DF's Ole Hyltoft og Danmarks Radio
Fra : Thomas M

Dato : 23-06-09 07:24

Gad vide hvorfor den aller yderste højrefløj herinde skriver, at DR er
stærkt venstreorienteret og rødt, når sagen forholder sig ret anderledes.

http://www.information.dk/195061

I lørdags blev den hollandske politiker Geert Wilders interviewet i Danmarks
Radios Deadline -studie. Under interviewet sagde Wilders blandt andet, at 70
procent af de indsatte i de danske fængsler har islamisk baggrund. Men det
tal er forkert. Ifølge Kriminalforsorgen har omkring 19 procent af de
indsatte i de danske fængsler udenlandsk baggrund. Hvor mange af dem med
udenlandsk baggrund, som så er muslimer, har Kriminalforsorgen ikke tal på.
Til gengæld har Kriminalforsorgen foretaget en spørgeundersøgelse om
religion blandt 2.300 indsatte, hvoraf 19 procent svarede, at de var
muslimer.

»Wilders kom med et forkert tal, men hovedtendensen i det, han sagde, var
rigtigt - muslimerne er stærkt overrepræsenteret i danske fængsler. Jeg
opfatter det mere, som om han tog fejl af tallene, fordi han byttede om på
tallene for ungdomsfængslinger og de generelle fængslinger. Men også i de
generelle fængslinger er der et meget stort overtal af muslimer,« siger Ole
Hyltoft.

Glistrups rotter
Selv om næstformanden betragter sig selv som -en ren puritaner, når det
kommer til sandheden i Danmarks Radio-, ser han ikke nogen grund til at
reagere på fejlen, sådan som han ellers for nylig gjorde, da Dansk
Folkepartis formand Pia Kjærsgaard blev fejlciteret i et radioprogram. En
gæst i en apriludgave af radioprogrammet Sproglaboratoriet hævdede, at Pia
Kjærsgaard skulle have sagt, at -indvandrere formerer sig som rotter-. Men
udtalelsen kom i virkeligheden fra Pia Kjærsgaards tidligere partifælle
Mogens Glistrup, og det fik Ole Hyltoft til at reagere. Han sendte en klage
til generaldirektør Kenneth Plummer, og klagen resulterede i to personlige
undskyldninger til Pia Kjærsgaard - både en fra generaldirektøren og en fra
den ansvarlige programredaktør.

Derudover bragte en DR en berigtigelse, som senere blev klippet ud af
programmet - sammen med det oprindelige fejlagtige citat.

Selv om der også er tale om udlægning af forkerte fakta i interviewet med
Geert Wilders, river det ikke Ole Hyltoft op af stolen. For ham er det ikke
afgørende, om Geert Wilders har sagt det ene tal frem for det andet.
Bestyrelsesnæstformanden forventer hverken, at den hollandske politiker
eller Deadline- s studievært skal kunne tallene udenad. Til gengæld bør
enhver medarbejder i Danmarks Radio være klar over, at Pia Kjærsgaard aldrig
kunne finde på at bruge en rotte-metafor, understreger Ole Hyltoft.

»Sagen om Pia handlede om en fejlinformering til hele den danske
offentlighed. Det er en alvorlig misinformation at antyde, at Pia Kjærs-
gaard har nazistiske tilbøjeligheder. Det vidner om en generel mangel på
viden blandt mange af medarbejderne i Danmarks Radio,« siger Ole Hyltoft og
understreger, at han netop er med i DR-s bestyrelse for at få udryddet
sådanne eksempler på »dumhedens fordomme«.

I Wilders-tilfældet mener han ikke, der er tale om fordomme.

»I dette tilfælde er der belæg for det, der bliver sagt. Pia Kjærsgaard har
aldrig nogensinde sagt noget om rotter. Derimod må man sige, at muslimerne
rigtignok er voldsomt overrepræsenterede i danske fængsler. Det er generelt
rigtigt,« siger næstformanden i DR-s bestyrelse.

-Gør sit arbejde godt-
Mens Ole Hyltoft ikke ser nogen grund til korrigere Wilders udtalelser, vil
Deadline -chef Olav Skaaning Andersen gerne gøre Deadline- s seere
opmærksomme på, at Geert Wilders tal ikke var korrekte. Han mener dog ikke,
at det er nødvendigt med en berigtigelse.

»Vi bringer ikke en berigtigelse, for vi kan ikke forlange, at Kurt Strand
skal sidde inde med så detaljerede facts. Han gør sit journalistiske arbejde
så godt, han kan, og hvis vi skulle lave en berigtigelse på baggrund af
denne udsendelse, kunne vi ikke lave andet. Deadline står ikke til ansvar
for de udtalelser, som en kontroversiel politiker kommer med. Vi skal kun
reagere, hvis der er tale om deciderede ulovligheder,« siger
Deadline -redaktøren og nævner racistiske eller ærekrænkende udtalelser som
eksempler.

