Spørgsmål om snegle
Fra : Svend

Dato : 01-08-01 08:39

Hej NG,
vi har et "ungeakvarie" hvor der var rigtig mange "tårnsnegle".
Forleden blev der udtyndet lidt planter samt skiftet vand.
Et par dage efter var omkring 200 tårnsnegle kravlet ud af akvariet og lå
indtørrede på gulvet, ret ulækkert.
Hvad skyldes denne adfærd?
mvh
Svend

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 02-08-01 00:01

Det er sikkert en naturlig adfær, når du fjerne planter, fjerner du også
deres føde kilde, og så bliver de nød til at søge et andet sted hen, og det
ved at forlade den sø(dit akvarium) de lever i, for at søge efter en ny sø,
nu er det bare ikke så nemt, for der er ikke meget fugt på dit gulv, så de
overlever ikke særlig længe, hvilket de sikkert ville gøre i et fugtige
område i naturen, hvor de sikkert ville kunne overleve længere tid.

Det er min egen ide om hvad grunden er, det opleves ofter ved andre dyr, så
som myre hvor man ofte kan opleve at de udvikler vinger for at flyve til et
nyt område, når der bliver overbefolket, søges der efter et nyt sted at slå
sig ned, så hvorfor skulle snegle ikke have samme instinkt indbygget i deres
natur.

Hygsom Leo

Fra : Svend

Dato : 02-08-01 18:47

"Leo Vaeversted" <leo@venlig.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

slå
> sig ned, så hvorfor skulle snegle ikke have samme instinkt indbygget i

Denne forklaring lyder rigtig.
mvh
Svend