Kan det gøres anderledes
Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 19-06-09 12:13

Hej

Nu har jeg lavet en side der hedder
http://juxwebdesign.oz1jux.dk/ men mangler input til hvordan jeg
kommer videre med den side der hedder kontakt.

Med venlig hilsen
Kim

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-09 13:51

Kim Schmidt Wind skrev:

> Nu har jeg lavet en side der hedder
> http://juxwebdesign.oz1jux.dk/ men mangler input til hvordan jeg
> kommer videre med den side der hedder kontakt.

Du skal have lavet det script, der skal behandle de
indtastede oplysninger. Det skal gøres med et
serversidesprog som fx php eller asp.

Du skal starte med at tjekke, hvilken serversideteknologi
dit webhotel giver dig adgang til. Derefter skal du finde et
script, som du kan tilpasse. Du kan få hjælp til såvel at
finde script som til at tilpasse det i den relevante
serversidegruppe:
php:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_serverside_php
asp:
http://www.html.dk/nyhedsgrupper/dk_edb_internet_webdesign_serverside_asp

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lidt om php og nogle php-scripts:

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 19-06-09 21:49

Kim Ludvigsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> script, som du kan tilpasse. Du kan få hjælp til såvel at
> finde script som til at tilpasse det i den relevante

Hej Kim

Den kan behandle begge typer for scripts.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-06-09 23:21

Kim Schmidt Wind skrev:

> Den kan behandle begge typer for scripts.

Også på dit abonnement? De fleste webhoteller tilbyder
abonnementer med begge serversideteknologier, men som regel
kun én af dem på et abonnement.

Hvis du kan bruge php, kan du finde et formular-script på
siden i min signatur. Siden er henvendt til brugere af
programmet KompoZer, men scriptet kan sagtens bruges, selvom
man ikke bruger KompoZer. Der er også lidt tekst, der
fortæller, hvad php er for noget.

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-09 23:29

Kim Ludvigsen skrev:

> Også på dit abonnement? De fleste webhoteller
> tilbyder abonnementer med begge
> serversideteknologier, men som regel kun én af dem
> på et abonnement.

Der er nu ikke meget hjælp at hente på hans webhotel

--
Allan Vebel
Skal vi mødes?

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 20-06-09 11:19

Kim Ludvigsen skrev:

> Også på dit abonnement? De fleste webhoteller tilbyder abonnementer med
> begge serversideteknologier, men som regel kun én af dem på et abonnement.

Jeg ved ikke med Match2Web, men deres forgænger, ConCor, understøttede
både asp og php i samme abonnement. Det kørte så på Windows/IIS.

Jeg tror at det er blevet mere almindeligt de senere år, at særligt
Windows-hoteller også tilbyder php i samme abonnement. Dog knap så ofte
med asp på en *nix-server.

--
Philip - http://chartbase.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-06-09 15:20

Kim Schmidt Wind:
> [...]
> http://juxwebdesign.oz1jux.dk/ men mangler input til hvordan jeg
> kommer videre med den side der hedder kontakt.

Bare en kommentar.
Du har "maskeret" din email adresse fint i kildekoden, men... Højreklik
på linket, vælg kopier email adresse (eller hvad det nu hedder i din
browser), og den pastes i klartekst i hviken dom helst editor. Så
arbejdet med at "maskere" den, er ganske overflødigt.
Forhåbentlig er det ikke noget du reklamerer med at gøre for andre, for
de bliver da slemt skuffede...

Ellers pæn side, der validerer - hvilket efterhånden er et særsyn.
Synd man ikke kan sige det samme om de øvrige sider du er webmaster
for.

Den eneste - IMHO - måde at skjule sin email adresse på, er slet ikke
at have den clientside.
Det gøres på den måde Kim har beskrevet. Det script der behandler
formdata skal selvfølgelig kende den, for at kunne emaile data videre
til dig, hvis det er det du vil. Data kan også gemmes på andre måder
serverside (fil, database), hvorfra du vil kunne se dem.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 19-06-09 23:16

Birger Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> arbejdet med at "maskere" den, er ganske overflødigt.
> Forhåbentlig er det ikke noget du reklamerer med at gøre for andre, for

Kan godt se at hvis man højre klikker på linket så kan man kopiere koden.
men havde jeg brugt den anden metode´med at have "makeret den i et
javascript så kan man også højreklikke kopiere genvej i IE8, eller kopiere
email adresse som i Firefox.

