MS Windows
briani 27239
Install. af xp fremfor vista
Fra : edb-windows

Dato : 02-08-09 09:33

Hej NG

Jeg har købt en ny pc, hvorpå der er install. vista. Jeg ønsker nu at
få installeret xp istedet.
Jeg har ændret i bios således at der bootes på CD. Efter opstart (blå
billede) og diverse drivere er indlæst fremkommer følgende :
"Der er fundet en fejl, og windows er blevet lukket ned for at
forhindre beskadigelse af computer. Hvis det er første gang du ser
denne fejl skal du genstarte pc. Fjern eventuelle nyligt installerede
harddiske eller harddiskcontrollere og prøv igen.

Har forsøgt igen, men med samme resultat.

Er der nogen som kan hjælpe - eller forklare hvorfor ??

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh.
Jan

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-08-09 16:40

"edb-windows" skrev i en meddelelse
> Er der nogen som kan hjælpe - eller forklare hvorfor ??

Et gæt kunne være, at din harddisk er SATA og din XP ikke har drivere
til det ?

XP har kun drivere til nogle Sata-diske - til de fleste skal du have
drivere til Sata på en diskette eller CD, som du skal indlæse, når den
spørger om du vil indlæse drivere til SCSI eller Sata.

Bare et gæt - der er sikkert flere muligheder

Jan

Fra : Sune Storgaard

Dato : 02-08-09 17:59

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> [...]
> drivere til Sata på en diskette eller CD, som du skal indlæse, når den
> spørger om du vil indlæse drivere til SCSI eller Sata.

Hvis det ikke virker kan man (i nogle bios) ændre nogle controller
indstillinger, "ide emulering" istedet for "NCQ / native".
Man mister ganske vist hotplug funktionaliteten, og en smule performance.
Det hjælper i 9/10 tilfælde, hvor den blå skærm kommer lige umiddelbart før
den skærm hvor man skal vælge partition. -Problemet løses dog optimalt med
en korrekt sata driver, så det skal naturligvis prøves først.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-09 18:28

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> wrote in message

> XP har kun drivere til nogle Sata-diske

Nej XP har ingen drivere til SATA diske....., og heller ikke til SATA
controllere (i en OEM version ja, men ikke i retail versionen)

--
MVH. N_B_DK

HP MSA20 kabinet købes.
http://www.sharenator.com/This_is_an_idot_of_a_year/

Fra : regneark

Dato : 02-08-09 11:18

On 2 Aug., 17:40, "Jan Vestergaard" <j...@jve.invalid> wrote:

> [...]
> spørger om du vil indlæse drivere til SCSI eller Sata.
>
> Bare et gæt - der er sikkert flere muligheder

Hej med jer

Tusind for jeres svar.

Omkring manglende driver til Sata HD har jeg fra Dell´ hjemmeside
downloadet driver til SATA HD - "version XP". Driver installeret, men
hvorledes får jeg indlæst denne driver ifm. at der bootes på CD ??

Jeg har ikke kunnet finde stedet, hvor jeg ændret i bios
(indstillinger, "ide emulering" istedet for "NCQ / native".) - kan du
evt. komme det lidt nærmere...

Mvh.
Jan

Fra : N_B_DK

Dato : 02-08-09 18:30

"regneark" <Jan_hastrup@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
>

> Jeg har ikke kunnet finde stedet, hvor jeg ændret i bios
> (indstillinger, "ide emulering" istedet for "NCQ / native".) - kan du

Lav en slipstreamet install CD, med Nlite fra nliteos.com med det program
integrerer du SATA driveren, og evt de resterende drivere.

Fra : regneark

Dato : 02-08-09 11:51

On 2 Aug., 19:29, "N_B_DK" <ad...@spamme.dyndns.dk> wrote:
> [...]
>
> Lav en slipstreamet install CD, med Nlite fra nliteos.com med det program
> integrerer du SATA driveren, og evt de resterende drivere.

Hej igen

Tak for imput - jeg venter jeg til windows 7 bliver frigivet.

Jan

Fra : Jens Erik Bech

Dato : 03-08-09 11:22

"regneark" <Jan_hastrup@post.tele.dk> skrev i meddelelsen
> [...]

Hej igen

Tak for imput - jeg venter jeg til windows 7 bliver frigivet.
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Min laptop blev leveret med Vista Home P. Jeg har prøvet Win 7 på den i 64
bit, men nu har jeg taget Vista 32 bit tilbage på den. Når den er "født med
et system" så er det jo tilpasset maskinen. i dette tilfælde så virker
fingerscanning ved login. Det gjorde den ikke under win 7.
Der medfulgte også nogle programmer. Videoredigering og Blu-Ray afspilning.
De forsvandt jo da jeg blankede maskinen og installerede Win 7.
Og så er der lige installerede udgaver af Mail/news og Windows Movie Maker.
Mail bliver til "Live Mail. Movie maker bliver til "live Movie maker"-det
vil side indtil du trykker på den!
Så beder den om at kigge på nettet efter en ny version-du finder en "update"
når du trykker på den stopper festen med en fejlmeddelelse!
Fremtidige besøg på "Windows live" viser et gabende tomt prikhul, hvor Movie
Maker skulle være! Pist borte! Gone forever!?

Så summa summarum, du mister Movie Maker, som var et lille lækkert program
med mange muligheder.

Mit råd til dig: Behold dit system-optimer dets hastighed ved at fravælge
"skønhed" og tilvælge "Systemhastighed" Kig lige en gang til på de
medfølgende programmer som du mister og tænk på den systemrecovery som er
lækker at have og som du også mister.