Jurassic Park - hvilken version?
Fra : KNL DtP

Dato : 31-07-01 22:18

Hejsa!

Jeg er på udkig efter Jurassic Park (1'eren), og ville blot høre hvilken
version jeg børe købe...

R2 - Dolby Digital 5,1 - Masser af extra
R1 - Dolby Digital 5,1 - Masser af extra
R1 - DTS - Knap så meget extra

Er DTS-versionen så meget bedre, at den er værd at tage fremfor de to andre,
som har noget mere extra-materiale på skiven? Jeg kan se, at Future
Entertainment har DTS og DD 5,1 R1'erne til £16 - nogen biligere?

--
MVH

Kristian
www.24h-le-mans.dk

Fra : Ole Alm

Dato : 31-07-01 22:46

> [...]
> som har noget mere extra-materiale på skiven? Jeg kan se, at Future
> Entertainment har DTS og DD 5,1 R1'erne til £16 - nogen biligere?

DTS-versionen er blevet remastered, primært fordi folk mente at den lød dårligere end LD versionen,
eller rettere, den lød ikke lige så godt. Den eneste måde du kan se det på er, at på coveret står
der Jurassic Park (WS) DTS på den gamle version og Jurassic Park (WS) (DTS) på den nye version.
Personligt vælger jeg altid DTS fremfor extra, da disse extra ofte er varm luft man dårligt gider at
se en gang, hvorimod den, i min ører, bedre lyd kan nydes hver gang jeg ser filmen.

mvh Ole

Fra : Rene Eske Jensen

Dato : 31-07-01 23:26

"KNL DtP" <kristian|NOSPAM|@24h-le-mans.dk> wrote in message
> Hejsa!
>
> R2 - Dolby Digital 5,1 - Masser af extra
> R1 - Dolby Digital 5,1 - Masser af extra
> R1 - DTS - Knap så meget extra

I tilfældet JP, så har jeg haft DTS versionen, og den mangler altså lidt bas
ift. DD versionen. IMHO er det ikke det værd at satse på at få en god DTS
version, da den metode Ole beskriver ikke gælder alle skiver.

Jeg har forsøgt at lave en A/B test mellem de to versioner, og DD versionen
lyder lidt bedre mht. bas. Bortset fra bassen, så er forskellen ikke
umiddelbart hørbar for mig.

Faktisk synes jeg generelt at forskellen mellem DTS og DD er meget lille på
DVD mediet, især fordi bitraten på DD har fået et hak opad fra 384kbps til
448kbps ift. LD. Det betyder at den øvre grænsefrekvens er gået fra ca.
18kHz til 20kHz.

Desværre er det ret svært at lave en ordentlig sammenligning, da mange film
med begge formater, så som Chicken Run og Gladiator har fået boostet bassen
en del på DTS sporet. Hvor mange dB det drejer sig om skal jeg måle næste
gang jeg smider en af filmene på.

Mvh. Rene Eske Jensen, rene@eskejensen.dk
http://www.eskejensen.dk/rene

D. 11/11-00 kl. 1:42: Nybagt far til en pige, 3460g 52cm.
Nye billeder d. 16/5-01:
http://www.eskejensen.dk/rene/marielouise