I stedet for en berigtigelse ville redaktionen lave et indslag i Deadline i
går, som skulle handle om politikeres brug af forkerte fakta.

»Det bliver et principielt indslag, der kommer til at handle om, hvordan
forskellige politikere bevidst bruger forkerte tal til at fremstille
virkeligheden anderledes, end den er - med afsæt i Wilders-sagen,« forklarer
Kurt Strand.

Direktør for Danmarks Radios programproduktion Mette Bock har tidligere sagt
til Information, at proceduren med at bringe en berigtigelse og
efterfølgende slette både fejlen og berigtigelsen - sådan som det blev gjort
med rotte-citatet - er hel normal procedure.

Hvorfor Danmarks Radio så har valgt ikke at benytte den sædvanlig procedure
i forhold til interviewet med Wilders, har det desværre ikke været muligt at
få et svar på, da Mette Bock ikke har været til at træffe.

--
/ Thomas

Fra : Frank

Dato : 23-06-09 11:52

Hej

"Thomas M" <its@secret> skrev i en meddelelse
> [...]

> procedure i forhold til interviewet med Wilders, har det desværre ikke
> været muligt at få et svar på, da Mette Bock ikke har været til at træffe.

Jeg tillader mig at klippe hovedparten af artiklen væk og lave en
opsummering:

I Sproglabratoriet (DR P1) d.17.04.09 siger litteraturforsker Isak Winkel
Holm at ""Det er ikke så lang tid siden, at Pia Kjærsgaard talte om
indvandrere, og sagde at de formerede sig som rotter."

Det har hun bare ikke sagt, det nærmeste er en kommentar i '94 citeret i
politiken om at "at "de fremmede formerer sig som kaniner" (jf. Politiken,
2.10.1994), (hvis nogle har adgang til den artikel kunne det være sjov hvis
den blev postet her).

Rotte-citatet er fremsat af Mogens Glistrup (2003) og af A.T. Reimann
(1980). Begge dømmes for overtrædelse af straffelovens 266.b.

Wilders er i Deadline d. 15.6 og fremkommer med nogle forkerte/overdrevne
tal om hvor stor en andel af de indsatte i danske fængsler der er muslimer.
Wilders tal var 70%, de bedste tal fra kriminalforsorgen er 19%.

I Orientering (DR P1) d. 16.6 udsættes Wilders påstande for et
virklighedscheck og kriminalforsorgens tal kommer frem.

Ole Hyltoft, medlem af DR's bestyrelse, klager over påstanden vedr. Pia
Kjærsgaard, men er fløjtende ligeglad med Wilders forkerte/overdrevne tal da
"tendensen er god nok".

I DR's onlinearkiv bliver Isak Winkel Holm's fejlagtige påstand om Pia
Kjærsgaard fjernet og det samme gør berigtigelsen i en senere udsendelse.
Wilders påstande fjernes ikke fra DR's onlinearkiv og Orienterings
udsendelse, med kriminalforsorgens tal, er også tilgængelig på nettet (i
øjeblikket).

Hvorfor denne forskel?

Tja - det kunne jo være fordi Isak Winkel Holm beskyldte en navngiven person
for at sagt noget der jf. retspraksis er en straffelovsovertrædelse. Det
gjorde Wilders ikke, uanset hvor forkerte/overdrevne hans påstande så eller
var.

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-09 12:19

Frank wrote:
> [...]

> straffelovsovertrædelse. Det gjorde Wilders ikke, uanset hvor
> forkerte/overdrevne hans påstande så eller var.

Netop, hvis man skulle berigtige politikere hver gang de kommer med forkerte
tal, så ville der ikke være plads til nye indslag.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-09 13:05

Knud Larsen <mafishmaskela-snabela-yahoo.invalid> wrote:

> Netop, hvis man skulle berigtige politikere hver gang de kommer med forkerte
> tal, så ville der ikke være plads til nye indslag.

Og berigtigelsen af Wilders tal har været rigtigt fremme, ikke mindst i
Deadline.

Ja, TV-Avisen og tv2s Nyhederne er jo efterhånden ikke værd at se ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 23-06-09 13:05

Frank <frank@nosmap.dk> wrote:

> Tja - det kunne jo være fordi Isak Winkel Holm beskyldte en navngiven person
> for at sagt noget der jf. retspraksis er en straffelovsovertrædelse.

Og grunden til at det er en straffelovsovertrædelse er at en bestemt
gruppes formering er paralleliseret til netop rotternes formering, i den
på dr. Joseph Goebbels foranstaltning producerede film, /Der ewige
Jude/.

Og fordi kaniner er søde kæledyr mens rotter står som lede dyr der lever
i kloakkerne, angriber småbørn og i øvrigt spreder sygdomme.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 23-06-09 14:28

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Og fordi kaniner er søde kæledyr mens rotter står som lede dyr der lever
> i kloakkerne, angriber småbørn og i øvrigt spreder sygdomme.

En gammel rotte som dig ved nok, hvad der er klogt ikke at sige.

Mvh
Martin