> Ellers pæn side, der validerer - hvilket efterhånden er et særsyn.
> Synd man ikke kan sige det samme om de øvrige sider du er webmaster
> for.

Jeg arbejde stadigvæk med siderne på min egen side http://oz1jux.dk med en
del af undersiderne, og det er de sider som får data fra nogle programmer
og opdateres engang hver 10 minut eller kortere.
Og hvad angår oz5vej.dk den validerer bort set fra at siden med billederne
ikke gør det så.
At så udseendet på sandvadnyt.dk kunne være anderledes det vil jeg give dig
ret i. da det findes andre templates man kunne bruge i stedet for den der
er valgt

> [...]
> til dig, hvis det er det du vil. Data kan også gemmes på andre måder
> serverside (fil, database), hvorfra du vil kunne se dem.

Altså noget med at den skal hente mailadressen som ligger i den database
som jeg har kørende til PHP delen.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-06-09 01:41

Den 20-06-2009, skrev Kim Schmidt Wind:

> Altså noget med at den skal hente mailadressen som ligger i den database
> som jeg har kørende til PHP delen.

Ja - dit script skal også sende emailen - så behøver clienten alrig at
se den, hverken i script eller i HTML.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-06-09 19:42

Kim Schmidt Wind wrote:

> Nu har jeg lavet en side der hedder
> http://juxwebdesign.oz1jux.dk/ men mangler input til hvordan jeg
> kommer videre med den side der hedder kontakt.

På siden skriver du at:

<citat>
Kontakt feltet til højre er ikke færdig endnu, da jeg ikke ved om den skal
sende data til ny side eller om det skal sendes som mail.
</citat>

Der er ikke noget i vejen for at gøre begge dele.

På både http://juxwebdesign.oz1jux.dk/index.html og
http://juxwebdesign.oz1jux.dk/kontakt.html bekendtgør du med ikoner, at det
er valid xhtml 1.1 - kildekoden er godt nok valid, men DTD er xhtml 1.0

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 19-06-09 22:13

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> er valid xhtml 1.1 - kildekoden er godt nok valid, men DTD er xhtml 1.0

Jeg ved godt at der skal have stået venstre, men når man nu er i gang med
noget og samtidigt er øjnene små efter at have kørt 3100 km.
At jeg havde sat den forkerte ikon på hver side have jeg heller ikke lige lagt
mærke til.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-06-09 14:21

Kim Schmidt Wind wrote:

> Jeg ved godt at der skal have stået venstre,

Det var nu ikke det med højre eller venstre, jeg ville kommentere. Det ver
det, at du vaklede mellem to valg: Mail eller sideindhold efter
formular-submit - du kan godt få begge dele.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim Schmidt Wind

Dato : 21-06-09 19:10

> [...]
> det, at du vaklede mellem to valg: Mail eller sideindhold efter
> formular-submit - du kan godt få begge dele.

Jeg kigger på det når jeg er blevet frisk til det, man er jo ikke ung længere
så en klassefest med skolekammeraterne fra for 35 år siden er jo lidt hård ved
kroppen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-06-09 16:19

Kim Schmidt Wind wrote:

> Jeg kigger på det når jeg er blevet frisk til det, man er jo ikke ung
> længere så en klassefest med skolekammeraterne fra for 35 år siden er
> jo lidt hård ved kroppen.

Uhada. Så håber jeg da ikke, jeg skal til klassefest - det er 44 år siden
jeg gik ud af skolen.

Erik Ginnerskov

Fra : Birger Sørensen

Dato : 19-06-09 22:17

Erik Ginnerskov formulerede spørgsmålet:
8X
> <citat>
> Kontakt feltet til højre er ikke færdig endnu, da jeg ikke ved om den skal
> sende data til ny side eller om det skal sendes som mail.
> </citat>
8X

.... og så er kontaktfeltet faktisk til venstre for teksten.

Birger

http://bbsorensen.dk