[CSS] definere font-størrelse.
Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 31-07-01 20:29

Kan man ikke definere fontstørrelse på alt text i en tabel?

/Stig

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 31-07-01 21:13

"Stig Nørgaard Jepsen" <stigen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man ikke definere fontstørrelse på alt text i en tabel?
>
> /Stig

td {
font-size: 100%
}

Det virker i alle celler i hele din tabel...

/Kasper

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 31-07-01 21:36

> Det virker i alle celler i hele din tabel...

Ja, jeg skulle nok ha' udtrykt mig lider mere specifikt.

Det er kun enkelte tabeller jeg vil definere alt tekst for.
Er der så ingen anden vej, end at lave en TD.class og skrive den i alle
celler?

/Stig

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 01-08-01 00:10

> [...]
>
> Det er kun enkelte tabeller jeg vil definere alt tekst for.
> Er der så ingen anden vej, end at lave en TD.class og skrive den i alle

Giv din table en class i stedet. Så er du jo kun et problem hvis du har
mange tabeller :)

/Kasper

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-08-01 01:32

Wed, 1 Aug 2001 01:10:06 +0200, skrev "Kasper Kyndsberg"
<kasper@kyndsberg.sletmig.dk>:

>Giv din table en class i stedet. Så er du jo kun et problem hvis du har
>mange tabeller :)

Så er det ikke sikkert, at det virker i Netscape 4.x, den vil
helst have det i td.

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
Rettelse kan hentes på http://hjem.get2net.dk/henrik-k-hansen/oefix.exe

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 01-08-01 07:16

> Så er det ikke sikkert, at det virker i Netscape 4.x, den vil
> helst have det i td.

Det ser da også ud til at IE vil ha' den i TD'er.
Jeg har prøvet at lave en table.class hvor at den kun vil reagere på ting
som har med størrelsen af selve tabellen, ikke tekst i den.

/Stig

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-08-01 04:39

On Tue, 31 Jul 2001 22:35:43 +0200, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

>Det er kun enkelte tabeller jeg vil definere alt tekst for.
>Er der så ingen anden vej, end at lave en TD.class og skrive den i alle
>celler?

table.class td { bla bla }
- skulle gerne virke, også i Netscape

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 02-08-01 15:01

"Jørn Andersen" <jorn.a@email.dk> wrote in message

> table.class td { bla bla }
> - skulle gerne virke, også i Netscape

Kan du ikke prøve at forklare hvad dit eksempel gør?

Mvh Stig

Fra : Jørn Andersen

Dato : 02-08-01 15:39

On Thu, 2 Aug 2001 16:00:58 +0200, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

Hej Stig,

>Kan du ikke prøve at forklare hvad dit eksempel gør?

Hvis du sætter 'class' på de tabeller, hvor du vil have ændret
fontstørrelse (så du slipper for at sætte class på alle td'erne), så
har du fx:

- en anden tabel med default font, lader du bare være med at sætte
'class' på.

I stylesheet'et har du så fx:
td {
font-size: 1em;
}
table.andenfont td {
font-size: 2em;
}

'table.andenfont td' i stylesheet'et betyder, at man definerer
egenskaber for <td>, som ligger indeni en <table class="andenfont">
- se fx:
(som er for CSS ver.1)

Det skrives altså med mellemrum mellem de to elementer. Hvis du bruger
komma imellem, tillægger du de samme egenskaber til de to elementer -
fx:
h1, em {
color: red;
}
- her vil alle <H1> og alle <EM> være røde

Havde du skrevet:
h1 em {
color: red;
}
- ville kun de <EM>, som ligger indeni en <H1> være røde

I CSS2 er der langt flere muligheder for selectorer - se:
- jeg har dog ikke helt styr på, hvor godt alle former er
understøttet. Og man skal nok også lige tænke sig om en ekstra gang,
inden man laver det alt for komplekst.

Men: Der er mange fordele ved at tænke i at bruge "contextual
selectors", især at selve HTML'en oftest kan blive mere enkel - man
skal ikke nødvendigvis sætte class'es på alt muligt.

Håber det hjalp lidt, ellers skriv igen - eller prøv selv at lege lidt
med det :)

Good luck,
Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 02-08-01 22:24

> Håber det hjalp lidt, ellers skriv igen - eller prøv selv at lege lidt
> med det :)

Hej Jørn!

Tak for eksemplet! Det var rart at se hvordan det helt præcist skulle virke
i praksis.
Jeg synes forøvrigt at det er ret smart. Man kan får ellers ikke lov til ret
meget af de der står i de officielle specifikationer, men hvis det her
virker er det rart!
Ved du hvilke browsere der ikke understøtter dette... eller ved du hvor man
kan finde information om det?

Mvh Stig

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 02-08-01 22:29

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-08-01 01:58

On Thu, 2 Aug 2001 23:28:49 +0200, "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk> wrote:

>Ved du hvilke browsere der IKKE understøtter dette... eller ved du hvor man
>kan finde information om det?

De eksempler jeg angav burde være understøttet af stort set alle
browsere, der overhovedet understøtter CSS.
Det er nok noget af det, der er bredest understøttet :)

Se evt.:

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen
Brønshøj

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 31-07-01 21:28

Tue, 31 Jul 2001 21:29:29 +0200, skrev "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk>:

>Kan man ikke definere fontstørrelse på alt text i en tabel?

Jo, men hvis du så bruger f.eks <p> i cellerne og det er
defineret anderledes i style sheetet vil det blive brugt.

Ellers er det jo bare
td   {font-size: 1em}

med venlig hilsen
Knud

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 31-07-01 21:36

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-08-01 00:53

Tue, 31 Jul 2001 22:36:14 +0200, skrev "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk>:

>Det er kun enkelte tabeller jeg vil definere alt tekst for.
>Er der så ingen anden vej, end at lave en TD.class og skrive den i alle
>celler?

Nej.
(Jo - id eller inlinestyle, men det er jo ikke spor nemmere).

Hvordan vil du ellers have, at stylesheetet skal kunne kende
forskel på, hvilke tabeller, der skal hvad?

med venlig hilsen
Knud

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 01-08-01 07:19

> Nej.
> (Jo - id eller inlinestyle, men det er jo ikke spor nemmere).
>
> Hvordan vil du ellers have, at stylesheetet skal kunne kende
> forskel på, hvilke tabeller, der skal hvad?

Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener.
Men hvis man laver en stylesheet med:
table {generelle ting for tabellerne}
table.tabel1 {specielle ting for bestemte tabeller(herunder
tekst-størrelse - det ser bare ikke ud til at virke)}

/Stig

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-08-01 13:57

Wed, 1 Aug 2001 08:18:42 +0200, skrev "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk>:

>table.tabel1 {specielle ting for bestemte tabeller(herunder
>tekst-størrelse - det ser bare ikke ud til at virke)}

Det er jo så også en class, du laver.

Som du så må referere til med table class="tabel1"

med venlig hilsen
Knud

Fra : Stig Nørgaard Jepsen

Dato : 01-08-01 14:09

> Det er jo så også en class, du laver.
>
> Som du så må referere til med table class="tabel1"

Ja, men er det ikke rigtig at det ikke kan virke med fx 'color' og
'font-size'.

Mvh Stig

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-08-01 14:33

Wed, 1 Aug 2001 15:08:35 +0200, skrev "Stig Nørgaard Jepsen"
<stigen@mail.dk>:

>Ja, men er det ikke rigtig at det ikke kan virke med fx 'color' og
>'font-size'.

Det er forskelligt fra browser til browser, normalt bør man sætte
class i td i stedet for.

med venlig hilsen
Knud