>>
>>>>Det er et alment kendt faktum at strålerne fra mikrobølgeovne er
>>>>skadelige
>>>
>>klip
>>hvilke stråler ?, er det ikke bølger, ligesom dem der varmer din krop
>>når du ryster af kulde, eller misforstår jeg det hele
>
>Ja, dels var det ikke Maria, der mente sådan og dels er det ikke infrarød
>stråling, som den du nok plejer at varme dig ved.

Altså 100 % fiasko
mvh Ebbe

Maria Frederiksen (17-09-2009)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 17-09-09 20:52

>>Ja, dels var det ikke Maria, der mente sådan og dels er det ikke infrarød
>>stråling, som den du nok plejer at varme dig ved.
>
> Altså 100 % fiasko


Dig, mig eller Stomperen ?

To mod en på Stomperen

Mvh Maria



Niels P Sønderskov (17-09-2009)
Kommentar
Fra : Niels P Sønderskov


Dato : 17-09-09 22:16

Ebbe Hansen ebbeh@mail1.stofanet.invalid skrev 17.09.2009 18:21:11 i
<6eo4b55s4cbolhc0cl0jd1n0ithf940ck4@4ax.com> bl.a.:

>On 17 Sep 2009 16:13:56 GMT, Niels P Sønderskov <npsonder@gmail.com>
>wrote:
>
>>Ebbe Hansen ebbeh@mail1.stofanet.invalid skrev 17.09.2009 10:15:58 i
>><jrr3b51diuh8jh3n8fsd380kjn32hpeviq@4ax.com> bl.a.:
>>
>>>On Wed, 16 Sep 2009 23:24:09 +0200, "Maria Frederiksen"
>>><mf@easyfrag.dk> wrote:
>>>
>>>>>Det er et alment kendt faktum at strålerne fra mikrobølgeovne er
>>>>>skadelige
>>>>
>>>klip
>>>hvilke stråler ?, er det ikke bølger, ligesom dem der varmer din krop
>>>når du ryster af kulde, eller misforstår jeg det hele
>>
>>Ja, dels var det ikke Maria, der mente sådan og dels er det ikke infrarød
>>stråling, som den du nok plejer at varme dig ved.
>
>Altså 100 % fiasko

Tja, men jeg fejlede nu også fordi jeg ikke helt fangede det du hentydede
til: Kulderysten, hvor det dog heller ikke er nogen bølger, men måske
varme der udvikles i de muskler der trækker sig hurtigt sammen

--
Niels

N/A (16-09-2009)
Kommentar
Fra : N/A


Dato : 16-09-09 17:15



Stomperen (28-10-2009)
Kommentar
Fra : Stomperen


Dato : 28-10-09 12:24

> Agronom, så er han vel lidt uden for sit normale
> arbejdsområde, men ok, det skal der også være plads til. Det
> er mere tankevækkende, at der ikke kommer noget frem, når
> man søger på hans navn i PubMed, der er en database over
> videnskabelige artikler inden for lægeverdenen. Kollegaen
> Bernhard H. Blanc glimrer også ved sit fravær i databasen.

Jeg ved ikke om det er uden for hans normale arbejdsområde, men den
danske fødevarestyrelse har også agronomer til at lave
risikovurderinger.

Hvis du søger på pubmed.gov efter Bernhard H. Blanc så finder du
intet, men da alle andre forfattere derinde kun bruger deres fornavns
initialer så kan det jo være tilfældet for Bernhard også, en søgning
på ""Blanc B"[Author] lausanne" giver da resultat, om det er den samme
mand ved jeg ikke.
Hvis du vil læse mere om bagrunden for undersøgelsen så læs her:
http://www.mercola.com/article/microwave/hazards.htm.

>Det har man gjort de sidste 20 år uden at nogen har taget skade, så mon ikke
>det går endda.

Jeg læste en artikel hvor der blev redegjort for en del statistiske
sammenfald med forskellige lidelser og brugen af mikrobølgeovne i USA,
så jeg er ikke så sikker på at du har ret i at ingen har taget skade.

>hvilke stråler ?, er det ikke bølger, ligesom dem der varmer din krop
>når du ryster af kulde, eller misforstår jeg det hele

What is Microwave Radiation?
Microwaves are a form of "electromagnetic" radiation; that is, they
are waves of electrical and magnetic energy moving together through
space. Electromagnetic radiation ranges from the energetic x-rays to
the less energetic radio frequency waves used in broadcasting.
Microwaves fall into the radio frequency band of electromagnetic
radiation. http://www.fda.gov/Radiation-EmittingProducts/ResourcesforYouRadiationEmittingProducts/Consumers/ucm142616.htm

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste